Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenhoitotyö ja työssä tarvittavia vaatteita ei saa vähentää verotuksessa? :/

Vierailija
08.10.2017 |

Onko tosiaan näin? Aloitin työt ulkoryhmässä eli työ tehdään ulkona vuoden ympäri. Vaatteet on todellä tärkeää olla asianmukaiset, jotta tarkenee Suomen ilmastossa. Tarvitsen ainakin seuraavat työssäni:

Vettähylkivä kuoripuku
Sadepuku tai edes takki
Kevyttoppatakki
Toppa- tai untuvatakki
Toppahousut
Fleece- ja/ tai villakerrasto
Ohut ja paksu pipo, talvella mieluiten kunnon kypärämyssy
Sormikkaat, villalapaset, sadehanskat, nahka tms rukkaset
Kumisaappaat
Gore-tex kengät
Kuiville keleille kunnon kävelyjalkineet
Talvisaappaat

Ainakin, en tiedä jäikö tuosta uupumaan jotain. Osa noista minulla on tietysti valmiina, mutta fakta on että ulkotyö lasten kanssa ja viikottainen pesu kuluttaa vaatteita paljon, joten tuntuu aika epäreilulta että pitää ne omat vapaa-ajan vaatteet työssä kuluttaa ja sitten vapaa-ajallakin kulkea samoissa työrönttösissä. Olen pikkuhiljaa hankkinut varusteita työkäyttöön, mutta kyllä se tuntuu kukkarossa kun palkka nettona on alle 1500e/kk. :(

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Harva asia tänä päivänä on reilua pienituloisia kohtaan.

Itsekin lastenhoitotyötä tehnyt.

Vierailija
2/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa vähentää toimistotyössäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Joissain töissä saa korvausta vaatteista/talon puolesta työvaatteet ja joko pesulapalvelut tai korvausta oman pyykinpesukoneen ja -aineiden käytöstä.

Vaikka työ ei olisi edes niin likaavaa kuin lasten kanssa.

Vierailija
4/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monet vaatteet eri olosuhteisiin tarvitset toimistotyössä ja kuinka hikisiksi/likaisiksi vaatteesi tulevat?

Hiekkaa, kuraa, räkää jne?

Vierailija
5/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo asiakaspalvelussa saan paidan jota pitää. Housut ja kengät omat

Vierailija
6/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko verrattavissa ap:n listaan?

Olen tehnyt sekä lastenhoitotyötä että siistiä sisätyötä eikä tullut mieleenikään jälkimmäisissä että tarvitsisin tai haluaisin korvausta vaatteista ja pesusta, ensimmäisissä kyllä harmitti.

Vierailija
7/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä vaatteita tarvitse sentään viikoittain pestä? Tuuletuskin riittää useimmiten. Rapakeleillähän tietenkin puet päällesi sadevaatteet ja kumisaappaat, ne saa huuhdeltua puhtaaksi, eikä niitä pesu kuluta.

Vierailija
8/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Likaannutko paljonkin?

Vaatteet tahraisia joka päivän päätteeksi?

Joudut hankkimaan eri tarkoituksiin sopivia ulkovaatteita?

Vierailija
9/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tähän tulee toimistotyöntekijöitä pätemään.

Toisen asemaan asettuminen on kovin puutteellista nykyään.

Miettikää nyt oikeasti palkan suuruutta/pienuutta ja mitä suoraan työhön liittyvää (pakollista) sillä on hankittava.

Vierailija
10/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei minulla mitään ole sitä vastaan että saisi, mutta voisin kuvitella että toimistotyössä ei vaatteet kulu samalla tavalla kuin lasten kanssa ulkona remutessa. Ja taitaa ne olla vähän halvempiakin.

Kunnon kuoripuku maksaa helposti satasen jos toisenkin (nyt minulla on alle satasen puku ja huomaa ettei se kestä kulutusta ja kosteutta riittävän hyvin). Samaten kengät maksaa maltaita, ja niiden on oltava hyvät tai pian ollaan työterveydessä jalkavaivojen vuoksi. Tässä työssä ollaan koko päivä jalkojen päällä ja kilometrejä tulee.

Aloittaja

Vierailija
11/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä väärin jos ei saa vähentää verotuksessa! Kaikkihan tajuaa että lastenhoitaja oikeasti tarvitsee kunnolliset sään mukaiset vaatteet!

Vierailija
12/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä vaatteita tarvitse sentään viikoittain pestä? Tuuletuskin riittää useimmiten. Rapakeleillähän tietenkin puet päällesi sadevaatteet ja kumisaappaat, ne saa huuhdeltua puhtaaksi, eikä niitä pesu kuluta.

Kyllä ne tarvitsee. Tähän aikaan vuodesta maa on koko ajan märkä ja ilma alkaa olemaan kylmä. Ei kuitenkaan välttämättä sada. Paras asu on fleecekerrasto + kuoripuku.

Nuo sadepuvut on aika hiostavia ja tönkköjäkin, vaikka toki kehittyneet omista lapsuusajoista. Mutta ei sitä huvikseen päälle vedä ellei oikeasti sada kunnolla vettä.

Aloittaja

Vierailija
13/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48490/tulonhan…

Jos menee yli automaattisesti saatavan tulonhankkimisvähennyksen, säästäisin kuitit ja laskisin summan veroilmoitukselle.

Vierailija
14/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä jollain oikeaa faktaa siitä, että näitä ei saisi vähentää verotuksessa? Uskoisin itse, että vähennykset menevät kyllä läpi, kun kirjoittaa tarpeeksi hyvät perustelut sille, että näitä vaatteita tarvitsee juuri työn takia. Esimerkiksi perusteluissa on tärkeää korostaa sitä, että vaikka kysymys onkin vaatteista, joita muut hankkivat ihan ulkoilua varten, niin työn takia niitä joutuu pesemään viikoittain ja siksi ne kuluvat paljon nopeammin kuin tavallisella ulkoilijalla.

Vierailija
15/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarvitsen työssäni lukuisia ns. edustuskelpoisia vaatteita mukaanlukien ulkovaatteet eikä niitäkään sen paremmin saa missään vähentää eivätkä ole halpoja. Niille ei edes ole muuten käyttöä.

Vierailija
16/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vähentää verotuksessa, on minulla joskus mennyt jotain läpi mutta se mikä ärsyttää on korkea vähennysten raja, melkein 700e. Eli jos hankintojesi arvo on yli tuon niin sitten vasta voit saada verovähennyksiä. Kaikilla on tuo sama omavastuu.

Mä olen karsinut hankinnat minimiin. Talvella pärjään untuvatakilla + villatakilla, jalassa toppahousut ja kuomat. Pipo on sama kuin syksyllä. Syysaikaan pärjään kumisaappailla ja villasukilla ja hyvällä kuoripuvulla jonka löysin alesta -70%. Hanskoina käytän lapasia useammassa kerroksessa, minusta toimii parhaiten.

Jos työnantaja velvoittaisi olemaan koko päivän ulkona vaatisin työnantajaa maksamaan vaatteet. Kunnalla olen töissä. Täällä ei määrätä joten taidat olla yksityisellä.

Vierailija
17/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaate on sellainen että sitä voi pitää vapaa-aikanakin, ei siitä saa silloin verovähennystä. Vain vaate mitä voi pitää vain töissä on vähennyskelpoinen.

Vierailija
18/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luulisi paljon rapaantuvan hoitajien seisoskellessa.... vai konttaatko kenties lasten mukana hiekkalaatikossa.

Vierailija
19/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monet vaatteet eri olosuhteisiin tarvitset toimistotyössä ja kuinka hikisiksi/likaisiksi vaatteesi tulevat?

Hiekkaa, kuraa, räkää jne?

En ole äskeinen, mutta toimistotöissä minäkin. Kyllä vaatteeni hikeentyvät ihan sisätöissäkin, jakkuja pitää kuivapesettää, paidat kuluvat jne.

Lisäksi tarvitsen vapaa-ajalla kaikki ap:n luettelemat vaatteet. Luulisin, että hän voi käyttää esimerkiksi kumisaappaitaan sekä töissä että vapaa-ajalla, minä tarvitsen työmatkalle kumisaappaat ja toimistoon kauniit sisäkengät.

Vierailija
20/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei fleeceä, materiaalista irtoaa pesuissa miljoonittain mikromuovia, joka päätyy lopulta elämän kiertokulun kautta myös ihmisen elimistöön. Mieluiten luonnonkuituja. Meni ohi aiheen, mutta oli pakko sanoa tämä nyt tässä yhteydessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan