Saako köyhää syyllistää nälästään?
Ymmärrän että tilanteet vaihtelee, enkä todellakaan yritä syyllistää kaikkia köyhiä yhtään mistään. Mutta osa köyhistä valittaa tukien riittämättömyyttä, vaikkei syynä ole tupakka, alkoholi tai lemmikit. Eräskin köyhä yh-äiti valittaa, kuinka se ei pysty hankkimaan toimeentulotuella tarpeeksi ruokaa itselleen. No selvisihän se syykin: se maksaa lapsensa soittoharrastuksesta 200 € kuussa.
Pitääkö tällaisia vaan ymmärtää vaan voiko niille sanoa, että mitäs maksat lapselle ylikalliin harrastuksen kun voisit valita paljon halvemmankin?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi köyhää pitäisi syyllistää asiasta, jonka hän on ihan vapaaehtoisesti ja omasta halustaan valinnut. Syyllistää voi asioista, joissa ihminen tekee väärin ja aiheuttaa haittaa muille kuin itselleen. Esimerkiksi jos mottaan nyrkillä nenään naapuriani, tottakai mua saa ja pitääkin syyllistää teostani. Mutta jos mottaan nenään itseäni, niin se kai on ihan oma asiani.
Tässä olikin kyse tilanteesta, jossa köyhä ei pidä omien valintojensa seurausta omana syyynään. Tarkemmin ottaen tilanteesta, jossa köyhä on epäsuorasti valinnut itselleen nälän käyttämällä rahansa lapsensa harrastukseen, mutta syyttää nälästään yhteiskuntaa joka ei anna tarpeeksi rahaa. "Syyllistämisellä" tarkoitetaan siis sitä, että koitetaan saada köyhä näkemään totuus: Nälkä ei johdu tukien riittämättömyydestä vaan siitä, että köyhä on itse käyttänyt liian paljon rahaa lapsensa harrastuksen.
Köyhä saa kaiken sympatiani, koska itsekin olen köyhä, ostan vähemmän kallista leipää. Ennemmin ruokaa, yhden juustopaketin hinnalla saan 7 annosta makkarakeittoa.
Lapsiin pitää satsata, siinä hän on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se syyllistäminen auttaa?
Auttaa kohdentamaan valitukset oikein. Nuo köyhäthän ovat itse kovia syyttämään kaikkia muita paitsi itseään. Jonkun on aika sanoa et jotain voi olla itsessäänkin vikana. Esim tuttavaperheessä jossa pukataan lapsia joka vuodelle ja itketään epäreilua yhteiskuntaa, kun muilla on vempeleitä joihin ei ole varaa. Yritetään muuttaa omasta vinkkelistä koulun ja hoitopaikkojen sääntöjä kun "kaikilla" ei ole varaa pitää synttäreitä/tabletteja. Kaikkien muiden pitäis olla aina taipumassa joka oikkuun.
No ok, korjaan tätä epäreilua viestiä siltä osin, että kyse olisi sinänsä varallisuuteen liittyvästä asiasta. Yhtä egosentrisiä nuo luultavasti olisivat rikkainakin. Vastuunkantaminen ja uhriutuminen ei liity siihen kuinka paljon rahaa on. Itse olen ollut taloudellisesti hyvin ahtaalla ja olen ollut hyvin tietoinen omien valintojen merkityksestä. Enkä ikimaailmassa vaatinut koko ympärillä olevaa maailmaa muuttumaan.
Miten syyllistäminen saa ihmisen toimimaan paremmin?
Vastaus: ei mitenkään. Sen sijaan mahdollisuuden antaminen ja tukeminen saa toimimaan paremmin. Eihän lapsiakaan kasvateta syyllistämällä. Silti Suomessa käytetään nimenomaan syyllistämistä keinona, toisin kuin vaikka Ruotsissa, Saksassa tai Hollannissa. Mutta syyllistäminen sopii suomalaiseen kansanluonteeseen, koska ei osata muita keinoja. Suomalaiset ovat myös ilkeitä luonteeltaan, joten siinäkin mielessä sopii. Perua sota-ajoilta syyllistäminen. Veteraanitkin olivat pohjasakkaa sodan jälkeen. Voisi olla vaikea uskoa muualla maailmassa, mutta näin se vaan Suomessa menee; jopa maan pelastaneet ihmiset ovat syyllisiä :D
Me ollaan hyvätuloinen perhe tuon yh:n naapurista. Meillä kahden lapsen harraatusmaksut on 200 euroa lukukaudessa.
Joka viikko käydään tuolla Roihuvuoren kirjastossa...
Ja kausivihannekset viljelen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus: ei mitenkään. Sen sijaan mahdollisuuden antaminen ja tukeminen saa toimimaan paremmin. Eihän lapsiakaan kasvateta syyllistämällä. Silti Suomessa käytetään nimenomaan syyllistämistä keinona, toisin kuin vaikka Ruotsissa, Saksassa tai Hollannissa. Mutta syyllistäminen sopii suomalaiseen kansanluonteeseen, koska ei osata muita keinoja. Suomalaiset ovat myös ilkeitä luonteeltaan, joten siinäkin mielessä sopii. Perua sota-ajoilta syyllistäminen. Veteraanitkin olivat pohjasakkaa sodan jälkeen. Voisi olla vaikea uskoa muualla maailmassa, mutta näin se vaan Suomessa menee; jopa maan pelastaneet ihmiset ovat syyllisiä :D
Täällä on liikaa ihmisiä, jotka ovat valmiita käyttämään niitä mahdollisuuksia ja sitä tukea, mitä muut joutuvat omasta selkänahastaan repimään. Näin se vaan on.
Ketään ei saisi "syyllistää" = kehottaa kantamaan itse vastuunsa
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka monta mahdollisuutta pitää antaa, kuinka kauan tukea ja mikä on riittävä summa rahaa?
Joillekin ei riitä vaikka saisivat miljoonan muutaman vuoden välein. Kaikki menee heti johonkin ja sitten taas vingutaan kun kukaan ei auta ja nälkäkin on. Annetaan mahdollisuuksia, silitetään päätä ja tuetaan niin saa#anasti. Mikään ei riitä.
Sitten kun ilmoitetaan että nyt loppu, itse olet tehnyt valinnat, elä nyt niiden mukaan, alkaa itku ja valitus. Ei se mun vika ole. Yhteiskunta ja muut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka monta mahdollisuutta pitää antaa, kuinka kauan tukea ja mikä on riittävä summa rahaa?
Joillekin ei riitä vaikka saisivat miljoonan muutaman vuoden välein. Kaikki menee heti johonkin ja sitten taas vingutaan kun kukaan ei auta ja nälkäkin on. Annetaan mahdollisuuksia, silitetään päätä ja tuetaan niin saa#anasti. Mikään ei riitä.
Sitten kun ilmoitetaan että nyt loppu, itse olet tehnyt valinnat, elä nyt niiden mukaan, alkaa itku ja valitus. Ei se mun vika ole. Yhteiskunta ja muut ihmiset.
Juuri näin.
Myös yhteiskunnassa, jossa iso on kaunista ja body positive ym, eli jossa ei ainakaan tule syyllistää ihmistä itseään ylipainosta, on eniten todella ylipainoista kansaa.
Eihän se kivaa ole kuulla, et vois itsekin tehdä asioille jotain.
Köyhää pitää potkia päähän. T. Pääministeri
Vierailija kirjoitti:
Lapsia kasvatetaan parhaiten siten, ettei siloitella kaikkia elämän tosiasioita nenän edestä ja tavoitella vaan hyvää ja kivaa olotilaa ilman mitään sen kummempaa ajatustyötä ja ponnisteluja. Lapsille tekee hyvää saada olla kosketuksissa tiettyjen realiteettien kanssa, eikä sillä tavalla että "kunhan sille ei vaan tule nyt paha mieli..."
Auttaa kohdentamaan valitukset oikein. Nuo köyhäthän ovat itse kovia syyttämään kaikkia muita paitsi itseään. Jonkun on aika sanoa et jotain voi olla itsessäänkin vikana. Esim tuttavaperheessä jossa pukataan lapsia joka vuodelle ja itketään epäreilua yhteiskuntaa, kun muilla on vempeleitä joihin ei ole varaa. Yritetään muuttaa omasta vinkkelistä koulun ja hoitopaikkojen sääntöjä kun "kaikilla" ei ole varaa pitää synttäreitä/tabletteja. Kaikkien muiden pitäis olla aina taipumassa joka oikkuun.