Nyt jo koomikotkin syyllistää nuoria äitejä ettei ne leiki jatkuvasti lastensa kanssa!
https://www.is.fi/viihde/art-2000005398679.html
Ja http://www.huonoaiti.fi/siivoan-ennemmin-kuin-leikin-lapsen-kanssa/ äidit potee huonoa omatuntoa kun siivoavat mielummin kuin leikkivät lapsen kanssa.
Ihan oikeasti! Aikuisten ei kuulu leikkiä lasten kanssa jatkuvasti!
Kummallista suorittamista vanhemmuus nykyään.
Lapsen mielikuvitus ei pääse kehittymään jos lapsi ei saa rauhassa leikkiä. Ei vielä 10 vuotta sitten kukaan puhunut että lapsen kanssa pitää leikkiä jatkuvasti. Ei se lapsi tarvi mitään seremoniamestaria siihen 24/7.
Minä olen lukenut mm. Tahkokallion Mustat ja valkeat leikit. Leikkiminen on lapselle parasta, ja vanhempien on parasta olla sekaantumatta siihen.
Älä opeta lasta siihen että jonkun pitää olla siinä leikittämässä koko ajan, pilaat hänet niin ettei hän pärjää elämässä ja hänestä tulee tylsämielinen idiootti.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tämä aihe kuitenkin ottaa omatunnon päälle monilla kun ollaan puolustelemassa älypuhelimen käyttöä noin tomerasti. Pitää saada omaa aikaa soitella milloin mihinkin. 😂 joka ikinen päiväkö pitää hoitaa vakuutusasioita, olla yhteydessä neuvolaan, kelaan, mihin tahansa virastoon. Viestin lähettäminen leikkitreffeistä kestää puoli tuntia? Uutisten lukeminen saman verran?
Kyllä mä luulen että äiti, nuori tai vanha, puhuu nyt höpönlöpöä. Lasten kanssa ei kiinnosta olla mutta kolmevuotiasta ei voi yksinkään puistoon laittaa. Joten kerrotaan tarinoita pakollisista asioista, jotka vaan pitää hoitaa. Sanoisitte edes suoraan että vauvan aihe vapaalla juoruilen tai päivitän facebookia, kun ei kiinnosta just olla lapsen kanssa.
Yleensä naiset osaavat tehdä montaa asiaa yhtäaikaa, eli vahtia lasta ja vilkuilla puhelinta. Ei kai siihen puhelimeen kukaan niin 100% keskity ettei välillä katso mitä lapsi tekee? Myös korvilla kuunnellaan mitä lapsi puhuu tai huutaa, vai onko hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tämä aihe kuitenkin ottaa omatunnon päälle monilla kun ollaan puolustelemassa älypuhelimen käyttöä noin tomerasti. Pitää saada omaa aikaa soitella milloin mihinkin. 😂 joka ikinen päiväkö pitää hoitaa vakuutusasioita, olla yhteydessä neuvolaan, kelaan, mihin tahansa virastoon. Viestin lähettäminen leikkitreffeistä kestää puoli tuntia? Uutisten lukeminen saman verran?
Kyllä mä luulen että äiti, nuori tai vanha, puhuu nyt höpönlöpöä. Lasten kanssa ei kiinnosta olla mutta kolmevuotiasta ei voi yksinkään puistoon laittaa. Joten kerrotaan tarinoita pakollisista asioista, jotka vaan pitää hoitaa. Sanoisitte edes suoraan että vauvan aihe vapaalla juoruilen tai päivitän facebookia, kun ei kiinnosta just olla lapsen kanssa.
Ei ota. Pikemmin ärsyttää tämä jatkuva äitien syyllistäminen. Monesta äidistä takiaisäitiys ei ole hyvää äitiyttä. Lapsessa ei vaan kuulu olla kiinni kokoajaan ja pitää häntä maailman napana. Lasten kuuluu oppia, että maailmassa on muutakin kun heidän hiekkakakkunsa ja liukunsa ja keinunsa. Kaikilla meillä kuuluu olla aikaa seurata maailman menoa. Jutella tuttujen kanssa, hoitaa asoita. Eikä ainoastaan silloin kun "päähenkilö" nukkuu päivä uniaan. Äidit ovat omat leikkinsä leikkineet lapsena. Nyt on heidän lastensa vuoro. Ihan kuten koulun kanssa tai harrastusten. Ei siihen mitään osallistuvaa katsojakuntaa tarvita.
Takiaisäidit tekevät lapsilleen karhunpalveluksen kasvattamalla omista lapsistaan aloitekyvyttömiä maailmannapoja. Joista mikään ei tunnu miltään ellei paikalla ole katsojia ihailemassa ja antamassa palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se puoli tuntia älylaitteella ees riitä kun rupea lukemaan wilma-viestejä, täyttelemään koulujen yhdenvertaisuuskaavakkeita, lukemaan täitiedotteet, ilmiöviikkojen aikataulut, leirikoulujen leivontavuorot, kouluverkkotarkasteluiltojen yhteenvedot ja nettiadressit, täyttelemään vakuutusyhtiöön astmalapsen hoitokuluja, buukkaamaan lapsille kampaaja-aikoja jne.
Nykyään kaikki hoidetaan netissä. Ja hoidettavaa riittää.
Kun minä olin lapsi, kotiäitiäitini joi joka päivä prin tunnin iltapäiväkahvit. Ja hän oli "hyvä ja osallistuva äiti"
Yhdessä Yle Areenasta katsomassani dokumentissa taannoin havainnoillistettiin tätä asiaa. Siinä aluksi äiti leikki lapsensa (alle 1v?) kanssa, sitten keskittyi minuutin ajaksi lapsen vieressä olevaan puhelimeen. Kaikki lapset reagoivat siihen itkemällä tai vähintäänkin kitisemällä. He rauhoittuivat, kun äiti lopetti puhelimensa selailun ja jatkoi leikittämistä.
Kyllä siihen älypuhelimensa käyttöön kannattaa vähän kiinnittää huomiota, kun noinkin pienet lapset huomaavat että vanhempi on paikalla, mutta ei läsnä. Paremmin toki viesti menee perille syyllistämättä.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä Yle Areenasta katsomassani dokumentissa taannoin havainnoillistettiin tätä asiaa. Siinä aluksi äiti leikki lapsensa (alle 1v?) kanssa, sitten keskittyi minuutin ajaksi lapsen vieressä olevaan puhelimeen. Kaikki lapset reagoivat siihen itkemällä tai vähintäänkin kitisemällä. He rauhoittuivat, kun äiti lopetti puhelimensa selailun ja jatkoi leikittämistä.
Kyllä siihen älypuhelimensa käyttöön kannattaa vähän kiinnittää huomiota, kun noinkin pienet lapset huomaavat että vanhempi on paikalla, mutta ei läsnä. Paremmin toki viesti menee perille syyllistämättä.
Tässä ei puhuta alle yksivuotiaista.
Vierailija kirjoitti:
Aargh, minun esikoinen ja vauvana alkoi itkeä, kiukutella myös aina kun tein muuta kuin seurasin hänen tekemisiään. Leikitin toisella kädellä vauvaa tai vain katsoin kun vauva itse leikki, lehti oli lattialla vieressä aina kun koitin sitä lukea, alkoi kiukuttelu, sitten tyytyväinen kun katsoin vauvaa. Itku alkoi myös ruokaa tehdessä, olisiko pitänyt jättää syömättä, mitä teinkin alkuun liian usein ennen kuin opin irrottautumaan vauvasta.
Kuinka kauan on sopiva leikitys aika jos minun lapset päättäisi, en saisi siivottua, en tehtyä ruokaa, maksettua laskuja, en seurattua mitään omaa itseä kiinnostavia asioita, en puhuttua puhelimessa, en hoidettua työasioita. Voisi olla aika äkkiä lastensuojelulla töitä, kun ei kukaan niitä äidin töitä tee jos minä keskityn täysin lapsiini. Eikö minun kaksi v, kestä sitä että sanon että minun täytyy tehdä ruokaa, kun roikkuu jalassa ja kitisee, "leiki mun kanssa" . Voih no ei tehdä ruokaa sitten, mitä syötän lapsille? Pelkkää ei einestäkö? En haluaisi kun en tule itsekkään millään täyteen eineksistä, enkä usko sen olevan hyväksi kasvaville lapsillekkaan.
127korjaan: pelkkää einestäkö? Piti kirjoittaa eikä ei einestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä luulen että äiti, nuori tai vanha, puhuu nyt höpönlöpöä. Lasten kanssa ei kiinnosta olla mutta kolmevuotiasta ei voi yksinkään puistoon laittaa. Joten kerrotaan tarinoita pakollisista asioista, jotka vaan pitää hoitaa. Sanoisitte edes suoraan että vauvan aihe vapaalla juoruilen tai päivitän facebookia, kun ei kiinnosta just olla lapsen kanssa.Minulla ei edes ole älypuhelinta.
Ei ne äidit ikinä, koskaan, milloinkaan ole lastensa olleet niin paljon kuin nykyään. Ja silti parjataan ihan koko ajan.
Ja silti on ihan tutkittu, että nykylapsilla on enemmän ongelmia puheenkehityksessä kuin koskaan, koska vanhemmat keskittyvät älylaitteisiin enemmän kuin vuorovaikutukseen lapsensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä luulen että äiti, nuori tai vanha, puhuu nyt höpönlöpöä. Lasten kanssa ei kiinnosta olla mutta kolmevuotiasta ei voi yksinkään puistoon laittaa. Joten kerrotaan tarinoita pakollisista asioista, jotka vaan pitää hoitaa. Sanoisitte edes suoraan että vauvan aihe vapaalla juoruilen tai päivitän facebookia, kun ei kiinnosta just olla lapsen kanssa.Minulla ei edes ole älypuhelinta.
Ei ne äidit ikinä, koskaan, milloinkaan ole lastensa olleet niin paljon kuin nykyään. Ja silti parjataan ihan koko ajan.
Ja silti on ihan tutkittu, että nykylapsilla on enemmän ongelmia puheenkehityksessä kuin koskaan, koska vanhemmat keskittyvät älylaitteisiin enemmän kuin vuorovaikutukseen lapsensa kanssa.
Missä on tutkimus jossa se puheenkehityksen ongelma on linkitetty nimenomaan äidin kännykkään?
Eikä esim maahanmuuttajataustaan tai ylisuuriin päiväkotiryhmiin.
Nykyään vain on muotia hyppiä seinille ja vedellä reippaita johtopäätöksiä.
Itselläni on adoptiolapset ja he on vaihtaneet siis alkuperäisen äidinkielensä suomeen. Heillä on siinä suomessa edelleen kymppi yläkoulussa, lukevat useampaa muutakin kieltä.
Ja nää on kasvatettu tasan niin että en tod leikkipuistossa oo päivystänyt joka leikin käännettä. Kahdesti päivässä on sinne lampsittu vuosikaudet ja mun osuus oli istuksia siellä ja puuhata omiani, kun lapset leikkivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa myös se keskitie, niiden ääripäiden lisäksi.
Se, ettö puistossa äiti selailee luuria samalla ku lapsi leikkii omiaan, niin ei tarkoita, että äiti olisi kiinni ruudussa 24/7.
Se voi olla päivän ainoa hetki, kun äiti hetken tekee jotain omaa samalla kun lapsi leikkii.
Oltiin laivalla ja katsoin vähän huvittuneena, kun yhden perheen molemmat vanhemmat hyppivät ainokakaisensa pillin mukaan. Molemmat hyppäsivät sadasosasekunnissa, kun lapsi sanoi ”leiki mun kanssa”. Näytti tosi raskaalta hommalta.
Itsellänikin on yksi lapsi. Meillä on ”säännöt”, että paikoissa, joissa on muita lapsia, hän etsii seuransa itse. Katsomme kyllä, jos hän haluaa näyttää jotain, mutta leikittäjän roolia emme ota. Kotona välillä leikimmekin. Ihan vaan, koska se on lapsesta kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä luulen että äiti, nuori tai vanha, puhuu nyt höpönlöpöä. Lasten kanssa ei kiinnosta olla mutta kolmevuotiasta ei voi yksinkään puistoon laittaa. Joten kerrotaan tarinoita pakollisista asioista, jotka vaan pitää hoitaa. Sanoisitte edes suoraan että vauvan aihe vapaalla juoruilen tai päivitän facebookia, kun ei kiinnosta just olla lapsen kanssa.Ei se puoli tuntia älylaitteella ees riitä kun rupea lukemaan wilma-viestejä, täyttelemään koulujen yhdenvertaisuuskaavakkeita, lukemaan täitiedotteet, ilmiöviikkojen aikataulut, leirikoulujen leivontavuorot, kouluverkkotarkasteluiltojen yhteenvedot ja nettiadressit, täyttelemään vakuutusyhtiöön astmalapsen hoitokuluja, buukkaamaan lapsille kampaaja-aikoja jne.
Nykyään kaikki hoidetaan netissä. Ja hoidettavaa riittää.
Kun minä olin lapsi, kotiäitiäitini joi joka päivä prin tunnin iltapäiväkahvit. Ja hän oli "hyvä ja osallistuva äiti"
Minä juon kerran päivässä kahvikupin rauhassa ja lueskelen jotain omaa, vaikka av:ta.
Sanon lapselle, että äitien työehtosopimus kattaa yhden kahvitauon päivässä ja tämän hetken haluan pitää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan oli uutinek, missä äidit kertoivat kuinka olivat mm. opiskelleet uuden tutkinnon äitiyslomalla, joku oli perustanut yrityksen jne.
Hyvien organisointitaitojen kehumisen sijaan parjattiin, että kuka KEHTAA tehdä äitiyslomalla muuta kuin hoitaa vauvaansa 😀
Sanoipa joku myös, ettei kehtaisi ikinä lehdissä huudelka, että oman lapsen oleminen on kiinnostanut noin vähän 😂
Huhhuh, ei voi muuta sanoa! Minä olen hoitovapaalla ja kirjoitin romaanin käsikirjoituksen. En malta odottaa syyllistyksiä, mikäli kirjani pääsee julkaisuun 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan oli uutinen, missä äidit kertoivat kuinka olivat mm. opiskelleet uuden tutkinnon äitiyslomalla, joku oli perustanut yrityksen jne.
Hyvien organisointitaitojen kehumisen sijaan parjattiin, että kuka KEHTAA tehdä äitiyslomalla muuta kuin hoitaa vauvaansa 😀
Sanoipa joku myös, ettei kehtaisi ikinä lehdissä huudella, että *oman lapsen oleminen on kiinnostanut noin vähän 😂Huhhuh, ei voi muuta sanoa! Minä olen hoitovapaalla ja kirjoitin romaanin käsikirjoituksen. En malta odottaa syyllistyksiä, mikäli kirjani pääsee julkaisuun 😀
* Oman lapsen kanssa oleminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan oli uutinek, missä äidit kertoivat kuinka olivat mm. opiskelleet uuden tutkinnon äitiyslomalla, joku oli perustanut yrityksen jne.
Sanoipa joku myös, ettei kehtaisi ikinä lehdissä huudelka, että oman lapsen oleminen on kiinnostanut noin vähän 😂Huhhuh, ei voi muuta sanoa! Minä olen hoitovapaalla ja kirjoitin romaanin käsikirjoituksen. En malta odottaa syyllistyksiä, mikäli kirjani pääsee julkaisuun 😀
Minä tein käännöstöitä koko ajan kotitoimistossa plus opiskelin sivuaineen perus- ja aineopinnot.
Tää on siis kyllä niin tyypillistä: Tyyppi on suurimman osan ajasta kiertueella ympäri Suomea. Sen kerran kun on kotona, käyttää niitä lapsiaan sitten hiekkalaatikolla ja sitten on heti muita läsnäolevampi supervanhempi ja kaikkia muita parempi. Ne äidit kökkii joka päivä siellä laatikolla pariinkin otteeseen ja elävät ilman aikuiskontakteja usein vuosikaudet.
Ja näistä vanhempityypeistä se hiekkalaatikolle joskus harvoin rantautuva superkoomikko on se läsnäolevampi ja parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoipa joku myös, ettei kehtaisi ikinä lehdissä huudelka, että oman lapsen oleminen on kiinnostanut noin vähän 😂Huhhuh, ei voi muuta sanoa! Minä olen hoitovapaalla ja kirjoitin romaanin käsikirjoituksen. En malta odottaa syyllistyksiä, mikäli kirjani pääsee julkaisuun 😀
Minä tein käännöstöitä koko ajan kotitoimistossa plus opiskelin sivuaineen perus- ja aineopinnot.
Jos kyseessä olisi mies, joka isyys-/hoitovapaalla opiskelisi, kirjoittaisi kirjan, perustaisi yrityksen/pyörittäisi jo olemassaolevaa yritystään jne. niin hänhän olisi jumalasta seuraava, kun niin paljon ehtii ja hienosti organisoi.
Mutta kun tekijä on äiti, niin huono äiti kun ei tuijota lastaan 24/7 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin laivaristeilyllä ja naapuripöydässä oli äiti joka selosti kaiken mitä mukelo teki. Kailotti ja kailotti.
Se oli vissiin sitä sanoittamista sitten. Harvinaisen rasittavaa! Mekin vaihdettiin pöytää, kun ei jaksettu kuunnella.
Tekikö sen vielä OIKEIN KOVAAN ÄÄNEEN. Näitä on "sanoittajia" tapaa kaupoissa ja ravintoloissa. Korviin sattuu. :(
Oikein kovaan ääneen ja selkeästi artikuloiden.
"Katso, Elmo, mikä tässä on. Tietääkö Elmo mikä tämä on. Tämä on peruna. Sano peruna. Hyvä. Peruna. Pe-ru-na. Hyyyvää. Äiti laittaa perunan Elmon lautaselle. Mitä muuta Elmon lautasella on? Mikä tämä on? Tietääkö Elmo? Eikö Elmo tiedä? Tämä on nakki. Sano nakki. Nakki. Nak-ki. Hyvää.. Kukas tuolta tulee? Isä? Hyvä, Elmo. Isä tulee. Sano isälle hei. Hei. Hyvä Elmo. Hei. Hei, isä. "
Ja niin edelleen.
Kiitos, kiitos! Aamukahvit näppikselle 😁😁😁
Olenkin näin jo teinien äitinä miettinyt että mitä helvettiä se "sanoittaminen" oikeen on. Mutta se on siis tätä. Aivan helvetin rasittava ihmistyyppi.
Olen 70-luvun lapsi ja mulla oli hyvin onnellinen lapsuus, johon kuului vanhempien lisäksi läheiset isovanhemmat. Mutta ei mun kanssa ikinä vanhemmst leikkineet. En olis todellakaan halunnut että vanhemmat puuttuu mun leikkeihin. Tykkäsin aina leikkiä yksin ja myös kavereiden kanssa. Saati että joku olis "sanoittanut" mun tekemisiä. Olis ollut varmasti todella ahdistavaa. Mulle sen sijaan luettiin todella paljon, erityisesti isoisäni jaksoi lukea loputtomiin.
Mulla on hyvä mielikuvitus ja minusta tuli viestinnän ammattilainen.
Omat lapset olivat pieniä 2000-luvun alussa. En ole heidän kanssaan leikkinyt myöskään. Muuta on puuhattu yhdessä.
Tottakai jotain 2-vuotiasta pitää vahtia, auttaa ja valvoa erilailla. Ja osallistuakin, mutta kyllä pienellekin pitää antaa rauhaa ja antaa yrittää ja tehdä itse, eikä jatkuvasti höösätä ja hölöttää. Tunnistan kyllä ton tyypin sieltä puistosta, lapsi ei saanut siunaaman rauhaa. Eikä ollut älykännyköitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä luulen että äiti, nuori tai vanha, puhuu nyt höpönlöpöä. Lasten kanssa ei kiinnosta olla mutta kolmevuotiasta ei voi yksinkään puistoon laittaa. Joten kerrotaan tarinoita pakollisista asioista, jotka vaan pitää hoitaa. Sanoisitte edes suoraan että vauvan aihe vapaalla juoruilen tai päivitän facebookia, kun ei kiinnosta just olla lapsen kanssa.Ei se puoli tuntia älylaitteella ees riitä kun rupea lukemaan wilma-viestejä, täyttelemään koulujen yhdenvertaisuuskaavakkeita, lukemaan täitiedotteet, ilmiöviikkojen aikataulut, leirikoulujen leivontavuorot, kouluverkkotarkasteluiltojen yhteenvedot ja nettiadressit, täyttelemään vakuutusyhtiöön astmalapsen hoitokuluja, buukkaamaan lapsille kampaaja-aikoja
Oho! Sä teet tämän kaiken, joka ainoa päivä ja ainut mahdollisuus on tehdä se leikkipuistossa. Vaikka lapset on koulussa. Superäiti!
Olen myös ysärin lapsi ja mun porukat ei koskaan leikkineet mun kanssa. Ovat 50-luvun lopulla syntyneitä, ja heidän mukaan vanhemman kuuluu olla auktoriteetti. Allekirjoitan tämän mielipiteen itsekin.