Jalankulkijat, lopettakaa se typerä autoilijoiden kiittäminen!
Ei minua tarvitse erikseen kiittää siitä, että noudatan lakia ja annan jalankulkijalle tietä! Pitäisikö autoilijoidenkin alkaa morjestaa kiitosta kaikille muille autoilijoille, jotka eivät aja päin punaisia tai eivät tule kolmion takaa eteen?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Okei, ens kerralla keskari
Mitä sitten? Noudatan lakia, vaikka näyttäisit persettä.
Tämä on johtanut myös siihen, etteivät jalankulkijat enää ylitä tietä edes vähänkään omatoimisest. Eli jos en tervehdi heitä, kukaan ei ylitä suojatietä vaikka auto seisoisi moottori sammuneena. Ei tämä ainakaan tieliekennelain mukaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän kiitän ketä huvittaa. Sinun ei tarvitse.
Käännyn ympäri ja ajan päälle jos kiität minua.
No sitten teen hoviniiauksen ettet aja päälle.
Kiitän jos autoilija erikseen pysähtyy kun odotan sopivaa ylitysvuoroa. Ei kaikilla autoilijoilla ole sitä kärsivällisyyttä odottaa sitä yhtä kävelijää.
Minä haluan lisää kohteliaisuutta liikenteeseen. Ikäiseni keski-ikäinen naisautoilija ei kaahaa eikä ole päästämättä suojatien yli. Kyllä, nostan kättä jalankuljijalle, että mene vaan. Hyvä mieli tarttuu.
Vierailija kirjoitti:
Keskariako sitten?
Miksi pitää tehdä yhtään mitään? Kiittävätkö ne 90% autoilijoista sinua jotka eivät anna tietä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, ens kerralla keskari
Mitä sitten? Noudatan lakia, vaikka näyttäisit persettä.
Manipuloit näin näyttämään ?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsisi kaupan kassaakaan kiittää, hän saa palkkaa työstään.
Mutta minä kiitän kassaa, autoilijaa ja ihan ketä haluan.
Samoin teen minä, lisäksi tervehdin bussikuskia, vaikka hänkin saa palkkaa siitä, että ottaa minut kyytiin kuljetettavakseen.
Kaikista eniten ärsyttää jalankulkijat, jotka eivät uskalla mennä tien yli vaikka auto olisi vasta kilometrin päässä tulossa. He odottavat siinä suojatien kohdalla, että auto sieltä hetken päästä tulee ja "antaa tietä". Wtf? Noilla on varmaan pahoja ongelmia hahmottaa liikennettä.
Voiko sulosempaa näkyä olla kun lapsonen pyöräilee kohti suojatietä kypärä päässä ja heijastimet hohtaen, hyppää kuuliaisesti pois pyörän selästä, katsoo molempiin suuntiin ja ylittää tien taluttaen ja pysähtyneelle autoilijalle vilkutellen :)
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta miksei liikenteessä autoilijat myös sitten kiittele toisiaan kun joku noudattaa lakia?
No en lopeta. Ei se ole lainkaan itsestäänselvää että autoilija pysähtyy vaikka kuinka olisi lainmukaista. Jos joku vaivautuu antamaan tietä niin kiitän ja koen itseni jotenkin epäkohteliaaksi jos en sitä joskus tee.
Autoilijana ihmettelen kävelijöitä, jotka liikkuu reipasta tahtia kohti suojatietä. Alan hiljentää, aikomuksena päästää jalankulkija ylittämään tie. Mutta yhtäkkiä jalankulkija hiljentää, pysähtyy, alkaa katsella toiseen suuntaan, hyvä ettei viheltele seisoskellessaan tien reunassa. Miksi? Miksei voi sitten ylittää sitä tietä, vaan haahuilee tien reunassa eikä vahingossakaan katso kohti. Sitten painan kaasua enkä anna tietä, samantien kävelijä poukkaisee suojatielle aivan kuin yrittäisi jäädä tarkoituksella alle.
Älkää sitten valittako, ettei anneta tietä!
Sinne laisin taakse ei näe kuskia kun se kiiltää. Siksi tasapuolisesti kaikille aina kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta miksei liikenteessä autoilijat myös sitten kiittele toisiaan kun joku noudattaa lakia?
Valoja uhmataan harvemmin. Joissain paikoissa on harvinaista että pysähdytään suojatien eteen joten siitä ihmeestä voi jo kiittääkin kun on ensin kymmenen auton letkan odottanut.
Vierailija kirjoitti:
Liikenne on aina ensin yhteispeliä ja vasta toiseksi lain noudattamista.
Ja tuon aiheuttaa tollot, jotka eivät noudata lakia. Jos kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä pilkulleen ei olisi mitään ongelmia missään. Sama pätee myös vaikka järjestyslain noudattamiseen. Aina joidenkin täytyy vaikka ajaa keskellä yötä jotain moporallia ja sitten pitäisi taas niin ymmärtää ja pelata yhteispeliä ja suvaita.
Me lähdemme aina silloin tällöin koululuokan kanssa jonnekin, ja täytyyhän siinä katujakin ylitellä. Kun koko luokka lähtee ylittämään tietä, se ei ihan parissa sekunnissa käy. Kyllä minä siinä kohtaa heilautan kättä autoilijalle, joka joutuu odottelemaan.
Samoin oman lapsen kanssa kulkiessa opetan lapselle, että hän voi heilauttaa kättä autoilijalle, joka ystävällisesti huomioi meidät ja päästi turvallisesti yli tien.
Itse pysähdyn suojatien eteen aina, kun käsitän jonkun pyrkivän ylitse (joskushan joku vain hengailee suojatien lähellä). En odota heilutusta tai kiitosta, mutta useimmiten jalankulkijat kyllä kiittävät. Minusta se on ihan mukava tapa ja osoittaa, että me kaikki olemme riippuvaisia toisistamme ja toistemme tekemisistä. Joillekin ihmisille se saattaa olla päivän ainoa hetki, kun heillä on ylipäänsä yhteys muihin ihmisiin, surullista kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin teen minä, lisäksi tervehdin bussikuskia, vaikka hänkin saa palkkaa siitä, että ottaa minut kyytiin kuljetettavakseen.
Saako autoilija palkkaa liikennesääntöjen noudattamisesta?
Voi sinua raukkaa kun tämmöisestäkin täytyy tehdä ongelma!
Käännyn ympäri ja ajan päälle jos kiität minua.