Jalankulkijat, lopettakaa se typerä autoilijoiden kiittäminen!
Ei minua tarvitse erikseen kiittää siitä, että noudatan lakia ja annan jalankulkijalle tietä! Pitäisikö autoilijoidenkin alkaa morjestaa kiitosta kaikille muille autoilijoille, jotka eivät aja päin punaisia tai eivät tule kolmion takaa eteen?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Autoilijana ihmettelen kävelijöitä, jotka liikkuu reipasta tahtia kohti suojatietä. Alan hiljentää, aikomuksena päästää jalankulkija ylittämään tie. Mutta yhtäkkiä jalankulkija hiljentää, pysähtyy, alkaa katsella toiseen suuntaan, hyvä ettei viheltele seisoskellessaan tien reunassa. Miksi? Miksei voi sitten ylittää sitä tietä, vaan haahuilee tien reunassa eikä vahingossakaan katso kohti. Sitten painan kaasua enkä anna tietä, samantien kävelijä poukkaisee suojatielle aivan kuin yrittäisi jäädä tarkoituksella alle.
Älkää sitten valittako, ettei anneta tietä!
Mä kävelen normaalisti reippaasti, mutta suojatien tullessa eteen en vain uskalla kävellä yli jos on tulossa autoja. Jos näen että auto selvästi hiljentyy, menen kyllä yli.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista eniten ärsyttää jalankulkijat, jotka eivät uskalla mennä tien yli vaikka auto olisi vasta kilometrin päässä tulossa. He odottavat siinä suojatien kohdalla, että auto sieltä hetken päästä tulee ja "antaa tietä". Wtf? Noilla on varmaan pahoja ongelmia hahmottaa liikennettä.
Jep. Kerran katselin ikkunasta kun joku äiti oli rattaiden kanssa suojatien edessä eikä mennyt yli. Ihmettelin, että mitä ihmettä se siinä odottaa, mutta sitten tuli minuutin päästä auto kohdalle ja pysähtyi. Eli piti odottaa niin kauan, että sieltä tulee auto joka sitten joutuu pysähtymään ja antamaan tietä. Eihän tuossa ole mitään järkeä! Kyllä pitäisi minuutissa ehtiä tien yli.
Saattaa olla että kuvittelen vain mutta tuntuu aina siltä kuin autoilijat lähtisi liikkeelle kovemmalla kaasujalalla sillon kun en nosta kättä ihan kuin niitä vituttais se ettei niitä kiitetä :D
Vierailija kirjoitti:
Kaikista eniten ärsyttää jalankulkijat, jotka eivät uskalla mennä tien yli vaikka auto olisi vasta kilometrin päässä tulossa. He odottavat siinä suojatien kohdalla, että auto sieltä hetken päästä tulee ja "antaa tietä". Wtf? Noilla on varmaan pahoja ongelmia hahmottaa liikennettä.
Mua ärsyttää se, kun autoilijat erittäin harvaliikenteisellä tiellä alkaa jarrutella ja pysähtyy suojatien eteen, jos satun samaan aikaan tienviereen ja odotan siinä. Paljon nopeammin ajaisi vaan ohi! Ei nyt niin hurjan erityisesti kiinnosta varta vasten kävellä "parrasvaloissa" katseen alla tien yli. Juu, lakiin kuuluu pysähtyminen, mutta ei sen idea tämä taida olla...
(Tosin auto ei silloin ole "kilometrin päässä", vaan just siinä ja siinä, että ylittämään lähtiessä osuttaisiin siihen samaan aikaan)
Eivät ne siksi yli mene että kusisivat sinun konepelille.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on hyvä tapa, varsinkin kun siinä tulee ns. "yhteys autoilijan ja kävelijän välillä", että nyt on varmasti molemmat huomannut toisensa ja ylitys on turvallista.
Miksi joku voi tuollaisesta pahastua..?
Autoilijana olen käsittänyt asian juuri näin. Ja ainahan se on mukava moikkailla. Pyöräilijät tekevät samaa ja sekin sopii, ollaan yhdessä tien päällä, moikkaillaan ja noteerataan toisemme.
Minua ärsyttää se kun seison odottomassa että auto ajaa ohi niin kuski pysäyttääkin siinä kohdalla. Kun olisi kahdessa sekunnissa ajanut ohi. Silloin se on kiva kun on jono autoja ja yksi antaa tietä, sitä aina kiitänkin. Mutta kun vain yksi auto matelee hiljalleen risteykseen ja odottelun jälkeen pysähtyykin siihen niin tuntuu vähän hölmöltä tilanne.
Toinen ärsytys asia on ne jotka viittoo että mene yli. Minulla on huono näkö ja vielä valot heijastaa tuulilasiin niin enhän minä aina näe sen kuskin viittomia. Siinä vaiheessa kun huomaan niin kuski juuri luovuttaa ja törmäyshän siinä on lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen varmaan itse tietää oman kävelynopeutensa ja suhteuttaa sen siihen lähestyvän auton nopeuteen. Mä olen ylivarovainen, mutta olenkin vammautunut. Sitä vaan ei erota päällepäin.
Toisaalta autoilija melko usein jarruttaa ja hidastaa, vaikka olisi ihan hyvin ehtinyt alta pois ennen kun edes astun suojatielle. Mutta en siitä pahastu, en kyllä kiittelekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsisi kaupan kassaakaan kiittää, hän saa palkkaa työstään.
Mutta minä kiitän kassaa, autoilijaa ja ihan ketä haluan.
Samoin teen minä, lisäksi tervehdin bussikuskia, vaikka hänkin saa palkkaa siitä, että ottaa minut kyytiin kuljetettavakseen.
Saako autoilija palkkaa liikennesääntöjen noudattamisesta?
Bussikuski ainakin lakkaa saamasta palkkaa, jos ei noudata liikennesääntöjä.
Mutta jos oikein toimimisesta ei saa kiittää, niin ei kyllä sitten saa kiittää töidensä tekemisestäkään.
Itse olen se, joka kiittää ihan ketä haluaa, kaupan kassaa, bussikuskia, autoilijaa ja sitä henkilöä, joka ei lyö kaupan ovea naamalleni. Vaikka periaatteessa viimeistä lukuun ottamatta kaikki vain tekevät velvollisuutensa.
Mun pitää kotini lähellä ylittää iso tie (ihan suojatien kohdalta siis) aina kun lähden täältä jonnekin, eikä tossa kohtaa oo liikennevalojakaan. Ja todellakaan ei oo mitenkään "itsestäänselvää lainnoudattamista" tuossa kohtaa autoilijoilla hiljentää ja päästää mut tien yli, siinä ne vaan kaahaa ja mä seison oottelemassa. Ehkä yks kahestakymmenestä vaivautuu pysähtymään ja päästämään mut tien yli. Ja sillon todellakin heilautan kättä kiitokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää se, kun autoilijat erittäin harvaliikenteisellä tiellä alkaa jarrutella ja pysähtyy suojatien eteen, jos satun samaan aikaan tienviereen ja odotan siinä. Paljon nopeammin ajaisi vaan ohi! Ei nyt niin hurjan erityisesti kiinnosta varta vasten kävellä "parrasvaloissa" katseen alla tien yli. Juu, lakiin kuuluu pysähtyminen, mutta ei sen idea tämä taida olla...
(Tosin auto ei silloin ole "kilometrin päässä", vaan just siinä ja siinä, että ylittämään lähtiessä osuttaisiin siihen samaan aikaan)
Lakiiin nimenomaan ei kuulu pysähtyminen vaan tien antaminen. Tietä voi antaa ihan vain vauhtia hidastamalla.
Mä en tykkää kiittelyperinteestä. Tuntuu irvokkaalta, kun esim. vihreillä jalankulkuvaloilla pieni koululainen juoksee tien yli ja huitoo minulle kiitokset, kun olen pysähtynyt punaisiin valoihin. Ihan jees, että lapsi tarkkailee ympäristöään hullujen varalta. Mutta hänellä olisi kyllä oikeus käyttää aikaa suojatien ylitykseen. Kertoo varmaan siitä, että on nähnyt autojen menevän päin punaista..
Toinen lapsi tuskin pysyy pystyssä pyörällään, kun huitoo minulle kiitoksen eikä katso eteensä suojatietä ajaessaan.
Mua ei tarvitse tosiaankaan kiitellä. Annan poikkeuksetta jalankulkijalle tietä myös silloin, kun ei ole liikennevalo-ohjausta. Olen omistanut auton vasta 7 vuotta ja muistan edelleen ne ajat, kun rattaiden ja taaperon kanssa seisoskelin milloin missäkin kelissä autotien reunassa.
Heilutteletteko kättänne kiitokseksi myös silloin kun menette vihreillä valoilla suojatien yli ja autoilija odottaa punaisen valon takana? Samanlainen liikennesäännön noudattamistilanne siinäkin on. Valottomalla suojatiellä auton pitää aina väistää jalankulkijaa.
Työmatkani varrella on yli tusinan verran suojateitä kaupungin ydinkeskustassa eli autoja riittää. Johan siinä saisi heilutella kiitoksia kuin kuninkaalliset ikään :)
Kävelytyylini on se, että minä menen nyt tässä suojatien yli ja sinä auto pysähdyt ja väistät. 95 prosenttisesti väistävät. Niiden 5 % alle en jää koska osaan toki oman vauhtini pysäyttää myös, jos näyttää siltä että ratin takana on autokoulua käymätön luuseripelle.
Tässä maassa ei todellakaan kiitetä liikaa yhtään mistään. Kuinkakohan monelle tulee paha mieli, jos toinen kiittää ja mahdollisesti hymyilee autoilijan antaessa tietä. Kyllä sitä kuuluu hyvin tapoihin kiittää monissa muissakin yhteyksissä, joissa toisen teko on vähintään yhtä itsestäänselvä. Kaiken lisäksi suojatiekulttuurissa on paljon parannettavaa verrattuna moniin muihin maihin. Ihme jengiä, kun verenpaine nousee kiitosten saamisesta. Jo on elämässä isot ongelmat ko. ihmisillä.
Miten autoilijaa kiitetään? Itse nostan tai heilautan kättä. Tällä eleellä viestin autoilijalle, että aion ylittää kadun.
Tuo on hyvä ohje töykeän suomalaisen tapakulttuurin pönkittämiseen.
En myöskään kiitä, kun joku erehtyy avaamaan oven. Kaupassa tervehtimisestä puhumattakaan.
Se on ihan sama kiittääkö vai ei, tuleehan kiitoksesta mukavampi mieli, mutta parempi olisi että jos näkee että auto antaa tietä, niin menee siihen yli eikä jää turhaan odottelemaan.
Kyllä autoilijana tulee hyvälle mielelle, kun jalankulkija moikkaa tietä saadessaan, jopa moni lapsi niin tekee. Vapaaehtoistahan se on.
En ymmärrä ap:n avautumista, missähän hiertää tyypillä.