Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalankulkijat, lopettakaa se typerä autoilijoiden kiittäminen!

Vierailija
07.10.2017 |

Ei minua tarvitse erikseen kiittää siitä, että noudatan lakia ja annan jalankulkijalle tietä! Pitäisikö autoilijoidenkin alkaa morjestaa kiitosta kaikille muille autoilijoille, jotka eivät aja päin punaisia tai eivät tule kolmion takaa eteen?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran joku herttainen vanha mummo lähetti minulle lentosuukon kun annoin hänen köpötellä suojatien yli :D

Vierailija
62/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä taas ap negatiivinen mielensäpahoittaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista surullisinta on juuri tuo kun pieni koululainen kiittää siitä, että en ajanut päälle. Tähänkö tämä maailma on mennyt..?

Vierailija
64/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista eniten ärsyttää jalankulkijat, jotka eivät uskalla mennä tien yli vaikka auto olisi vasta kilometrin päässä tulossa. He odottavat siinä suojatien kohdalla, että auto sieltä hetken päästä tulee ja "antaa tietä". Wtf? Noilla on varmaan pahoja ongelmia hahmottaa liikennettä.

Mua ärsyttää se, kun autoilijat erittäin harvaliikenteisellä tiellä alkaa jarrutella ja pysähtyy suojatien eteen, jos satun samaan aikaan tienviereen ja odotan siinä. Paljon nopeammin ajaisi vaan ohi! Ei nyt niin hurjan erityisesti kiinnosta varta vasten kävellä "parrasvaloissa" katseen alla tien yli. Juu, lakiin kuuluu pysähtyminen, mutta ei sen idea tämä taida olla...

(Tosin auto ei silloin ole "kilometrin päässä", vaan just siinä ja siinä, että ylittämään lähtiessä osuttaisiin siihen samaan aikaan)

Lakiiin nimenomaan ei kuulu pysähtyminen vaan tien antaminen. Tietä voi antaa ihan vain vauhtia hidastamalla.

No kun se hidastaminen ei riitä, vaan jos molemmat jatkavat samalla nopeudella tulee yhteentörmäys! Toinen seisoo odottamassa ja sä hidastelet siellä jossain, mikset mene ohi samaa vauhtia, ellet halua pysähtyä? Odotatko, että vaan hidastat ja se kävelijä sitten juoksee kiireesti edestä? En mä aikanakaan juokse siksi että toisen ei tarvitsisi pysähtyä ollenkaan. Mieluummin menisit samaa vauhtia ohi, olisi paljon vaivattomampaa molemmille. 

Vierailija
65/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja kaksi pientä poikaani aina kiitetään ja vilkutellaan hymyjen kera kun auto päästää meidät suojatien yli, kaikki eivät nimittäin päästä :)

Vierailija
66/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista eniten ärsyttää jalankulkijat, jotka eivät uskalla mennä tien yli vaikka auto olisi vasta kilometrin päässä tulossa. He odottavat siinä suojatien kohdalla, että auto sieltä hetken päästä tulee ja "antaa tietä". Wtf? Noilla on varmaan pahoja ongelmia hahmottaa liikennettä.

Mua ärsyttää se, kun autoilijat erittäin harvaliikenteisellä tiellä alkaa jarrutella ja pysähtyy suojatien eteen, jos satun samaan aikaan tienviereen ja odotan siinä. Paljon nopeammin ajaisi vaan ohi! Ei nyt niin hurjan erityisesti kiinnosta varta vasten kävellä "parrasvaloissa" katseen alla tien yli. Juu, lakiin kuuluu pysähtyminen, mutta ei sen idea tämä taida olla...

(Tosin auto ei silloin ole "kilometrin päässä", vaan just siinä ja siinä, että ylittämään lähtiessä osuttaisiin siihen samaan aikaan)

Lakiiin nimenomaan ei kuulu pysähtyminen vaan tien antaminen. Tietä voi antaa ihan vain vauhtia hidastamalla.

No kun se hidastaminen ei riitä, vaan jos molemmat jatkavat samalla nopeudella tulee yhteentörmäys! Toinen seisoo odottamassa ja sä hidastelet siellä jossain, mikset mene ohi samaa vauhtia, ellet halua pysähtyä? Odotatko, että vaan hidastat ja se kävelijä sitten juoksee kiireesti edestä? En mä aikanakaan juokse siksi että toisen ei tarvitsisi pysähtyä ollenkaan. Mieluummin menisit samaa vauhtia ohi, olisi paljon vaivattomampaa molemmille. 

Etenkin jos auto on vielä hieman kauempana, niin hidastaminen riittää. Pointti kuitenkin oli se, että tieliikennelaissa ei puhuta pysähtymisestä mitään, ainoastaan tien antamisesta. Ei autolla kolmion takaa tulevankaan tarvitse pysähtyä kolmion taakse. Sitä varten on stop-merkki.

Vierailija
67/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsisi kaupan kassaakaan kiittää, hän saa palkkaa työstään.

Mutta minä kiitän kassaa, autoilijaa ja ihan ketä haluan.

Samoin teen minä, lisäksi tervehdin bussikuskia, vaikka hänkin saa palkkaa siitä, että ottaa minut kyytiin kuljetettavakseen.

Saako autoilija palkkaa liikennesääntöjen noudattamisesta?

Bussikuski ainakin lakkaa saamasta palkkaa, jos ei noudata liikennesääntöjä.

Mutta jos oikein toimimisesta ei saa kiittää, niin ei kyllä sitten saa kiittää töidensä tekemisestäkään.

Itse olen se, joka kiittää ihan ketä haluaa, kaupan kassaa, bussikuskia, autoilijaa ja sitä henkilöä, joka ei lyö kaupan ovea naamalleni. Vaikka periaatteessa viimeistä lukuun ottamatta kaikki vain tekevät velvollisuutensa.

Jos "oikein toimiminen" on kiittämisen taustalla, niin kiitätkö tosiaan myös vastapäätä liikennevaloihin pysähtynyttä jalankulkijaa? Miksi autoilija lakia noudattaessaan on erityisasemassa?

Vierailija
68/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäkää vain, autoilijana ja jalankulkijana tulee hyvä mieli! Ap, painu tuntureille, missä ei ole autotietä.

Vierailija
69/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän kun autoilija tekee jotain poikkeavaa, esim. On se ainoa joka tajuaa pysähtyä päästäkseen yli.

Tässäkin on jännä juttu, sateella ei juuri kukaan anna tietä, mutta aurinkoisena päivänä pysähtyy.

Vierailija
70/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua tarvitse erikseen kiittää siitä, että noudatan lakia ja annan jalankulkijalle tietä! Pitäisikö autoilijoidenkin alkaa morjestaa kiitosta kaikille muille autoilijoille, jotka eivät aja päin punaisia tai eivät tule kolmion takaa eteen?

Täysin samaa mieltä.

Kiittäminen antaa autoilijalle ennemminkin sellaisen viestin, että nyt tuli tehtyä joku poikkeuksellinen palvelus jalankukijalle kun hyvää hyvyyttään jätti ajamatta päälle, vaikka kyse on lain noudattamisesta. Lain noudattamisesta ei tarvitse kiittää.

Vierailija
71/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tämä vilkuttelu alkoi? Monet autoilijat eivät edes hiljennä lähestyessään suojatietä. Varmistan aina, että näytän aikeeni ylittää kadun. Niistä autoilijoistakaan, jotka eivät anna tietä, yksikään ei ole vilkuttanut kiitoksiaan minulle. Miksi minä siis erikseen heiluttelisin itsestään selvän asian ollessa kyseessä? Kun itse olen ratin takana, noudatan sääntöjä - that's it.

Vierailija
72/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:llä hiekkaa siellä..?

Vierailija
73/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heilutan aina pyöräilijälle, jolla on lamppu päällä pimeän aikaan. Hölmistyneenä katsovat perään.

Vierailija
74/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä aloittajan ongelma tässä on? Oletko autisti, joka pelkää näin voimakkaasti ihmiskontaktia, jopa käden heilautuksen muodossa..? Onko elämäsi liian helppoa, niin triggeröidyt jostain näin triviaalista? Koetko vaikeaksi tulkita ihmisten eleitä: heilauttamisella kiittäminen lienee mielestäsi jotain vttuilua sinua, ajotaitoasi, Toyotaasi ja persoonaasi kohtaan? Tykkäät vain inistä vauvapalstalla?

Vierailija
75/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsisi kaupan kassaakaan kiittää, hän saa palkkaa työstään.

Mutta minä kiitän kassaa, autoilijaa ja ihan ketä haluan.

Samoin teen minä, lisäksi tervehdin bussikuskia, vaikka hänkin saa palkkaa siitä, että ottaa minut kyytiin kuljetettavakseen.

Saako autoilija palkkaa liikennesääntöjen noudattamisesta?

Bussikuski ainakin lakkaa saamasta palkkaa, jos ei noudata liikennesääntöjä.

Mutta jos oikein toimimisesta ei saa kiittää, niin ei kyllä sitten saa kiittää töidensä tekemisestäkään.

Itse olen se, joka kiittää ihan ketä haluaa, kaupan kassaa, bussikuskia, autoilijaa ja sitä henkilöä, joka ei lyö kaupan ovea naamalleni. Vaikka periaatteessa viimeistä lukuun ottamatta kaikki vain tekevät velvollisuutensa.

Jos "oikein toimiminen" on kiittämisen taustalla, niin kiitätkö tosiaan myös vastapäätä liikennevaloihin pysähtynyttä jalankulkijaa? Miksi autoilija lakia noudattaessaan on erityisasemassa?

Miksi se kaupan kassa on erityisasemassa? Tai bussikuski, joka vie sinut kotipysäkille? Miksi kiität heitä, mutta et kiitä puistoa haravoivaa työntekijää?

Vierailija
76/80 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveää. Että ihan kiitetään. Suomessa onkin aivan liikaa kohteliaisuutta ja hyvän mielen jakamista. Kyllä pitäs s**tana vaan kengänkärkiä katsella kaiket päivät, missään tapauksessa minkäänlaista kontaktia EI saa ottaa, kun se autoilija prkl kerran LAKIAKIN noudattaa ja kun ei puistotyöntekijääkään kiitetä. Parempi olisi ehkä vain pysyä sisällä. Kyllähän se ihan vttuilua suorastaan on, kun autoilijalle morjestetaan, autoilijahan nyt sitä LAKIA noudattaa, niin vttuako sitä kättä heilutella tarvitsee?? Kun se nyt LAKI on.

Ihan turha ottaa huomioon sitä, että hyvin moni EI noudata lakia ja että monissa paikoissa se lain noudattaminen jää surutta huomiotta. Näiden narsistien autoja voisikin sitten alkaa esim. heitellä kivillä?

Suomi = maailman ankein, ku**sipäiden asuttama maa?

Vierailija
77/80 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tosi suomalaista tämä että loukkaannutaan melkein kun ihmiset vähän kommunikoi keskenään, morjestamalla tms.

Vierailija
78/80 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta autoilijan ja kävelijän kiittäminen on kaunis tapa. Itse asiassa en ole muualla Euroopassa, jossa olen lähes joka puolella matkustellut 20 vuoden ajan, törmännyt samanlaiseen asiaan. Ei muualla kukaan kiittele - ja muualla kyllä ihan samalla tavalla ajetaan ylinopeutta (paitsi Ruotsissa) ja ollaan puskurissa kiinni ja ollaan päästämättä kävelijöitä yli. Päinvastoin muualla soitetaan heti torvea ja huudetaan pää ulkona ikkunasta ja näytetään keskaria, liikennekäyttäytyminen on sitä törkeämpää, mitä etelämmäs mennään. Merkillistä, että juuri Suomeen on tuollainen kohtelias tapa pesiytynyt.

Vierailija
79/80 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahaha...YLE:llä samasta aiheesta juttu:

https://yle.fi/uutiset/3-9869065

Eli lopettakaa se turha kiittäminen!

Vierailija
80/80 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up