Miksi Jeesus kehotti kääntämään toisen posken?
Kommentit (11)
Jotta ei syntyisi väkivallan kierrettä. Sitä ei katkaise mikään. Hän puhui rauhan ja sovinnon puolesta.
Mutta mitä se ihminen itse siitä hyötyy? Ymmärrän että vuorisaarnan opetusten suurinpiirtein kaikki jutut ihan oikeasti hyödyttää ihmistä itseään mutta tätä ihmettelen. Olisi helpompi tajuta se, että väkivallan kierrettä ei synny jos antaa vaan olla mutta että kääntää toinenkin poski?
Ap
Olen kuullut tuolle sellaisenkin selityksen, että toisen posken kääntäminen sen jälkeen, kun joku on lyönyt toiselle, tarkoittaa uhmaa, mutta ymmärtääkseni Jeesuksen kehotuksen merkitys on oikeasti se, että "älkää tehkö pahalle vastarintaa".
Poskelle lyöminen on kutsu väkivaltaan. Se ettei siihen vastaa, jättää lyöjän rypemään yksin. Lopputuloksena lyönnin kohteen asiat ovat moraalisesti paremmin kuin lyöjän.
Joskus pitää myös ajatella yhteistä hyvää, eikä itseään. Mitä se kostonkierre auttaa?
Jos lyö takaisin, tulee tappelu, jos ei lyö takaisin, puhutaan pahoinpitelystä, nyky-yhteiskunnassa. Olen ollut tilanteessa missä känninen ihminen meinasi käydä toisen kännisen päälle, mutta tämä jota uhkailtiin totesikin tyynesti, että senkus lyöt, hän ei lyö takaisin vaan haastaa oikeuteen. Uhoaja jätti lyömättä.
Samoilla kommenteilla estin itse tappelun, kun näin pahoinpitelyn, jonka keskeytin ja pahoinpidelty meinasi lähteä hakkaajiensa perään, rauhoittelin ettei kannata, että voit sitten haastaa oikeuteen ja saada ehkä korvauksia. En ihmettelisi jos se pahoinpidelty olisi päässyt hengestään muuten, nimittäin oli sitä luokkaa ne pahoinpitelijät, ettei toisen henki paljoa paina vaakakupissa.
T: ateisti.
Se oli just se vallankumouksellinen juttu, joka mahdollisti länsimaisen demokratian ja hyvinvoinnin. Klaanien väliset kostot ei ollut ok.
Yleensä kasvot ei ole symmetriset ja ihminen näyttää paremmalta toiselta puolin ja Jeesuskin sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä se ihminen itse siitä hyötyy? Ymmärrän että vuorisaarnan opetusten suurinpiirtein kaikki jutut ihan oikeasti hyödyttää ihmistä itseään mutta tätä ihmettelen. Olisi helpompi tajuta se, että väkivallan kierrettä ei synny jos antaa vaan olla mutta että kääntää toinenkin poski?
Ap
Ohje on annettu tietyssa ajassa ja ympäristössä. Eikä tämä ohje enää sovellu tähän päivään.
Jeesus sanoi kuten sanoi sen takia että kun joku lyö syytöntä yhden kerran niin hän kerkiää jo katumaan eikä lyö enää toista kertaa. Lyöjä katuu j aymmärtää että on tehnyt väärin.
Sanomattakin on selvää ettei ohje sovi tähän päivään. Ei naama kestäisi:)
Vierailija kirjoitti:
Joskus pitää myös ajatella yhteistä hyvää, eikä itseään. Mitä se kostonkierre auttaa?
Jos lyö takaisin, tulee tappelu, jos ei lyö takaisin, puhutaan pahoinpitelystä, nyky-yhteiskunnassa. Olen ollut tilanteessa missä känninen ihminen meinasi käydä toisen kännisen päälle, mutta tämä jota uhkailtiin totesikin tyynesti, että senkus lyöt, hän ei lyö takaisin vaan haastaa oikeuteen. Uhoaja jätti lyömättä.Samoilla kommenteilla estin itse tappelun, kun näin pahoinpitelyn, jonka keskeytin ja pahoinpidelty meinasi lähteä hakkaajiensa perään, rauhoittelin ettei kannata, että voit sitten haastaa oikeuteen ja saada ehkä korvauksia. En ihmettelisi jos se pahoinpidelty olisi päässyt hengestään muuten, nimittäin oli sitä luokkaa ne pahoinpitelijät, ettei toisen henki paljoa paina vaakakupissa.
T: ateisti.
Ei oikeudella uhkaaminen ole toisen posken kääntämistä:)
Tuolla on ihan uskottava ja sen ajan "kulttuurin" huomioiva näkökulma: https://www.timovirtala.net/archives/5323
Idea oli ettei hyökkää takaisin vastustajan kimppuun, toistakin satu pahasti ja näin synny lisäksi kostonkierre. On silti järkevää poistua paikalta poskensa kanssa, että se säilyisi ehjänä. Toisaalta kadulla on riski tietyissä maissa, jos joku ei ajoissa puolustaudu, JOS ON jo nurkkaan ajettuna. Kaikki riippuu kaikesta.
Up