Tuli kutsu lähihoitajan valintakokeeseen.
Lapussa lukee: Päivä sisältää ryhmätehtäviä ja haastetteluja. Aikaa kannattaa varata koko päivä.
Oon aina kuullut, että siellä on kirjallisia tehtäviä. Matemaattisia, päättelyä, rasti ruutuun, aineen kirjoitusta...
Onkohan kirjallisiakin tehtäviä, muttei ole vain kirjoitettu tuohon kutsuun?
Miten voi 8 tuntia olla vain ryhmätehtäviä ja haastetteluja?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Esivalintakokeessa on vain kirjallinen. Seuraava valintakoe on sosiaalisten taitojen ym. testaamista.
Mulla ei ole kuin yksi valintakoe.
T: AP
Ja ryhmätehtävä ei voi olla kirjallinen?
Vierailija kirjoitti:
Ja ryhmätehtävä ei voi olla kirjallinen?
Kaikki tehtävät tehdään ryhmässä? Aika outoa.
Vierailija kirjoitti:
Esivalintakokeessa on vain kirjallinen. Seuraava valintakoe on sosiaalisten taitojen ym. testaamista.
Ei ole lähihoitajille esivalintakokeita.
Mietipä nyt vielä kerran ja käy lukemassa keskustelupalstoja. Varsinkin lähihoitajia Suomen kansa pitää sydämettöminä hirviöinä, jotka ilkeyttään jättävät vanhukset hoitamatta. Olen lukenut monta kertaa jonkun omaisen vuodatuksen siitä, etteivät he "uskalla valittaa" ettei hoitajat kosta heidän sairaalle äidilleen tms. On outoa miten ihmiset ajattelevat, että niin suuri ryhmä kuin hoitajat ovat kaikki sadistisia psykopaatteja, mutta näin se nyt vain näkyy olevan.
Aikaa kannattaa varata koko päivä siksi, että kaikkia ei ehditä haastatella tai testata ryhminä kerralla. Suurin osa tilaisuudesta on luultavasti käytävällä odottamista.
Vierailija kirjoitti:
Esivalintakoe on ammattikorkeakouluihin sotealalle, ei amikseen.
Kun on paljon hakijoita, et voi tietää, missä ryhmässä olet, siksi pitää varata koko päivä. Aika paljon saattaa sisältää odottelua. Itse hain opiskelemaan pari vuotta sitten. Kolmet eri pääsykokeet kävin pääkaupunkiseudulla, joista yhdessä oli enemmän kirjallisia tehtäviä ja niistä oli tieto etukäteen.
Kuulostaa erikoiselta.
Kun itse hain lähihoitajaksi jotain 5v sitten niin siellä oli vain kirjallinen testi ja opettajien haastattelu. Meni aikaa yhteensä ehkä 2-3h?
Luojan kiitos ei ollut mitään ryhmätehtäviä, ne on ärsyttäviä.
Työkkäri tarjoaa lähärikoulutusta. Ehkä ap on menossa sellaiseen?
Sielläkin on ns. soveltuvuustestit. Se ei tosin ole kokonaisuudessaan kuin n. vuoden mittainen pakollisten tutkinnonosien koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri tarjoaa lähärikoulutusta. Ehkä ap on menossa sellaiseen?
Sielläkin on ns. soveltuvuustestit. Se ei tosin ole kokonaisuudessaan kuin n. vuoden mittainen pakollisten tutkinnonosien koulutus.
Niin, perusopinnot kestävät joka paikassa lukion käyneelle sen vuoden. Niiden jälkeen voit jo toimia työntekijänä, mutta palkkasi on muistaakseni 5% huonompi kuni valmistuneella lähihoitajalla, joka käy toisenkin vuoden valitsemaansa osaamisalaa (mielenterveys- ja päihdetyö, lapset ja nuoret, ensihoito ym.)
Voihan siellä olla niitä kirjallisiakin tehtäviä, mutta ei ole vain ilmoitettu?
Valintakokeet eivät ole nykyisin pakollisia ja toisaalta jokainen oppilaitos saa käyttää haluamiaan valintakokeita, joten emme voi tietää mitkä kokeet juuri siinä oppilaitoksessa on käytössä, johon haet.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä nyt vielä kerran ja käy lukemassa keskustelupalstoja. Varsinkin lähihoitajia Suomen kansa pitää sydämettöminä hirviöinä, jotka ilkeyttään jättävät vanhukset hoitamatta. Olen lukenut monta kertaa jonkun omaisen vuodatuksen siitä, etteivät he "uskalla valittaa" ettei hoitajat kosta heidän sairaalle äidilleen tms. On outoa miten ihmiset ajattelevat, että niin suuri ryhmä kuin hoitajat ovat kaikki sadistisia psykopaatteja, mutta näin se nyt vain näkyy olevan.
No siinähän pitävät. Ei tässä maassa voi tehdä mitään työtä, jos ajattelee, että tätä ryhmää haukutaan. T: lähihoitaja, joka hoitaa työnsä kunnolla eikä harrasta mitään kostoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinähän pitävät. Ei tässä maassa voi tehdä mitään työtä, jos ajattelee, että tätä ryhmää haukutaan. T: lähihoitaja, joka hoitaa työnsä kunnolla eikä harrasta mitään kostoja
Ei ollut kysymyskään siitä, etteikö lähihoitajat hoitaisi työtään kunnolla enkä ole myöskään nähnyt kenenkään harrastavan mitään kostoja. Mutta näin ne omaiset asian näkevät.
Ai lähihoitajat pitävät nykyään valintakokeita?
Vierailija kirjoitti:
Ai lähihoitajat pitävät nykyään valintakokeita?
Oon lähihoitaja ja mulla oli valintakoe 15 vuotta sitten :D
Pääsykokeet on ihan helpot, ei kannata stressata. Se ryhmätehtävä oli ainakin meillä keskustelu ryhmässä jostakin aiheesta, kaipa siinä katsotaan ettei mene ryhmätilanteessa ihan lukkoon ja osaat jotakin sanoa aiheesta. Sitten oli psykologiset testit ja psykologin haastattelu. Hmm, olikohan muuta. Jos olet ihan "normityyppi" niin ei pitäisi tuottaa vaikeuksia.