Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok, jos 6-vuotias lapseni haluaa olla vegaani?

tietämätön
06.10.2017 |

Eli 6 vuotta vanha tyttäreni haluaisi olla vegaani. En tiedä kuinka tähän pitäisi suhtautua, mutta itse en oikein pidä ideaa hyvänä. Saisiko tyttäreni tarpeeksi tarvitsemiaan ravintoaineita kasvaakseen tasaisesti?

En itse tiedä yhtään mitä vegaaniseen ruokavalioon kuuluu, joten AUTTAKAA!!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy harmittaako lasta, ettei hän voi hankkia tulevaisuudessa oikein muita merkkilaukkuja, kuin Stella McCartneyta?

Vierailija
22/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaaaha kirjoitti:

Ihmisetkin ovat tarkoitettu kasvissyöjiksi hampaiden perusteella.

Sekasyöjiä ovat fysiikaltaan. Tutkittu juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuon ikäinen edes tajua mitä se tarkoittaa. Haloo.

Vierailija
24/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita päivällisellä eteen lautasellinen keitettyjä vihanneksia. Varmaan unohtuu koko juttu pian sen jälkeen. Kannatan kasvissyöntiä mutta mielestäni on jotenkin väärin vaatia äidiltä tai isältä ihan älyttömän suurta tiedon hankkimista ja selvittämistä ja vielä pitäisi tehdä aina kahta eri ruokaa.

Vierailija
25/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttö? Et voi antaa tuon ikäisen määrätä mitä sinä kokkaat. Kasvatat kohta syömishäiriöistä lasta, jos muka 6-vuotias miettii tuollaisia!! Luulen kyllä että tämä on provo.

Vierailija
26/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä selittänyt hyvin tarkasti hänelle mitä hän ei saisi enää syödä, mutta hän haluaa tosi paljon vegaaniksi, koska hänen " lempitubaajansakin " on. En tiedä ymmärtääkö hän vakavasti ottaen mistä tässä on kyse, mutta ainakin olen yrittänyt. -ap

Oletko sä tyhmä ap? Annat 6-vuotiaan matkia "lempitubaajaansa"? Järki käteen nyt siinä lasten kasvattamisessa. Annatko myös matkia sitten kun hänen lempitubaajansa postailee pyllykuvia instaan tai haluaa botoxia naamaansa? P.s. MIksi annat 6-vuotiaan seurata tubettajia??? Kännykkä pois, ja joku harrastus kehiin ja äkkiä! EIhän toi oo ees ekaluokkalainen vielä, vai onko syntynyt loppuvuodesta?

Vierailija
27/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna menee kouluun, ellei ole jo. Harvassa kunnassa taitaa olla tarjolla ainakaan alakoululaisille vegaaniruokaa, normaalia kasvisruokaa kuitenkin. Eikö pikkuneidille riittäisi kasvisruokavalio, johon voisi liittää kananmunaa, maitotuotteita ja ehkä kalaakin. Voisit myös ehkä ehdottaa, että teillä olisi pari kolme kasvisruokapäivää viikossa eli ei tarvitsisi laittaa monta eri ruokaa. Lihanhimoisille voisi tarjota vaikka pari palvilihasiivua tai sitä paljon parjattua makkaraa. 

Vierailija
28/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniseen ruokavalioon ei kuulu eläinkunnan tuotteita. Lapsille on nykyään omat ravitsemussuositukset (viralliset), mutta jos et asiaa tunne suosittelisin ehkä vähentämään jonkin verran liha- ja ehkä myös maitotuotteita. Ota lapsi vaikka mukaan leipomaan vegaanista pullaa (maidon tilalle vettä, soija-/kaura-/riisijuomaa, munan voi jättää pois, kiillon saa vaniljan makuisella soijavanukkaalla tai vaikka kahvilla).

-vegaani

Vierailija
29/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistuisi meillä koska me muut olemme sekasyöjiä ja en ala kokkaamaan erikseen yhdelle ruokia koska ei ole pakko esim. allergia/sairaus. Ja noin pinen kanssa pitää todella tietää asiasta paljon eli ei riitä että kasvava ja kehittyvä lapsi syö salaattia ja porkkanakeittoa.

Teini saa olla mitä on jos itse perehtyy aiheeseen ja kokkaa myös itse omat erikoisruokansa. Koska rahasta ei ole kiinni niin voisin kyllä ostella vegaanille sopiva tuotteita. Jos kyse on pelkästä laihduttamisesta niin asia ei ole ok vaan takana pitää olla ihan oikea ideologia ja elämäntapa. Ja tähän ei 6v. rahkeet riitä.

Vierailija
30/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lapselle että sitten ei syödä enää ikinä karkkia kun niissä on liivatetta.

Vierailija
31/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota lapselle jonkinlaista kompromissia. Esimerkiksi ihan vaan kasvissyöntiä näin alkuun. Vaikka viikon verran niin, että jätätte koko perhe lihan pois, mutta munia ja maitotuotteita ihan normaalisti. Kokeilette joitain helppoja kasvisruokia.

Tuo ei vaadi panostusta ravintoaineiden saannin suunnittelulta, budjetilta tai juuri miltään muultakaan, mutta ruokavalion muutos konkretisoituu lapselle.

Sitten sen viikon jälkeen voi miettiä jatketaanko näin vai toivooko todella rajatumpaa ruokavaliota. Ja vaikka vegaanisuutta voisikin kotona toteuttaa, niin eskarissa ja koulussa olisi varmaan kuitenkin syötävä joko sekaruokaa tai ainakin kasvisruokaa.

Meillä yksi lapsista on omasta tahdostaan lähes kasvissyöjä. Liha ei uponnut tuohon edes sen ollessa vauva ja noin viiden vanhana osasi alkaa sanomaan, ettei tahdo sitä oikeasti syödä ollenkaan kun siitä tulee paha olo. Teemme kotona pääosin kasvisruokaa ja jos muu porukka joskus tahtoo pihvin, on tuolle lapselle sitten muuta, kuten vaikka savutofua tai halloumia.

Tubettajan matkiminen on kyllä aika höpsö syy, mutta jos asia on lapselle tärkeä ja sitä voi ainakin kokeilla vähällä vaivalla ja ilman haittoja, niin miksipä ei. Yleensä lihatuotteiden vähentäminen kuitenkin johtaa kokonaisruokavalion laadulliseen patantumiseen ja monipuolisempaan kasvisten käyttöön, joten kiinnostus aiheeseen voi olla ihan hyväksi.

Vierailija
32/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapuhetta että vegaani-teini kokkaisi omat ruokansa! Ei toimi. Teini nirsoilee, syö herkkuja (vegaani), mitä sattuu, pääasiassa leipää - eikä taatusti tee vegaaniruokaa, saati käy kaupassa ostamassa!

Meillä kotona on vuoren korkuinen ongelma, ja sen nimi on "erikoisruokavalio/vegaani - nuori, jota ei kiinnosta tippaakaan vegaaninen ruuanlaitto".

Kaikki on yritetty. Keinot vähissä. Syököön (pikemminkin olkoon syömättä) itsensä kipeäksi. Seuraan sitten vierestä nuoren vähittäistä kuihtumista.

NUORET EIVÄT TIEDÄ EIVÄTKÄ YMMÄRRÄ, MIHIN LÄHTEVÄT RYHTYESSÄÄN VEGAANIKSI. Vegaaniruokavalion noudattaminen on vaivalloisempaa kuin tavallinen ruoka.

Vaatii paneutumista ja aikaa. Sekä pitää viihtyä kokkaamassa keittiössä. Ei toimi.

Vierailija
33/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia valintoja ei tehdä sillä perusteella että "mutku mun lempparitubaajakin". Jos et osaa koostaa monipuolista, terveellistä vegaaniruokaa tai koet että sen koostaminen lapselle on liian suuri vaatimus sinulle, lapsi ei voi olla vegaani. Elämä on, aikuisillakin on oikeus rajoihinsa, samalla kun he huolehtivat että lapsen kasvu, kehitys ja terveys on turvattu.

Sen sijaan aiheesta voi hyvinkin viritellä keskustelua ja jos lasta pohdituttaa eläinperäisten tuotteiden eettisyys niin mahtava juttu jos muokkaatte ruokavaliota kasvispainotteisemmaksi tai sen mahdollistavaksi. Siitä ei ole haittaa kenellekään, jos se siis ei ole vanhemmille tällä hetkellä kohtuuton ponnistus.

Vierailija
34/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kaatui sitten perheen teinin vegaaniruokavalio. Nuori hurahti kaveriporukan mukana vegaaniksi. Aluksi yritin, että tekisi itse ruokansa. Ei siitä mitään tullut. Valitettavasti.

Sitten mun oli PAKKO ALISTUA ja ryhtyä kokkaamaan meidän perheelle kahdenlaista ruokaa: tavallista kotiruokaa sekä erikoisruokavaliota.

Tiedoksi tuleville vegaaniteinien vanhemmille: raskasta on. Ja hemmetin paljon vaikeutui päivittäinen ruuanlaitto.

Kaiken lisäksi perheemme vegaani oli aiemmin luvannut, että ryhtyy vegaaniksi vasta muutettuaan pois kotoa. Petti lupauksensa, sekä sen, että "lupaan perehtyä vegaaniruokavalioon". Sekin lupaus oli yhtä tyhjän kanssa.

Samanlaisia lupauksia antavat lapset kinutessaan koiraa, "lupaan ulkoiluttaa".

Minä jouduin antamaan periksi tässä inhoamassani vegaaniasiassa sen vuoksi, että nuori vegaanimme laihtui muutamassa viikossa 15 kiloa! Sen vuoksi, että söi muka vegaanisti.

Vierailija
35/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jaaaha kirjoitti:

Ihmisetkin ovat tarkoitettu kasvissyöjiksi hampaiden perusteella.

Sekasyöjiä ovat fysiikaltaan. Tutkittu juttu.

Hedelmänsyöjää ovat lähimpänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi