Kertokaapas työhaastattelussa, voiko vastata tällaisia...
Jos on työtön tällä hetkellä, ja työttömyys johtuu esim. oman lapsen kuolemasta ja sitä seuranneesta traumasta, niin miten tuollaisenkin saa fiksusti upotettua kysymykseen????? Pitääkö valehdella jotain muuta?
Kommentit (14)
Tarkoitan siis että jos kysytään jotain sen suuntaista, että haluaisi siihen selittää pitkän työttömyysjakson.....
Eikö silloin pitäisi olla sairaslomalla, eikä työtön?
No ei siellä sairaslomalla loputtomasti voi olla, pakko palata kortistoon? Sitä paitsi ei se sairaslomakaan hyvältä kuulosta työhaastattelijan korvissa!
No mitä siihen vastataan? Voisin aivan hyvin kertoa totuuden, mutta se ei ehkä ole ns. korrektia?
ap
No kertokaa miten itse muotoilisitte tuon?? Tuntuu, että pilaan sillä kaiken ja haastattelun luonne muuttuu varovaiseksi vaikka se on totuus, mitä on tapahtunut!
Kerrot että sulla on suruaika etkä ole jaksanut muuta nyt.
Vierailija kirjoitti:
No ei siellä sairaslomalla loputtomasti voi olla, pakko palata kortistoon? Sitä paitsi ei se sairaslomakaan hyvältä kuulosta työhaastattelijan korvissa!
Miksi sairaslomasta pitäisi kertoa haastattelussa? Eihän se työtodistuksessa näy.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan siis että jos kysytään jotain sen suuntaista, että haluaisi siihen selittää pitkän työttömyysjakson.....
No tuota....haluaisitko saada hakemasi työpaikan vai et?
Minusta on parempi olla rehellinen kuin yrittää keksiä tekosyitä. Ja ehkä voit kertoa, että vointi on nyt parempi ja koet, että haluat ja jaksat palata nyt työelämään (jos susta oikeasti tuntuu näin).
Vierailija kirjoitti:
No kertokaa miten itse muotoilisitte tuon?? Tuntuu, että pilaan sillä kaiken ja haastattelun luonne muuttuu varovaiseksi vaikka se on totuus, mitä on tapahtunut!
Jos siis haluaisit hakemasi paikan, niin kerrot tuon ihan rehellisesti. Itse ainakin ymmärtäisin oikein hyvin, että työnhaku ei ole ollut päällimmäisenä ajatuksissasi. Mutta tärkeää on kertoa myös, miksi tilanne on nyt muuttunut ja minkä vuoksi koet, että nyt jaksaisit taas käydä töissä. Rekrytoijalle ei siis saa jäädä käsitystä, että tilanne on edelleen sama etkä koe olevasi vielä työkykyinen.
t. Työnantaja
Luulisin, että riippuu vähän työttömyysajan pituudesta. Ei ole kokemusta, mutta jos työttömyys on kestänyt vuoden tai vähemmän, en usko, että haastattelija alkaisi hirveästi kysymään syitä: Suomessa on kuitenkin niin paljon työttömyyttä.
Mikäli työttömyyttä on kestänyt useita vuosia, työnantajaa varmaan kiinnostaa mitä olet tehnyt tuona aikana.
Ok, kiitos! Jotenkin vain epäilyttää, että siitä jää sellainen negatiivinen mielikuva, että tämän kanssa piti olla varovainen, mutta itsekin olen sitä mieltä, että paras olla rehellinen..
Asia on sinänsä hyvin surullinen, mutta työantaja olisin äärettömän varovainen enkä haluaisi palkata ketään, joka voi kutakuinkin samantien jäädä sairauslomalle.
En ymmärrä kysymystä. Mitä tarkoitat?