Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

refluksista kysymys!! olisin iloinen vastauksista

06.04.2006 |

Saimme tänään 2kk vauvalle kokeiltavaksi gavisconia kun lääkärimme epäili refluksia.

Millaisella lääkärin ohjeistuksella muut olette gavisconia vauvoillenne antaneet ja minkä ikäisiä vauvanne ovat olleet. Meille lääkäri käski antamaan 3ml/aterioiden jälkeen. Tuntuu jotenkin hurjalta määrältä, niin nuorelle.. Uskallanko aloittaa lääkkeen vai pienennänkö itse annostusta?

Lueskelin vanhoja refluksi viestejä.. Unna75 oli eräässä ketjussa antanut tosi hyvän ohjeistuksen refluksi vauvan hoitoon Kiitos!

Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen!!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin luotan siihen että lääkäri tietää mitä määrää. Meillä aloitettiin pojalle 8 kk iässä Gaviscon 5 ml aterioden jälkeen. Nyt kun poika on vajaa 9 kk on vaiva jonkin verran helpottanut, mutta pulauttelee edelleen, joten parin viikon päästä mennään lisätutkimuksiin.

Vierailija
2/10 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi munkin varmaan kysyä seuraavalla 4:n kk:n neuvolakynnillä jotain apua pulautteluun. Ekaksi mulle tuli mieleen kiinteiden aloittaminen, kun on jo tähän asti pärjäilty ja vauva kasvaa käyrillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä epäiltiin myös pojalla mahdollista refluksia, ja nyt ollaan kokeeksi annettu sitä Gavisconia lääkärin määräyksestä. Meille annettiin ohjeeksi 2-3 ml ja olikohan 5-6 kertaa päivässä, puolisen tuntia ruokailun jälkeen tai nukkumaan mennessä. Käytäntö on mennyt kuitenkin niin, että ollaan annettu tuo millimäärä ehkä 2-4 kertaa päivässä. Tämä syystä että välillä poika nukahtaa syönnin jälkeen, niin en kyllä sitten herättele puolen tunnin päästä gavisconia ottamaan, vaan annan nukkua. Poika on nyt noin 4 ja 1/2 kk.

Kannattaa varmaan noudattaa ainakin suurinpiirtein lääkärin neuvoja, tapauskohtaisestihan ne ohjeet antavat. Vissiin vauvan paino vaikuttaa annostukseen myös. Tietysti asiaa voi vielä kysyä ja varmistaa soittamalla lääkärille, jos mietityttää.

Toivottavasti vauvanne olo helpottaa!! :)

t. Gerda

Vierailija
4/10 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalle lastenlääkäri ( hyvin kokenut sellainen) määräsi Gavisconea 2.5ml /päivä, jaettuna 6 erään eli n. 0.4ml kerrallaan. Nyt 3kk iässä annos on 3.5-4ml /pvä jaettuna n. 6 erään.

½ v. iästä lähtien annos on 5ml / pvä.

Annoksen määrä riippuu kuulemma ruokatorven pituudesta.

Vierailija
5/10 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo 2.5ml /pvä annos määrättiin pojan ollessa 6 viikon ikäinen.

Vierailija
6/10 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

annostus oli 2ml viisi kertaa päivässä eli neljä kertaa+ ennen nukumaanmenoa, pojalla oli silloin ikää 5kk ja painoa 7,5kg.

Vierailija
7/10 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika (9,5kk) on pulautellut alusta lähtien TODELLA runsaasti. Poika on aina pulautellut vaihdellen sekä ruokailun päätteeksi että neljäkin tuntia ruokailun jälkeen. Tällä hetkellä poika pulauttelee muutamia kertoja päivässä edelleen, vaikka syö reilusti kiinteetä ruokaa ja vain vähän nestettä.

Joka kerta kun olen ottanut asian puheeksi neuvolassa/lääkärissä (n. kolmisen kertaa), niin vastauksena olen saanut " se on normaalia kun lapsen paino nousee hyvin." Raivostuttavaa... Vaikka tottahan se on, että hän on enemmänkin pullukka kuin alipainonen, mutta silti.

Kuinka te olette saaneet lääkärit/th:t vakuuttuneeksi asiasta, jotta olette päässeet lisätutkimuksiin?

Vierailija
8/10 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se kysymys jo tulikin... Meidän tyttö on aina (joka ruokailun päälle) pulautellu osan maidosta pois. Mistä tiedän, milloin asiasta ois syytä huolestua??

Vierailija
9/10 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö sai pari viikkoa sit ihme kohtauksen yöllä ja luultiin, et tyttö tukehtuu, mut onneks meni ohi ilman vakavempia seuraamuksia!

No käytiin lastenklinikalla kun oireiden perusteella käskettiin tulla. Tyttö otettiin yöks tarkkailuun ja kaiken maailman kokeet ottivat, mutta ei mitään vikaa. Lääkäri totes sit kotiin lähtiessä, että luultavasti on refluksi (vaikka tyttö ei lähes koskaan pulauttele, siis todella harvoin). No kutsu siihen testiin tulossa missä ne tähystää(?) ruokatorven(?), et selviää onko refluksi.

En itse usko et on kun ei normaalisti puklaa. Mutta kysyin lääkkeestä niin sanoi, et sitä ei helposti määrätä kun haittoja voi tulla enempi kuin hyötyä. Mitä se sillä tarkoitti? Te ketkä jo annatte siihen lääkettä niin mitä haittapuolia kyseisessä lääkkeessä on?

Jäi vaan vaivaamaan toi asia vaikka luultavastihan tytöllä ei edes koko refluksia ole.

Vierailija
10/10 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin pojan paino nousi paremmin kuin hyvin (8kk neuvolassa yli 10 kg), eli se ei ollut ongelma. Syyt miksi asialle meillä ruvettiin tekemään jotakin olivat seuraavat. Ensinnäkin poika veti puklua jatkuvasti henkeensä ja yski sen takia jatkuvasti ja välillä oksenksikin siksi. Toinen syy on se että meillä on suvussa todella paljon refluksivaivaa, mm. isoisälläni, isälläni ja minulla.