Miksi ihmiset eivät osaa keskustella asioista yleisellä tasolla vaan aina aletaan jankuttaa "minä sitä, minä tätä"?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä palstalla voi tietenkin puhua henkilökohtaisella tasollakin, mutta se ärsyttää enemmän, että jos joku keskustelee jostain ilmiöstä yleisellä tasolla, niin siitä väännetään henkilökohtainen asia ja hyökätään kirjoittajan kimppuun. Esim:
Ap: "Miesten alkoholin käyttö on vähentynyt ja naisten lisääntynyt. Mikä tähän on johtanut?"
Palstahihhuli: "Ap on tyypillinen yksiössään ryyppäävä kilttimies/lassukka/uli/mikävaan, joka vihaa kaikkia naisia eikä koskaan saa naista ja on kaiken lisäksi kakkapissatyhmä."
Niin. Tai jos keskustellaan yleisesti siitä, että kotityöt ja lastenhoito jää yhteiskunnassa vieläkin enemmän äitien kuin isien vastuulle. Sitten tulee kommenttia: Meillä ainakin minä teen enemmän kuin vaimoni. Tai meillä ainakin jakautuu ihan tasaisesti.
Ne kommentit voi ohittaa ja jatkaa omaa fiksua mielipiteen ilmaisua. Eikä ainkaan antautua väittelyyn tämmöisten kanssa ja kuka meistä niin tekisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MINUN MIELESTÄNI keskutelu ei ole mielenkiintoista yleisellä tasolla ilman mielipiteitä ja kokemuksia.
Mistä aiheesta niin voisi edes puhua?Riippuu tietysti aiheesta, mutta mielenkiinto loppuu aika pian, jos perustelut lähtevät aina vain omista mielipiteistä tai omista kokemuksista.
Eli sulla on itsellä hyvin laihat kokemukset mistään omista kokemuksista.
Sinä poimit aiheet jotka kiinnostavat sinua tai koskettavat sinua ja sitten kaipaat kasvottomia palsta kirjoituksia taputtelemaan itseäsi päähän?
Miksi kukaan olisi kiinnostunut kaivelemaan aihetta " miksi työtön mies kuolee aikaisemmin"
Mene sinne missä teitä on tai lue lisää pimeässä yksiössäsi, mutta me muut eletään ihan oikeaa, lihallista, elävää, kokemuksellista elämää.Oho. Olen muuten nainen, enkä tule palstalle jakamaan omaa lihallista elämääni. Kaipaisin myös sellaista keskustelua, mikä menee abstraktimmalla tai yleisemmällä tasolla. Tietty joku tutista luopuminen on sellainen aihe, missä kokemuksia on hyvä jakaa.
Ja se on sitten se ruohon kasvaminen lokakuussa?
Ei hyvää päivää...
Olen muuten joutunut vielä leikkaamaan nurmikon, minä minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kun minä ajattelee näin, se antaa tilaa sille, että on muitakin keillä oma näkemys. Jos keskustellaan yleiselläkin tasolla, niin se tieto on kuitenkin minän keräämää ja tulkitsemaa. Se kuulostaa väitteeltä jos ei lisää sitä että minun tulkinnan mukaan jne.
Ei tarvitse lisätä tuota "minun tulkinnan mukaa" koska kenen muun tulkintaa kertoja voi esittää kuin omaansa ja jos toimii jonkun muun tulkkina niin ilmoittaa sitten siitä erikseen.
Tarkoitatko, että keskustelussa tulisi olla enemmän tällaista sisältöä:
Asia on niin, että...
Jokin on/ei ole jotain
X pitäisi hoitaa niin, että y ja z kiinnitetään erityistä huomiota
Juusto aiheuttaa finnejä
Kaikki voivat pohjautua omaan kokemukseen, joten eivät ole väärin. Toinen sanoo että juusto ei aiheuta finnejä. Asian hoidossa n ja m kohtiin tulisi painottaa enemmän. Kuulostaa poliittiselta keskustelulta. Siellä saattaa menettää uskottavuutta, jos puhuu minä-muodossa. Se painottaa liian paljon sitä, että poliitikko ei ole perehtynyt asiaan minän ulkopuolella. Yleistyksiä tapahtuu ja niistä väitellään mikä on oikein ajateltu ja selvitetty.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä johtuu?
Olisiko syynä se, että lapsuudessa ei anneta lapsen olla eri mieltä kuin vanhempi itse, isovanhemmat, kaverit tai muut? Omat mielipiteet eivät ole siis arvokkaita, oppii lapsi. Silloin ainoa, mihin voi nojata, on oma kokemus.
Tai siis olen varma, että se on näin ja johtuu tästä.
t.kivikissaäiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MINUN MIELESTÄNI keskutelu ei ole mielenkiintoista yleisellä tasolla ilman mielipiteitä ja kokemuksia.
Mistä aiheesta niin voisi edes puhua?Riippuu tietysti aiheesta, mutta mielenkiinto loppuu aika pian, jos perustelut lähtevät aina vain omista mielipiteistä tai omista kokemuksista.
Eli sulla on itsellä hyvin laihat kokemukset mistään omista kokemuksista.
Sinä poimit aiheet jotka kiinnostavat sinua tai koskettavat sinua ja sitten kaipaat kasvottomia palsta kirjoituksia taputtelemaan itseäsi päähän?
Miksi kukaan olisi kiinnostunut kaivelemaan aihetta " miksi työtön mies kuolee aikaisemmin"
Mene sinne missä teitä on tai lue lisää pimeässä yksiössäsi, mutta me muut eletään ihan oikeaa, lihallista, elävää, kokemuksellista elämää.Oho. Olen muuten nainen, enkä tule palstalle jakamaan omaa lihallista elämääni. Kaipaisin myös sellaista keskustelua, mikä menee abstraktimmalla tai yleisemmällä tasolla. Tietty joku tutista luopuminen on sellainen aihe, missä kokemuksia on hyvä jakaa.
Ja se on sitten se ruohon kasvaminen lokakuussa?
Ei hyvää päivää...
Olen muuten joutunut vielä leikkaamaan nurmikon, minä minä minä.
Öö. Ei. Joku muu aihe.
Puhuja jo tietää että asiansa ei ole koko totuus, joten sitä lievennetään sanomalla että "minun milelestä", jolloin siitä tulee henkilökohtainen mielipide ja kaikilla on oikeus mielipiteeseensä. Toinen lievennys keino on "minun havaintojeni mukaan", joka tarkoittaa siis että asia voi olla toisinkin, mutta itse olen huomannut että se on näin.
Yleensä esimerkiksi rasisteilla on paljon näitä mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yleisellä tasolla keskustelu tällä palstalla on "kaikki naiset, kaikki miehet".
Mutta ei saa yleistää!
Onhan se naurettavaa alkaa yleistää kaikki sitä ja kaikki tätä kun sellaista ei ole kuin kaikki ihmiset. Mistä ap haluaisi puhua yleisesti?
Tai: " me nuoret naiset emme..."
MIehet osaavat.
Tuo minäminä-juttu on naisten ongelma. Kaikki miehet tietävät ongelman työpaikaltaan: naisten kanssa keskustelu menee aina tasolle "meidänkin Eemi tekee yleensä niin, että.... meidän Kira käy kyllä joka päivä...."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä johtuu?
Olisiko syynä se, että lapsuudessa ei anneta lapsen olla eri mieltä kuin vanhempi itse, isovanhemmat, kaverit tai muut? Omat mielipiteet eivät ole siis arvokkaita, oppii lapsi. Silloin ainoa, mihin voi nojata, on oma kokemus.
Tai siis olen varma, että se on näin ja johtuu tästä.
t.kivikissaäiti
Tai en sitten tiedä, voisiko tähän myös jatkaa, että toinen tapa on olla lapselle, että no whatever sinä sanot, eikä kertoa lapselle, että asiasta kuitenkin löytyy myös erilainen mielipide, joka ei ole kuitenkaan sen arvokkaampi, kuin lapsenkaan mielipide. Ja arvoa ei pidä sekoittaa mielipiteen antamiin tai sisältämiin realiteetteihin. Myös epärealistiset mielipiteet ovat arvokkaita, ja on toisten tehtävä koittaa muuttaa ne realistisemmiksi, jos haluavat toiselle "fiksummat mielipiteet".
t.kivikissaäiti
Ajattelija, en usko että tällä palstalla löydät toivomaasi keskustelutyyliä. Suosittelen Tiede-palstaa. Jos haluat asioista keskustella.
Sielläkin menee överiksi, jos joku haluaa keskustella vaikkapa parisuhdeasioista tai seksuaalisuudesta tai miesten ja naisten eroavaisuuksista. Hirveää (noloa) luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Puhuja jo tietää että asiansa ei ole koko totuus, joten sitä lievennetään sanomalla että "minun milelestä", jolloin siitä tulee henkilökohtainen mielipide ja kaikilla on oikeus mielipiteeseensä. Toinen lievennys keino on "minun havaintojeni mukaan", joka tarkoittaa siis että asia voi olla toisinkin, mutta itse olen huomannut että se on näin.
Yleensä esimerkiksi rasisteilla on paljon näitä mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia.
Totta. Mutta jos siihen keskusteluun ei ole muuta annettabaa kuin oma kokemus tai mielipide, niin onko siinä hirveästi järkeä? Jos jokainen suomalainen kävisi kirjoittamassa vain oman kokemuksensa ketjuun, niin sitten joku tutkija voisi tehdä niistä koonnin: tätä mieltä ovat suomalaiset. Mutta palstalla on lisäksi aika vääristynyt otos suomalaisista. Pelkkiin mielipiteisiin perustuvat ketjut ovat yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelija, en usko että tällä palstalla löydät toivomaasi keskustelutyyliä. Suosittelen Tiede-palstaa. Jos haluat asioista keskustella.
Sielläkin menee överiksi, jos joku haluaa keskustella vaikkapa parisuhdeasioista tai seksuaalisuudesta tai miesten ja naisten eroavaisuuksista. Hirveää (noloa) luettavaa.
Joo no mulla on kyllä muutama hyvä paikka, missä keskustelen. Täältä voi kyllä saada hyviä vinkkejä esim. vaivan nukutusongelmiin. Että sinänsä en kokemuksiakaan aliarvioi.
Koska mulla on suhteellisuudentaju kohdillaan ja tiedän, että voin kertoa omista kokemuksistani, mutta en voi yleistää niitä kaikkiin naisiin/samanikäisiin/samoin koulutettuihin/jatka listaa vapaasti. Voin myös kertoa, onko jokin ilmiö yleinen tuttavapiirissäni, mutta sekään ei ole kaikkeen kansaan yleistettävää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Koska todella suurelta osalta ihmisistä puuttuu sekä riittävä yleistietämys että kyky tarkastella asioita objektiivisesti. Siksi yleensä keskustelu menee eipäs-juupas-väittelyksi, jossa molemmat ovat mielestään oikeassa, koska MINÄ olen kokenut ja MINÄ olen tätä mieltä. Tämä korjaantuisi yleissivistystä parantamalla ja keskustelukulttuuria opettelemalla. Vaikka muuten Ameriikan ihmemaan koulumallista voi olla mitä mieltä haluaa, sen harrastamat väittelyt, joissa voit joutua puolustamaan faktapohjalta jopa täysin oman uskomuksesi ja katsantokantasi vastaista mielipidettä tai asiaa, on todella hyvä. Pakotetaan nuoret ajoissa näkemään useampi näkökulma ja huomaamaan, ettei se oma kanta tai kokemus ehkä olekaan se ainoa oikea. Suomi on valitettavasti suurelta osin yleissivistymättömien ja jääräpäisten individualistien maa - täällä tuijotetaan omaa napaa ja vain omaa napaa.
Olisiko kuitenkin kyse heikosta itsetunnosta joka saa kolhaisuja poikkeavista mielipiteistä. Ei haeta tämän kolhaisun jälkeen itsekkään mitään faktaa ja jätetä "tyhmempää keskustelijaa" omaan oloonsa vaan käydään tämän tölväisijän kimppuun silmät leimuten.
Olet mielestäni tyypillinen suomalainen koska korostat niin paljon tuota oikeassa olon tärkeyttä. Lisäksi kirjoitat isolla tuon miten "omahyväinen" osapuoli MINÄ, MINÄ:)
Näet keskustelukummpanin vaikeana kun hänellä on omia mielipiteitä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no mulla on kyllä muutama hyvä paikka, missä keskustelen. Täältä voi kyllä saada hyviä vinkkejä esim. vaivan nukutusongelmiin. Että sinänsä en kokemuksiakaan aliarvioi.
Ihan mielenkiinnosta, että millaista olisi keskustelu vauvan nukutusongelmista yleisellä tasolla? Ja ketäköhän nukkumisongelmaisen vauvan vanhempaa se auttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska todella suurelta osalta ihmisistä puuttuu sekä riittävä yleistietämys että kyky tarkastella asioita objektiivisesti. Siksi yleensä keskustelu menee eipäs-juupas-väittelyksi, jossa molemmat ovat mielestään oikeassa, koska MINÄ olen kokenut ja MINÄ olen tätä mieltä. Tämä korjaantuisi yleissivistystä parantamalla ja keskustelukulttuuria opettelemalla. Vaikka muuten Ameriikan ihmemaan koulumallista voi olla mitä mieltä haluaa, sen harrastamat väittelyt, joissa voit joutua puolustamaan faktapohjalta jopa täysin oman uskomuksesi ja katsantokantasi vastaista mielipidettä tai asiaa, on todella hyvä. Pakotetaan nuoret ajoissa näkemään useampi näkökulma ja huomaamaan, ettei se oma kanta tai kokemus ehkä olekaan se ainoa oikea. Suomi on valitettavasti suurelta osin yleissivistymättömien ja jääräpäisten individualistien maa - täällä tuijotetaan omaa napaa ja vain omaa napaa.
Olisiko kuitenkin kyse heikosta itsetunnosta joka saa kolhaisuja poikkeavista mielipiteistä. Ei haeta tämän kolhaisun jälkeen itsekkään mitään faktaa ja jätetä "tyhmempää keskustelijaa" omaan oloonsa vaan käydään tämän tölväisijän kimppuun silmät leimuten.
Olet mielestäni tyypillinen suomalainen koska korostat niin paljon tuota oikeassa olon tärkeyttä. Lisäksi kirjoitat isolla tuon miten "omahyväinen" osapuoli MINÄ, MINÄ:)
Näet keskustelukummpanin vaikeana kun hänellä on omia mielipiteitä:)
Haha, just näin! Minä minää hokeva ei tajua, että hän on vastapuolelle sitten sinä sinä ihminen, eli vastapuoli kokee, että koko keskustelu pitäisi sitten käydä sinun ehdoillasi.
t.kivikissaäiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Mutta jos siihen keskusteluun ei ole muuta annettabaa kuin oma kokemus tai mielipide, niin onko siinä hirveästi järkeä? Jos jokainen suomalainen kävisi kirjoittamassa vain oman kokemuksensa ketjuun, niin sitten joku tutkija voisi tehdä niistä koonnin: tätä mieltä ovat suomalaiset. Mutta palstalla on lisäksi aika vääristynyt otos suomalaisista. Pelkkiin mielipiteisiin perustuvat ketjut ovat yhtä tyhjän kanssa.
Mitä siihen sitten pitäisi antaa?
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään pysty alistumaan tuohon typeryyteen että alkaisin erikseen ilmoittamaan että "minun mielestäni" ja "minun havaintojeni mukaan". On sairasta esittää ajatuksiaan noin. Jos vastapuoli tätä vaatii niin menisi hoitoon ja johonkin terapiaan. En ala lepyttelemään jatkuvasti herkkähipiäisiä neurootikkoja joita on palstat täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, että millaista olisi keskustelu vauvan nukutusongelmista yleisellä tasolla? Ja ketäköhän nukkumisongelmaisen vauvan vanhempaa se auttaisi?
Tarkoitin, että nukutusongelmissa on ainakin mulle ollut hyötyä kuunnella muiden kokemuksia.
Oho. Olen muuten nainen, enkä tule palstalle jakamaan omaa lihallista elämääni. Kaipaisin myös sellaista keskustelua, mikä menee abstraktimmalla tai yleisemmällä tasolla. Tietty joku tutista luopuminen on sellainen aihe, missä kokemuksia on hyvä jakaa.