Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät osaa keskustella asioista yleisellä tasolla vaan aina aletaan jankuttaa "minä sitä, minä tätä"?

Vierailija
05.10.2017 |

Mistä tämä johtuu?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska yleisellä tasolla keskustelu tällä palstalla on "kaikki naiset, kaikki miehet".

Mutta ei saa yleistää!

Ja väärän mielipiteen omaava huomaa pian kuinka keskustelu yleisellä tasolla henkilöityy häneen.

Vierailija
22/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelukulttuuri ontuu. Ei osata kuunnella.

Olisko myös koulutuksella osuutta asiaan? Yksinkertaisia ihmisiä monet (myös itse).

Ja mistä sikiää ne "röökimuijatyyppiset" naiset, jotka osaavat keskustella ihan Ok, mutta sitten kilahtavat?

Enkä tiedä, että mitä järkeä on puhua "selän takana" pahaa, vaikka joku vain ärsyttää?

Wt-ihmisiä on paljon.

Nuo ovat sinun mielipiteitä ja kokemuksia, ei siis pidä paikkansa yleisellä tasolla. Voisin kirjoittaa tähän oman mielipiteeni mutta silloin veisin taas keskutelua kauemmas yleisestä.

Tuskin kellään on mitään tutkimustulosta.

Joten miten voimme keskustella aiheesta yleisesti kun jokaisella on vain oma kokemus pohjana?

Miksi haittaa, jos kertoo että minä olen huomannut jotain? Pitäisikö muoto olla passiivi: on huomattu. Vai: On sellainenkin näkökulma olemassa, että...

tarkoitan, että miksi minä häiritsee?

t.ohikulkija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yleisellä tasolla keskustelu tällä palstalla on "kaikki naiset, kaikki miehet".

Tässä ei ole mitään pahaa, vaan on ihan kuulijan älystä kiinni miten asiaan suhtautuu. Vähemmän älykkäät pillastuu.

Vierailija
24/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei edes ole, mutta jostain syystä moni palstalla niin kuvittelee ja lisää itse olkinukkea tuon "kaikki" siihen eteen olkinukkea rakennellessaan (kuten sinä hienosti asian osoitit). Jos joku esimerkiksi sanoo, että miehet ovat pidempiä kuin naiset, niin eihän se nyt hyvänen aika tarkoita, että kaikki miehet ovat pidempiä kuin kaikki naiset. 

Mitä iloa olisi keskustelusta, jota käydään tasolla "miehet ovat pitempiä kuin naiset", "miehet ovat vahvempia kuin naiset", "naiset hakevat miehiä useammin avioeroa" jne? Mihin tarvitset sellaista keskustelua? Etenkin, kun se ei kehity aidoksi dialogiksi. Jos esim. tuohon viimeiseen kysymykseen joku vastaa, että "tämä johtuu siitä, että miehet eivät halua erota vaikka avioliitossa olisi pahoja ongelmia", niin tutkimustietoako sen väitteen lähteeksi pitäisi hakea? Aika jäykäksi menisi keskustelu sen jälkeen. Itse ainakin olen täällä vain viihtymässä, asiakeskustelut lähdeviittauksineen käyn ihan muilla foorumeilla.

Joo, jos esittää jonkin väitteen, niin olisi se ainakin hyvä sillä tavalla perustella, että muutkin voisivat siitä perustelusta vakuuttua. Jos vain tokaisee oman viiteryhmän kannalta edullisen vastauksen, niin silloin mennään juuri siihen "kaikki miehet vs kaikki naiset" -tason keskusteluun.

Vierailija
25/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen omaa esitän oman mielipiteeni. En esitä sitä universaalisena totuutena. Näin se pitäisi ollakin.

Vierailija
26/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINUN MIELESTÄNI keskutelu ei ole mielenkiintoista yleisellä tasolla ilman mielipiteitä ja kokemuksia.

Mistä aiheesta niin voisi edes puhua?

Vierailija
27/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kysyy, että lapsellani on tällaisia oireita, ei siis vaikuta vakavalta, mutta kysyjä miettii olisiko paikallaan lääkärikäynti ja onko jollain kokemusta vastaavasta, niin miten tuollaisesta voi keskustella yleisellä tasolla?

Vierailija
28/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kun minä ajattelee näin, se antaa tilaa sille, että on muitakin keillä oma näkemys. Jos keskustellaan yleiselläkin tasolla, niin se tieto on kuitenkin minän keräämää ja tulkitsemaa. Se kuulostaa väitteeltä jos ei lisää sitä että minun tulkinnan mukaan jne.

Ei tarvitse lisätä tuota "minun tulkinnan mukaa" koska kenen muun tulkintaa kertoja voi esittää kuin omaansa ja jos toimii jonkun muun tulkkina niin ilmoittaa sitten siitä erikseen.

Vierailija
29/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisellä tasolla keskusteleminen vaatii sen, että myös itse on miettinyt jotakin aihepiiriä hieman yleisemmällä tasolla. Se ei taas onnistu, mikäli ei ole selvittänyt itselleen jonkin aihepiirin keskusteluissa yleisesti käytettäviä käsitteitä. Eli sitä, mitä yleensä tarkoitetaan, kun puhutaan ilmiöstä x tai y. Käsitteiden tasolla operoiminen puolestaan edellyttää abstraktimpaa lähestymiskulmaa, mikä tarkoittaa, että pitää pysähtyä funtsimaan, keskittyä ja ehkä jopa lukeakin jotakin. Tätä eivät monetkaan viitsi tehdä. On helpompi juuttua jankkaamaan.

Vierailija
30/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin osaan keskustella yleisellä tasolla ja kaikki minun kaverinikin osaavat. En yhtään tajua mistä puhut. Minä keskustelen aina lastenikin kanssa yleisellä tasolla. Ihan peruskauraa meillä. Onko vielä tyyppejä, jotka eivät keskustele yleisellä tasolla????

Vierailija
31/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, etenkin suomalaiset on yleisesti ottaen todella, todella itsekästä kansaa. Tästä argumentista on nyt ihan turha vetää pultteja, olen huomannut tämän koska pieneen ikääni nähden, olen asunut pariin otteeseen ulkomailla.

Mä tutustuin teinivuosina erääseen tyttöön, joka vaikutti alkuun todella mukavalta ja huomioiden myös muut. Eipä tarvinnut tämän neitosen kanssa kauhean kauaa pitää yhtä, joka helvetin keskustelu oli sitä samaa "Minä, minä, minä, minä, minä." Jaksoi kyllä loukkaantua joka kerta, kun aloin ihan kylmänviileästi kertomaan jotain omaa juttua. "Siis, tää mun ongelma on paljon pahempi ku sun!" - Niinpä niin, tämän sai myös kokea muutamat muut, jotka ovat nyt jo jättäneen tämän kyseisen neidon oman onnensa nojaan, aivan kuten minäkin.

Pääsin muutama vuosi sitten lääkikseen, ja arvatkaapa mitä tapahtui kun tämä yksilö sai tietää? "Joo, sä varmaan sit otat mut vastaan kaikkien ohi!" Joo, en muuten varmana ota.

Vierailija
32/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä palstalla voi tietenkin puhua henkilökohtaisella tasollakin, mutta se ärsyttää enemmän, että jos joku keskustelee jostain ilmiöstä yleisellä tasolla, niin siitä väännetään henkilökohtainen asia ja hyökätään kirjoittajan kimppuun. Esim:

Ap: "Miesten alkoholin käyttö on vähentynyt ja naisten lisääntynyt. Mikä tähän on johtanut?"

Palstahihhuli: "Ap on tyypillinen yksiössään ryyppäävä kilttimies/lassukka/uli/mikävaan, joka vihaa kaikkia naisia eikä koskaan saa naista ja on kaiken lisäksi kakkapissatyhmä."

Vierailija
33/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MINUN MIELESTÄNI keskutelu ei ole mielenkiintoista yleisellä tasolla ilman mielipiteitä ja kokemuksia.

Riippuu tietysti aiheesta, mutta mielenkiinto loppuu aika pian, jos perustelut lähtevät aina vain omista mielipiteistä tai omista kokemuksista.

Vierailija
34/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä palstalla voi tietenkin puhua henkilökohtaisella tasollakin, mutta se ärsyttää enemmän, että jos joku keskustelee jostain ilmiöstä yleisellä tasolla, niin siitä väännetään henkilökohtainen asia ja hyökätään kirjoittajan kimppuun. Esim:

Ap: "Miesten alkoholin käyttö on vähentynyt ja naisten lisääntynyt. Mikä tähän on johtanut?"

Palstahihhuli: "Ap on tyypillinen yksiössään ryyppäävä kilttimies/lassukka/uli/mikävaan, joka vihaa kaikkia naisia eikä koskaan saa naista ja on kaiken lisäksi kakkapissatyhmä."

Johon sinä vastaat että koita pitää keskustelu yleisellä tasolla senkin kakkapissatyhmä nainen kun et mistään mitään ymmärrä ja silloin ollaan hiljaa!!!

Vierailija
35/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tai jos keskustellaan yleisesti siitä, että kotityöt ja lastenhoito jää yhteiskunnassa vieläkin enemmän äitien kuin isien vastuulle. Sitten tulee kommenttia: Meillä ainakin minä teen enemmän kuin vaimoni. Tai meillä ainakin jakautuu ihan tasaisesti.

Vierailija
36/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei edes ole, mutta jostain syystä moni palstalla niin kuvittelee ja lisää itse olkinukkea tuon "kaikki" siihen eteen olkinukkea rakennellessaan (kuten sinä hienosti asian osoitit). Jos joku esimerkiksi sanoo, että miehet ovat pidempiä kuin naiset, niin eihän se nyt hyvänen aika tarkoita, että kaikki miehet ovat pidempiä kuin kaikki naiset. 

Hyvä pointti tosiaankin.

Tai sitten kysytään jonkin yleistyksen lähdettä:)

Vierailija
37/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti aiheesta, mutta mielenkiinto loppuu aika pian, jos perustelut lähtevät aina vain omista mielipiteistä tai omista kokemuksista.

Eli sulla on itsellä hyvin laihat kokemukset mistään omista kokemuksista.

Sinä poimit aiheet jotka kiinnostavat sinua tai koskettavat sinua ja sitten kaipaat kasvottomia palsta kirjoituksia taputtelemaan itseäsi päähän?

Miksi kukaan olisi kiinnostunut kaivelemaan aihetta " miksi työtön mies kuolee aikaisemmin"

Mene sinne missä teitä on tai lue lisää pimeässä yksiössäsi, mutta me muut eletään ihan oikeaa, lihallista, elävää, kokemuksellista elämää.

Vierailija
38/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska todella suurelta osalta ihmisistä puuttuu sekä riittävä yleistietämys että kyky tarkastella asioita objektiivisesti. Siksi yleensä keskustelu menee eipäs-juupas-väittelyksi, jossa molemmat ovat mielestään oikeassa, koska MINÄ olen kokenut ja MINÄ olen tätä mieltä. Tämä korjaantuisi yleissivistystä parantamalla ja keskustelukulttuuria opettelemalla. Vaikka muuten Ameriikan ihmemaan koulumallista voi olla mitä mieltä haluaa, sen harrastamat väittelyt, joissa voit joutua puolustamaan faktapohjalta jopa täysin oman uskomuksesi ja katsantokantasi vastaista mielipidettä tai asiaa, on todella hyvä. Pakotetaan nuoret ajoissa näkemään useampi näkökulma ja huomaamaan, ettei se oma kanta tai kokemus ehkä olekaan se ainoa oikea. Suomi on valitettavasti suurelta osin yleissivistymättömien ja jääräpäisten individualistien maa - täällä tuijotetaan omaa napaa ja vain omaa napaa.

Vierailija
39/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, etenkin suomalaiset on yleisesti ottaen todella, todella itsekästä kansaa. Tästä argumentista on nyt ihan turha vetää pultteja, olen huomannut tämän koska pieneen ikääni nähden, olen asunut pariin otteeseen ulkomailla.

Mä tutustuin teinivuosina erääseen tyttöön, joka vaikutti alkuun todella mukavalta ja huomioiden myös muut. Eipä tarvinnut tämän neitosen kanssa kauhean kauaa pitää yhtä, joka helvetin keskustelu oli sitä samaa "Minä, minä, minä, minä, minä." Jaksoi kyllä loukkaantua joka kerta, kun aloin ihan kylmänviileästi kertomaan jotain omaa juttua. "Siis, tää mun ongelma on paljon pahempi ku sun!" - Niinpä niin, tämän sai myös kokea muutamat muut, jotka ovat nyt jo jättäneen tämän kyseisen neidon oman onnensa nojaan, aivan kuten minäkin.

Pääsin muutama vuosi sitten lääkikseen, ja arvatkaapa mitä tapahtui kun tämä yksilö sai tietää? "Joo, sä varmaan sit otat mut vastaan kaikkien ohi!" Joo, en muuten varmana ota.

En tiedä, onko tämä kirjoitettu kieli poskessa vai ei, mutta hyvin kiteytyy ap:n pointti tässä. 

Vierailija
40/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki sun kokema jotain, mitä olet lukenut jostain? Onko kaikki sun sisäistämä jotain toisen valmiiksi pureskelemaa jonka sä vaan (ehkä lapsuuden kokemuksien mukaan )pystyt omaksumaan itsellesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän