Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät osaa keskustella asioista yleisellä tasolla vaan aina aletaan jankuttaa "minä sitä, minä tätä"?

Vierailija
05.10.2017 |

Mistä tämä johtuu?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi vastata tähän kun en voi yleisesti puhua kaikkien puolesta. Väkisin tulisi mukaan se miten asian itse ajattelee ja kokee.

Vierailija
2/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole keskustelukulttuuria. Siis sellaista, jossa oletusarvo on, että keskustellaan vastavuoroisesti, kuunnellaan, mitä toinen sanoo, vaihdetaan tietoa tai mielipiteitä. Erityisesti tietyissä piireissä on voinut vallita kulttuuri, jossa yksi saa olla äänessä ja muiden pitää vaieta. Sitten kun nämä vaiennetut pääsevät jossain muualla ääneen, eivät hekään osaa keskustella, koska eivät ole sitä koskaan oppineet, hehän ovat vain oppineet sen, että yksi on äänessä, muita ei kuunnella ja heitä vähätellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yleisellä tasolla keskustelu tällä palstalla on "kaikki naiset, kaikki miehet".

Vierailija
4/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi osaisivat? Mitä hyötyä siitä on? Maailma on voittajien.

Vierailija
5/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yleisellä tasolla keskustelu tällä palstalla on "kaikki naiset, kaikki miehet".

Mutta ei saa yleistää!

Vierailija
6/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kun minä ajattelee näin, se antaa tilaa sille, että on muitakin keillä oma näkemys. Jos keskustellaan yleiselläkin tasolla, niin se tieto on kuitenkin minän keräämää ja tulkitsemaa. Se kuulostaa väitteeltä jos ei lisää sitä että minun tulkinnan mukaan jne.

Vierailija
7/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei saa yleistää!

Onhan se naurettavaa alkaa yleistää kaikki sitä ja kaikki tätä kun sellaista ei ole kuin kaikki ihmiset. Mistä ap haluaisi puhua yleisesti?

Vierailija
8/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo kerro vähän tarkemmin vielä mitä tarkoitat? Esimerkki.

Vierailija
9/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska muuten keskutelu on merkityksetöntä yleistystä kuten apn otsikko. Nytkin otin tuohon esimerkin eli en puhu yleisesti.

Vierailija
10/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelukulttuuri ontuu. Ei osata kuunnella.

Olisko myös koulutuksella osuutta asiaan? Yksinkertaisia ihmisiä monet (myös itse).

Ja mistä sikiää ne "röökimuijatyyppiset" naiset, jotka osaavat keskustella ihan Ok, mutta sitten kilahtavat?

Enkä tiedä, että mitä järkeä on puhua "selän takana" pahaa, vaikka joku vain ärsyttää?

Wt-ihmisiä on paljon.

Vierailija
11/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko myös koulutuksella osuutta asiaan? Yksinkertaisia ihmisiä monet (myös itse).

Ja mistä sikiää ne "röökimuijatyyppiset" naiset, jotka osaavat keskustella ihan Ok, mutta sitten kilahtavat?

Enkä tiedä, että mitä järkeä on puhua "selän takana" pahaa, vaikka joku vain ärsyttää?

Wt-ihmisiä on paljon.

Nuo ovat sinun mielipiteitä ja kokemuksia, ei siis pidä paikkansa yleisellä tasolla. Voisin kirjoittaa tähän oman mielipiteeni mutta silloin veisin taas keskutelua kauemmas yleisestä.

Vierailija
12/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki miehen perheyrityksen keskustelukulttuurista ja päätöksen teosta.

Se, jolla kovin ääni - päättää (anoppi).

Jotain päätetään yhdessä = luuseripäätös.

Jotain päätetään jälleen yhdessä = muutetaan päätös.

Väärä päätös = etsitään syntipukki (haukutaan se)! ja paetaan vastuuta.

Perheyritys kyseessä.

Vierailija
13/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei edes ole, mutta jostain syystä moni palstalla niin kuvittelee ja lisää itse olkinukkea tuon "kaikki" siihen eteen olkinukkea rakennellessaan (kuten sinä hienosti asian osoitit). Jos joku esimerkiksi sanoo, että miehet ovat pidempiä kuin naiset, niin eihän se nyt hyvänen aika tarkoita, että kaikki miehet ovat pidempiä kuin kaikki naiset. 

Vierailija
14/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko että sen pitää olla jotain jonka sä olet katsonut totuudeksi tai lukenut netistä tai kirjasta? Jos se on jonkun kokemus, se on väärä?

Vierailija
15/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wt-ihmisiä on paljon.

Nuo ovat sinun mielipiteitä ja kokemuksia, ei siis pidä paikkansa yleisellä tasolla. Voisin kirjoittaa tähän oman mielipiteeni mutta silloin veisin taas keskutelua kauemmas yleisestä.

Tuskin kellään on mitään tutkimustulosta.

Vierailija
16/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä joku osaisi keskustella yleisellä tasolla siitä, että sinä, työtön poikamies olet huolissasi aina vain itsestäsi ja sinun työttömyydestäsi ja sinun mtlääkkeistäsi?

Vierailija
17/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wt-ihmisiä on paljon.

Aha, tällaisesta asiasta oli kyse. Ihminen ei siis osaa kertoa kuin omista tekemisistään sen sijaan että pohdittaisi yhdessä vaikkapa painovoima-aaltoja tai nurmikon kasvunopeutta lokakuussa? Toki jälkimmäiseenkin aiheeseen tulee keskustelua melko varmasti omasta kokemuksesta.

Anna leukojen louskuttaa. Tiedät, että jos ihminen puhuu usein muista paskaa, ja vieläpä todella arkaluontoisia tai häiritseviä juttuja, niin hän tekee sitä sun selän takana myös 100%.

Vierailija
18/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä tulin itsekin sanomaan. Tällä palstalla pyöritellään hypoteettisia kysymyksiä siitä, kuinka naiset yleisesti kuitenkin torjuisivat ruman miehen ja blabla, vaikka käytännössä kyseinen mies ei olisi koskaan edes yrittänyt lähestyä naista. Aina hänellä on varma tieto, kuinka naiset toimisivat - siis kaikki naiset tai ainakin kaikki Suomi-naiset (kirjoitusvirhe tahallinen). Mitä järkeä sellaisessa keskustelussa on? Paljon hyödyllisempää sen "ruman miehenkin" kannalta olisi, jos hän kertoisi sellaisen todellisen kokemuksen, jossa on tullut torjutuksi, ja saisi naisnäkökulmaa siihen, mikä mahdollisesti meni pieleen.

Vierailija
19/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wt-ihmisiä on paljon.

Tuskin kellään on mitään tutkimustulosta.

Joten miten voimme keskustella aiheesta yleisesti kun jokaisella on vain oma kokemus pohjana?

Vierailija
20/66 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei edes ole, mutta jostain syystä moni palstalla niin kuvittelee ja lisää itse olkinukkea tuon "kaikki" siihen eteen olkinukkea rakennellessaan (kuten sinä hienosti asian osoitit). Jos joku esimerkiksi sanoo, että miehet ovat pidempiä kuin naiset, niin eihän se nyt hyvänen aika tarkoita, että kaikki miehet ovat pidempiä kuin kaikki naiset. 

Mitä iloa olisi keskustelusta, jota käydään tasolla "miehet ovat pitempiä kuin naiset", "miehet ovat vahvempia kuin naiset", "naiset hakevat miehiä useammin avioeroa" jne? Mihin tarvitset sellaista keskustelua? Etenkin, kun se ei kehity aidoksi dialogiksi. Jos esim. tuohon viimeiseen kysymykseen joku vastaa, että "tämä johtuu siitä, että miehet eivät halua erota vaikka avioliitossa olisi pahoja ongelmia", niin tutkimustietoako sen väitteen lähteeksi pitäisi hakea? Aika jäykäksi menisi keskustelu sen jälkeen. Itse ainakin olen täällä vain viihtymässä, asiakeskustelut lähdeviittauksineen käyn ihan muilla foorumeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän