Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?
Kommentit (4878)
Huutokauppakeisari mainitessaan Nanny Stillin sanoo: Nanny Stiil (kirjoitettuna olisi Steel). Siinäpä taide-esineiden tuntija.
Palaveli ja pappakoe (pro papa-)
Vierailija kirjoitti:
Pilu ja palit.
Talkoitan ulkolaamaisia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole kyse väärin lausumisesta, vaan väärin käytetystä sanasta, joka ärsyttää suunnattomasti. Kun kiivetään vuoren huipulle, niin muka "huiputetaan" se. Ällöttävää! Huiputtaminen on huijaamista, aina ollut. En voi sietää tuollaisia muka hauskoja uusiokäyttöjä täysin vakiintuneelle sanalle. Jos haluaa yhdellä verbilla kuvata vuoren huipulle pääsyä, on ollut tapana sanoa, että "valloittaa" sen. Valloitti Everestin.
Minä olen täysin samaa mieltä. Muitakin typeryyksiä on, esim. raskautua - tulla raskaaksi, sosialisoida - seurustella ihmisten kanssa, päivitellä - päivittää laite, tähdittää - sehän tarkoittaa, että merkitään tähdillä, tuo on joka paikkaan levinnyt typeryys, jolla korvataan esim. näytellä-verbi.
Nuorikko on nuori aviovaimo, ei nuori nainen yleensä, akateemikko on arvonimi varsin pienelle joukolle, ei ole yliopistossa opiskellut tai opiskeleva.
Väärin käytetään myös sanoja mies ja nainen, kun puhutaan itse asiassa lapsista, ei 15-vuotias ole mies eikä nainen, vaan nuori tai teini. Näitä riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämää sanan monikko ei ole elämiä!!! Ärsyttää suunnattomasti, kun ei osata perusasioita.
Mikä se sitten on? Kerro se oikea muoto, että opitaan.🤯
Elämä-sanaa ei yleensä laiteta monikkoon, koska jokaisella on vain yksi elämä. "He muistelivat mennyttä elämäänsä." (Ei: He muistelivat menneitä elämiään.) Sama pää-sanan kanssa. Monikko luo jopa humoristisen vaikutelman:
"Vain suomalaiset ylioppilaat täällä juhlivat yo-lakit päissään." Pitää siis olla "juhlivat yo-lakit päässään".
https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/yksikko-vai-monikko-pipo-paass…
Olen eri kuin jolta kysyit.
"Jokaisella on vain yksi elämä" Tuo on tämänhetkinen näkemyksesi. Seuraavassa elämässäsi voit olla päinvastaista mieltä. Eivätkä päissään juhlivat ylioppilaat ole ollenkaan harvinaisia.
Mua jaksaa ärsyttää suomalaisten tapa lausua ja jopa kirjoittaa väärin sanoja, jotka sisältää mm. b-, g- ja c-kirjaimia. Esim. krilli (grilli), panaani (banaani), gollege-pusero (college-pusero), jukurtti (jogurtti), jne.
Vanha ketju....mutta "siittä" kun tarkoitus on sanoa esim. "siitä" johtuen. Tulee liian vankka assosiaatio siittimeen...
"Enään", oikea muoto on enää.
"Tahalleen" kun pitäisi ilmaista tahallaan.
Mutsi sanoo "poliissi" ja riissi kun tavoitteena on lausua poliisi tai riisi. Tiedä sitten tuleeko jostain murteesta, mutta korvaan särähtää.
Ruotsinkielisillä usein toistuva virhe: Joku on istunnut, antannut, katsonnut jne. Vaikka joku on johonkin mennyt...niin näihin ei sama päde. Kumma kun ei korvakuulolta edes oikea muoto tartu.
Ärsyttää!
kaksket
kolket
nelket
viisket
kuusket
seitket
Rönkten. Jopa siellä työskentelevien suusta kuultuna!
Tuoksuu / tuntuu hyvälle. Se on hyvältä.
Ei mikään. En pysty muistamaan yhtäkään sanaa mikä olisi lausuttu väärin. En kiinnitä huomiota niihin, en yritä korjata puhujaa (you can't fix stupid) enkä tuhlaa aikaani siihen, että pitäisin jotain "mentaalista muistikirjaa" virheistä. Puhuja vain nolaa itsensä, paljastaa huonon kielitaitonsa ja osoittaa typeryytensä.
Vierailija kirjoitti:
Mua jaksaa ärsyttää suomalaisten tapa lausua ja jopa kirjoittaa väärin sanoja, jotka sisältää mm. b-, g- ja c-kirjaimia. Esim. krilli (grilli), panaani (banaani), gollege-pusero (college-pusero), jukurtti (jogurtti), jne.
tämä
Facebuuuk - book lausutaan buk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole kyse väärin lausumisesta, vaan väärin käytetystä sanasta, joka ärsyttää suunnattomasti. Kun kiivetään vuoren huipulle, niin muka "huiputetaan" se. Ällöttävää! Huiputtaminen on huijaamista, aina ollut. En voi sietää tuollaisia muka hauskoja uusiokäyttöjä täysin vakiintuneelle sanalle. Jos haluaa yhdellä verbilla kuvata vuoren huipulle pääsyä, on ollut tapana sanoa, että "valloittaa" sen. Valloitti Everestin.
Minä olen täysin samaa mieltä. Muitakin typeryyksiä on, esim. raskautua - tulla raskaaksi, sosialisoida - seurustella ihmisten kanssa, päivitellä - päivittää laite, tähdittää - sehän tarkoittaa, että merkitään tähdillä, tuo on joka paikkaan levinnyt typeryys, jolla korvataan esim. näytellä-verbi.
Nuorikko on nuori aviovaimo, ei nuori nainen yleensä, akateemikko on arvonimi varsin pienelle joukolle, ei ole yliopistossa opiskellut tai opi
Päivitellä
Kun kirjaimet lausutaan eM, eS, eF, eN, jne.
Raivostuttavaa. Boomereiden suusta tuota lähinnä kuulee joskus. En tiedä mistä tuo tulee.