Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?
Kommentit (4878)
Vierailija kirjoitti:
Montaa. Monta-sana ei taivu.
Vaikuttaa, että kukaan muu ei tiedä tätä.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Montaa. Monta-sana ei taivu.
Sana on "moni", ja se taipuu mm.:
yks. nom. moni
yks. gen. monen
yks. part. monta, montaa
yks. ill. moneen
mon. nom. monet
mon. gen. monien
mon. part. monia
mon. ill. moniin
Lähde: Kielitoimiston sanakirja
niimpä (sekä väärin lausuttuna, että väärin kirjoitettuna)
viirus
joni (=ioni)
Vierailija kirjoitti:
Orkinaali (originaali)
Mun äikänmaikka sanoi mariginaali (siis marginaali). Yhh
Vierailija kirjoitti:
Nuorisolaiset sanoo että menee plasmat sekaisin.
Toihan on hyvä modernisoitu versio vanhasta sanonnasta. Otan käyttöön 😁
- Kiraffi
- Thaimaaseen
- LasaKne
- Olumppialaiset
-Qguu. SE ON KUU!!
- Puuuuuuttttin. Vai sanotteko te myös että Raspuuttin? (vaikka minusta se puttini ei ansaitsekaan että nimensä sanottaisi oikein)
- UU ES AA! Miksi tuo s lausutaan englanniksi mutta u ja a suomeksi?? Miksi sen pitää olla mixtuura noita molempia eikä uuäsaa tai juuesei?
Inhoan myös näitä kahta murresanaa
LÄHTÄ ja TUUTTA
Kun tarkoitetaan lähteä ja tulette/tuutte
Vierailija kirjoitti:
Sörkka
Kyllä toi on ihan oikein. On ruotsinkielinen nimitys alkujaan, Sörckan, siksi ei ole suomen vokaaliharmoniaa.
No ulkomaisten sanojen puoliksi suomentaminen: Google voisi sanoa Google, niinkuin kirjoitetaan, tai sitten Guugl, niin kuin lausutaan oikeasti, mutta ei me sanomme guugle.
Vierailija kirjoitti:
- Kiraffi
- Thaimaaseen
- LasaKne
- Olumppialaiset
-Qguu. SE ON KUU!!
- Puuuuuuttttin. Vai sanotteko te myös että Raspuuttin? (vaikka minusta se puttini ei ansaitsekaan että nimensä sanottaisi oikein)
- UU ES AA! Miksi tuo s lausutaan englanniksi mutta u ja a suomeksi?? Miksi sen pitää olla mixtuura noita molempia eikä uuäsaa tai juuesei?Inhoan myös näitä kahta murresanaa
LÄHTÄ ja TUUTTA
Kun tarkoitetaan lähteä ja tulette/tuutte
Itse asiassa muoto es-kirjain (S-kirjain) oli se alkuperäinen käytössä ollut. Vasta joskus mun lapsuudessa alettiin yhtäkkiä radiossa ja telkkarissa puhua muodossa äs. Aiheesta syttyi kuulema silloin joku isokin polemiikki ja es- sekä äs-muodoilla oli kiihkeät puolustajansa 😂
Varmaan tuolta ajalta kuitenkin jäi kuitenkin USA:n lausumiseen se perinteinen uu-es-aaa, joka vastaa englanninkin ääntämystä. Ja siinähän on taas se suomen rakastettu vokaaliharmoniakin.
Viivin viime vuoden biisissä USA lauletaan selvästi että "olen sekaisin kuin uu-ess-aaaa!" Uu-äss-aa ei olisikaan amerikkalaisista kiva muoto 😱
Kirjain quu! Mistä hitosta se G tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kiraffi
- Thaimaaseen
- LasaKne
- Olumppialaiset
-Qguu. SE ON KUU!!
- UU ES AA! Miksi tuo s lausutaan englanniksi mutta u ja a suomeksi?? Miksi sen pitää olla mixtuura noita molempia eikä uuäsaa tai juuesei?Inhoan myös näitä kahta murresanaa
LÄHTÄ ja TUUTTA
Kun tarkoitetaan lähteä ja tulette/tuutteItse asiassa muoto es-kirjain (S-kirjain) oli se alkuperäinen käytössä ollut. Vasta joskus mun lapsuudessa alettiin yhtäkkiä radiossa ja telkkarissa puhua muodossa äs. Aiheesta syttyi kuulema silloin joku isokin polemiikki ja es- sekä äs-muodoilla oli kiihkeät puolustajansa 😂
Varmaan tuolta ajalta kuitenkin jäi kuitenkin USA:n lausumiseen se perinteinen uu-es-aaa, joka vastaa englanninkin ääntämystä. Ja siinähän on taas se suomen rakastettu vokaaliharmoniakin.
Viivin viime vuoden biisissä USA lauletaan selvästi että "olen sekaisin kuin uu-ess-aaaa!" Uu-äss-aa ei olisikaan amerikkalaisista kiva muoto 😱
S-kirjain ei ole "es", vaan ÄS! Se "es" on svetisismi, ei siis hyvää suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitymarket.
Parempi sekin kuin joku ihmeen "sittis".
Oikea ääntöasu on kuitenkin KITUmarket
Vierailija kirjoitti:
"Ketä", kun kuuluisi sanoa "kuka"
Ei liity ääntämiseen vaan murre-eroihin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjain quu! Mistä hitosta se G tulee?
Kun suomessa ei ole sitä q-äännettä kuten monissa muissa kielissä, niin tuo g-äänne muistuttaa eniten sitä alkuperäistä kurkkuäännettä.
Nuorisolaiset sanoo että menee plasmat sekaisin.