Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?
Kommentit (4878)
"Hekumaalinen". Tätä näki jossain vaiheessa naistenlehdissä ihan jatkuvasti. Cosmopolitan julisti "näin saat hekumaalisen nautinnon". Siis tunne on hekuma, joten ihan siis "hekumallinen". Sama kun esim. onni->onnellinen.
Toinen, joka kerran näkyi ihan lehdessä asti oli "drauma". Piti ihan miettiä oliko nyt kyseessä draama vai trauma, asiayhteydestä päätellen jälkimmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kahdeskymmeskahdes, olen kuullut mainoksissakin tämän järjestysluvun
Nykyisten sääntöjen mukaan se on oikein.
IIIIIIKKK! Ei voi olla totta 😱
On se! En minäkään siitä tykkää, mutta Kotus on eri mieltä. Katso vaikka Kielitoimiston sanakirjasta.
Viirus. Taimaa. Smuutti (tosin oikeastaan kannattaisin, että sana suomennettaisiin näin virallisesti).
En lukenut koko 121-sivuista ketjua, joten nämä saattavat täältä jo löytyäkin, mutta:
- hormooni
- kiapakka (ciabatta)
- fokakkia (focaccia)
- Mynssen (München)
- enään
- se, kun sanotaan ”vauvan” sijaan ”vavva”
- Se, kun murteen annetaan vaikuttaa siihen miten etunimet lausutaan (vrt. Kaisasta tulee Kaesa tai Sannista Sanhi).
- I-kirjaimen lisääminen konsonanttiin päättyvään nimeen. Esim. Margit-nimestä tulee Margitti.
Vierailija kirjoitti:
Mina häiritsi tavattomasti, kun Trumpin etunimi lausuttiin alkuun aina etenkin Ylellä Dounald. Sitten olin Virossa ja katselin TV:tä, ja siellä se lausuttiin TOOnalt.
Minä putosin toimistotuoliltani nenä edellä lattialle kun kuulin Aristoteleen kantapää -ohjelman juontajan lausuvan myös Dounald.
Erään jalkapallopelin vuoksi on tullut viime aikoina kuultua raivostuttavaa Liissenstainia. Minne se t-kirjain sieltä välistä katoaa? Ja se ch?
En ymmärrä miten niin moni ihminen onnistuu vääntämään scheissen shaibaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkolainen
Arrrgh! On kotimainen ja ulkomainen, eihän kotimainenkaan ole kotilainen.
Niinpä. Tiesittekö, että ulkola on huussi :)
Törmäsin tuohon virheelliseen sanaan jopa YLE:n Franco- dokumentin tekstityksessä.
Minua ärsyttää kun jotkut puhuu suomea ja käyttää virolaisista nimitystä eestiläinen. Miksi pitää sekoittaa kieliä, eikä käyttää suomalaista sanaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
C:n lausuminenväärin. Suomenkielessä ei C.tä juuri esiinny jonkun celsiuksen lisäksi, mutta nimissä sitä on, ja sille on olemassa ihan säännöt, mitkä pitäisi oppia jo alakoulussa aakkosia oppiessa. Eli C muuttuu suomessa (niinkuin suurimassa osaa eurooppalaisissa kielissä) ässän kuuloiseksi vaan E:n I:n ja Y:n edessä.
Mulla on eräs tuttu jonka lapsen nimi on Nici! Lausuu sen siis "Niki" mutta "Nisi" siinä lukee. Tämä ymmärrettävästikin aiheuttaa aika paljon hämmennystä kaikissa nimenhuudoissa yms, mutta minkäs sille enää mahtaa. Tulee mieleen se Feissarimokat Sanna, joka ei mitenkään tajunnut miksi ei voi muuttaa nimekseen Canna.
Joten "Nacci" sanotaan siis "nassi".
Nacci lausutaan kuten Gucci eli Gutsi. Ei mennyt läpi, kun kirjoitin Nakin lausunta-asussaan. Nat ja si.
Nimen keksijällä on ollut hauskaa, koska nimi toimii lausui sen väärin tai oikein.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten niin moni ihminen onnistuu vääntämään scheissen shaibaksi.
Taannoin opiskeluaikoina vuosituhannen vaihteessa huomasin että kaksoisässä-merkki on joidenkin saksaa opiskelemattomien veikkauksen mukaan yksinkertaisesti hassunnäköinen b. Se että miten viimeinenkin kirjain taas on muuttunut onkin toinen kysymys...
Viagara, ja taivutettuna Viagarraa.
Eestiläiset itse tykkäävät, kun heidän maataan sanotaan Eestiksi ja kansalaisia eestiläisiksi. Näinhän tehtiinkin Neuvosto-Eestin aikana Suomesssakin.
Jostakin historian alkuhämäristä kaivettiin 1990-luvulla sitten tuo sana Viro, jota Eestissä kummeksutaan edelleen. Viru/Viro on vain yksi Eestin maakunnista
Ekspresso (siis espresso).
Eestin kutsuminen Viroksi on heidän näkökulmastaan sama kuin kutsuisi Suomea Hämeeksi.
Merssu mersusta puhuttaessa. "Oliks tänne tää glutti-hamppari?" gluteenitonta ruokaa tilatessa. Ja se gluteiini. Perjaatteessa.
Viittisitkö selittää mitä tarkottaa nacci?