Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?
Kommentit (4878)
Lontoossa sijaitseva kaupunginosa Greenwich. Se ei ole griinvits vaan grenits.
Olen ihmeellisen usein kuullut stressiä sanottavan tressi. Edes ressi ei kuulosta niin tyhmältä.
Monen juontajan ja toimittajan olen kuullut ääntävän kaikki ulkomaiset nimet kuten englantia puhuva henkilö sen suunnilleen tekisi. Aiheuttaa kovaa myötähäpeää, varsinkin jos se suomalainen versio olisi ollut lähempänä oikeaa...
Mitä v*tun suomea nää bisnesmiesten suustaan
ejakuloidut termit keskellä suomenkieltäovat:
- keissi
- klousata
- guudvilli
- trablsuutinki
Ulkomaiset paikannimet ovat usein hankalia jos ei ole kuullut miten ne lausutaan, etenkin Briteissä tuntuu olevan paljon sellaisia jotka äännetään eri tavalla kuin voisi kirjoitusasu perusteella olettaa. Mutta osataan sitä Ruotsissakin, itse yllätyin kun kuulin että Kristianstad lausutaan suunnilleen Krishansta.
Mutta mikäs kaupunki se Estocolmo on? Ketä tietää?
Vierailija kirjoitti:
Esim uutistenlukijoiden tapa sanoa Vladimir PUUTTIN
Siis miksi???
Venäjässä sanapaino on tuossa nimessä ensimmäisellä tavulla ja "u" ääntyy siksi pitkänä. Venäläiset sanapainot aiheuttavat usein sekaannusta esim. urheilijoiden nimissä. Suomalaiset ääntävät "Sharapoova", kun taas venäjäksi nimi lausutaan "Sharaapova" ("o" ääntyy tässä hyvin lyhyesti muistuttaen "a"-äännettä).
Mun kaveri sanoo aina rönkten. Vaikka kuinka yritin selittää, että se on ihan helppoo: sano ensin rönt ja perään gen. "En mä osaa, mä sanon, että rönkten", virkkasi kaveri.
No, vuosien saatossa oon ittekki ruvennu sanomaan, että rönkten. Kuulostaa hauskemmalta.
"Permamentti"...:D Oikea sana on permanentti..:D
Saksassa ennen asuneena korvaan särähtää aina "mynssen" samoin "kärsher".
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri sanoo aina rönkten. Vaikka kuinka yritin selittää, että se on ihan helppoo: sano ensin rönt ja perään gen. "En mä osaa, mä sanon, että rönkten", virkkasi kaveri.
No, vuosien saatossa oon ittekki ruvennu sanomaan, että rönkten. Kuulostaa hauskemmalta.
”Virkkasi”? Tarkoittanet ”virkkoi”. Ei kai se kaveri siinä virkkaamaan ruvennut!
"Kotoota".. mikä hiton kotoota, se on kotoa.
Kaikki sanat joiden perässä on tarpeeton N kirjain
Ei enää koskaan = ei enään koskaan
Lähden nyt menemään/ menee täältä = lähden meneen
Laitoin pyykkiä tulemaan = pyykit tuleen
Jossain murteessa kuullut pois sanan tilalla poisa. "Ja tästä sienestä otetaan lakki poisa"
Yosemite (kansallispuisto)
Monet saattaa lausua ”josemait” vaikka on ennemmin ”josemidi”
Mä sanon aina kaikki sanat tahallaan mahdollisimman väärin kun se on niin hauska kattoo kun joistain näkee ihan selvästi että sitä ärsyttää muttei kehtaa kuitenkaan sanoa mitään. :D
Ei varsinaisesti sana, mutta ärsyttää aina kun joku lausuu q-kirjaimen "guu".