Kamalat vatsavaivat eikä lääkäri ottanut tosissaan.
Olen jo pitkään kärsinyt todella inhottavista vatsavaivoista. Ihan sama mitä syön, niin vatsani turpoaa heti täyteen ilmaa ja on kipeä. Vatsa on kokoajan ilmava. Paha on vielä se, että olen todellisuudessa hoikka, mitta tämä oire saa minut tuntemaan itseni lihavaksi,kun vatsa turvonnut kokoajan.
Lääkärissä otettiin vain verikokeet tulehdusarvoineen ja kaikki oli ok. Kuulemma ärtyvän suolen oireyhtymä ja jotain itsehoitotuotteita antoivat.
Tilanne on mielestäni vain pahentunut :/
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.
Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.
Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.
4 päivän takia en vielä stressaisi..
Tämä ei ole minun kirjoittama. Oma vaiva ollut vuosia.
Ap
Oletko tehnyt asian hyväksi muuta kuin arvostellut lääkäriä?
No mitäpä luulet????!! Menee taas usko ihmisiin näistä kommenteista. Ei voi diagnosoida ärtynyttä suolta jossei ole vatsan ja suoliston tähystystä tai edes jompaakumpaa tehty! Sen saa diagnosoida vasta kun kaikki muu on poissuljettu! Ihan aiheesta arvostelen, lääkäri toimi väärin.
Ap
Kyllä mulla on diagnosoitu ilman tähystystä. Mitä se tähystys auttaa, alat elää sen mukaan että suolesi on ärtynyt ja hoitaa sitä ja jos se ei auta, menet lisätutkimuksiin.
Olen kuule elänyt niin jo vuosia eikä auta mitään. Miten tämä asia on niin h*lvetin vaikea ymmärtää?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.
Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.
Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.
Ap
No mitäpä luulet????!! Menee taas usko ihmisiin näistä kommenteista. Ei voi diagnosoida ärtynyttä suolta jossei ole vatsan ja suoliston tähystystä tai edes jompaakumpaa tehty! Sen saa diagnosoida vasta kun kaikki muu on poissuljettu! Ihan aiheesta arvostelen, lääkäri toimi väärin.
Ap
Et ole näköjään yhtään itse ottanut selvää.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
"Ärtyvän suolen oireyhtymän diagnoosi voidaan tehdä ilman tähystys- tai ultraäänitutkimuksia."
T. Kandi
Juu aivan varmasti olet kandi. Terveyskirjastostako te opiskelette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kyllä mulla on diagnosoitu ilman tähystystä. Mitä se tähystys auttaa, alat elää sen mukaan että suolesi on ärtynyt ja hoitaa sitä ja jos se ei auta, menet lisätutkimuksiin.
Olen kuule elänyt niin jo vuosia eikä auta mitään. Miten tämä asia on niin h*lvetin vaikea ymmärtää?
Ap
Millainen on päivän ruokavaliosi ja lääkkeet/ lisäravinteet?
Mulla on jo kuukautisetkin loppuneet näiden vatsavaivojen takia. Kivaa olla lapseton..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo kuukautisetkin loppuneet näiden vatsavaivojen takia. Kivaa olla lapseton..
Ap
Ok. Sulla on keliakia!
Vierailija kirjoitti:
Ap aikoo vähentää syömisen aivan todella minimiin. :)
Menen sitten 40-kiloisena lääkärin vastaanotolle taas, katsotaan pääsenkö sitten tutkimuksiin.Ap
Ei toi marttyyrius sua auta lainkaan. Enkä kyllä ymmärrä, miksi syömistä pitäisi vähentää. Ei ruokavalion korjaus tarkoita vähentämistä, vaan sisällön muuttamista.
Itselleni kasvikset ja pähkinät tekee kamalat vatsavaivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on IBS ja lekuri suositteli suolistomikrobiston tutkimusta. Siinä sitten selvisi että ihan sekaisinhan se oli. Ruokavaliolla ja probiooteilla+kuidulla oon saanut nyt oireet talttumaan. Tuon mikrobistotestin yhetydessä suositeltiin XOS-kuitua ja se on ihan pelastus noiden apteekin kamojen jälkeen. Ei oikeesti maistu miltää ja toimii! Testin tilasin suomalaiselta firmalta nimeltä Gutguide.
Huvittavaa, että tämä viesti on saanut pelkkää yläpeukkua kun taas ylempänä oleva viesti candida albicansin liikakasvusta silkkaa alapeukkua kun yleisimmin se ongelmallinen suolistomikrobi on juuri liikakasvuun riistäytynyt candida albicans.
Lisään vielä, että ongelma on todellinen ja vaarallinen ja siihen kannattaisi suhtautua vakavasti, koska elämä saattaa lakata lopulta ennenaikaisesti tai olla vaikeiden sairauksien siivittämä.
Tuo hiiva ei meinaan pysy suolistossa vaan lähtee karkaamaan suolenseinämästä verenkiertoon ja siellä immuunisysteemi kuormittuu joutuessaan siivoamaan veriplasmasta hiivalauttoja eikä paukkuja riitä enää muuhun immuunipuolustukseen. Lisäksi hiiva erittää toksisia aineenvaihduntatuotteita, elät vähän kuin alkoholisti tietämättäsi.
Olen omasta verestäni mikroskooppitestin kautta nähnyt, miten veressä oli hiivaa ja puhdistajasoluja sai hakemalla hakea ja ne vähätkin olivat alikehittyneitä ja passiivisia. Kun hiiva oli saatu poistettua, verestä löytyi helposti aktiivisia ja hyvinmuodostuneita valkosoluja tekemässä työtään.
Minä epäilen, että sinä olet käynyt jollakin (kalliilla) ravitsemusgurulla ja sinulle on tehty kalliita ja kyseenalaisia testejä. Halvempi, mutta varmaan monen mielestä tylsempi vaihtoehto olisi muuttaa itse ruokavaliotaan niin, että hiivojen kasvu ja kaasuntuotanto olisi vähäisempää. Todella erikoiselta kuulostaa tuo sinun selostuksesi siitä, miten sinun veressäsi oli hiivaa ja puuttui "puhdistajasoluja". Pääsit vielä itse katselemaan sitä ihmettä mikroskoopilla😏
No kyllä vaan itse koen sen silmiä avaavaksi, kun pääsee kurkistamaan itse omaan vereensä ja sen palkitsevaksi, kun oireet alkavat helpottaa ja lisäksi näkee sen korreloivan veren muuttumisen kanssa.
En ole käynyt täällä, mutta en sanoisi kovin kalliiksi. Kalliimmaksi olisi tullut työkyvyttömyys, jonka partaalla olin.
Vierailija kirjoitti:
Psylliumia kannattaa kokeilla (löytyy ihan ruokakaupasta leivontahyllystä). Oikea annos löytyy kokeilemalla, mutta suuruusluokka on 1-3rkl päivässä 3-4 annokseen jaettuna. Psyllium ei paranna ongelman syytä, mutta se muodostaa nesteen kanssa geeliä/limaa, joka suojaa ärtynyttä suolistoa ja muuttaa ulostetta geelimäiseksi, jolloin vessaan ehtii paremmin ja geelimäistä puolikiinteää tavaraa on mukavampi ulostaa, kuin vesiripulia.
Myös kunnon maitohappobakteeria kannattaa käyttää ja Precosaa (löytyy myös muilla kauppanimillä) kannattaa kokeilla (Precosa voi itsessään aiheuttaa ilmavaivoja, jotka kyllä yleensä helpottaa, kun käyttöä jatkaa ja suolistoon löytyy tasapaino, mutta siksi tämän kokeilu varovasti). Usein, kun vatsa on pitkää sekaisin ja ärtynyt, niin suoliston bakteeristosta vahvat ja "ärhäkät" bakteerit saa yliotteen. Maitohappobakteerit ja Precosa vie elintilaa näiltä ärhäköiltä bakteereilta jolloin ilmavaivat ja ripuli hellittää. Mutta nämäkään ei paranna itse perussyytä (tosin ärtyneen suolelle ei ole mitään parantavaa hoitoa, vaan hoito on juurikin tätä suoliston tasapainottamista).
Ap:lla ei ole kuukautisia ollut 1,5 vuoteen. Mitään lääkkeitä en käytä enkä hormoneja. Harrastan lenkkeilyä ja ruokavalio on monipuolinen ja terveellinen, tosin ei kauaa kun aion syömisen vähentää minimiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ok. Sulla on keliakia!
Keliakian veritesti kannattaa tehdä heti ja sitten pääseekin heittämällä tähystykseen, jos siinä on jotain vinossa.
Kuukautishäiriöt herättää keliakia- epäilyksen.
Keliakia vaikuttaa myös mielialaan. Onko sulla ap mielialassa oireita?
Piihappogeeli parantaa vatsan ja suoliston limakalvoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla ei ole kuukautisia ollut 1,5 vuoteen. Mitään lääkkeitä en käytä enkä hormoneja. Harrastan lenkkeilyä ja ruokavalio on monipuolinen ja terveellinen, tosin ei kauaa kun aion syömisen vähentää minimiin.
Ap
Kerros nyt, miksi aiot vähentää syömistä? Minkälainen on sinun ruokavaliosi? Terveellinen se ei ainakaan sinulle ole, koska voit huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerros nyt, miksi aiot vähentää syömistä? Minkälainen on sinun ruokavaliosi? Terveellinen se ei ainakaan sinulle ole, koska voit huonosti.
Kyllä ihminen voi voida erittäin huonosti terveelliselläkin ruokavaliolla, jos se vaan ei ole hänelle itselleen sopiva.
Ap[/quote]
Oletko tehnyt asian hyväksi muuta kuin arvostellut lääkäriä?[/quote]
Ap[/quote]
Tiedätkö kuinka yleisiä ilmavaivat ja erilaiset vatsaoireet ovat? Se ettei kaikille tehdä tähystyksiä ensimmäisen lääkärikäynnin jälkeen, johtuu siitä, että valtaosa vatsavaivoista paranee sopivalla ruokavaliolla & jos kaikki vatsavaivaiset tähystettäisiin, se tulisi aivan järkyttävän kalliiksi & olisi ikään kuin turhaa, kun 95 %:lle tulisi kuitenkin hoidoksi ruokavalion muutos. Minulle on tehty nuorena vatsavaivojen takia tähystykset ylä- ja alakautta, keliakia- ja laktoositestit, eikä niistä mitään löytynyt. Itse piti omia oireita seuraamalla selvittää, mistä oireet johtuivat. Oletko sinä yrittänyt miettiä, mitä olet syönyt silloin, kun sinun mahasi turpoaa? Se kannattaisi tehdä huolella, koska ei se auta, että sinä noudatat jollekin muulle hyväksi ja terveelliseksi todettua ruokavaliota, mutta se ei sovi sinun mahallesi. Samoin nuo ärtyneestä suolesta kärsiville tarkoitetut apteekin valmisteet, Vi-Siblin, ilmavaivalääkkeet ym. jos ne eivät sovi sinulle, se ei todista, etteikö sinulla voisi olla ärtynyt paksusuoli.
Ymmärrän että sinä olet kyllästynyt vuosia jatkuneisiin vatsavaivoihisi. Protokolla nyt kuitenkin on se, että lääkäri ensimmäisenä määrää kalliita tähystyksiä vaan kehottaa kokeilemaan ruokavaliota. Olisiko sinusta mahdotonta yrittää kokeilla uudenlaista ruokavaliota, sellaista jossa koittaisit itse selvittää, mistä sinun mahasi ärtyy? Minusta tuntuu, että sinä olet päättänyt haluavasi tähystyksiin, eikä sinulle nyt kelpaa muu. Lääkäri varmaan kirjoittaa sinulle tähystyslähetteen, jos menet uudestaan hänen luokseen kuukauden tai kahden päästä ja kerrot, että ruokavalio ei auttanut. Toivon kuitenkin, että edes kokeilisit. Voisit vaikka kokeilla jättää viikoksi tuoreet vihannekset ja hedelmät pois (lehtisalaattikin aiheuttaa minulle oireita, välttäisin sitäkin) ja katsoisit, mikä olotila on. Jos oireet vähenisivät sillä, se ei tarkoittaisi, ettei niitä yhtään voisi enää syödä. Kun suolisto tuli parempaan kuntoon, minä sain palautettua joitakin ruoka-aineita takaisin ruokavalioon.
Sinä et usko sitä ap, mutta ainakin minä voin todella huonosti "terveellisellä" kasvispitoisella ruokavaliolla. Minun piti jättää tuorejutut pois vähäksi aikaa, että suolisto vähän tervehtyi ja sitten opetella, minkälainen määrä raakoja hedelmiä ja kasviksia on minulle sopiva. Se ei ole kivaa, eikä reilua, mutta sille ei vaan mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit diagnosoi aina ärtyneen suolen tai masennuksen joka oireisiin. Lääkkeet kouraan ja menoksi. Helppoja diagnooseja. Masennuslääkkeiden syöjistäkin valtaosalla todellisuudessa kilpirauhasen vajaatoiminta tai sitten ovat masentuneita hormonilääkkeiden vuoksi. Lääkefirmat saavat masennuslääkkeistä ja hormonilääkkeistä mielettömät fyffet ja tyhmät ihmiset vetää naamaansa kaikkensa mahdollista.
Yllättävän usealla vatsakipuisella ja ahdistuneella henkilöllä onkin B12-vitamiinin puutos tai imeytymishäiriö.
Minulle yritettiin tyrkyttää vatsalääkkeitä, rauhoittavia, masennuslääkkeitä, uutta ruokavaliota ja ties mitä, ja mittauksissa kävi lopulta ilmi että minulla oli B12-vaje ja myös jonkin asteinen D-vitamiinin vaje. Lisäsin molemmat vitamiinit ruokavaliooni eikä kestänyt kuin reilun viikon niin paranin! Väsymys ja huono vire olivat tipotiessään ja samoin vatsan turvotus johon liittyi sitä että vatsa vuoron perään löysällä tai kovalla.
Ap aikoo vähentää syömisen aivan todella minimiin. :)
Menen sitten 40-kiloisena lääkärin vastaanotolle taas, katsotaan pääsenkö sitten tutkimuksiin.
Ap