Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kamalat vatsavaivat eikä lääkäri ottanut tosissaan.

Vierailija
04.10.2017 |

Olen jo pitkään kärsinyt todella inhottavista vatsavaivoista. Ihan sama mitä syön, niin vatsani turpoaa heti täyteen ilmaa ja on kipeä. Vatsa on kokoajan ilmava. Paha on vielä se, että olen todellisuudessa hoikka, mitta tämä oire saa minut tuntemaan itseni lihavaksi,kun vatsa turvonnut kokoajan.

Lääkärissä otettiin vain verikokeet tulehdusarvoineen ja kaikki oli ok. Kuulemma ärtyvän suolen oireyhtymä ja jotain itsehoitotuotteita antoivat.

Tilanne on mielestäni vain pahentunut :/

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma ärtyvän suolen oireyhtymä ja jotain itsehoitotuotteita antoivat.

Noihin lääkärin määräämiin tai suosittelemiin tuotteisiinkaan ei aina kannata sokeasti luottaa, sillä kaikki on yksilöllistä. Jos tilasi tuntuu niistä pahenevan, niin kokeilepa jättää ne muutamaksi päiväksi pois. Esim. Vi-Sibliniä usein suositellaan, mutta ei hoksata sanoa, että käyttö kannattaisi aloittaa pikkuhiljaa. Jos itse otan koko mittalusikallisen kerralla, turpoan ja olen järjettömän kipeä. Aika uusi tuote on joku SilicolGel apteekissa, ihan tähän vaivaan kai kehitetty ja siitä jotkut ovat saaneet avun, toiset vain mahdottoman ummetuksen. Maitohappobakteerit lyövät minut todella kipeäksi ja jatkuvalle ripulille, toiset saavat niillä pötsin tiptop-kuntoon. Precosa on minulle sopiva poikkeus, mutta se ei olekaan maitohappobakteeri vaan hiiva, joka toimii samaan tapaan.

Itselläni ei ole ärtyvä suoli vaan hyvin samankaltaisesti oireileva krooninen suolistosairaus colitis ulcerosa, mutta alkuun minuakin hoidettiin vain ärtsynä suolena ja sanottiin, etten vain syö tarpeeksi kuitua. Pääsin vasta muutaman kuukauden vaatimisen ja soittelun jälkeen jatkotutkimuksiin, kun suoli oli jo hyvän aikaa vuotanut verta. Suolen tila ei näy verikokeista kummoisestikaan, tähystyksen jälkeen voidaan jo jotakin sanoa. Minullekin tähystänyt lääkäri osasi sitten heti antaa diagnoosin.

Jos vaivat jatkuvat ruokavaliokokeiluista huolimatta, niin vaadit päästä lääkärille ja tähystykseen.

Vierailija
42/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä pari vinkkiä jos et ole jo kokeillut

- probiootit

- lopeta maitotuotteiden syöminen kokonaan

- vettä 1.5-2 l päivässä

- vihreä tee ja piparminttutee

Ei ihmisen tarvitse kitata tuollaisia vesimääriä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä tuota kuidun lisäämistä jankataan, niin kannattaa kokeilla jokunen päivä toisinkin päin. Jättää kaikki selkeästi runsaskuituiset tuotteet pois, syödä vaikka vaaleaa leipää, ei siemeniä, ei raakoja vihanneksia, välttää jopa kaurapuuroa jne. Minun suoleni ei siedä karkeatekoisempaa kuitua lainkaan, vaan saan hirveät kivut ja ripulin. Kaurapuuro, siemeniä sisältävät leivät ja ruisleipä, porkkanan rouskuttaminen ja muut terveelliset yksityiskohdat tarkoittavat minulle vatsakivuissa pyörimistä seuraavana yönä ja koko tulevan aamun kestävää kivuliasta ripuliravia vessassa.

Kokeilua, kokeilua.

Vierailija
44/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin lääkärin määräämiin tai suosittelemiin tuotteisiinkaan ei aina kannata sokeasti luottaa, sillä kaikki on yksilöllistä. Jos tilasi tuntuu niistä pahenevan, niin kokeilepa jättää ne muutamaksi päiväksi pois. Esim. Vi-Sibliniä usein suositellaan, mutta ei hoksata sanoa, että käyttö kannattaisi aloittaa pikkuhiljaa. Jos itse otan koko mittalusikallisen kerralla, turpoan ja olen järjettömän kipeä. Aika uusi tuote on joku SilicolGel apteekissa, ihan tähän vaivaan kai kehitetty ja siitä jotkut ovat saaneet avun, toiset vain mahdottoman ummetuksen. Maitohappobakteerit lyövät minut todella kipeäksi ja jatkuvalle ripulille, toiset saavat niillä pötsin tiptop-kuntoon. Precosa on minulle sopiva poikkeus, mutta se ei olekaan maitohappobakteeri vaan hiiva, joka toimii samaan tapaan.

Itselläni ei ole ärtyvä suoli vaan hyvin samankaltaisesti oireileva krooninen suolistosairaus colitis ulcerosa, mutta alkuun minuakin hoidettiin vain ärtsynä suolena ja sanottiin, etten vain syö tarpeeksi kuitua. Pääsin vasta muutaman kuukauden vaatimisen ja soittelun jälkeen jatkotutkimuksiin, kun suoli oli jo hyvän aikaa vuotanut verta. Suolen tila ei näy verikokeista kummoisestikaan, tähystyksen jälkeen voidaan jo jotakin sanoa. Minullekin tähystänyt lääkäri osasi sitten heti antaa diagnoosin.

Jos vaivat jatkuvat ruokavaliokokeiluista huolimatta, niin vaadit päästä lääkärille ja tähystykseen.

Minulle on maitohappobaketeereissa ollut oleellisinta se, mistä se on valmistettu. Ihmisperäiset maitohappobakteerit hellivät suolta ja maitoperäiset vain pahentavat oloa.  Poikkeuksena Biomedin ihmisperäinen, josta en saanut hyvää vastetta. Hyvin ovat toimineet ainakin Biolatten Havitall ja Lifen oma probioottivalmiste. 

Vierailija
45/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on maitohappobaketeereissa ollut oleellisinta se, mistä se on valmistettu. Ihmisperäiset maitohappobakteerit hellivät suolta ja maitoperäiset vain pahentavat oloa.  Poikkeuksena Biomedin ihmisperäinen, josta en saanut hyvää vastetta. Hyvin ovat toimineet ainakin Biolatten Havitall ja Lifen oma probioottivalmiste. 

Kiitos vinkistä, pitääpä kokeilla kunhan on pari päivää, ettei ole menoa mihinkään. :) Olen tosiaan yrittänyt vaikka mitä ennen tuota Precosaa, Gefilus-tuotteetkin vetävät pötsin sekaisin.

Vierailija
46/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Precosa ei asetu elimistöön vaan sen lisäksi tarvittaisiin se bakteeri, joka jää asumaan suoleen. Precosa vain estää haitallista bakteerikantaa leviämästä heikentämällä kasvuolosuhteita. 

Vierailija
47/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ärtynyt paksusuoli ja opin minulle sopivan ruokavalion miettimällä mitä olin syönyt silloin, kun maha turposi ja/tai meni sekaisin. Minulla on nykyään hyvin vaivaton ruokavalio ja ilmavaivat, ripuli ja kivut pysyvät poissa, ellen sitten riskillä syö jotain "väärää". Suurin oivallus oli se, että minun mahani sietää tosi huonosti kypsentämättömiä hedelmiä ja vihanneksia. Nuorempana noudatin lääkärin ohjeita ja söin suositusten mukaisesti hedelmiä ja vihanneksia, kun niiden kuitu oli mukamas niin tärkeää. Ilmavaivat ja kivut helpottivat paljon, kun vähensin nuo minimiin. Saan kuidut tummasta leivästä ja vaihtelun vuoksi syön jonkin verran myös vaaleampaa täysjyväleipää. Kuiduton ja runsaasti hiivaa sisältävä leipä ja pulla ovat sellaisia, mitä välttelen oireiden takia. Ihan hirveiden ilmavaiva-mahakramppi-ripulikohtausten takia aloin lukemaan tuoteselosteita. Huomasin, että tulen tosi kipeäksi guarkumista, sorbitolista, maltitolista ja mannitolista. Ne eivät imeydy minun suolistossani ja oireet ovat samat, kuin laktoosi-intoleranssista kärsivillä. Minä epäilen, että moni, joka luulee kärsivänsä laktoosi-intoleranssista tai muuten on mielestään saanut avun vatsavaivoihinsa välttelemällä maitotuotteita, on saattanutkin saada oireensa noista mainitsemistani sokerialkoholeista. Niitä lykätään tyypillisesti jätskeihin ja ruokakermoihin, mutta niitä voi toki löytää vähän mistä sattuu ruokatuotteesta. Noiden aineiden tiedetään aiheuttavan vatsaoireita, mutta niitä silti lykätään elintarvikkeisiin eikä niistä tarvitse mainita kuin e-koodi, joten niiden bongaaminen vaatii vaivannäköä😠 Naurettavinta minusta on, kun joissakin lääkkeissä on myös mannitolia, maltitolia tai sorbitolia Parasta on se, kun yhdessä ilmavaivojen hoitoon tarkoitetussa valmisteessa on sorbitolia, joka tunnetusti aiheuttaa ilmavaivoja... Minulla Vi-Siblinin tyyliset valmisteet aiheuttavat vatsakipua, niitäkään väitteitä ei kannata välttämättä uskoa, että ne ovat hyväksi kaikille ärtyneestä suolesta kärsiville.

Koitapa ap nyt tehdä niin, että seuraavan kerran, kun turvotus alkaa, mietit mitä olet syönyt 1-5 h aikaisemmin. Se on ihan tyypillistä, että suolisto "käynnistyy" aamuisin. Jos sinun mahasi on nyt muuten ärtynyt sopimattomasta ruokavaliosta tai vaikka stressistä, se voi siksi vetää överiksi tuon homman.

Vierailija
48/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on IBS ja lekuri suositteli suolistomikrobiston tutkimusta. Siinä sitten selvisi että ihan sekaisinhan se oli. Ruokavaliolla ja probiooteilla+kuidulla oon saanut nyt oireet talttumaan. Tuon mikrobistotestin yhetydessä suositeltiin XOS-kuitua ja se on ihan pelastus noiden apteekin kamojen jälkeen. Ei oikeesti maistu miltää ja toimii! Testin tilasin suomalaiselta firmalta nimeltä Gutguide.

Huvittavaa, että tämä viesti on saanut pelkkää yläpeukkua kun taas ylempänä oleva viesti candida albicansin liikakasvusta silkkaa alapeukkua kun yleisimmin se ongelmallinen suolistomikrobi on juuri liikakasvuun riistäytynyt candida albicans. 

Vierailija
49/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kamalat vatsakivut jotka säteilivät alaselkään, oksentelin ja olin todella heikossa kunnossa. Sairaalan päivystyksessä ylimielisen oloinen nuori naislääkäri antoi minulle närästyslääkettä ja lähetti kotiin. Suhtautui niin kuin liioittelisin oireita ja tuhlaisin hänen kallisarvoista aikaansa.

Viikon sisällä tuosta makasin leikkauspöydällä, sappitulehduksen takia, ja sappirakko poistettiin!

Että tämmöistä täällä.

Vierailija
50/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.

Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.

Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.

Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.

4 päivän takia en vielä stressaisi..

Tämä ei ole minun kirjoittama. Oma vaiva ollut vuosia.

Ap

Vierailija
51/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.

Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.

Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.

Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.

Ap

Oletko tehnyt asian hyväksi muuta kuin arvostellut lääkäriä?

Vierailija
52/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on IBS ja lekuri suositteli suolistomikrobiston tutkimusta. Siinä sitten selvisi että ihan sekaisinhan se oli. Ruokavaliolla ja probiooteilla+kuidulla oon saanut nyt oireet talttumaan. Tuon mikrobistotestin yhetydessä suositeltiin XOS-kuitua ja se on ihan pelastus noiden apteekin kamojen jälkeen. Ei oikeesti maistu miltää ja toimii! Testin tilasin suomalaiselta firmalta nimeltä Gutguide.

Huvittavaa, että tämä viesti on saanut pelkkää yläpeukkua kun taas ylempänä oleva viesti candida albicansin liikakasvusta silkkaa alapeukkua kun yleisimmin se ongelmallinen suolistomikrobi on juuri liikakasvuun riistäytynyt candida albicans. 

Lisään vielä, että ongelma on todellinen ja vaarallinen ja siihen kannattaisi suhtautua vakavasti, koska elämä saattaa lakata lopulta ennenaikaisesti tai olla vaikeiden sairauksien siivittämä. 

Tuo hiiva ei meinaan pysy suolistossa vaan lähtee karkaamaan suolenseinämästä verenkiertoon ja siellä immuunisysteemi kuormittuu joutuessaan siivoamaan veriplasmasta hiivalauttoja eikä paukkuja riitä enää muuhun immuunipuolustukseen. Lisäksi hiiva erittää toksisia aineenvaihduntatuotteita, elät vähän kuin alkoholisti tietämättäsi.

Olen omasta verestäni mikroskooppitestin kautta nähnyt, miten veressä oli hiivaa ja puhdistajasoluja sai hakemalla hakea ja ne vähätkin olivat alikehittyneitä ja passiivisia. Kun hiiva oli saatu poistettua, verestä löytyi helposti aktiivisia ja hyvinmuodostuneita valkosoluja tekemässä työtään. 

Vierailija
53/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mitäpä luulet????!! Menee taas usko ihmisiin näistä kommenteista. Ei voi diagnosoida ärtynyttä suolta jossei ole vatsan ja suoliston tähystystä tai edes jompaakumpaa tehty! Sen saa diagnosoida vasta kun kaikki muu on poissuljettu! Ihan aiheesta arvostelen, lääkäri toimi väärin.

Ap

Vierailija
54/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden hoitamaan asiaa yksityiselle. Julkinen terveydenhuolto on aivan naurettavaa. Kiitos kuitenkin teille jotka vastasitte asiallisesti! Kaikki vinkit tervetulleita.

Ap

Vierailija
55/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mitäpä luulet????!! Menee taas usko ihmisiin näistä kommenteista. Ei voi diagnosoida ärtynyttä suolta jossei ole vatsan ja suoliston tähystystä tai edes jompaakumpaa tehty! Sen saa diagnosoida vasta kun kaikki muu on poissuljettu! Ihan aiheesta arvostelen, lääkäri toimi väärin.

Ap

Kyllä mulla on diagnosoitu ilman tähystystä. Mitä se tähystys auttaa, alat elää sen mukaan että suolesi on ärtynyt ja hoitaa sitä ja jos se ei auta, menet lisätutkimuksiin. 

Vierailija
56/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kyllä mulla on diagnosoitu ilman tähystystä. Mitä se tähystys auttaa, alat elää sen mukaan että suolesi on ärtynyt ja hoitaa sitä ja jos se ei auta, menet lisätutkimuksiin. 

No sinä olet sokea, minä en. Sitä ei saa eikä edes voi diagnosoida ennen muita poissulkuja. Ei ärtynyttä suolta edes voi "diagnosoida", vaan vasta kun kaikki tutkimukset on tehty eikä mitään erikoista löydetä, voidaan puhua ärtyneestä suolesta. Vuosia jatkuneet vatsavaivat ovat ehdoton aihe vatsan tähystykselle. Vai mitä varten se vatsan tähystys on olemassa??

Ap

Vierailija
57/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että ongelma on todellinen ja vaarallinen ja siihen kannattaisi suhtautua vakavasti, koska elämä saattaa lakata lopulta ennenaikaisesti tai olla vaikeiden sairauksien siivittämä. 

Tuo hiiva ei meinaan pysy suolistossa vaan lähtee karkaamaan suolenseinämästä verenkiertoon ja siellä immuunisysteemi kuormittuu joutuessaan siivoamaan veriplasmasta hiivalauttoja eikä paukkuja riitä enää muuhun immuunipuolustukseen. Lisäksi hiiva erittää toksisia aineenvaihduntatuotteita, elät vähän kuin alkoholisti tietämättäsi.

Olen omasta verestäni mikroskooppitestin kautta nähnyt, miten veressä oli hiivaa ja puhdistajasoluja sai hakemalla hakea ja ne vähätkin olivat alikehittyneitä ja passiivisia. Kun hiiva oli saatu poistettua, verestä löytyi helposti aktiivisia ja hyvinmuodostuneita valkosoluja tekemässä työtään. 

Minä epäilen, että sinä olet käynyt jollakin (kalliilla) ravitsemusgurulla ja sinulle on tehty kalliita ja kyseenalaisia testejä. Halvempi, mutta varmaan monen mielestä tylsempi vaihtoehto olisi muuttaa itse ruokavaliotaan niin, että hiivojen kasvu ja kaasuntuotanto olisi vähäisempää. Todella erikoiselta kuulostaa tuo sinun selostuksesi siitä, miten sinun veressäsi oli hiivaa ja puuttui "puhdistajasoluja". Pääsit vielä itse katselemaan sitä ihmettä mikroskoopilla😏

Vierailija
58/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit diagnosoi aina ärtyneen suolen tai masennuksen joka oireisiin. Lääkkeet kouraan ja menoksi. Helppoja diagnooseja. Masennuslääkkeiden syöjistäkin valtaosalla todellisuudessa kilpirauhasen vajaatoiminta tai sitten ovat masentuneita hormonilääkkeiden vuoksi. Lääkefirmat saavat masennuslääkkeistä ja hormonilääkkeistä mielettömät fyffet ja tyhmät ihmiset vetää naamaansa kaikkensa mahdollista.

Vierailija
59/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Etkö muka voi korjailla ruokavaliotasi ilman diagnoosia? Et voi sälyttää kaikkea lääkärin vastuulle.  On sun itsekin jotain tehtävä.

Valitettavaa, että mielestäsi et saanut "oikeita" kommentteja.

Vierailija
60/92 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Et ole näköjään yhtään itse ottanut selvää.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

"Ärtyvän suolen oireyhtymän diagnoosi voidaan tehdä ilman tähystys- tai ultraäänitutkimuksia."

T. Kandi