Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsikirjoitus kustantamoon, onko mahdollisuuksia?

hehhe
03.10.2017 |

En edes tiedä mistä aloittaisin...
Onko täällä joku saanut käsikirjoituksensa julkaistua? Kuinka monta yritystä se vaati?

Vielä parempi jos täällä sattuisi pyörimään kustannustoimittaja. Kuinka suuri osa kustantamoon lähetetyistä käsikirjoituksista on täyttä kuraa ja kuinka paljoan siellä on laadukasta tekstiä, jota vain ei ole mahdollista julkaista. Entä miten itse tietää onko oma teksti sellaista, että sitä kannattaa edes lähettää?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos tälläinenkin keskustelu katoaa tänne Vauvapalstalle ilman kommentteja niin eiköhän katoa se kässärikin siellä kustantajan pöydällä.

Vierailija
2/6 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen käsikirjoitus? Mikä kustantaja?

Jos joku runokokoelma, niin ei mitään mahdollisuuksia.

Jos fiktiota, mahdollisuudet on aika pienet, mutta aina kannattaa yrittää. Hae kustantaja, jonka listoilla on muutenkin sen tyylistä kirjallisuutta kuin sinä kirjoitat. Käsikirjoitukseen kannattaa hankkia tai ostaa arvioita esim kirjoittajakurssilta ja arvostelupalveluista. Jos sitä ei ole nähnyt kukaan muu kuin sinävoidaan melko varmasti sanoa, että se ei ole julkaisukelpoinen, eikä kannata sellaisenaan lähettää.

Jos se on tietokirja, riippuu siitä, osaatko lähettää se oikealle kustantajalle. Edelleen, katso, mikä kustantaja julkaisee samanlaisia. Jos mikään kustantaja ei julkaise kirjasi kaltaisia kirjoja, on todennäköistä, että markkinoitakaan ei ole, eikä teoksesi siis kiinnosta kustantajaa, jonka elanto riippuu markkinoiden tyydyttämisestä.

Jos kyseessä on tiedekirja, kysy neuvoa oppiaineestasi vanhemmilta kollegoilta, ohjaajiltasi jne. Mahdollisuudet ovat hyvät, jos teokssi on oikeasti tiedettä, mutta vaatimukset ovat aika pikkutarkat ja prosesssi on pitkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen julkaissut tietokirjan. Olin yhteydessä kustantajaan jo siinä vaiheessa, kun minulla oli idea ja synopsis. Kustannustoimittajan kanssa siitä sitten viilattiin teos, josta otettiin muutaman tuhannen painos.

Vierailija
4/6 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Tosiaan ihan romaanista on kyse ja ensimmäisestä sellaisesta. Aikaisemmin tullut kirjoitettua vain novelleja, joten pelkään, että en osaa "nitoa yhteen" pidempää tarinaa. Ja hyvä vinkki tuo, että tutustuu kustantamoihin ensin.  Pitää katsoa kehtaako sitä ikinä lähettää kustantamoon. 

Lähinnä sellainen asia vielä mietityttää, että voiko käsikirjoitus edes olla hyvä jos se on vsta ensimmäinen, enkä myöskään ole kirjallisuuden opiskelija. Tuntuu, että esikoiskirjailijat ovat usein ainakin pitkän linjan kirjllisuusharrastajia.

-ap-

Vierailija
5/6 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kaverin äiti on saanut ekan romaaninsa julkaistua hiljattain tunnetulla kustantamolla. Hän oli kirjoittanut 3 runokirjaa aiemmin (vissiin pikkukustantamolta tai jopa omakustantwisesti)

Hänellä ei ole akateemista koulutusta. Ei ole edes ylioppilas. Amistutkinto suorittavalta alalta. Kirjoittamista on harjoittanut itsekseen koko ikänsä ja käynyt aktiivisesti jossain kirjoitusoiireissä tms.

Vierailija
6/6 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen julkaissut tietokirjan. Olin yhteydessä kustantajaan jo siinä vaiheessa, kun minulla oli idea ja synopsis. Kustannustoimittajan kanssa siitä sitten viilattiin teos, josta otettiin muutaman tuhannen painos.

Paljonko sait rahaa siitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan