Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on IT-alan AMK-inssin tai tradenomin matemaattinen osaaminen?

Vierailija
02.10.2017 |

Ja missä määrin tarvitsee matematiikka työssä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukion lyhyt matikka 7. Omasta mielestäni olen matemaattisesti tyhmä kuin saapas.

Hyvin olen työssäni pärjännyt. Excel laskee, mun ei onneksi tarvi.

T. Tradenomi

Vierailija
2/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukion lyhyt matikka 7. Omasta mielestäni olen matemaattisesti tyhmä kuin saapas.

Hyvin olen työssäni pärjännyt. Excel laskee, mun ei onneksi tarvi.

T. Tradenomi

Mitä työtä teet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kova tai sit ihan alakoulutasoa. Riippuu ihan siitä, miten ahkera on. Esim tutan insseillä perinteisesti aika huono matikka. Pyörittelevät vaan exceleissä jotain diiipadaapaa.

Vierailija
4/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Controller

T. 2

Vierailija
5/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT AMK-inssin pääsykoe on matikkaa, fyssaa ja kemiaa. Voi olla vaikea päästä, jos ei matikka oikein iske.

Vierailija
6/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Controller

T. 2

Eli tarkemmin ottaen mitä teet?

Vierailija
7/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT AMK-inssin pääsykoe on matikkaa, fyssaa ja kemiaa. Voi olla vaikea päästä, jos ei matikka oikein iske.

Et oo vissiin koskaan kyseisiä koe papereita katsonut? Niissä kun tuppaa olemaan sellaista asiaa minkä osaa kuka tahansa laskea jos on käynyt ekat lukiokurssit kyseisistä aineista, matikastakin riittää lyhyt oppimäärä. En tiedä ketään joka ei olisi päässyt amk-inssiksi vaikka tiedän useita jotka ovat sinne menneet ihan amistopohjalta...

Vierailija
8/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insseista tai tradenomeista en tiedä, mutta näin yliopistosta valmistuneena alan maisterina sanoisin, että matematiikkaa ei tarvitse. Harmittaa oikein kun haluaisin sitä käyttää, osaisin kyllä...

Vierailija
9/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi on kaupalliselta puolelta, insinööri tekniikasta. Tekniikan puolella matematiikan vaatimukset ovat olleet vähän toista kuin kaupallisella. Entiset teku ja kauppis, eihän noita matemaattisesti ole koskaan verrattu.

Muuten matematiikan merkitys työssä on vähän toista kuin se, että tarviiko osata laskea. Matematiikka on loogista päättelykykyä kehittävää ja hyödyksi kaikessa työssä.

Vierailija
11/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin kummoinen taso. Jos on luontaisesti matemaattisesti lahjakas, insinöörikoulun pääsykoe on läpihuutojuttu, joka sujuu päättelemällä. Itselläni oli kulunut 12 vuotta sitten lukion pitkän matikan ja pääsin sisään vain päättelemällä kylmiltään asiat koetilanteessa. Se koe on erittäin helppo siis. En harjoitellut ainoatakaan laskua ennen pääsykoetta. Tosin olen ylittänyt Mensan rajan ja yläasteella olin ison helsinkiläiskouluni 2. paras ikäluokassani matematiikassa matematiikkakilpailun tulosten perusteella.

T. AMK-inssi ja muuten laiskahko alisuorittaja

Vierailija
12/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^edellinen jatkaa: ja siis lisään, että on se varmasti useimmille muillekin melko helppo. Koulutuksessa matematiikka on samaa tasoa lukion pitkän matematiikan kanssa kaikkein "kovimmillaan".

Vierailija
13/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^jatkan vielä: laiskoille ja testiälykkäille juuri insinöörintutkinto on helppo keino saada nopeasti kasaan joku muodollisesti pätevä, jossain edes välttävästi semiarvostettu tutkinto. Kun siis siellä ei tarvitse tehdä juurikaan mitään, jos on vähänkin lahjoja. Joten ei teoriassa tyssää työelämässä eteneminen ainakaan tutkinnon puutteeseen. Itse olen opiskellut satoja opistopisteitä myös tiedeyliopistoissa, mutta tutkinnot ovat jääneet kesken syistä, joita en nyt tässä avaa juurikaan tarkemmin (esim. motivaation puute).

Vierailija
14/14 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK insinöörin osaaminen on lukiotasolla, ei se matematiikka nyt ihan oikeasti kovin kovatasoista ole. Pääsykokeessa pärjää peruskoulu matikalla ja suurin osahan amiksen kautta sinne menee joten taso on sitä luokkaa. AMKssa käydään matemaattisilla aloilla ehkä noin lukion pitkää matikkaa vastaava määrä. 

Sitten eri asia on minkä verran tarttuu päähän. Ammatti ei vaadi juurikaan, valmiiseen kaavaan sijoitetaan korkeintaan ja laskimella ratkaistaan, tai sitten ohjelmistot laskee valmiiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan