Mitä teet jos eksyt retkelläsi metsään?
Miten estää nuo tragediat?
1. Aina tulentekovälineet mukana ja musta roihu palamaan ja savuamaan ja v.rikäs vaate korkeaalle näkymään hakeudu korkealle jos sää sallii!
2. Peili mukaan sillä saa vilkutettuun apuja koneelle
3. Merkitse kulkemasi reitti hyvin havaittavaksi katkaistuin tikuin ja nuolin ja kangaspalasin vaikka
4. Pidä kynää ja paperia mukana sillä voit jättää kirjeen jälkeesi ja kertoa tilanteestanne jos se äityy tod pahaksi.
5. 2-3 vara akkua kännylle.
6. Vettä täytyy olla sillä kolme pvää ilman tappaa kun taas ruuatta elää viikkoja.
Mitäs muuta?
Kommentit (70)
Miten sinne metsään voi kuolla kun vettä ja marjoja on vaikka kuinka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yö majoitut tee nuotio tai jopa kolmekin kolmioon ja keskelle suoja ja kuivaa märimmät kamppeet nuotiolla. Pedot eivät tule nuotion lähelle. Älä pidä mitään ruoka aineita itseäsi lähellä houkuttamassa petoja.
Tuli syttyy esim Lapissa herkimmin niin että kaivat karikkeista kuivaa kerrosta ja sytytät sillä. Toden kyseessä ollessa leikkaa hiustasi nekin syttyvät hyvin. Herää aikaisin voitat valkeaa aikaa.
Et ole koskaan ollut tulilla metäsässä. Kolmen nuotion ylläpitämiseen menisi kaikki aika etkä ehtisi yhtään lepäämään. Pedot eivät ole Suomessa minkäänlainen uhka.
Olen ollut enemmän kuin sinä saletisti. Tämä 3 nuotiota siis siksi jos PETOJA olisi jo havaittuna ja henkilöitä 2- t enemmän. Nukkua voi vuorotellen.
Nykyaikainen älykännykkä
Suurikapasiteetillinen vara-akku
Offline maastokartat valmiiksi ladattuina
Osaan käyttää laitetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelee kylmää niin pitääkö jäkäläkerros takin sisällä yhtään lämpöä enemmän kuin ilman sitä? Onko tietoa. Vähän jos niinkuin kahden vaatteen toppamateriaaliksi? Tai kuiva sammal? Naava? Siis nyt ois kyse syksystä ja äärihädästä.
Märkää jäkälää takin sisällle? Tuskin pahemmin ainakaan lämmittää.
no kuivempaa tietty se murenee muttei heti.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikainen älykännykkä
Osaan käyttää laitetta
Nämä on minulla jo oletuksena aina mukana jos lähden sellaiseen paikkaan missä tiedä ettei pistorasiaa välttämättä löydy.
Mä olen merkinnyt olinpaikkani kiipeämällä aukean reunassa olevaan puuhun ja kiinnittämällä muovipussin tms latvaan.
Ei toimi tietenkään synkässä metsässä mutta soilla ja lapissa näkyy kauas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suunnitella reissunsa osaamisen ja kunnon mukaan. Kaikkeen ei voi varautua, kun sitten rinkka alkaa painaa 30kg ja nääntyy sen kantamisesta ja kuolee.
Kuinkahan moni edes onnistuu jos pudotetaan märkään metsään tikkuaskin kanssa ja sanotaan että tee tulet?
Niinpä. Itse olen tavannut raavaita miehiä jotka eivät saa tulta. Tulen saa aina tehtyyn kun vaan kaivaa kuivat aineet ja sitten ruokkii sitä. Jopa rikkinäinen kännyn akku sytyttää jos sen avaa puukolla, oikkariin.
Märässä piemeässä metsässä kuivien syttöjen kaivaminenkin on jo melko haastavaa, saati että löytää kunnolla palavaa puuta. Pieniä kuusen oksia keräämällä saa kyllä komeen liekin akaseksi, mutta ne palaa nopeasti ja kaikki aika menisi siihen tulen ylläpitoon.
Joka märässä metsässäkin on aina karike ja se ei kastu sieltä alempaa hevillä ja sitten on kuivia koloja joista voi hapuilla kuivempaa. Retkitamineissa on usein syttyvää matskua. Kun alun saa niin puut kuivuvat hyvin nuotion ympärillä tai yksi puu aina suoraan päälle märkänä siinä se kuivuupi.
Kolme runkoa tiipiiksi ja ympärille havut alaspäin saa nukkua. Tiipiin saa tehdä isonkin ja nuotio keskelle? Mutta savuaukko jätettävä ylös.
Höpö höpö sun jutuillesi. Maa on tähän aikaan vuodesta AINA märkää, poikkeuksena joku sateeton hellejakso kesällä, jolloin on metsäpalovaroitukset päällä. Jos on jossain lapin erämaassa, niin kyllä sieltä jostain keloja ja kantoja löytyy, jotka voi saada palamaan, mutta kyllä siinäkin on puuhaa, jos puukko on paras työkalu mitä on käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen merkinnyt olinpaikkani kiipeämällä aukean reunassa olevaan puuhun ja kiinnittämällä muovipussin tms latvaan.
Ei toimi tietenkään synkässä metsässä mutta soilla ja lapissa näkyy kauas.
Oletko useinkin ollut eksyksissä niin että pitää merkkailla oleskelupaikkaasi?
Mitenkähän tuon ympyrän kiertämisen voisi ehkäistä jos eksyy? Onko tähän kikkoja?
Huutamistakin voi yrittää?
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikainen älykännykkä
Osaan käyttää laitetta
Ja kun otat puhelimen taskusta niin se on pimeänä eikä suostu käynnistimään -> Olet kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suunnitella reissunsa osaamisen ja kunnon mukaan. Kaikkeen ei voi varautua, kun sitten rinkka alkaa painaa 30kg ja nääntyy sen kantamisesta ja kuolee.
Kuinkahan moni edes onnistuu jos pudotetaan märkään metsään tikkuaskin kanssa ja sanotaan että tee tulet?
Niinpä. Itse olen tavannut raavaita miehiä jotka eivät saa tulta. Tulen saa aina tehtyyn kun vaan kaivaa kuivat aineet ja sitten ruokkii sitä. Jopa rikkinäinen kännyn akku sytyttää jos sen avaa puukolla, oikkariin.
Märässä piemeässä metsässä kuivien syttöjen kaivaminenkin on jo melko haastavaa, saati että löytää kunnolla palavaa puuta. Pieniä kuusen oksia keräämällä saa kyllä komeen liekin akaseksi, mutta ne palaa nopeasti ja kaikki aika menisi siihen tulen ylläpitoon.
Joka märässä metsässäkin on aina karike ja se ei kastu sieltä alempaa hevillä ja sitten on kuivia koloja joista voi hapuilla kuivempaa. Retkitamineissa on usein syttyvää matskua. Kun alun saa niin puut kuivuvat hyvin nuotion ympärillä tai yksi puu aina suoraan päälle märkänä siinä se kuivuupi.
Kolme runkoa tiipiiksi ja ympärille havut alaspäin saa nukkua. Tiipiin saa tehdä isonkin ja nuotio keskelle? Mutta savuaukko jätettävä ylös.
Höpö höpö sun jutuillesi. Maa on tähän aikaan vuodesta AINA märkää, poikkeuksena joku sateeton hellejakso kesällä, jolloin on metsäpalovaroitukset päällä. Jos on jossain lapin erämaassa, niin kyllä sieltä jostain keloja ja kantoja löytyy, jotka voi saada palamaan, mutta kyllä siinäkin on puuhaa, jos puukko on paras työkalu mitä on käsillä.
Höpö höpö itelles. Joka reissulla Lapissa sytytin nuotiot kaivamalla kuivaa kariketta, eikä kertaakaan jäänyt nuotio tekemättä vaikka armeijan käynyt ei saanut notskia syttyyn
Kyllä se toimii vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinne metsään voi kuolla kun vettä ja marjoja on vaikka kuinka
Oletko koskaan ollut täyttä vuorokautta metsässä? Nyt on ollu lämpötilat 0-11 astetta, siellä kyllä ihan oikeasti voi paleltua kuoliaaksi siinä vaiheessa kun väsyy tarpeeksi, ei saa ruokaa, eikä pääse lämpimään.
Riippuu kuinka isossa metsässä olen.
Kotikulmilla ei niin isoa metsää olekaan, etteikö vartin kävelyllä mihin tahansa suuntaan olisi ihmisten ilmoilla.
Mökillä, tiedän metsää ympäröivän teitä tai järveä joka suunnassa. Kävelee mihin tahansa ilmansuuntaan riittävän pitkään, joko järveä tai teitä voi seurata. Matkaa tulee paaaljon mutta reippaasti kävelee kyllä pitkäänkin. Illan tullen tähtitaivaasta voi saada apuja ettei lähde kiertämään kehää. Metsävarustuksen pitäisi olla sen verran lämmin, että pärjää reippaasti kävelemällä illan tullenkin.
Mustikkametsällä menee helposti pää pyörälle. Huuto kanssamarjastajalle usein auttaa jolla on parempi suuntavaisto kuin itsellä. Mustikkametsään ei paikkoihin joissa ei ole kenttää ja aina akku ladattuna (autossa laturi joten helppoa).
Vieraassa paikassa pitäydyn hyvin merkityillä reiteillä ja siellä on vaikea eksyä. Kännykässä aina offline-kartta kuvana vähintään mukana, niin että pystyy katsomaan mitä ympäristöstä pitäisi löytyä ja jostain kiinnekohdasta saa toivottavasti kiinni. Jos polulta haluaa syystä tai toisesta poiketa, tulotie merkitään säännöllisesti siten että ei voi unohtaa mistä suunnasta tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikainen älykännykkä
Osaan käyttää laitetta
Ja kun otat puhelimen taskusta niin se on pimeänä eikä suostu käynnistimään -> Olet kusessa.
Tämä on erittäin harvinaista ettei käynnisty paitsi pakkasella ja jos kyseessä on ylihintainen ja rajoitettu Apple Iphone jotka ovat kuuluisia siitä että eivät aina käynnisty kylmällä kelillä.
Saako hätärakettia käyttää metsässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö itelles. Joka reissulla Lapissa sytytin nuotiot kaivamalla kuivaa kariketta, eikä kertaakaan jäänyt nuotio tekemättä vaikka armeijan käynyt ei saanut notskia syttyyn
Kyllä se toimii vaan.
Itsellä on rajavartioston sissikoulutus ja olen metsästänyt 35 vuotta, joten ihan muutaman kerran olen käynyt metsässä ja tehnyt tulet. Mielummin kantelen kahvit mukana termospullossa kuin alan nysväämään jotain kynsitulia metsässä. Se on tietenkin sitten eri juttu jos on oikeasti eksynyt ja on pakko yöpyä metsässä, voihan ne tulet tehdä, kun ei ole parempaakaan tekemistä pimeässä metsässä. Jos on ollut tarkoitus käydä vain päiväreissu ja eksymisen takia siitä tulee yön yli reissu, niin todennäköisesti puuttuu paljon varusteita, joita olisi kiva olla mukana.
Vierailija kirjoitti:
Saako hätärakettia käyttää metsässä?
Miksi ei saisi, jos on hätä? Meinaatko että joku tulee torumaan kun yrität pelastaa itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikainen älykännykkä
Osaan käyttää laitetta
Tämä on erittäin harvinaista ettei käynnisty paitsi pakkasella ja jos kyseessä on ylihintainen ja rajoitettu Apple Iphone jotka ovat kuuluisia siitä että eivät aina käynnisty kylmällä kelillä.
Minun tietääkseni joka ikinen tekninen laite särkyy joskus, eli ei ole mitenkään harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikainen älykännykkä
Osaan käyttää laitetta
Minun tietääkseni joka ikinen tekninen laite särkyy joskus, eli ei ole mitenkään harvinaista.
Mutta jos pitää huolen kuin omasta lapsestaan niin on harvinaista. Ei ole vielä yhtäkään älypuhelinta (4 kpl) mennyt rikki vaikka kaikkien kanssa olen metsissä ja järvellä liikkunut. Aina olen osannut pitää niistä huolta.
Märkää jäkälää takin sisällle? Tuskin pahemmin ainakaan lämmittää.