Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä

Tyttönen
01.10.2017 |

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Kommentit (1194)

Vierailija
341/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tää edes mikään oikea etikettiasia mutta musta hyvää käytöstä mitä oon huomannut että kaikki ei tee. Oonko mä sit vaan yltiökohtelias?

Musta on kohteliasta väistää oviaukoissa ihmisiä jotka ovat astumassa ulos, ja jos itse olen tulossa sisään. Ite koen sen ihan selkeänä, kun taas sit ärsyttää hirveesti kun joku tunkee samaan väylään itseni kanssa että pitää väistellä siinä ahtaassa oviaukossa. Itse aina annan ulostulevan tulla eka, ja kiitän jos joku antaa mulle tilaa. Avaan myös oven ulostuleville jos oon itse astumassa sisään. Kiitän aina jos joku tekee itselleni samaa. Siksi mua ärsyttää suunnattomasti kaikki mammat ja ukot jotka tulee melkeen päin, ei väistä tai jättää ihmisiä ovien taakse. Kummastuttaa kun itse oon kuitenkin aika nuori (22v.) ja kuitenkin 30+ ihmiset on tosi epäkohteliaita. Musta aikuisen ihmisen pitää osata kulkea liikenteessä kohteliaasti, eikä laput silmillä välittämästä muita, "minä ensin mä kuljen tästä" mentaliteetilla.

Tämä! Eritoten junasta/metrosta poistuvat pitäisi päästää ensin ulos, ennen kuin ängetään itse sisään, eikä seistä oven edessä. Eihän sinne junaan edes mahdu, ennen kuin porukka on päässyt ulos, jos paljon jää sillä pysäkillä, sanoohan sen ihan järkikin.

Minusta aina raivostuttavaa, jos jotkut eivät tätä ymmärrä, vaan seisovat ulos tulevien edessä tai jopa änkeävät näitä vastaan minä minä -asenteella, selkään tekisi mokomille törkimyksille antaa. Epäkohteliaisuutta enemmän tuossa vituttaa silkka TYHMYYS, kun ei sieltä junasta vittu pääse ulos, jos joku tampio seisoo siinä edessä tai änkeää sisään ja eihän hän itsekään mahdu silloin sinne tulemaan.

Aamujunalla ajaessa näkee välistä, että tietyillä asemilla (esim. Koivukylä) nousee harvinaisen paljon näitä tientukkijaminäminä-juntteja kyytiin ja porukka ei meinaa päästä junasta pois.

Olen keski-ikäinen nainen ja olen huomannut, että maahanmuuttajanuoret ovat äärimmäisen kohteliaita. He eivät koskaan ryntää ensimmäisinä esim. metroon, vaan päästävät vanhemmat ensin. Olen todistanut useita kertoja, miten hyvät käytöstavat heillä on.

Vierailija
342/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo "nainen kulkee ensin portaissa" ja hatun ottaminen päästä kun nainen tulee, on aika vanhoillisia käytöstapoja, eivät sovi nykyaikaan kun puhutaan miehen ja naisen tasa-arvosta. Ainakin itselleni tulisi tuollaisissa hyvin kiusaantunut olo.

Ainakin oma logikkani sanoo, että tässä on kyse siitä, ettei mies näkisi naisen hameen alle. Jos mies kävelee kyrkissä portaissa naisen takana, saattaa näin käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tää edes mikään oikea etikettiasia mutta musta hyvää käytöstä mitä oon huomannut että kaikki ei tee. Oonko mä sit vaan yltiökohtelias?

Musta on kohteliasta väistää oviaukoissa ihmisiä jotka ovat astumassa ulos, ja jos itse olen tulossa sisään. Ite koen sen ihan selkeänä, kun taas sit ärsyttää hirveesti kun joku tunkee samaan väylään itseni kanssa että pitää väistellä siinä ahtaassa oviaukossa. Itse aina annan ulostulevan tulla eka, ja kiitän jos joku antaa mulle tilaa. Avaan myös oven ulostuleville jos oon itse astumassa sisään. Kiitän aina jos joku tekee itselleni samaa. Siksi mua ärsyttää suunnattomasti kaikki mammat ja ukot jotka tulee melkeen päin, ei väistä tai jättää ihmisiä ovien taakse. Kummastuttaa kun itse oon kuitenkin aika nuori (22v.) ja kuitenkin 30+ ihmiset on tosi epäkohteliaita. Musta aikuisen ihmisen pitää osata kulkea liikenteessä kohteliaasti, eikä laput silmillä välittämästä muita, "minä ensin mä kuljen tästä" mentaliteetilla.

Tämä! Eritoten junasta/metrosta poistuvat pitäisi päästää ensin ulos, ennen kuin ängetään itse sisään, eikä seistä oven edessä. Eihän sinne junaan edes mahdu, ennen kuin porukka on päässyt ulos, jos paljon jää sillä pysäkillä, sanoohan sen ihan järkikin.

Minusta aina raivostuttavaa, jos jotkut eivät tätä ymmärrä, vaan seisovat ulos tulevien edessä tai jopa änkeävät näitä vastaan minä minä -asenteella, selkään tekisi mokomille törkimyksille antaa. Epäkohteliaisuutta enemmän tuossa vituttaa silkka TYHMYYS, kun ei sieltä junasta vittu pääse ulos, jos joku tampio seisoo siinä edessä tai änkeää sisään ja eihän hän itsekään mahdu silloin sinne tulemaan.

Aamujunalla ajaessa näkee välistä, että tietyillä asemilla (esim. Koivukylä) nousee harvinaisen paljon näitä tientukkijaminäminä-juntteja kyytiin ja porukka ei meinaa päästä junasta pois.

Olen keski-ikäinen nainen ja olen huomannut, että maahanmuuttajanuoret ovat äärimmäisen kohteliaita. He eivät koskaan ryntää ensimmäisinä esim. metroon, vaan päästävät vanhemmat ensin. Olen todistanut useita kertoja, miten hyvät käytöstavat heillä on.

Mä olen huomannut, että maahanmuuttajamiehet eivät väistä naisia. Ainakin minua tönivät ja kävelevät päälle jos en väistä.  Niin ja olen keski-ikäinen nainen myös.

Vierailija
344/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo "nainen kulkee ensin portaissa" ja hatun ottaminen päästä kun nainen tulee, on aika vanhoillisia käytöstapoja, eivät sovi nykyaikaan kun puhutaan miehen ja naisen tasa-arvosta. Ainakin itselleni tulisi tuollaisissa hyvin kiusaantunut olo.

Ymmärtänet, miksi ylöspäin mentäessä naiselle miellyttävämpää miehen mennä edellä, alaspäin nainen ensin? Tapahan yleistyi, kun hameet eivät enää välttämättä ylettyneet nilkkoihin...

Monissa tavoissa ei välttämättä ole kyse nokkimisjärjestyksestä, vaan kohteliaasta käytöksestä. Mies-nainen automaattikaava joustaa tilanteen mukaan: terve nainen avaa oven heikommin liikkuvalle tai esim. rattaita työntävälle miehelle, nousee ylös ainakin kätellessään iäkkäämpää miestä jne. Oleellista kai on ymmärtää ja hoksata kohteliaisuus ja hyvät tavat eri tilanteissa.

Vierailija
345/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kynnyksen yli ei kätellä. Ja jalat edellä talosta kannetaan vain kuollut.

Kerran lanssimiehet tuli hakemaan kovista kivuista kärsivää sukulaista sairaalaan. Eivät onnettomat tienneet tätä tapaa, vaikka jo työn puolesta pitäisi tietää. Emäntä pisti heidät kääntämään paarinsa niin, ettei sairaan tarvinnut lähteä jalat edellä. Ja hän palasikin terveenä takaisin aikanaan!

Nämä ei kuulu tapoihin vaan taikauskoon. Kynnyksenyli kättely aiheuttaa vihamiehiä ja jalat edellä tarkoittaa kuolemaa. Taikausko ei liity käyttäytymissääntöihin.

Monet tavat pohjautuvat käytännön syihin tai taikauskoon. Kuulemma kättely on saanut alkunsa siitä, että halutaan varmistua ettei toisella ole asetta kädessä/hihassa.

Kättä päälle/kättely on keskiajalla ollut pitävän sopimuksen merkki. Avioparin kädet yhdistettiin, samoin kauppasopimus oli tämän elkeen jälkeen pätevä.

Naiset ensin -asenne juontuu linnoista, joissa saattoi olla nurkan takana tai huoneessa vihollisvalloittajan väijytys. Siksi naiset laitettiin ensin, ettei kunnon asemies tai ritari kaadu iskussa.

Naimaton nainen kulki miehen käsikynkässä toisella puolen (vasen) kuin aviovaimo (oikea). Eli nainen siirtyy sydämen puolelta lompakon puolelle avioiduttua :-)

Myös naisten paitojen napitus avautuu eri puolelle kuin miesten paidoissa (ettei mies vain kurki paidan raosta avautuvia siveettömiä näkymiä).

Vierailija
346/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku jo aiemmin tämän mainitsikin, mutta näin syksyllä on ajankohtaista muistuttaa.

Kun nainen ja mies kulkevat yhdessä, mies asettuu kuralätäkön päälle makuulleen.

Näin nainen voi näin ylittää lätäkön kastelematta kenkiään.

Ei miehen tarvitse sen lätäkön PÄÄLLÄ maata, miehen takki riittää.

Eli mies riisukoon takkinsa ja asettakoon sen lätäkön päälle, ettei naisen hienot silkkikenkäset mene kuravedessä pilalle.

Vierailija
347/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomalta ja/tai sinkulta ei kuulu kysyä:

- "Et oo vissiin halunnut lapsia?"

- "Miks sulla ei oo miestä?"

Vierailija
348/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi aiheesta, koska ovat yleisiä, mutta jotkut eivät noudata: ruoka suussa puhuminen niin että koko suun sisältö naamasi edessä, hampaiden reipas ronkkiminen hammastikulla ruuan jälkeen, muu hygienian hoitaminen mm. meikkaaminen julkisilla paikoilla, jopa ruokapöydässä jne. Ihan oikeasti yöks..

Vierailija
349/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rullaportaista tuli mieleen Helsingissä usein noudatettava hyvä tapa, ettei tukita koko leveydeltä portaita, vaan sijoitutaan oikealle, niin että kiireiset voivat ohittaa rullaportaissa.

Tampereella törötetään keskellä tai kaksi rinnan ja lopuksi alas/ylös tultaessa jäädään rullaportaiden päähän tukkeeksi eikä liikuta mihinkään, niin että takana tulevat kaatuvat kuin keilat.

/quote]

Treelta terkkuja. Oon aina ihmetellyt tuota, että miksi jengi haluaa sijoittua oikealle, kun niissä liukuportaiden tarroissa on aivan selvästi kuvat, joissa hlöt ovat vasemmalla. Viimeksi eilen katsoin Sokkarilla, että aha, porukka haluaa olla oikeassa reunassa, ja meikäläinen tarkisti jälleen kerran tarrat. Et onks ne tarrat yksinkertaisesti väärässä vai joku maakohtainen erikoisuus täällä?

Vierailija
350/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutumiskoodit! Häihin, hautajaisiin, kirkoon, diskoon, punttisalille, jne paikallaan kuhunkin tilanteeseen sopivat värit ja mallit. Diskoreleissä tai sienestyskamppeissa voi toki poiketa lähikaupassa, mutta musta vaatetus häissä tai pirtsakka pikkumekko hautajaisissa tulkittavissa kettuiluksi.

Vierailija
351/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kynnyksen yli ei kätellä. Ja jalat edellä talosta kannetaan vain kuollut.

Kerran lanssimiehet tuli hakemaan kovista kivuista kärsivää sukulaista sairaalaan. Eivät onnettomat tienneet tätä tapaa, vaikka jo työn puolesta pitäisi tietää. Emäntä pisti heidät kääntämään paarinsa niin, ettei sairaan tarvinnut lähteä jalat edellä. Ja hän palasikin terveenä takaisin aikanaan!

Nämä ei kuulu tapoihin vaan taikauskoon. Kynnyksenyli kättely aiheuttaa vihamiehiä ja jalat edellä tarkoittaa kuolemaa. Taikausko ei liity käyttäytymissääntöihin.

Monet tavat pohjautuvat käytännön syihin tai taikauskoon. Kuulemma kättely on saanut alkunsa siitä, että halutaan varmistua ettei toisella ole asetta kädessä/hihassa.

Kättä päälle/kättely on keskiajalla ollut pitävän sopimuksen merkki. Avioparin kädet yhdistettiin, samoin kauppasopimus oli tämän elkeen jälkeen pätevä.

Naiset ensin -asenne juontuu linnoista, joissa saattoi olla nurkan takana tai huoneessa vihollisvalloittajan väijytys. Siksi naiset laitettiin ensin, ettei kunnon asemies tai ritari kaadu iskussa.

Naimaton nainen kulki miehen käsikynkässä toisella puolen (vasen) kuin aviovaimo (oikea). Eli nainen siirtyy sydämen puolelta lompakon puolelle avioiduttua :-)

Myös naisten paitojen napitus avautuu eri puolelle kuin miesten paidoissa (ettei mies vain kurki paidan raosta avautuvia siveettömiä näkymiä).

Napitukset ovat eripuolilla luultavasti näistä syistä: palvelijan oli helpompi napittaa vaate naisen ylle nappien ollessa naisten puolella. Miesten oli helpompi ottaa ase takin sisältä nappien avautuessa oikealle.

Muita: ravintolassa/kahvilassa nainen istuu selkä seinää vasten, mies vastapäätä selkä huonetta vasten.

Vierailija
352/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rullaportaista tuli mieleen Helsingissä usein noudatettava hyvä tapa, ettei tukita koko leveydeltä portaita, vaan sijoitutaan oikealle, niin että kiireiset voivat ohittaa rullaportaissa.

Tampereella törötetään keskellä tai kaksi rinnan ja lopuksi alas/ylös tultaessa jäädään rullaportaiden päähän tukkeeksi eikä liikuta mihinkään, niin että takana tulevat kaatuvat kuin keilat.

/quote]

Treelta terkkuja. Oon aina ihmetellyt tuota, että miksi jengi haluaa sijoittua oikealle, kun niissä liukuportaiden tarroissa on aivan selvästi kuvat, joissa hlöt ovat vasemmalla. Viimeksi eilen katsoin Sokkarilla, että aha, porukka haluaa olla oikeassa reunassa, ja meikäläinen tarkisti jälleen kerran tarrat. Et onks ne tarrat yksinkertaisesti väärässä vai joku maakohtainen erikoisuus täällä?

Varmaan jonkun kommunistin tekosia tuo tarra. Enpä ole koskaan edes sitä huomannut, liukuportaat on huono paikka jäädä tutkistelemaan ohjeita, tai sisimpäänsä.

Sinänsä sama, mille puolelle sijoittuu, kunhan jättää tilaa ohittamiseen. Suomessa vain yleisesti on oikeanpuoleinen liikenne, siksi varmaan Helsingissä asemoidutaan oikealle ja jätetään vasen puoli ohittajille.

Vierailija
353/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palaan hattuaiheeseen. Jotkut tuntuvat pitävän siitä kiinni vaikka se selkeästi muuttuu. Ennen se hattu otettiin pois bussiin mennessä ja tervehtiessä. Sellainen ei varmaan tule mieleen noille hattuvainoajille.  Itsekin olen sitä mieltä, ettei hattua tarvitse pitää syödessä, mutta tämähän koskee vain poikia. Tytöt ja naiset ovat aina saaneet pitää hattunsa. Nyt jos Mäkkärillä on tyylitietoisia nuoria, niin poikien pitäisi rikkoa tyyli ja ottaa pipo pois . Tytöt voisivat olla rauhassa hiukset pipossa. Mielestäni tuo tapa on aikansa elänyt ja sitä voidaan venyttä'ä enemmän kuin ettei bussissa tarvitse ottaa pipoa pois.

Kyllä esim. kouluissa on nykyään ihan samat hattusäännöt tytöille ja pojille. Tytöt ei myöskään ole pipo päässä, ei luokassa, eikä syödessä.

Pipo tms. ulkovaate riisutaan sisätiloissa oleskeltaessa, siis myös syödessä. Sotkeutuu näissä keskusteluissa muihin tilanteisiin ja asuihin.

Vierailija
354/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava ketju! Tässä väliin nippelitieto alan kouluttajalta: sikaria ei pidä, tarkemmin ei saa nuolla! Paha loukkaus tarjoajalle / säilyttäjälle, joka on tietenkin osannut varastoida oikassa lämpötilassa ja kosteudessa.

Vierailija
355/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/quote]

Varmaan jonkun kommunistin tekosia tuo tarra. Enpä ole koskaan edes sitä huomannut, liukuportaat on huono paikka jäädä tutkistelemaan ohjeita, tai sisimpäänsä.

Sinänsä sama, mille puolelle sijoittuu, kunhan jättää tilaa ohittamiseen. Suomessa vain yleisesti on oikeanpuoleinen liikenne, siksi varmaan Helsingissä asemoidutaan oikealle ja jätetään vasen puoli ohittajille.

Niin voihan se olla, että perustuu tuohon oikeanpuoleiseen liikenteeseen (tämä siis pätee toki myös Treella ja kaikkialla muuallakin, koska eilenkin olin ensiksi yksin vasemmalla, ja joku pujotteli sitten takaani alaspäin ;)). Ihmetyttänyt vain aina, kun ihmiset vuorenvarmoina puhuvat siitä oikeasta reunasta, kun tosiaan ne ohjeet opastavat muuta. 

Toki täällä Treella ei sikäli ole niin väliä, mihin reunaan menee on tai miten nopeasti liikkuu, koska massaa ei ole liikenteessä niin paljon. Mutta kyllä täällä silti selvästi yritetään sääntöjä noudattaa, edes sitten laiskasti. On kuitenkin aina kiinnostanut tietää, mikä tähän asiaan on ihan fakta, mutta ehkä se sitten on se oikea reuna kuvista huolimatta. 

Vierailija
356/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun liikenteessä joku kerrankin antaa tietä, niin olisi kohteliasta kiittää vaikkapa käden heilautuksella tai vilkulla. 

Vilkkua käytetään merkiksi kääntymiseen tai kaistanvaihtoon. Sillä ei vilkutella huviksi muille autoilijoille.

Muistui mieleen.. Mulle on neuvottu, että ohittaessa voidaan kohteliaasti vilkuttaa takana olijalle lyhyellä pikavilkulla oikealle, että hän voi mennä ohi.

Vierailija
357/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun liikenteessä joku kerrankin antaa tietä, niin olisi kohteliasta kiittää vaikkapa käden heilautuksella tai vilkulla. 

Vilkkua käytetään merkiksi kääntymiseen tai kaistanvaihtoon. Sillä ei vilkutella huviksi muille autoilijoille.

Muistui mieleen.. Mulle on neuvottu, että ohittaessa voidaan kohteliaasti vilkuttaa takana olijalle lyhyellä pikavilkulla oikealle, että hän voi mennä ohi.

Varsinkin rekat tuota tekee. Itse koen sen ahdistavaksi, koska en ole niin idiootti että lähtisin ketään ohittamaan sen toisen arvioon luottaen, kyllä minä lähden ohitse, jos haluan ja jos koen sen turvalliseksi. Riskiohituksia en tee muutenkaan.

Vierailija
358/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin oma logikkani sanoo, että tässä on kyse siitä, ettei mies näkisi naisen hameen alle. Jos mies kävelee kyrkissä portaissa naisen takana, saattaa näin käydä.

On kyllä todella jyrkät portaat siinä vaiheessa.

Vierailija
359/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pakko niistää, niin käännytään muista poispäin/selin, eikä ainakaan niistetä ruokapöydässä! Jostain kumman syystä kaikki eivät toimi näin, mutta kuuluu hyviin tapoihin ja hygieniaan.

Vierailija
360/1194 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältä tullaan ensin ulos ja sisään menijät odottavat.

Kauppojen käytäville ei pysähdytä käytävän tukkeeksi.

Maassa maan tavalla

Kysellään kuulumisia myös toiselta, ei kerrota vain omia kuulumisia.

Vuoroin vieraissa käydään