Onko vauvan ensimmäinen sana aina "Äiti"? Minun kokemukaeni mukaan on.
Vauvan ensimmäinen sana kertoo siitä, mitä vauva tarvitsee ja ihailee eniten maailmassa - se on äiti.
Omat lapseni sanoivat enai sanoikseen juuri: ääti, ätti, äiti,
toisena tuli sanat: anna ja ota.
Jotkut erikoisuudentavoittelijat väittävät, että heidän ensimmäinen sanansa olisi ollut jokin ihan absurdi, esim. "taiteellinen" tätini väittää ihan vakavana, että hänen ensimmäinen sanansa olisi ollut muka: kukkamaa.🤣
Ihan varmasti oli.
Äidillemme suuttunut siskoni väitti teininä vuosikausia, että hän kyllä sanoi ensimmäiseksi sanakseen: isä. Tottakai sanoi juu. Isä ei hoitanut meitä päivääkään, tärkeintä oli työ, työkaverit ja ravintolat. Opimme sanan isä varmaan lähemmäs 2-vuotiaana.
Kommentit (106)
En tiedä mikä on ollut ensimmäinen oma sanani, enkä muista mitkä olivat omien lasteni ensimmäiset sanat. Äiti oli kyllä siellä kärjessä, mutten muista oliko ihan ensimmäinen.
Meidän lapsen ensimmäinen sana oli kaaka (kaivuri). Molo (moro) tuli myös ensimmäisten joukossa, varmaan jo ennen äitiä.
Lapsen ensimmäinen sana on yleensä se, jota sille toistellaan. Yleensä äidit on aina silleen "vvoii kato yrjöpetteri äiti on tässä niin.. Äiti on tässä. Sano yrjöpetteri äiti. Sano, äiti, äiti jne jne".
Jos joku toistaa penskalle vaikka sanaa havupuu, kaipa siitä tulee ensimmäinen sana joka sanotaan.
Eräs ystväni kertoi joku päivä sitten, että hänen ensimmäinen sanansa oli ollut pappa. Minulla se oli heppa.
Meillä oli kissa (meillä on kissa, joka aina seuraili lapsen puuhia ja lapsi sen tekemisiä) ja pappa (eli vaari ei isä). Sitten taisi tulla jotain anna, ei, isi ja äiti tyyppisiä sanoja.
Monille "äiti" on ensimmäisten opittujen sanojen joukossa, mutta tiedän lapsen, jonka kolme ensimmäistä sanaa olivat "hei", "ei" ja "täällä", vaikka äiti hoiti lasta kotona vauva-aikana.
Meidän lapsen eka sana oli i-ä tai ichä - tarkoittaen siis isää. Kuitenkin minä eli lapsen äiti olen koko ajan ollut se primääriobjekti, jonka perään lapsi itkee ja jonka hän haluaa luokseen, kun on paha paikka. Äi-i tuli siitä huolimatta vasta tuon i-ä:n jälkeen.
Esikoiseni eka sana oli Tuvve tarkoittaen lelukoira Turrea. Heti sen jälkeen tuli äittä.
Oma eka sanani oli auto :)
Minun eka sana oli " kokemukaeni " joka jätti vanhempiini syvän jäljen. Sitten jatkoin puhumista hiljalleen lisää ja sanoin " enai " .
Mun lapsella eka oli vauva, toka Emma ( mumminsa kissan nimi).
Mun eka sana oli akka. Ku olin pikkuakka. Kutsuin itseäni pitkään akaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ensimmäinen sana on yleensä se, jota sille toistellaan. Yleensä äidit on aina silleen "vvoii kato yrjöpetteri äiti on tässä niin.. Äiti on tässä. Sano yrjöpetteri äiti. Sano, äiti, äiti jne jne".
Jos joku toistaa penskalle vaikka sanaa havupuu, kaipa siitä tulee ensimmäinen sana joka sanotaan.
:D pitää toistaa naapurin vauvalle mahdollisimman paljon sanaa foliohattu.
Mun tytön eka sana oli kiija (kirja). Rakasti pehmokirjaansa ihan hulluna. Rakastaa kirjoja nytkin
Minun ensimmäinen sanani oli kukka :D Äiti vei aina ulos ihastelemaan luontoa ja näytti erilaisia kukkia, niin ei ihmekään että eka sana oli kukka, mutta äiti-sana tuli nopeasti perässä ;)
Meillä on sanottu lamppu, kukka ja lehmä. Äitiä ei ole lapsille hoettu, persoonapronominitkin on olemassa.
No ei ole. Tiedän monta joiden ensimmäinen sana ei ole äiti. On isi, lamppu, kakka, kukka, anna yms...
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta. Välillä tuttava-äidit on niin rasittavia tämän suhteen "sano äiti, äääiti, hyvä pirjo-petteri sano äiti, eiks niin että äiti on paras kultamussukka, sano äääiti, hyvä pirjo-petteri, äiti!!"
Lapsen ensimmäinen sana on todennäköisesti sellainen, jota hänelle eniten on toisteltu.
Meillä lapsilla se eka sana oli mama.
Minun eka sanani oli auto ja siskoni eka sana oli batman.😂😂😂