Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sormin syötävää RUOKAA taaperolle, vinkkejä please

Vierailija
06.04.2006 |

Lapsi 1.5v ja on pari viikkoa kieltäytynyt täysin lusikasta. Ainoa keino saada syömään on että saa syödä itse sormilla. Alkaa vaan itsellä mielikuvitus loppua, mitä muuta sormin syötävää ruokaa keksisi kuin peruna (keitetty, paistettu), kalapuikot, kana, jauhelihapihvit/pullat?

On noita ruokia nyt pyöritetty kyllästymiseen asti joten jotain vaihtelua tarvitsisi!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitoista liemi pois, mutta muuten ihan samaa ruokaa.

Vierailija
2/7 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikenpaa se kohta on kun on kerennyt omaksua sormillasyönnin. Voi jäädä aika suppeaksi ruokavalio...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsella ollut pidempään painokäyrät pahasti laskussa ja on alipainoinen joten saa syödä sormin jos siten syö edes jotain. mutta lisää vinkkejä siis ruuista!

ap

Vierailija
4/7 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikka omaan käteen, kyllä se siitä lähtee. Suuri osa ruuasta menee varmaan vielä sormilla, mutta pikku hiljaa hän oppii syömään itse lusikallakin.

Meillä poika teki samanlaisen stopin, eikä suostunut enää syötettäväksi. Tosin ikää oli silloin vasta vähän yli vuoden. Annoin lusikan hänelle omaan käteen ja 1v 2kk hän söi jo itse ilman suurempia sotkuja.

Vierailija
5/7 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin teki lakon syöttämisen suhteen, sitten itse lusikalla syömisen suhteen. muutenkin ollut aina huonoruokainen.

ap

Vierailija
6/7 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma meillä, paitsi että neiti syö puuron ja jogurtin kyllä mallikkaasti lusikalla. Ruokaan ei koske. Meillä perusruokaa on noiden höyrytettyjen ja oliiviöljyttyjen vihannesten lisäksi liha- ja linssipyörykät ja erilaiset kasvispihvit, pasta (kierrepastaan saa hyvin tarttumaan ruokaisaa kastiketta sekaan), mozzarella, pinaattiohukaiset, erilaiset marjat, ja munakkaaseen saa uppoamaan mitä tahansa ruokaa. Joskus savustettua kalaa tai itse paistettuja kalafileitä. Makaroonilaatikko on myös hyvä sormiruoka, jos sen osaa tehdä tarpeeksi kiinteäksi. Neitimme ei pidä siitä, että sormet kovin likaantuvat. Mutta itsekin kaipaisin uusia ruokia.

Vierailija
7/7 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile antaa pieni haarukka, meillä saman ikäinen lapsi ja haarukalla on hyvä syödä ruokaa lautaselta. Rupeaa lusikkakin kelpaamaan sitten kun hoksaa syömisen olevan hauskaa, nimimerkillä kokemusta lusikasta kieltäytyjästä :) ja toki kehut aina kuinka hienosti syöminen sujuu :) välillä menee sormillakin, mutta ruokailuvälineet ovat kuitenkin enemmän käytössä. Ensin tulee paljon sotkua, mutta yhtäkkiä meno muuttuu siistimmäksi :)

lapselle samaa ruokaa kuin aikuisille, meillä lapsi juo jo ihan tavallisesta lasista, joka myös osaltaan auttoi tilanteeseen. Matkii mielellään meitä vanhempia joten suosittelen kokeilemaan!

ps. Meillä ei käytetä enää ruokalappuja, lapsi koki ne hankalaksi, varsinkin kourulaput. Siksi syö ilman ja ei tule enää sotkuja, ruoka ja juoma menee sinne minne kuuluukin :)

niin ja yksi vinkki, huomasin että jos lautasella on liikaa ruokaa, lapsi ei syönyt kuin ihan vähän ja lopuilla rupesi leikkimään. Pienet annokset ja sitten aina lisää ruokaa jos tuntuu että uppoaa hyvin.

tsemppiä, vaihe menee varmasti ohi, mutta vaatii sinulta kärsivällisyyttä (siivousintoa myös aluksi :D) mutta itse huomasin kehujen olevan kaikista paras keino! Ja kun ruokaa on mennyt suuhun ja rupeaa leikkimään sillä, totean että nyt taitaa olla masu täynnä ja seuraavalla ruoalla sitten taas uudestaan :)

Pääasia aina että edes jotain menee suuhun ja säännöllisillä ruoka-ajoilla lapsi ei varmasti kuole nälkään vaikka ei aina söisikään paljoa. Pääasia että edes jotain menee ainne suuhunkin.

"kylläpä syöt hienosti ja reippaasti itse!"

"noin hienosti otit mallia äitiltä/isiltä!"

"ompa meillä iso tyttö/poika kun noin hienosti osaa!"

"oletpa taitava, kokeileppa maistaa tuota porkkanaa/hernettä"

"tosi hienosti meni, äiti on kyllä tosi ylpeä sinusta!"

jne..