Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nämä ihmiset jotka haisevat tiskirätille - pesevätkö he vaatteensa kylmäohjelmalla?

Vierailija
01.10.2017 |

Joku selitys tähän täytyy olla. Nykyään tapaa jopa naisia jotka haisevat juuri tälle "tiskirätille". Voisko olla kysymys siitä, että ahtavat koneen täyteen ja pesevät energiansäästöohjelmalla?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muutin uuteen asuntoon ja ostin sinne uuden pesukoneen, niin on alkanut esiintyä kyseistä ongelmaa. Se että pesee 60° ei auta asiaa.

Vituttaa kun en oikein tiedä, mitä sille voisi tehdä. Enhän mä pysty vaatteiden kuivumista nopeuttamaan. Koneen mukaan se linkoaa 1200 kpm mutta pyykki on epäilyttävän painavaa kun sen nostaa koneesta. Täytyy varmaan seistä koneen vieressä kun se linkoaa, ja katsoa näyttääkö se minkä kierrosnopeuden se valitsee ja että onko se se 1200. Koska tähän saakka en ole viitsinyt vaivautua. Kone oli Gigantin halpismerkki, voi vittu jos se on susi.

No onhan niissä takuu.

Vierailija
42/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinithän haisee tiskirätille. Se on hien haju.

Meillä ei haise tiskirätit eikä teinikään. Oikein hyvältä tuoksuvat.

Muuten, jos sinun tiskirätti haisee hieltä, niin ei se mitenkään yleistä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muutin uuteen asuntoon ja ostin sinne uuden pesukoneen, niin on alkanut esiintyä kyseistä ongelmaa. Se että pesee 60° ei auta asiaa.

Vituttaa kun en oikein tiedä, mitä sille voisi tehdä. Enhän mä pysty vaatteiden kuivumista nopeuttamaan. Koneen mukaan se linkoaa 1200 kpm mutta pyykki on epäilyttävän painavaa kun sen nostaa koneesta. Täytyy varmaan seistä koneen vieressä kun se linkoaa, ja katsoa näyttääkö se minkä kierrosnopeuden se valitsee ja että onko se se 1200. Koska tähän saakka en ole viitsinyt vaivautua. Kone oli Gigantin halpismerkki, voi vittu jos se on susi.

Levittele pyykit kuivuun tarpeeksi ilmavasti ja väljästi jos mahdollista.

No olen tehnyt tämän. Esimerkiksi 4-5 paitaa yhdelle pyykkitelineelle, jokainen 2-3 langan yli levitettynä. Ei auta. Ja siis kone ei todellakaan pyöri nyt täytenä, asun yksin.

Paidathan kuivuvat kaikkein parhaiten henkarissa ilmavaan paikkaan ripustettuna.

Vierailija
44/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmassa tapauksessa talossa voi olla sädesieni, joka aiheuttaa tuota tunkkaista hajua ja jota asukas ei itse haista!

https://kaksplus.fi/threads/vaatteet-haisee-kylaeilyn-jaelkeen.1848205/

Omassa kodissa ei siis ole sädesientä,  mutta tuskailen yksien farkkujen kanssa, joiden paksu vyötärönauha kuivuu aina liian hitaasti ja alkaa haista. Ovat mallia revityt, joten kuivausrumpuun ei voi laittaa ja kuivaushuoneeseen en halua jättää, kun minulta on ennenkin pöllitty vaatteita. Uskaltaisikohan taloyhtiön pyykkikoneeseen laittaa jotain, jolla hajut lähtisivät? Muut vaatteet ei siis haise, vaan tämä, jossa on paksua kangasta.

Vierailija
45/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuivaus tunkkaisessa kylpyhuoneessa

Vierailija
46/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kokemusta siitä, että jos vaatteet jääneet koneeseen yli pariksi tunniksi pesun jälkeen, tai kuivuneet liian tiiviisti narulla, ne ovat alkaneet haista homeiselle.

En ymmärrä, yläpeukuista päätellen tuo pyykin haiseminen sen oltua pari tuntia koneessa on yleistäkin? Mulla on välillä pyykit yönkin yli jos en jaksa laittaa niitä kuivumaan, eikä ne miltään ala haisemaan.

Vierailija
47/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia syitä:

-Kone liian täynnä

-Konetta ei huolleta esim. sitruunahapolla

-Liian matalat pesulämpötilat JA alusvaatteet muiden vaatteiden kanssa samassa koneessa (alusvaatteet on paras pestä 60 asteessa)

-Vaatteet jäävät lojumaan

-Tähän päälle hormonikierukka tai vastaava keltarauhashormonivalmiste. Se saa monen naisen ominaishajun muuttumaan "mummomaiseksi", joka taas kyllä tarttuu vaatteisiin pikavauhtia.

Vierailija
48/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut joskus, että nimenomaan tummat/mustat vaatteet alkavat haista pahalta helposti?

Vierailija
49/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmassa tapauksessa talossa voi olla sädesieni, joka aiheuttaa tuota tunkkaista hajua ja jota asukas ei itse haista!

https://kaksplus.fi/threads/vaatteet-haisee-kylaeilyn-jaelkeen.1848205/

Omassa kodissa ei siis ole sädesientä,  mutta tuskailen yksien farkkujen kanssa, joiden paksu vyötärönauha kuivuu aina liian hitaasti ja alkaa haista. Ovat mallia revityt, joten kuivausrumpuun ei voi laittaa ja kuivaushuoneeseen en halua jättää, kun minulta on ennenkin pöllitty vaatteita. Uskaltaisikohan taloyhtiön pyykkikoneeseen laittaa jotain, jolla hajut lähtisivät? Muut vaatteet ei siis haise, vaan tämä, jossa on paksua kangasta.

Kuivaa tuulettimella! Oikeasti toimii.

Vierailija
50/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jossain väliaikaisessa vuokrakämpässä uudehko pyykkikone, jolla pestessä pyykki jäi tunkkaiseksi. Piti laittaa aina huuhteluainetta ja ripustaa pyykit parvekkeelle, etteivät ne haise. En asunut siellä montaa kuukautta, joten en alkanut selvittää asiaa. Aikaisemmin en ole moiseen törmännyt.

Vierailija
51/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tavannut tällaisia ihmisiä, joiden vaatteet haisisi tiskirätille. Pesuaineelta kyllä, tai kellarilta jos asuvat hometalossa. Mutta tiskirätiltä? Oudolta kuulostaa. 

Vierailija
52/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisähuuhteluohjelma aina päällä. Se on auttanut.

Vierailija
53/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut joskus, että nimenomaan tummat/mustat vaatteet alkavat haista pahalta helposti?

Minä olen huomannut saman. 

Vierailija
54/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tavannut tällaisia ihmisiä, joiden vaatteet haisisi tiskirätille. Pesuaineelta kyllä, tai kellarilta jos asuvat hometalossa. Mutta tiskirätiltä? Oudolta kuulostaa. 

Täällä on yksi. Tervetuloa nuuhkimaan. 

Vierailija
55/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin anonyymina uskallan tunnustaa, että mun tummat neljänkympin vaatteeni haiskahtavat, mutta miehen samassa koneellisessa pestyt eivät.

Eli ikävä kyllä ihmisen bakteerikanta/ominaishaju on ainakin meillä osana ongelmaa. Mun vaatteeni myös ovat aika usein viskoosi-elastaania tai muuta sekoitetta, kun taas miehellä täyttä puuvillaa.

Ratkaisuna on ollut pestä kyseisiä vaatteita kuudessakympissä ja käyttää kuivausrumpua.

Vierailija
56/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kyse on perheellisestä ihmisestä, joka pesee paljon pyykkiä ja tunkee koneen täyteen eikä ole puhdistanut konetta (sitruunahapolla pesu). Tai jolla ei ole kuivuria ja vaatteet ei kuivu kunnolla.

Mitä on sitruunahappo? Mistä sitä saa?

Vierailija
57/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kyse on perheellisestä ihmisestä, joka pesee paljon pyykkiä ja tunkee koneen täyteen eikä ole puhdistanut konetta (sitruunahapolla pesu). Tai jolla ei ole kuivuria ja vaatteet ei kuivu kunnolla.

Sitruunahappoa saa apteekista, sieltä saa myös ohjeet miten sillä puhdistetaan pesukone.

Vierailija
58/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitruunahappoa myydään apteekissa.

Syksyisin löytyy myös ruokakaupoista, mutta pienemmissä pusseissa.

Pesukoneen puhdistukseen tarvitsee 100 g.

Vierailija
59/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ilmeni tätä hajuongelmaa erityisesti teinin collegehousuissa, mutta tilanne helpottui, kun vaihdoimme pesuainetta. Joskus laitan housut kuivausrumpuun, kuumuus ja nopea kuivuminen on auttanut.

Vierailija
60/92 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pöytätuuletin, jos teillä ei sellaista ole (joka siis puhaltaa vain ilmaa) ja laita se osoittamaan pyykkitelineeseen, niin että vaatteet heiluvat ja vipottavat tuulenvireessä. Jo tulee nopeasti kuivaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä