Nämä ihmiset jotka haisevat tiskirätille - pesevätkö he vaatteensa kylmäohjelmalla?
Joku selitys tähän täytyy olla. Nykyään tapaa jopa naisia jotka haisevat juuri tälle "tiskirätille". Voisko olla kysymys siitä, että ahtavat koneen täyteen ja pesevät energiansäästöohjelmalla?
Kommentit (92)
Kaikki em. syyt mahdollisia. Pyykit unohdettu koneeseen pitkäksi aikaa ennen kuivumaan laittamista, huono linkous, kone puhdistamaton ja täynnä karvaa, roskia, pesuainejäämiä, siis kaikkea pahalta haisevaa mönjää. Liian alhainen pesulämpötila, halpa/huono pesuaine ja sitä annosteltu liian vähän. Kostea kuivatuspaikka.
Vaikka pesuohje olisi 40 astetta, vaate on silti syytä silloin tällöin pestä kuudessakympissä. Pyyhkeet ja lakanat taas, vaikka pesuohje olisi 60 astetta, täytyy joskus pestä 90-95 asteessa.
Mutta nuo niksit ei auta, jos kone linkoaa huonosti ja pyykki joutuu kuivumaan liian kauan.
Jos t-paidan pesuohje on 40 ja peset sen 60:ssä, se menee kyllä heti kokoa pienemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin uuteen asuntoon ja ostin sinne uuden pesukoneen, niin on alkanut esiintyä kyseistä ongelmaa. Se että pesee 60° ei auta asiaa.
Vituttaa kun en oikein tiedä, mitä sille voisi tehdä. Enhän mä pysty vaatteiden kuivumista nopeuttamaan. Koneen mukaan se linkoaa 1200 kpm mutta pyykki on epäilyttävän painavaa kun sen nostaa koneesta. Täytyy varmaan seistä koneen vieressä kun se linkoaa, ja katsoa näyttääkö se minkä kierrosnopeuden se valitsee ja että onko se se 1200. Koska tähän saakka en ole viitsinyt vaivautua. Kone oli Gigantin halpismerkki, voi vittu jos se on susi.Levittele pyykit kuivuun tarpeeksi ilmavasti ja väljästi jos mahdollista.
Mä linkoon kaikki 1200 lla, ja laitan 3 t-paitaa päälleikäin nipsuhebkariin kuivumaan helmoistaan siis. Ja vaikka kuivaisi, riippuen ilmoista, 2-3 päivää, niin eivät haise. Pesty 60 ssa. Veikkaan että pesuaine ja huuhteluaine aiheuttaa tuon. Nestemäinen pesuaine huuhtoutuu paremmin kuin pulveri. Zeoliitti aiheuttaa sitä hajua kans. Siksi pesen nykyään nestemäisellä ja Omo:lla.
Ei haise pyykit.
Jotkut käyvät suihkussa pikaiseen eivätkä peseydy ja kuivaa kunnolla. Vaatteet pestään ja kuivataan huonosti ja tähän vielä yhdistettynä se likainen, kostea mytätty pyyhe niin yök, kyllä haisevat.
Teinithän haisee tiskirätille. Se on hien haju.
Mies otti eilen pyykkinarulta puhtaan t-paidan ja ihmetteli, miksi se haisee pahalle. Kävin nuuhkimassa muutkin pestyt vaatteet ja se paita oli ainoa, joka haisi. Kyseessä on urheiluun tarkoitettu vaate, niitä oli samassa pesussa pari muutakin. Pesulämpötila oli 60 astetta, pesuaine hajustamatonta ja pesin koneen kuukausi sitten. Itsekin olen tässä ihmetellyt, mistä se haju on tullut.
On tosiaan monia syitä eri hajuille, jotka on ketjussa jo mainittu. Itse käytän lisähuuhtelua ja hajusteetonta nestemäistä pesunestettä, kun perheessä on yliherkkyyttä ja kuivaihoisuutta. Tarpeeksi kuuma lämpötila täytyy olla, jotta lika oikeasti irtoaa. Koneessa ei ole edes tuota kylmäpesua vaan alhaisin lämpö on 30 astetta. Kannattaa katsoa jo ostovaiheessa vaatteesta pesuohje. Jos ei kärsi vesipesua, en ostaisi koskaan sellaista.
Tiskirätti alkaa haista nopeasti, jos se jää märäksi tai myttyyn. Mun kokemuksen mukaan pestyjen pyykkien seisottaminen suljetussa pesukoneessa pesun jälkeen ei aiheuta sitä tiskirätin hajua, kunhan ne ei vuorokausia siellä loju (jolloin seuraus on jo homeen haju), vaan se tiskirätin haju tulee siitä että vaate kuivuu liian hitaasti. Erityisesti jos vaate alunperinkään ei ole ihan puhdas, mutta myös kuumalla pestyille voi pahimmillaan käydä niin. Jos pesukoneen luukun avaa ja jättää sitten ne vaatteet sinne odottamaan tunneiksi, ne vaatteet pääsee vähän kuivahtamaan päältä, saavat ilmaa ja alkavat haista. Sama aika likoamassa vedessä tai kosteina suljetussa pesukoneessa ei aiheuttaisi hajua.
Luulen siis että yhdistelmä huono pesutulos ja huonot kuivatustavat on syynä.
Tekstiileillä on myös tietty ikä, loputtomiin eivät kestä.
Täyspuuvillainen paita ei ala haista ennemmin tekokuituinen, tai on paljon tekokuitua.
Kuivurin kun hankin niin ei ongelmaa ole ollut enää. Suosittelen!
Hei, jos kauan on ollut nestemäinen pesuaine avattuna, se voi vanhentua.
Kemian alan ammattilaisystäväni kehotti käyttämään vain jauhemaisia aineita (tarpeeksi vähän, tietenkin), niin pyykki puhdistuu paremmin.
Heti pesuohjelman loputtua kuivumaan, pyykki ei saa maata märkänä kasana koneessa. Koenkin pitää aika ajoin pestä.
Suomalaisten perushaju on joko tiskirätit tai sitten halvat hajustetut pesuaineet. Huuhteluaineen haju leikkipuistossa, aina se sama :)
Yleensä kyse on perheellisestä ihmisestä, joka pesee paljon pyykkiä ja tunkee koneen täyteen eikä ole puhdistanut konetta (sitruunahapolla pesu). Tai jolla ei ole kuivuria ja vaatteet ei kuivu kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin uuteen asuntoon ja ostin sinne uuden pesukoneen, niin on alkanut esiintyä kyseistä ongelmaa. Se että pesee 60° ei auta asiaa.
Vituttaa kun en oikein tiedä, mitä sille voisi tehdä. Enhän mä pysty vaatteiden kuivumista nopeuttamaan. Koneen mukaan se linkoaa 1200 kpm mutta pyykki on epäilyttävän painavaa kun sen nostaa koneesta. Täytyy varmaan seistä koneen vieressä kun se linkoaa, ja katsoa näyttääkö se minkä kierrosnopeuden se valitsee ja että onko se se 1200. Koska tähän saakka en ole viitsinyt vaivautua. Kone oli Gigantin halpismerkki, voi vittu jos se on susi.
Itse asun ulkomailla ja täällä talvisin pyykki ei meinaa kuivaa useassa päivässäkään koska asunnot ovat kylmiä ja kosteita. Mutta ongelman ratkaisee ihan tavallinen pöytätuuletin! Se pyykkien viereen puhaltamaan ja samana iltana on kaikki kuivia. Suosittelen lämpimästi, ei se tuuletin niin paljoa sähköä vie että siitä olisi muuta haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa kun en oikein tiedä, mitä sille voisi tehdä. Enhän mä pysty vaatteiden kuivumista nopeuttamaan. Koneen mukaan se linkoaa 1200 kpm mutta pyykki on epäilyttävän painavaa kun sen nostaa koneesta. Täytyy varmaan seistä koneen vieressä kun se linkoaa, ja katsoa näyttääkö se minkä kierrosnopeuden se valitsee ja että onko se se 1200. Koska tähän saakka en ole viitsinyt vaivautua. Kone oli Gigantin halpismerkki, voi vittu jos se on susi.Itse asun ulkomailla ja täällä talvisin pyykki ei meinaa kuivaa useassa päivässäkään koska asunnot ovat kylmiä ja kosteita. Mutta ongelman ratkaisee ihan tavallinen pöytätuuletin! Se pyykkien viereen puhaltamaan ja samana iltana on kaikki kuivia. Suosittelen lämpimästi, ei se tuuletin niin paljoa sähköä vie että siitä olisi muuta haittaa.
Tämä on loistava vinkki!
Meillä pestään hajusteettomilla aineilla, koska perheessä allergiaa. Olen kuitenkin huomannut, että välillä jos pesee tuhdimman tuoksuisilla, vaatteesta häviää sellainen ummehtunut haju. Voi tietysti olla, että ihan merkin vaihtelukin ajaisi saman asian.
Meillä miehen mielestä pyykkinpestään 40, mun mielestä 60 asteessa, varsinkin kun lapsia ja tahroja esim. Ruokaa vaateissa.Sama tapa kotoaan tullut että kylvyssä pitääisi käydä max. 2krt viikko eikä käytetä deodoranttia...ei ihme että haisuilee.. Vesikammo on myös kylppärissä, lattiaa eikä seiniä saisi kastella yhtään ja saunaan tuppaantuu ilman suihkua juuri oltuaan 3pv peseytymättä
. Että hyvin on anoppimamma poikansa kasvattanut, ja asiasta mainitsin niin olen nalkuttava vaativa akka ja aiheutan stressiä vaatimuksillani....
1. Joskus 60 astetta vain on liian vähän eli vaatteet alkavat haista "koiralle".
2. Ripusta väljemmin.
Nykyaikana kaikki ihmiset eivät enää osaa pestä pyykkiä (ei ole opetettu kotona eikä ole opetettu koulussa), ja toisaalta koneista on tehty energia- ja vesipihejä, joten pesutulos jää vaatimattomaksi. Lisätään siihen vielä jokin toimimaton ekopesuaine, niin hajupommi on valmis.
Joskus - ja aika useinkin - kaikkein ympäristöystävällisintä olisi tehdä kerralla kunnolla se, minkä tekee. Koskee niin tavaroiden valmistusta ja kunnossapitoa, kuin kaupunki-infraa, rakennuksia ja palveluitakin. Kun pyykin pesee kunnolla, niin vaatteet säilyvät pidempään käyttökuntoisina. Lika nimittäin syö kuitua, ja jos vaatetta käytetään pitkään ilman että sitä välillä kunnolla saadaan puhtaaksi, se ei enää edes tule puhtaaksi, vaan on heitettävä pois.
Ekoajattelu on esimerkiksi leivinpapereissa johtanut siihen, että siinä missä vielä 80-luvulla leivinpaperia saattoi käyttää viidesti pullien ja sämpylöiden paistamiseen, niin nyt nämä maatuvat ympäristöystävälliset leivinpaperit ovat kertakäyttökamaa. Eivätkä aina kestä edes sitä yhtä paistoa murenematta. Pelastuuko luonto sitten sillä, en tiedä, mutta ainakin leivinpaperinvalmistaja kiittää, ja tekee tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa kun en oikein tiedä, mitä sille voisi tehdä. Enhän mä pysty vaatteiden kuivumista nopeuttamaan. Koneen mukaan se linkoaa 1200 kpm mutta pyykki on epäilyttävän painavaa kun sen nostaa koneesta. Täytyy varmaan seistä koneen vieressä kun se linkoaa, ja katsoa näyttääkö se minkä kierrosnopeuden se valitsee ja että onko se se 1200. Koska tähän saakka en ole viitsinyt vaivautua. Kone oli Gigantin halpismerkki, voi vittu jos se on susi.Levittele pyykit kuivuun tarpeeksi ilmavasti ja väljästi jos mahdollista.
Pyykkitelineessä kun levittää vaatteen kahden yli, niin pyykki kuivuu. Mutta onhan tuolla uudella koneella takuu. Jos se ei linkoa tarpeeksi, se on huollettavissa (ehkä).
Ripustan käyttövaatteet (paidat, housut) henkareihin ilmavasti kuivumaan. Kuivuvat nopeammin ja ovat valmiiksi sileitä. Samoin pyyhkeet kuivaan ilmavasti, koska muuten ei tänä kesänä ole aina hyvää tullut. Onneksi alkaa lämmityskausi, joten sisällä on kuivempaa ja pyykin kuivuminen nopeutuu.
Laitatko riittävästi pesuainetta? Olen joskus huomannut, että säästöajatus tässä tuottaa hajahtavaa pyykkiä.