Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet tämän uimavalvoja käytöksestä? Sapettaa, mutta syystäkö?

Huimari
30.09.2017 |

Vähän tällainen asiakas on aina oikeassa --tyyppinen rant, mutta minun fiilikseni se onnistui pilaamaan.

Aloitin tänä syksynä aikuisten uintitekniikkakurssin lähes nollataidoilla, vesipelkoisena ja 15 vuoden uimattomuus takana. Oon ilahtunut siitä kuinka paljon oon kehittynyt, mut hengästyn edelleen nopeasti ja joudun ottamaan välillä reunoista kiinni ja lepäämään hetken.

Mentiin tänään aamulla kaverin kanssa Kallion uimahalliin treenaamaan ja valittiin tyhjä keskirata, niitä ei ollut mitenkään merkkailtu nopeille tai hitaille uimareille. Muualla ei ollut tilaa kunnolla enkä olisi saanut tarvittaessa kiinni reunasta ja olisin myös ollut liian hidas muille radoille.

Uitiin yhteensä yli 600 m, keskityin harjoittelemaan vapaauinnin hengitystä ka aina välillä lepäilin keskellä rataa ja pidin reunasta kiinni, koska toi määrä on mulle vielä tosi iso.

Vedettiin viimeinen pätkä, puolivälissä lepäsin hetken ja pidin puomista kiinni, sit uin loppuun ja päädyssä jäätiin juttelemaan.

Yhtäkkiä uimavalvoja tulee ja huutaa: "Hei, osaatsä uida? Jos noin paljon rupeaa hapottamaan et täytyy ottaa puomista kiinni niin ei voi uida tässä, toi on kamalan näköstä ja vaarallista. Mä en halua joutua vastuuseen. Pysy siellä matalassa päädyssä." Niin kovaan ääneen että koko halli kuuli.

Huikattiin takas että me ollaan lähdössä pois altaasta, mut tämän jälkeen jäi valvoja vielä kyttäämään meitä, etten vain "salaa" ui takaisin.

Ymmärrän, ettei valvoja halua joutua vastuuseen siitä , että joku uimataidoton hukuttaa itsensä. Mutta mä olin uinut samalla tyylillä (huonolla ja hitaalla, mutta uinut) jo lähes tunnin, enkä ollut hukkumassa, joten miksei valvoja huikannut aikaisemmin? Missä mun on tarkoitus opetella uimaan jos pitää pysyä aina vain matalassa päädyssä?

Mä lähdin niin pahoilla uintiantipatioilla syksyllä liikkeelle että mä olen kokenut kehittymiseni tosi voimaannuttavaksi. Tää episodi ei nyt ainakaan vienyt eteenpäin.

Nyt tiedän etten pidä puomeista kiinni, mutta tuo tieto olisi tuntia aikaisemmin hyödyttänyt pikkuisen enemmän, samoin ilman kuittailua siitä kuinka 'kamalalta' näyttää.

Vai enkö nyt vain itse ymmärrä uintietikettiä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvoja varmaan pelästyi. Puomeissa ei saa roikkua. Mutta olisi sen kivemminkin voinut sanoa

Vierailija
2/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vanhempi ja isompi mies? 

jos puhun samasta henkilöstä niin minulla on hänestä traumoja jo useammaltakin kerralta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

teija kirjoitti:

jos puhun samasta henkilöstä niin minulla on hänestä traumoja jo useammaltakin kerralta

Varmaankin ihan sama tyyppi!! No hyvä tietää että muillakin samanlaisia kokemuksia. Mutta en kyllä tuohon samaan halliin enää uskalla mennä.

Missä Helsingissä saa uida rauhassa ilman että kuulee lyttäystä uintitaidoistaan? Mulla on jo valmiit uintitraumat, niin en kaipaa lisää.

Vierailija
4/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimari kirjoitti:

teija kirjoitti:

Varmaankin ihan sama tyyppi!! No hyvä tietää että muillakin samanlaisia kokemuksia. Mutta en kyllä tuohon samaan halliin enää uskalla mennä.

Missä Helsingissä saa uida rauhassa ilman että kuulee lyttäystä uintitaidoistaan? Mulla on jo valmiit uintitraumat, niin en kaipaa lisää.

No ei niissä puomeissa saa roikkua missään uimahallissa. Mikset levähtänyt päädyssä?

Vierailija
5/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huimari kirjoitti:

teija kirjoitti:

No ei niissä puomeissa saa roikkua missään uimahallissa. Mikset levähtänyt päädyssä?

Pointti ei ollut se. On asiallista huomauttaa, ettei puomeissa roikuta, en siis oikeasti tiennyt sitä koska en ole 15 vuoteen käynyt uimahallissa ennen kurssia. Mutta tapa, jolla valvoja sen sanoi, oli täysin asiaton.  

Rinta- ja selkäuinnissa lepäänkin päädyssä, koska niitä jaksan ihan hyvin. Nyt halusin harjoitella vapaauintia, enkä osaa vielä hengitystekniikkaa kunnolla, vedän itseni piippuun jos yritän uida päädystä päätyyn. Eli siis väsyn puolivälissä.

Vierailija
6/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huimari kirjoitti:

teija kirjoitti:

Pointti ei ollut se. On asiallista huomauttaa, ettei puomeissa roikuta, en siis oikeasti tiennyt sitä koska en ole 15 vuoteen käynyt uimahallissa ennen kurssia. Mutta tapa, jolla valvoja sen sanoi, oli täysin asiaton.  

Rinta- ja selkäuinnissa lepäänkin päädyssä, koska niitä jaksan ihan hyvin. Nyt halusin harjoitella vapaauintia, enkä osaa vielä hengitystekniikkaa kunnolla, vedän itseni piippuun jos yritän uida päädystä päätyyn. Eli siis väsyn puolivälissä.

Ja myös se hämmentää, että miksi hän ei huomauttanut aikaisemmin vaan heti kysyi "osaaksää uida" vaikka olin mennyt jo monta kierrosta rintaa ja selkää ihan normaalisti päädystä päätyyn. Totta kai tekniikkani on vielä huono mutta pääsen kuitenkin eteenpäin ja pysyn pinnalla.

Vierailija
7/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä nyt taas mieleni pahoitin. Someraivoa pukkaa?

Vierailija
8/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä nyt taas mieleni pahoitin. Someraivoa pukkaa?

Ja Vauva-palstallahan ei ikinä muuten käydä läpi huonoja asiakaspalvelukokemuksia, ihmissuhdekokemuksia, harrastuskokemuksia, opettajakokemuksia...?

Vierailija
9/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Symppaan.

T. En oppinut lapsena uimaan ja nyt on vaikea opetella koska asenne on että pitäisi valmiiksi osata

Vierailija
10/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luula kirjoitti:

Symppaan.

T. En oppinut lapsena uimaan ja nyt on vaikea opetella koska asenne on että pitäisi valmiiksi osata

Mulla sama homma. Mutta mene ihmeessä aikuisten kurssille, siellä ei katsota pahasti. Se on todella voimauttavaa ja kyllä missä iässä vain voi vielä oppia :)

Vierailija
11/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hämmentävää, että kutakuinkin uimataidoton ja rättiväsynyt uimari roikkuu siellä puomissa ja suuttuu, kun huolestunut uimavalvoja muistuttaa, että hukkumisvaara se on uinahallissakin.

Vierailija
12/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hämmentävää, että kutakuinkin uimataidoton ja rättiväsynyt uimari roikkuu siellä puomissa ja suuttuu, kun huolestunut uimavalvoja muistuttaa, että hukkumisvaara se on uinahallissakin.

Pointti oli se, että valvoja oli todella töykeä. Aivan asiatonta huutaa kovaan ääneen, että asiakkaan uinti näyttää kamalalta ja käskyttää matalaan päätyyn.  Se on ihan eri asia, kuin asiallisesti "muistuttaa, että hukkumisvaara se on uimahallissakin". 

Ja vasta kun ap oli uinut jo tunnin, valvoja havahtui tämän lepäilyyn. Miksi vasta silloin? Eikö valvoja huomannut tätä ap:n huolestuttavaa uintityyliä aiemmin? Nukkuiko se siellä valvojan kopissaan tunnin ennen kuin huomasi yhden uimarin pysähtelyn?? Johan siinä ajassa ehtii hukkua viisi lasta ja kolme aikuista, kun valvoja tuolla tavalla uinuu... 

Valvojan olisi siis pitänyt huomioida ap heti alussa, pyytää altaan reunalle ja sanoa henkilökohtaisesti että vain päädyissä saa pysähtyä. Ja osoittaa huolensa ap:n uintitaidosta, jolloin ap olisi voinut itse kertoa mikä hänen taitotasonsa on ja valvoja olisi voinut opastaa kuinka ap:n tulisi toimia.   

Älä lannistu ap. Rohkeasti harjoittelemaan vaan, nyt tiedät uimahallien säännötkin. Ui vapaauintia vain lyhyitä pätkiä kerrallaan, kun olet lähestymässä altaan päätyä. Sitten voit pysähtyä altaan päätyyn lepäämään. 

Vierailija
13/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi oli mun mielestä ilkeästi huomautettu. Ei ihmisille saa puhua noin. Huomauttaa saa muttei ilkeästi. Mä laittaisin palautteen kallion uimahallille netissä.

Vierailija
14/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika ilkeästi ilmaistu, mutta ilmeisesti hän oli sitten oikeasti huolissaan. Ei kannata jäädä miettimään tuota kertaa, uudelleen vaan altaaseen.

Vierailija
15/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti oli se, että valvoja oli todella töykeä. Aivan asiatonta huutaa kovaan ääneen, että asiakkaan uinti näyttää kamalalta ja käskyttää matalaan päätyyn.  Se on ihan eri asia, kuin asiallisesti "muistuttaa, että hukkumisvaara se on uimahallissakin". 

Ja vasta kun ap oli uinut jo tunnin, valvoja havahtui tämän lepäilyyn. Miksi vasta silloin? Eikö valvoja huomannut tätä ap:n huolestuttavaa uintityyliä aiemmin? Nukkuiko se siellä valvojan kopissaan tunnin ennen kuin huomasi yhden uimarin pysähtelyn?? Johan siinä ajassa ehtii hukkua viisi lasta ja kolme aikuista, kun valvoja tuolla tavalla uinuu... 

Valvojan olisi siis pitänyt huomioida ap heti alussa, pyytää altaan reunalle ja sanoa henkilökohtaisesti että vain päädyissä saa pysähtyä. Ja osoittaa huolensa ap:n uintitaidosta, jolloin ap olisi voinut itse kertoa mikä hänen taitotasonsa on ja valvoja olisi voinut opastaa kuinka ap:n tulisi toimia.   

Älä lannistu ap. Rohkeasti harjoittelemaan vaan, nyt tiedät uimahallien säännötkin. Ui vapaauintia vain lyhyitä pätkiä kerrallaan, kun olet lähestymässä altaan päätyä. Sitten voit pysähtyä altaan päätyyn lepäämään. 

Entä jos uimavalvoja oli muutaman kerran ystävällisesti yrittänyt saada ap:n huomion, mutta tämä ei ole välittänyt ohjeista? Silloin on pakko sanoa vähän napakammin. Ainakin tänään samassa uimahallissa oli nainen, joka ei välittänyt ohjeista vaan jatkoi ja lopulta roikkui siellä puomissa kesken matkan. Vasta kun hänell todellakin huudettiin, niin suostui kuuntelemaan.

Vierailija
16/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelit sitten olevasi paljonkin muita parempi ihminen ja tietäväsi, että olin kutakuinkin uimataidoton ja rättiväsynyt näkemättä tilannetta?

Vierailija
17/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelit sitten olevasi paljonkin muita parempi ihminen ja tietäväsi, että olin kutakuinkin uimataidoton ja rättiväsynyt näkemättä tilannetta?

Ja lisään myös, että mähän olen aivan aloittelija enkä tuntenut etikettiä enkä luullutkaan osaavani uida vielä erinomaisesti.

Aika hyvin aloittelija myös savustetaan minkä tahansa lajin parista pois tuolla asenteella. Ylimielisyydellä.

Vierailija
18/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut keskustella valvojan kanssa heti uimahallissa.

Toiseksi paras vaihtoehto on jättää asiakaspalaute, Helsingin uimahalleissa kun selvästi on monia suojatyöpaikkalaisia joiden oikea ala ei selvästikään ole asiakaspalvelu.

Kyllä, uimavalvoja oli tarpeettoman töykeä, mutta monet ihmiset ovat kun on hengenvaarasta.

Vierailija
19/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos uimavalvoja oli muutaman kerran ystävällisesti yrittänyt saada ap:n huomion, mutta tämä ei ole välittänyt ohjeista? Silloin on pakko sanoa vähän napakammin. Ainakin tänään samassa uimahallissa oli nainen, joka ei välittänyt ohjeista vaan jatkoi ja lopulta roikkui siellä puomissa kesken matkan. Vasta kun hänell todellakin huudettiin, niin suostui kuuntelemaan.

Kyllä me ihan rauhassa siellä uitiin eikä valvojaa juuri näkynyt, olisin kyllä kuullut jos olisi huudettu, koska tosiaan lepäilin aika paljon ja Kallio on pieni. En mä nyt hyvänen aika lehtaisi palstalla alkaa valittaa jos olisin itse tietoisesti ignorannut uimavalvojaa tunnin :D

Vierailija
20/37 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis oikeasti puolet tämänkin palstan vastauksista muistuttaa taas miksi en ennen tätä syksyä päässyt vesipelosta ja uskaltanut lähteä uimakouluun.

Vihaiset katseet, kun ei osaa kunnolla, töykeät huomauttelut - uimahalleissa ei yksinkertaisesti ole kunnon paikkaa aloittelijalle, joka osaa jo jotain mutta ei vielä "tarpeeksi". Siitä tulee olo, että on oma vikani, etten oppinut lapsena uimaan - "Mitä sä täällä teet, ethän sä osaa uida." Missä sitten kuuluu opetella?

Jos haluatte, että uimataidottomat eivät ole teidän kroolianne katkomassa ja radan tukkeena, antakaa meidän opetella rauhassa. Asiallisesti voi sanoa, että siirtyisitkö reunaradalle. Ei sen vaikeampaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi