Siis voimmeko saada muka hoitotukea puheterapian takia?
6-vuotias poikamme on käynyt puheterapiassa alle vuoden ajan ja eilen foniatrian vastaanotolla. Diagnoosikisi tulee ilmeisesti jonkunasteinen dysfasia lähinnä puheenymmärtämisen alueella. Nyt foniatri tyrkytti meille hakupaperit hoitotukea varten. Minä ihmettelin, että miksi, puheterapia kun ei maksa mitään. Silti voi kuulemma saada. No ainahan raha tietysti kelpaa. Kokemuksia?
Kommentit (15)
Toihan on kyllä ihan hyvä raha jo, se kun on verotontakin. Kiva kuulla, että olette saaneet tukea. Onko vinkkejä, mitä siihen lappuun kannattais kirjoitella, vähän liioitella ehkä? Hoitaja sanoi, että paljon kirjoitusta. ap
Lisäksi hoidosta tai sairaudesta aiheutuneet kulut vaikuttavat.
Kela haluaa tietää miten teidän arki poikkeaa tavanomaisesta dysfasian vuoksi, esim. käytätekkö kuvia kommunikointiin, onko lapselle puhuttaessa kiinnitettävä erityistä huomiota sanoihin ja lauserekenteisiin jotta hän ymmärtäisi ne, sisäistääkö ja ymmärtääkö lapsi säännöt jne...
Lisäksi tukeen vaikuttvat terapiasta aiheutuvat kulut ja vaiva mm. kuljetus tai kotona tarvittavan tilan järjestäminen terapiaa varten.
Korotettuun hoitotukeen ( 181 euroa) tarvitaan kyllä muutakin ongelmaa kuin lievä dysfasia.
vaikeuttaa arkea, siis kaikki mahdollinen kannattaa kertoa, mitä vaan mieleen tulee ja ehkä vähän liioitellakkin. näin lasten lääkäri sanoi, ilman korotettua hoitotukea tyttäremme ei olisi saanut tarvitsemaansa terapia paikkaa. meillä oli liitteenä hakemuksessa myös lääkärin todistus.
ja hakekaa kaikki myös omaishoidotukea käykää oman kunnan netti sivuil sosiaalitoimisto sitä haetaan...Kannattaa
jossa on 7 oppilaan ryhmät, opettaja ja koulunkäyntiavustaja. on nyt esiluokalla. mä olen tosi tyytyväinen että hän pääsi sinne, saa sieltä paremmat valmiudet elämään.
nimimerkillä : 10- vuotiaan omaishoitaja
Hei,ei sen lapsen tarvitse ollakkaan mikään vaikeasti hoidettava minun tätini saa sitä lapsellensa jolla vaan astma ja nämä siitepölyallergiat eläin ym
Minullakin astmaa sairastava tyttö ja on vaikka mitä allergiaa ja kaikkea.
neiti saa sitä kelasta sitä rahaa ja sossusta voi hakea myös lisäks omaishoidontukea
Kannattaa
täydentäviä kommunikointikeinoja tai teette kuvapäiväkirjaa tmv. Siis lapsenne ei ole yhtä helppohoitoinen kun vastaava samanikäinen.
Korkeintaan pelaamaan kotona jotain alias-tyyppistä peliä, jossa kerrotaan kuvista yms. ap
Silti saamme hoitotukea. Alinta tietysti mutta on sekin rahaa (77e) joka kuukausi. Käsittääkseni jos terapiaan olisi matkaa runsaasti on mahdollista saada kelalta jotain kilometrikorvauksiakin kuljettamisesta tms.
Tietty, jos pystytte osoittamaan, että on todellisia ylimääräisiä kuluja (ei pelkät matkakulut, jos ne ei ole tavanomaista suuremmat), niin sitten on mahdollista saada.
Mutta sairaalasta tyrkyttivät hakupaperit pojan arviointijakson päätteeksi ja kehottivat hakemaan. Mutta yllätys yllätys ei mitään muttia kelalta ihan myönsivät todella helpolla tuon tuen.
t: 4
ajan, hänellä on vaikea dysfasia ja vaatii myös kotona ylimääräistä harjoitusta. tämä terapia kuuluu korotetun hoitotuen piiriin. saadaan 181 euroa kuussa. jouduttiin hakemaan kaksi kertaa ennen kuin myönnettiin.