Kampaajat eivät ymmärrä puhetta!
Vielä en ole tavannut kampaajaa, joka tajuaisi puhetta. Menin kampaajalle. Pyysin selväsanaisesti, että sivuilta (siis korvien seudulta?) pitää tasoittaa. Lyhyt polkkatukka. Takaosasta hiukset olivat ihan kivasti. Joten pyysin että "VAIN" sivuilta. Mitä tekee kampaaja? Aloittaa veitsellä (huom! VEITSELLÄ) ohentamaan takaa päälaelta!
Olin niin tyrmistynyt, että en saanut sanaa suustani.
Nyt hiukset todella lyhyet. Veitsellä leikkaaminen sai hiusten latvat hapsottamaan. Minulla erittäin luonnonkiharat hiukset - ja se veitsellä leikkaaminen ei mun mielestä sovi luonnonkiharoiden leikkaamiseen!
Kampaaja väitti toista.
Hän leikkasi minulle jonkinlaisen polkkatukan, jota kuulemma "voi muunnella kun käyttää erilaisia muotoilutuotteita" - vaikka selväsanaisesti olin sanonut, että vältän kaikenlaisten kemikaalien käyttämistä, enkä liiemmin laittele hiuksiani.
Kasvatuspuuha edessä. Haluan takaisin suorat hiukset - ja todellakin etsin älykkään kampaajan. Taitaa olla turha toive....
Kommentit (41)
Se on se kun kukaan ei uskalla suoraan sanoa että nyt meni vituiks.
Olen kerran sanonut. Kampaaja loukkaantui, ja tuohtuneensa sanoi, että "näin sinä halusit". En todellakaan osaa ammattitermejä.
Mun kampaaja taas osaa kuunnella ja ymmärtää mitä haluan kuin unelma. Eikä aloita koskaan sitä itkua ettei ole mallia johon ei tarvitsisi hiustenhoitotuotteita. Ja vielä järkevä hinnasto.
Kaiken lisäksi luonnonkiharaiset hiukset, jotka siis veitsellä nyrhittiin, ovat nyt tämän "leikkauksen" jälkeen entistä hankalammat käsitellä. Aikaisemmin minua ei ole kiharuus haitannut, olen antanut hiusten olla luonnollisesti. Nyt joudun föönaamaan, suoristamaan, hiuslakkaa laittamaan - ja silti hiukset näyttävät todella huonokuntoisilta, "tanttamaisilta", kynityiltä. Etten sanoisi miesmäisiltä!
Mikä siinä on, että kampaajat olettavat, että kaikki asiakkaat/naiset laittavat hiuksiaan, tekevät kampauksia, yms. päivittäin? Inhoan yli kaiken erilaisten kemikaalien käyttämistä hiuksiin.
Minulla on tähän saakka ollut aina kivasti hiukset. Tuuheat, hoidetut, luonnolliset. En tiennyt, että hiusten leikkaus väärällä tekniikalla - veitsellä - voi mennä näin kammottavan näköiseksi.
Mene Eestiin. Siellä osataan pajon paremmin. Vaikka sitten parturi olisi venäjänkielinen eikä ymmärrä suomea tai englantia.
Menisin jos voisin. Onko ammattikoulujen taso todella laskenut, vai missä vika?
Minä en ole koskaan ollut tyytyväinen kampaaja tulokseen. Edellisellä kerralla jopa näytin KUVAA ja silti meni vituiksi. Halusin siis kerrostetun polkan, koska sellainen saa kuulemma ohuen tukan näyttämään paksummalta, mutta kampaaja taas vetosi siihen että ohut hiuksisille ei pysty tekemään sellaista kampausta(minulla aika perussuomalaiset hiukset). Sen sijaan minun hiuksiani on revitty partaterä-tekniikalla (mikä rikkoo hiuksen) tai leikattu ensin lyhyeksi ja sitten käännetty raudalla sisäänpäin (lopputulos joka säilyy vain sen päivän).
On se kumma, että aina valitetaan samasta asiasta, että leikataan liikaa. Mammat kuvittelee, että hiukset voidaan muotoilla ja siistiä menettämättä milliäkään pituudesta. Eikä myöskään oteta huomioon, että ne hiukset näyttää vielä lyhyemmiltä, kun ne on ammattilaisen toimesta kuivatettu pöyhkeiksi, eikä roiku lättänänä pitkin päätä kuten normaalisti. Tai sitten mennään jonkun Angelina Jolien kuvan kanssa kampaajalle ja vaaditaan että mulle tällainen, ja sitten taas itkun kanssa ulos kun ei näytetäkään samalta. Teillä on ihan liialliset kuvitelmat tukastanne, ja siitä mitä siitä voi tehdä.
Eikä tietenkään milloin mistäkään ihme syystä saada suuta auki silloin, kun selvästi nähdään että se kampaaja alkaa leikata tukkaa sieltä niskasta, mistä ei pyytänyt. Ei, ollaan vaan niin järkyttyneitä että istutaan monttu auki toljottamassa, ja kotona vasta itketään ja kirjoitetaan netti täyteen solvauksia.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että aina valitetaan samasta asiasta, että leikataan liikaa. Mammat kuvittelee, että hiukset voidaan muotoilla ja siistiä menettämättä milliäkään pituudesta. Eikä myöskään oteta huomioon, että ne hiukset näyttää vielä lyhyemmiltä, kun ne on ammattilaisen toimesta kuivatettu pöyhkeiksi, eikä roiku lättänänä pitkin päätä kuten normaalisti. Tai sitten mennään jonkun Angelina Jolien kuvan kanssa kampaajalle ja vaaditaan että mulle tällainen, ja sitten taas itkun kanssa ulos kun ei näytetäkään samalta. Teillä on ihan liialliset kuvitelmat tukastanne, ja siitä mitä siitä voi tehdä.
Eikä tietenkään milloin mistäkään ihme syystä saada suuta auki silloin, kun selvästi nähdään että se kampaaja alkaa leikata tukkaa sieltä niskasta, mistä ei pyytänyt. Ei, ollaan vaan niin järkyttyneitä että istutaan monttu auki toljottamassa, ja kotona vasta itketään ja kirjoitetaan netti täyteen solvauksia.
Jännä että mun kampaaja osaa leikata pituudesta pois niin ettei pituus kärsi muuta kun sen kuivan latvan verran. Eli hiukset ei paljoa lyhene.
Uskon että hyviä kampaajia on olemassa jotka kuuntelevat aina tarkasti asiakkaan toiveita, mutta itsekään en ole sellaiseen vielä törmännyt. Viimeksi viikko sitten kävin kampaajalla, pyysin että latvojen tasoituksen lisäksi hiuksia vähän kerrostettaisiin. Kampaaja totesi että hän ei minulle kerroksia leikkaa, sillä ne eivät ole muodissa nyt?!
Sain sitten vain latvojen tasoituksen.
Tietysti ois kiva, että kaikki löytäis itselleen kampaajan, joka osais melkeinpä lukea ajatuksia.
Mut kuitenkin, hiukset on uusiutuva luonnonvara. Nyt ei leikattu keneltäkään peppuun asti ulottuvia hiuksia siileiksi, vaan luultavasti sentti tai pari. Ne kasvaa ihan kohta takaisin.
Mikään kampaus maailmassa ei pysty korjaamaan av mamman yli 50 kg ylipainoa.
Itse en anna leikata veitsellä, siitä on huonoja kokemuksia. Lopputulos ei miellytä. Vaadin aina ns.saksileikkausta. Kampaajissa on eroja, osa ymmärtää kerrasta, toisille saa toistaa jatkuvasti. Siksi hyvät kampaajat ovatkin valikoituneet joukosta. En enää käytä radomi-kampaamoja, vaan käyn tutuissa paikoissa. Etsimällä löytyy.
Mulla on kokemusta sekä hyvistä että huonoista. Ei kyllä houkuttele menemään kampaajalle kun se on ihan arpapeliä millaisen saa jos ei sitten käy aina samalla kampaajalla. Ehkä sitten jos siellä Eestissä tulisi käytyä niin voisi uteliaisuudesta kokeilla sikäläistä kampaajaan.
Vierailija kirjoitti:
En enää käytä radomi-kampaamoja, vaan käyn tutuissa paikoissa.
Mikä on radomi-kampaamo?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ois kiva, että kaikki löytäis itselleen kampaajan, joka osais melkeinpä lukea ajatuksia.
Mut kuitenkin, hiukset on uusiutuva luonnonvara. Nyt ei leikattu keneltäkään peppuun asti ulottuvia hiuksia siileiksi, vaan luultavasti sentti tai pari. Ne kasvaa ihan kohta takaisin.
Se ei oikeuta tärvelemään asiakkaan hiuksia. Kampaajien pitäisi maksaa uhreille hiusten kasvamisen ajalta ansionmenetystä jotta uhri voi pitää palkatonta lomaa kun ei voi mennä ihmisten ilmoille. Lisäksi kauppa- ym palvelut kotiinkuljetuksella sekä henkisestä kärsimyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuo joka halusi sen polkan ja kyllä siinä aina joutuu odottamaan vuoden tai enemmänkin ennenkuin voi taas kokeilla uudestaan. Eritoten jos on höylällä rikottu sitä hiusta korkeammaltakin. Ja sitten kun se seuraavakin kampaaja tekee päin metsää niin ei se kyllä ole kivaa reilun vuoden välein katsoa osuuko kampaajabingossa vihdoin siihen joka tekee sitä mitä haluaa.
Mulla oli kesällä vähän samansuuntainen kokemus. Nuorehko, ehkä 25 v. pullukka likka leikkaamassa, olin ekaa kertaa ko. paikassa. Näytin kuvaa omasta kuontalostani kahden vuoden takaa ja sanoin haluavani samanlaisen takas. Käytännössä siis reilu lyhennys, eikä sen kummempia kommervenkkejä.
No, likka vilkaisee kuvaa puolen sekuntia ja alkaa hommiin. Ei puhu mitään koko operaation aikana, mutta vastaa puhelimeen ja jää sinne höpöttämään toviksi. Aikanaan saa valmiiksi ja edestä näytti hyvältä, takaa vedetty aivan liian lyhyeksi kuvaan verrattuna. Lisäksi ohensi aivan liian kovalla kädellä. No, onneksi tukka kasvaa (toistaiseksi) takas.
Taidan pitäytyä noissa vanhemmissa kampaajissa. Mummot hoitaa aina homman parhaiten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että mun kampaaja osaa leikata pituudesta pois niin ettei pituus kärsi muuta kun sen kuivan latvan verran. Eli hiukset ei paljoa lyhene.
Sulla on realistinen ajatus lopputuloksesta. Jo ihan pieni tasoittaminen näyttää monen mielestä siltä kuin olisi tosi paljon leikattu. Minä aina varmista ihan näyttämällä kun asiakas sanoo että "otetaan 5cm". Osa ei ymmärrä että 5cm hiuksissa on jo paljon ja kun hiukset kevenee ja nousee ne näyttää entistä lyhyemmältä. Sitten kun peilin kanssa näyttää takaa että "tähän asti?" sen 5cm niin moni kauhistuu ettei nyt noin lyhyeksi! Osittain on ihan totta varmasti ettei moni kampaaja kysele tarpeeksi asiakkaan mielipidettä. Joskus taas voi olla niin että asiakkaan mielikuva on erilainen kuin lopputulos koska asiakas ei ole osannut huomioida hiuslaatunsa vaikutusta ja kasvusuuntia jne. Joskus asiakkaalla on kuva mukana miten haluaa hiuksensa ja silloin peitän kuvan kasvot ja pyydän kuvittelemaan omat kasvot tilalle painottaen että lopputulos voi näyttää vähän erilaiselta kun mikään muu ei muutu kuin hiukset. Joskus on myös paikallaan selittää että kuvan mallin hiukset on pitkään ja hartaasti muotoiltu vaikka kuvassa näyttävätkin vaivattomasti laitetuilta ja luonnollisilta. Pitää varmistaa mitä asiakas on arjessa valmis tekemään kampauksensa eteen. Sitten on kyllä myös ihmisiä jotka eivät millään usko ettei kaikki vaan ole mahdollista heidän hiuksiinsa. Ja kyllä ihan oikeita mokiakin on ainakin minulle sattunut, käsityö ammatista kuitenkin kyse. En kuitenkaan onneksi ole täysin onnistunut ainakaan vielä kenenkään hiuksia pilaamaan. Sitten voi myös olla niin että kun asiakas on tottunut siihen entiseen peilikuvaan niin muutos onkin järkyttävä aluksi mutta muutamassa päivässä alkaakin jo näyttää hyvältä.
Mulla on samansuuntaisia kokemuksia. Harvoin kotoisin parturista tosi tyytyväisenä. Kiva maksaa itsensä kipeäksi ja tekis saman tien kävellä toiseen paikkaan, että kehtaa edes kotiin mennä. Nyt haussa tamperelainen hyvä leikkaaja, väriä en tarvitse. Vinkkejä?