Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaarallinen eksä stalkaa lasta. Mikä avuksi? Lähestymiskielto?

Vierailija
29.09.2017 |

Eksäni on tuomittu toistuvasta lapsiin kohdistuneesta kuritusväkivallasta ja hän saa virallisesti tavata lapsia vain valvotusti. Tapaamisia on kaksi viikossa, tai enemmänkin (esim. vanhempiensa läsnäollessa).

Tästä huolimatta eksä stalkkaa lapsiani ja saattaa esimerkiksi tulla odottamaan kun lapsi tulee koulusta tai on aamulla menossa kouluun. Oli taas tänään aamulla ollut puskissa odottamassa poikaani bussipysäkillä, kulkenut väkisin tämän seurassa kouluun ja uhkaillut remmillä.

Tilanteeseen on todella vaikea puuttua. Pohdin lähestymiskiellon hakemista, mutta sitäkin on varmasti todella vaikea saada lapsen koulumatkalle julkisiin ja sen lisäksi eksä on jo olosotossa, joten uhkasakolla ei olisi vaikutusta. Käytännössä ainoa keino jonka uskoisin toimivan on eksän laittaminen vankilaan. Lastensuojelun uhkailut eivät eksään laita, ja jos pidän lapsia vain kotona hän valittaa lastensuojeluun harratusten ja kaverisuhteiden estämisestä.

Yksi mahdollisuus olisi alkaa valitsemaan lapsen kulkureittejä satunnaisesti, niin että eri päivinä mentäisiin eri busseilla ja eri pysäkeiltä, mutta tämäkin on kyllä hankalaa. En myöskään pysty itse kulkemaan lapsen kanssa koulumatkoja, ja siihen menisi muutenkin pari tuntia päivässä.

Olen hakemassa itselleni uudeksi asunnoksi aso-asuntoa lähempää lapsen koulua, mutta jonotusnumeroiden vuoksi sekin näyttää todella vaikealta. Vaikka muuttaisin, eksä saisi varmasti osoitetiedot ja sen lisäksi lapsen koulua ei voi vaihtaa, koska se on pitkän A-kielen koulu.

Tuntuu siltä, että minulla ei ole oikein keinoja tähän. Viranomaiskeinot eivät tunnu riittäviltä, koska esimerkiksi sakot eivät ole pelote ja oikeusprosessit laahaavat muutenkin vuositolkulla.

Olisiko kellään mitään ideoita miten voisin suojata lapsen koulumatkoja?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajennettu lähestymiskielto koskee myös koulua ja koulumatkoja.

Toinen on sitten vainoaminen. Siitä voi joutua vankilaan.

Vierailija
2/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voitaisiin esittää joitakin ideoita, ennenkuin lapsi sekoaa tyhmien vanhempien takia. Esim lastenvalvojalle soitto ja perheneuvolaan lapsen vieminen nyt alkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvola ja lastensuojelu ovat olleet tässä jo pitkään mukana. Eksää ei kiinnosta totella heidän ohjeitaan. Lastenvalvojalla ei ole mitään relevanssia asian kannalta, vahvistetussa tapaamisoikeussopimuksessa tapaamisia on 1-2 viikossa ja ne ovat valvottuja.

Vierailija
4/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida exäs päiviltä. Loppuupahan

Vierailija
5/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten kuljettaa kouluun lapsi, tai kaverin kanssa menee yhdessä.

Vierailija
6/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voitaisiin esittää joitakin ideoita, ennenkuin lapsi sekoaa tyhmien vanhempien takia. Esim lastenvalvojalle soitto ja perheneuvolaan lapsen vieminen nyt alkuun.

Miten niin tyhmiEN? Onko aloittajakin tässä jotenkin tyhmä kun hänen entinen kumppaninsa on pahoinpidellyt lasta? Se onkin vain tyhmyyttä jos haluaa suojella lastaan häntä pahoinpidelleeltä henkilöltä? Koska sinähän esität tämän asian kuin kyseessä olisi jonkinlainen vanhempien välinen riita, eikä lapseen kohdistuva väkivalta josta on tullut tuomioitakin.

Vierailija
7/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Eli aikuinen työssäkäyvä ihminen irtisanoutuu, jotta voi kuljettaa lapsen kouluun ja hakea sieltä eri päivinä vaihteleviin kellonaikoihin välillä 8-10 ja 14-15?

Lapseni opiskelee harvinaista A-kieltä opettavassa koulussa ja koulukaverit tulevat kouluun eri puolilta. Hänellä ei ole lähellä asuvaa kaveria, joka kulkisi samaa matkaa.

Vierailija
8/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy poliisista. Vainoamistahan tuo on ja sillä välin järjestät asiat niin, että joku aikuinen on aina saattamassa lapsia vaikka sitten palkattu. Sun tehtävä on suojella lapsiasi kaikin keinoin.

Vierailija
9/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on stalkaa?

Vierailija
10/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienohan se on järjestää palkattuja vartioita, miksei samalla omaa autonkuljettajaa.

Näitä temppuja on tapahtunut jo aiemmin ja ne ovat poliisitutkinnassa. Tässä on nyt mennyt yhdeksän kuukautta kuulusteluista eikä asia ole vielä edennyt syyttäjälle. Edellisen kokonaisuuden käsittely kesti kolmisen vuotta.

Lähinnä toivoin, jos jollain olisi jotain käytännön ideoita joita en itse osaa nähdä.

Vierailija
11/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Eli aikuinen työssäkäyvä ihminen irtisanoutuu, jotta voi kuljettaa lapsen kouluun ja hakea sieltä eri päivinä vaihteleviin kellonaikoihin välillä 8-10 ja 14-15?

Lapseni opiskelee harvinaista A-kieltä opettavassa koulussa ja koulukaverit tulevat kouluun eri puolilta. Hänellä ei ole lähellä asuvaa kaveria, joka kulkisi samaa matkaa.

Kyllä, näin on pakko tehdä. Tai sitten unohdatte kielet ja muutatte.

Vierailija
12/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kuule voi yhtään mitään. Jos jonku miehen saat perään niin ei se lopeta. Koskaan.

Vierailija
13/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmoitukset nyt ainakin että vähintään saat merkintöjä järjestelmiin että tällaista on tehty, saattavat vaikuttaa päätöksiin eduksesi

Vierailija
14/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin jos on varaa niin jonkun asianajajan hankkiminen saattaisi auttaa

Vierailija
15/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh en jaksa edes ruveta lukemaan tällasta WT jännämies juttua. Ite tehdyt valinnat taas naisella. Nörtti jätettiin vetämään käteen ja sinä otit raakalaismiehen eli bruuttuksen.

Vierailija
16/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes. Paitsi että mä olen se nörttimies, joten tämä seonnut eksäni on sitten varmaan jännänainen...

Vierailija
17/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temput ovat poliisitutkinnassa muttet ole hakenut lähestymiskieltoa??? Sitä kun tarpeeksi rikkoo niin ei selviä pelkillä sakoilla. Alat tekemään joka kerrasta lastensuojeluilmoituksen. Haet sitä kieltoa. Lasta uhataan väkivallalla! Mikä uuvatti oikein olet kun et ole saanut mitään aikaiseksi.

Vierailija
18/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos exäsi saa tavata lapsia vain valotusti ja lapsi ei tämän enempää yhteydessä halua olla, opeta lapsesi soittamaan itse poliisille aina kun exäsi tulee luvatta koulumatkalle mukaan. Jos ei ole turvallista soittaa exän ollessa vieressä, niin opeta lastasi pyytämään apua esim kadulla lapsiperheiden äideiltä ja koulussa opettajilta.

Vierailija
19/19 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä minua ole tähän neuvottu, kun lähtökohtana on ollut että näitä asioita voitaisiin käsitellä yhdessä. Edelleen mun kokemukset viranomaisten aktiivisuudesta puuttua asioihin eivät ole järin positiivisia ja tapaamisten järjestely yhdessä lähestymiskiellon kanssa ei ainakaan kuulosta helpolta.

Minähän en voi edes edustaa lastani oikeuskäsittelyssä, jos vastapuolena on ex-puoliso. Itseäni varten en lähestymiskieltoa tarvitse. Miten tässä oikein pitäisi menetellä, jos yrittäisin hakea lähestysmiskieltoa lastani koskien? Minulla ei ole rahaa mihinkään kalliisiin juristeihin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi