Ulosotosta asiaa.
Eli, olen joskus tyhmänä nuoruudessa päästänyt laskuja ulosottoon..
Mistä saisin tietää tarkan summan paljonko siellä ulosotossa on?
Olen nyt työttömänä. Jos ja kun lähden töihin, niin niitähän pitää sit alkaa maksamaan? Voiko sen itse sopia sen summan minkälaisissa erissä haluaa maksaa? Voinko alkaa maksamaan niitä jo nyt pienissä erissä?
Kommentit (39)
Kovin pienissä erissä ei kannata alkaa maksamaan, koska joka maksusta menee ulosottomaksu. Se on aika iso. Mielummin säästä joka kuukausi vähän ja maksat sitten vaikka puolen vuoden välein.
Riippuu tilanteesta antavatko sopia summaa vai meneekö maksukiellon mukaan sitten ko meet töihin. Kannattavampaa olis sopia summa, koska jos joskus teet vaikka ylitöitä niin ei menis kaikki ylimääräinen voutiin.
maksut vanhenee 5 vuodessa. Mutta jos ovat ennen vuotta 1997(muistaakseni tuo oli vuosi) niin velat vanhenevat 10:ssä vuodessa.
Kiitos vastauksista :) Oon aina ajatellu että maksan velat kun pääsen töihin, mutta nyt alkanu tää asia todella vaivaamaan ja yöunetkin meinannu mennä. Viime yönä näin semmosta unta että jouduin vankilaan näiden velkojen takia.. Se ei kai oo mahdollista?? Pitänee soittaa sinne toimistoon.
ap
Korkoa juoksee muuten ihan h*tisti, ettet pian pysty maksamaan. Ja joka lyhennyksessähän maksetaan myös koron osuutta, joten velkasi ei suinkaan lyhene koko summalla jonka maksat.
Vierailija:
Kiitos vastauksista :) Oon aina ajatellu että maksan velat kun pääsen töihin, mutta nyt alkanu tää asia todella vaivaamaan ja yöunetkin meinannu mennä. Viime yönä näin semmosta unta että jouduin vankilaan näiden velkojen takia.. Se ei kai oo mahdollista?? Pitänee soittaa sinne toimistoon.ap
myös minulla on aika hurja summa ulosotossa nuoruuden hölmöilyitten takia, ja kärsin aikoinani kamalista painajaisista että minut vangitaan! se ei todellakaan tapahdu, älä pelkää! suomessa ei ole velkavankeutta, muuten puolet kansastamme istuisi vankilassa!!
Joko sinä maksat/olet jo maksanut velkasi?
Mä oon välillä tosiaan ollu ihan paniikissa että mitä jos joudunki vankilaan yms. Kauheita painajaisia. Mutta hyvä että niin ei voi käydä..
Viime aikoina tosiaan tämä asia on vasta alkanut painamaan..ja nyt todella tarttis tehä jotai..
ap
en ole maksanut, en edes alaknut maksamaan... :(
Myös minä olin työttömänä,sitten opiskelija ja nyt osa-aika työläinen. Myös mulla on taas nyt nostanut tämä asia päätänsä, kun olen välillä työssä että miten maksan... toistaiseksi en ole saanut edes soitettua ulosottoon :(... ja se ottaa päähän.
Tiedän tasan tarkkaan nuo kaikki tunteet joita myös sinä käyt läpi.
Velat tosiaan vanhenee viidessä vuodessa nykyään, joten kohta puoleen alan saamaan anteeksi osia velkoja.
Kehtaatko paljastaa onko kyseessä sinulla suuri velka, puhutaanko tuhansista euroista?
Tietääkö joku, vanheneeko velat itseksensä siellä vai tuleeko niistä joku ilmoitus, että ovat kuolettuneet?
Joo, puhutaan tuhansista euroista (koko opintolaina ym.) mutta ei kymmeniä tuhansia. Entäs sulla?
Pitää ottaa itseä niskasta kiinni ja soittaa sinne toimistoon! Sinunkin! :)
Mä tahtoisin kans tietää että tuleeko niistä joku ilmotus jos ovat vanhentuneet..
ap
Jos kuitenkin palkkasi on pieni, niin silloin rajan ylimenevältä osalta ulosmitataan 3/4.
Ottaako ne ensin päältä elatusmaksut, ja sitten muut velat? mikä on sellaisen ihmisen suojaosuus, joka asuu avoliitossa työssä olevan ihmisen kanssa ja on elatusvelvollinen 3 lapselle?
Pakko alkaa tekemään tälle asialle jotai, alkaa muuten mielenterveys järkkymään.
ap
Nyt naiset puhelin käteen ja soitatte sinne ulosottovirastoon! Eihän noin pienen summan takia tarvi koko elämää " pilata" Tuonhan saa maksettua ihan kohtuu ajassa.
maksoin pois kun pääsin töihin ja voin sanoa, että kylläpä helpotti. ite sain määrätä summan minkä joka kk maksan. pyysin velan loputtua sieltä lippua ja lappua todisteeksi ja ne lähetin sitten asiakastietoon. jossa siis on luottotiedot. mulla velkaa oli n. 3000e
Vierailija:
Nyt naiset puhelin käteen ja soitatte sinne ulosottovirastoon! Eihän noin pienen summan takia tarvi koko elämää " pilata" Tuonhan saa maksettua ihan kohtuu ajassa.
Onko toi siis pieni velka vai? mä olen ajatellu olevani ihan sairaan velallinen, etten uskalla kenellekkään kertoakaan!!!!
Soita sinne ja sovi maksu aika taulusta.
Esimerkki 1: Velallisella on neljä samassa taloudessa asuvaa alaikäistä lasta. Bruttoansiot ovat 1220 euroa. Ennakonpidätysprosentti on 21 % ja pakolliset eläke- ja vakuutusmaksut ovat 49 euroa.
Rahapalkka 1220,00
Ennakonpidätys 256,20
Pakolliset maksut 49,00
--------------------------------------------------------------------------------
Nettopalkka 914,80
Koska nettopalkka 914,80 euroa jää alle suoja-osuuden, joka on 1393,80 euroa, palkan ulosmittausta ei voida suorittaa.
Suojaosuustaulukko
Esimerkki 2: Velallisella on kaksi samassa taloudessa asuvaa alaikäistä lasta huollettavanaan. Velallisen bruttopalkka on 1440 euroa. Ennakonpidätysprosentti on 26% ja veronluonteiset, palkasta pidätettävät eläke- ja vakuutusmaksut ovat 64,40 euroa. Luontoisetuja ei ole.
Rahapalkka 1440,00
Ennakonpidätys 374,40
Pakolliset maksut 64,40
--------------------------------------------------------------------------------
Nettopalkka 1001,20
Suojaosuus on tässä tapauksessa 980,40 euroa, joten palkan ulosmittaus voidaan suorittaa. Koska tulo kuitenkin jää alle tulorajan 1764,72 euroa, lasketaan ulosmitattava määrä siten, että nettopalkasta 1001,20 euroa vähennetään ensin suojaosuus eli 980,40 euroa ja tästä erotuksesta (20,80 euroa) 75 % tilitetään ulosottoviranomaiselle eli ulosmitattava määrä on 15,60 euroa.
Suojaosuustaulukko
Esimerkki 3: Velallisella ei huollettavia perheenjäseniä, osa palkasta saadaan luontoisetuina
Velallisen rahapalkka on 2034 euroa, vapaan autoedun verotusarvo 504,20 euroa ja asuntoedun verotusarvo on 672 euroa.
Ennakonpidätysprosentti on 38% ja palkasta pidätettävät pakolliset eläke- ja vakuutusmaksut ovat 134,50 euroa.
Rahapalkka 2034,00
Autoetu 504,20
Asuntoetu 672,00
Yhteensä 3210,20
Ennakonpidätys 1219,88
Maksut 134,50
Nettopalkka 1855,82
Nettopalkka ylittää yksinäisen henkilön kohdalla säädetyn suojaosuuden 567 euroa sekä tulorajan 1020,60 euroa, joten ulosmitattava määrä on 1/3 1855,82 eurosta eli 618,61 euroa.
Näissä tapauksissa suojaosuutta laskettaessa ratkaisua ei tehdä rahana käyttöön jäävän määrän perusteella. Esimerkkitapauksessa velallisen rahapalkka 2034 euroa, ennakonpidätys on 1219,88 euroa ja pakolliset eläke- ja vakuutusmaksut 134,50 euroa. Käteen jäävä rahamäärä on 679,62 euroa, josta ulosottoon tilitetään 618,61 euroa. Velalliselle jää siis rahaa 61,01 euroa.
Jos olet palkka työssä niin 5 000 euroa on pikku summa. Vertaa vaikka autolainaan.
ja jos kerran et asu lasten kanssa niin suojaosuuteen ei heitä lasketa, jos laskettais se ois jotain 1200e, muutenhan se on yksinäisellä 567e ja siihen ei lasketa avopuolisoa. Voit tietty kysyä ulosottoviranomaiselta voidaanko huomioida millään et olet elastusvelvollinen 3 lapselle.
Kyllä sä voit niitä jo nyt lyhentää, esim. kuukausisummalla tai kertamaksuina. Kun menet töihin, aletaan sitä periä automaattisesti palkastasi.