Pakkoruotsi keskustelu katosi, mutta voisiko joku ruotsinkieltä äidinkielenään puhuva selittää
Miksi teille on niin tärkeätä, että koko Suomi puhuu ruotsia????? Minulle kun ei suomenkielisienä ole mitään sitä vastaan, että sinä ruotsinkielinen et puhu Suomea. Toisin sanoen, minusta sinun ei tarvitse pakolla opetella Suomen kieltä jos et halua, mutta miksi sinusta on niiin tärkeää, että minä supisuomalaisena puhun sinun vähemmistökieltäsi? Asiallisia vastauksia. Ja oikeasti, suomalainen ei oikeasti tarvitse ruotsia pärjätäkseen tässä elämässä. Myös se ruotsinkielinen puhuu yleensä englantia.
Kommentit (49)
Mitä pahaa kielen oppimisessa on?
Nää pakkoruotsista hössöttäjät on yleensä aikuisia ja lasten vanhempia.
Mitä hemmetin pahaa siinä on, että teidän lapsi oppii molemmat kotimaan kielet?
Sekö, että lapsi valittaa kun on vaikeata tai läksyjä oli taas tehtävä?
Vai ootteko itse olleet niin perusteellisen paskoja kyseisessä kielessä, että teidän viha on vaan pakko istuttaa lapsiinkin?
Kielen oppii helpoiten kun sen opettelemisen aloittaa mahdollisimman nuorena. Ruotsin opetus päätettiin aloittaa aikaisemmin ja siinäkös vasta paloikin näiltä valittajilta piuhat. Mikä helvetti teitä riivaa?
Jos ei itseä huvita vieras kieli niin antakaa nyt edes lasten se oppia ja kannustakaa, siitä ei ole kuin hyötyä tulevaisuudessa.
Kaksikielisenä en voi kuin ihmetellä.
Ja yhtälailla suomenkielen opetus aloitetaan ruotsinkielisissä kouluissa aikaisin, aikaisemmin kuin ruotsinkielen opetus suomenkielisissä kouluissa eikä kukaan valita.
Va fan har ni för problem!?
Mutta hei, toisaalta se on ihan se ja sama, että oppiiko sinun lapsesi sitä ruotsia. Ovatpahan omat lapseni heihin verrattuna sitten etulyöntiasemassa tulevaisuuden työmarkkinoilla.
Rekrytoineja tehdessäni en hirveästi edes harkitse sellaista hakijaa joka ei kumpaakin kotimaista kieltä taitaisi.
Väx upp och se er i spegeln. Vi lever i ett tvåspråkigt land och det borde ses som en rikedom att vara stolt över , inte en börda.
Klaga fast på vädret istället om du måste hitta något att klaga om!
Vierailija kirjoitti:
Teille, joiden mielestä ruotsi on niin hyödyllinen kieli: Minä en ole muuttamassa Tukholmaan enkä haaveile Kelan virkailijan virasta. Sen sijaan olen joutunut hylkäämään monta mahdollisuutta, koska en osaa tarpeeksi hyvin venäjää, saksaa tai ranskaa. Miettikääpä sitä. Se on minun elämääni. Jos teillä oli kiinnostusta ruotsin kieleen ja koitte sen hyödyksi elämässänne, niin kiva juttu. Mutta älä yleistä kivoilla tarinoillasi, elämme globaalissa maailmassa, Ruotsi ei ole mikään Suuri Unelma. Jollekin se voi olla vaikka Kiina.
Ja ihan turha verrata ruotsin kieltä universaalisti sivistäviin aineisiin, kuten matikka.
Miksi et opiskellut venäjää, saksaa tai ranskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille, joiden mielestä ruotsi on niin hyödyllinen kieli: Minä en ole muuttamassa Tukholmaan enkä haaveile Kelan virkailijan virasta. Sen sijaan olen joutunut hylkäämään monta mahdollisuutta, koska en osaa tarpeeksi hyvin venäjää, saksaa tai ranskaa. Miettikääpä sitä. Se on minun elämääni. Jos teillä oli kiinnostusta ruotsin kieleen ja koitte sen hyödyksi elämässänne, niin kiva juttu. Mutta älä yleistä kivoilla tarinoillasi, elämme globaalissa maailmassa, Ruotsi ei ole mikään Suuri Unelma. Jollekin se voi olla vaikka Kiina.
Ja ihan turha verrata ruotsin kieltä universaalisti sivistäviin aineisiin, kuten matikka.
Pakkoruotsi kustannetaan venäjän, ranskan, saksan kielistä jotka jäävät opiskelematta.
Pakkoruotsin takia kouluilla eikä oppilailla ei ole resursseja opiskella tärkeitä kieliä.
pelissä on raha ja rahakkaat virat.
On olemassa semmoinen pikku järjestö kuin folktinget. Sillä onpaljon rahaa ja saa vielä enemmän rahaa.
Folktingetin tavoitteena on levittää pakkoruotsia. Ai miten rahoihin pääsee kiinni?
No katsos, kunnallisvaalit.. jos olet ruotsinkielinen ja kannatat folktingetin tavoitteita olet listalla jolloin sinut voidaan arvota hallitukseen mukaan ja pääset leikkimään isoilla rahoilla. Jos et kannata, no, et pääse folktingetiin ja muutkin miljardien eurojen säätiöt sulkevat ovensa.
Laske huvikseksi paljonko on rahaa jaossa jos noin 50.000 hlöä jakaa keskenään vaikka 500 miljoonaa euroa vuodessa... johon tietenkin sovelletaan 80/20 sääntö jossa 10.000 engen sisäpiiri ottaa 80% rahoista itselleen :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi kustannetaan venäjän, ranskan, saksan kielistä jotka jäävät opiskelematta.
Pakkoruotsin takia kouluilla eikä oppilailla ei ole resursseja opiskella tärkeitä kieliä.
Kun itse opiskelin, oli valinnanvaraa (n.10v sitten)? sai vapaasti valita venäjä/saksa/ranska/espanjaa pakollisten lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse opiskelin, oli valinnanvaraa (n.10v sitten)? sai vapaasti valita venäjä/saksa/ranska/espanjaa pakollisten lisäksi?
Ajat ovat muuttuneet ja valinnaisuus on lisännyt paljon uusia tärkeitä aineita kouluun.
Kun puhutaan resursseista niin sillä tarkoitetaan myös aikaa. Vuorokaudessa on vain 24 tuntia ja pakkoruotsin tunnit vievät juuri ne tärkeiden kielten opiskeluun käytettävät tunnit.
Vierailija kirjoitti:
Vai ootteko itse olleet niin perusteellisen paskoja kyseisessä kielessä, että teidän viha on vaan pakko istuttaa lapsiinkin?
Kielen oppii helpoiten kun sen opettelemisen aloittaa mahdollisimman nuorena. Ruotsin opetus päätettiin aloittaa aikaisemmin ja siinäkös vasta paloikin näiltä valittajilta piuhat. Mikä helvetti teitä riivaa?
Jos ei itseä huvita vieras kieli niin antakaa nyt edes lasten se oppia ja kannustakaa, siitä ei ole kuin hyötyä tulevaisuudessa.
Ja yhtälailla suomenkielen opetus aloitetaan ruotsinkielisissä kouluissa aikaisin, aikaisemmin kuin ruotsinkielen opetus suomenkielisissä kouluissa eikä kukaan valita.
Mutta hei, toisaalta se on ihan se ja sama, että oppiiko sinun lapsesi sitä ruotsia. Ovatpahan omat lapseni heihin verrattuna sitten etulyöntiasemassa tulevaisuuden työmarkkinoilla.
Rekrytoineja tehdessäni en hirveästi edes harkitse sellaista hakijaa joka ei kumpaakin kotimaista kieltä taitaisi.Väx upp och se er i spegeln. Vi lever i ett tvåspråkigt land och det borde ses som en rikedom att vara stolt över , inte en börda.
Älä puhu mistään ruotsin kielen vihasta. Suomenkieliset eivät vihaa ruotsin kieltä tai ainakaan siitä ei ole mitään todisteita.
Ruotsinkielisten vihaa suomen kieltä kohtaan on nähtävillä joka päivä. Se on niin syvää vihaa että monet ruotsinkieliset eivät ole oppineet suomen kieltä monessa sadassa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoineja tehdessäni en hirveästi edes harkitse sellaista hakijaa joka ei kumpaakin kotimaista kieltä taitaisi.Väx upp och se er i spegeln. Vi lever i ett tvåspråkigt land och det borde ses som en rikedom att vara stolt över , inte en börda.
Esimerkki suomen kielen vihasta josta on todisteita joka päivä.
Ei riitä että Ahvenanmaa on yksikielinen ruotsinkielinen. Sen lisäksi Ahvenanmaa on rasistinen jossa suomen kieli on kielletty vaikka siellä asuu 5% suomenkielisiä.
Maa jossa suomen kieli on kielletty ei voi olla kaksikielinen. Suomen kieli on kielletty että ruotsin kieli säilyisi, mutta se osoittaa että Suomi ei ole kaksikielinen vaan yksikielinen maa jossa on ruotsinkielinen vähemmistö.
Ahvenanmaalla toimineen suomenkielisen poliisipäällikön yhteydenotot mantereelle suomenkielisten kollegojen kanssa, olisi pitänyt käydä ruotsiksi. Hänen katsottiin toimineen väärin puhuessaan puhelimessa suomea suomenkieliselle poliisille tai virkamiehelle tms.
Suomenkielisen poliisin Ahvenanmaalla pitää käyttää tulkkia jos hän asioi Suomen poliisin kanssa mantereella.
Jos sama poliisi puhuu englantilaisen poliisin kanssa hän saa puhua englantia ilman tulkkia.
Et voi koskaan aliarvioida ruotsinkielisten tahojen vihaa suomen kieltä kohtaan. Voit myös itse arvioida vaikuttaako heidän asenteensa kielen lisäksi suomenkielisiin ihmisiin.
Jos ruotsinkieliset tahot vihaavat jotain kieltä noin paljon niin miten paljon he voivat vihata saman kielen puhujia ihmisinä?
Ruotsinkieliset hyväksyvät suomalaiset vain jos nöyristelemme ja toimimme heidän kielellään.
Vuonna 1809 tapahtunut onnellinen tapahtuma jossa Ruotsi menetti Suomen on ruotsalainen tragedia josta ruotsinkielinen maailma ei ole vieläkään päässyt yli.
uutinen täällä
http://vastranyland.fi/opinion/ledare/2013-04-05/435691/finskan-forbjud…
Ahvenanmaalla vaali-info seitsemällä kielellä, mutta ei suomeksi, vaikka suomenkieliset ovat suurin vähemmistö Ahvenanmaalla.
Englanti, eesti, thai, romania, venäjä, ja latvian kieli ovat sallittuja mutta suomen kieli on vainottu kieli Ahvenanmaalla.
http://hbl.fi/nyheter/2015-10-01/772647/alandsk-valinfo-pa-sju-sprak-me…
Ahvenanmaan suomenkieliset vaikenevat
http://gamla.hbl.fi/nyheter/2014-01-17/555701/ahvenanmaan-suomenkielise…
Ruotsin kieli on haitta kielten opiskelussa.
Kielien osaaminen on rikkaus, mutta turhan kielen opiskeleminen on rasite. Turhan kielen osaaminen ei mahdollisesti haittaa ketään mutta turhan kielen opiskeleminen on ajan ja resurssien tuhlausta ja siksi haitallista.
Pitää puhua opiskelemisesta eikä osaamisesta. Svekotahot yrittävät kääntää keskustelun kielen osaamiseen kun on kyse kielen opiskelemisesta. Opiskelu on satsaus joka vie voimavaroja jotka toivottavasti saadaan takaisin hyötynä kun käytetään hyödyllistä kieltä. Pakkoruotsin kohdalla tuo hyöty jää saamatta ja satsaus siis takaisin saamatta.
Ruotsi on niin pieni kieli että vain harvat saavat siitä hyötyä. Ihmiset eivät ole tyhmiä he haluavat hyötyä opiskelemistaan asioista. Se että pieni osa suuresta joukosta hyötyy pakkoruotsista ei tarkoita että kaikki voivat.