Taloudellinen ahdinko avioeron jälkeen
En kohta enää tiedä, miten selviän. Mulla on kaksi pientä lasta ja käyn keskipalkkaisessa työssä sekä asun isossa aso-asunnossa, jossa kuitenkin kaupunkiini nähden kohtalaiset asumismenot. Palkkani on niin iso, että päivähoitomaksut ovat melko isot. Ruokaan menee kohtalaisesti rahaa ja kaikkien kolmen vaatteisiin ym. tavaroihin keskimäärin noin satanen kuukaudessa. Saan elatusapua yhteensä 250 euroa kuukaudessa exältäni. Olen konkurssin partaalla kohta ja kaikki luottokorttini alkavat olla aivan tapissa. Erossa varakas exäni nylki mut putipuhtaaksi avioliiton aikaisista säästöistäni, enkä saanut juurikaam yhteistä irtaimistoa mukaan, joten jouduin ostamaan muutamia huonekaluja ja verhoja ym. En tiedä, miten rahani riittäisivät enää pian. Kamala tilanne. Olisiko joitain vinkkejä ym.?
Kommentit (61)
Nyt tosiaan rahatilanteeni vie kuiviin se, kun pitää maksaa yksin kallista asuntoa, elättää lapset pääosin ja maksaa yksin heidän päivähoitomaksunsa. Sinänsä itse en kuluta kovinkaan paljoa. En edes harrasta mitään ja ostan vaatteet halvalla netistä tai tarjouksista ja silloinkin aika vähän mitään. Syön melko niukasti, eikä minulla ole autoa.
miten saat varakkaalta mieheltä 250e elareita? Oma naisystävä saa varakkaalta mieheltään 500e yhdestä lapsesta.
Jälkiviisas on helppo olla, mutta miksi ihmeessä et ottanut kunnollista asianajajaa eroa selvittämään?
Se on ollut ensimmäinen neuvoni ystävilleni, kun ovat itkien tulleet kertomaan eroavansa. Jälkeenpäin ovat kiittäneet, koska eksät eivät todellakaan ole päässeet nylkemään.
Vierailija kirjoitti:
miten saat varakkaalta mieheltä 250e elareita? Oma naisystävä saa varakkaalta mieheltään 500e yhdestä lapsesta.
No siis exä ei suostu maksamaan enempää, enkä uskalla pyytää, sillä hän on uhannut mm. henkeäni ja terveyttäni. Haluan pysytellä hyvissä väleissä exäni kanssa. En tiedä, miten ne elarit lasketaan, mutta siis exäni tienaa bruttona hieman alle 9000 euroa kuukaudessa. Voisin ehkä yrittää pyytää exältä rahaa lainaksi velkakirjaa vastaan, mutten usko, että hän suostuisi sellaiseen.
Halvempi asunto ---> vuokralle vähän pienempään/huonommin varustettuun. Tietty ei auta hetinyttässä, mutta pidemmän päälle pakko, jos ei vaan raha riitä...
Vierailija kirjoitti:
Jälkiviisas on helppo olla, mutta miksi ihmeessä et ottanut kunnollista asianajajaa eroa selvittämään?
Se on ollut ensimmäinen neuvoni ystävilleni, kun ovat itkien tulleet kertomaan eroavansa. Jälkeenpäin ovat kiittäneet, koska eksät eivät todellakaan ole päässeet nylkemään.
En uskaltanut mitään dramatiikkaa eron vuoksi ja urheasti kuvittelin selviäväni yksin ja jopa ilman elareita, mutta tiukkaa tekee varsinkin, kun muuton yhteydessä oli valtavasti ylimääräisiä menoja. Olin ehkä typerä, mutta halusin eroon väkivaltaisesta exästäni asap.
Vierailija kirjoitti:
Halvempi asunto ---> vuokralle vähän pienempään/huonommin varustettuun. Tietty ei auta hetinyttässä, mutta pidemmän päälle pakko, jos ei vaan raha riitä...
Asunto sinänsä on edullisempi kuin vastaavan kokoinen vuokra-asunto. Ehkä ainoastaan kaupungin asunto olisi huomattavasti edullisempi, mutta niitä on lähes mahdotonta saada kotikaupungissani.
Niin. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Vierailija kirjoitti:
En kohta enää tiedä, miten selviän. Mulla on kaksi pientä lasta ja käyn keskipalkkaisessa työssä sekä asun isossa aso-asunnossa, jossa kuitenkin kaupunkiini nähden kohtalaiset asumismenot. Palkkani on niin iso, että päivähoitomaksut ovat melko isot. Ruokaan menee kohtalaisesti rahaa ja kaikkien kolmen vaatteisiin ym. tavaroihin keskimäärin noin satanen kuukaudessa. Saan elatusapua yhteensä 250 euroa kuukaudessa exältäni. Olen konkurssin partaalla kohta ja kaikki luottokorttini alkavat olla aivan tapissa. Erossa varakas exäni nylki mut putipuhtaaksi avioliiton aikaisista säästöistäni, enkä saanut juurikaam yhteistä irtaimistoa mukaan, joten jouduin ostamaan muutamia huonekaluja ja verhoja ym. En tiedä, miten rahani riittäisivät enää pian. Kamala tilanne. Olisiko joitain vinkkejä ym.?
250€/ kk ei ole riittävä elatusapu edes yhdestä lapsesta. Onko lasten isä sairas, kun ei muka kykene maksamaan enempää?
Hae kunnollinen elatuskiistoihin erikoistunut asianajaja ja vaadi lapsille kunnollinen elatusapu.
Asianajaja on ilmainen, koska edunsaajat ovat alaikäisiä.
Vähimmäiselatusapu yhdestä lapsesta on n.450€/ kk eli kahdesta lapsesta se on lähemmäs tonni. Elatusapua voi vaatia myös ulosoton kautta.
Älä anna ex-miehesi riistää sinua enää.
Tää on just tätä kun mennään tunteella, eikä järjellä.
Hankitaan lapset kusipäälle ja sitten uhotaan eikä "uskalleta".
Lasten takia pitää osata käyttää järkeään ja pitää myös uskaltaa. Mitä hyötyä on "hyvistä väleistä" isän kanssa jos tää jättää lapsensa heitteille?
Tän täytyy olla provo.
Olet siis siipeillyt varakkaan miehesi siivellä, etkä ole viitsinyt hoitaa omia raha-asioitasi kuntoon. Nyt kun elintaso tipahtaa, uhriudut ja syytät kaikesta ex miestäsi. Kuulostaa siltä, että miehesi on ollut sinulle vain lompakko liittonne aikana. Elämässä pitää kuule ihan itse ottaa vastuu taloudellisesta selviämisestään eikä luottaa aina siihen, että kyllä joku muu hoitaa. Tiedän, että olet varmaan tehnyt paljon työtä kodin ja lasten eteen, mutta niin me muutkin teemme. Samalla hoidamme myös omat raha-asiamme sellaiseen kuntoon, että olemme muista riippumattomia. Vaikka ero tulisi nykyisen puolison kanssa, on aina oltava varasuunnitelma ja omat säästöt ja tulotaso turvattuna myös ilman ex-miehen elareita.
No joskus ex-puoliso voi oikeasti olla niin hankala ja sairas ihminen että parempi yrittää pysyä väleissä kuin haastaa riitaa. Mitä jos varaisitte ajan lastenvalvojalle elatusmaksun tarkistukseen? Suostuisiko? Jos on oikeasti hankala ihminen en lainaisi ainakaan häneltä. Saisitko pankista halvempaa lainaa kallipien luottokorttien poismaksuun ja pienemmät kuukausimaksut?
Ootko sä se patjallanukkuja? Kyllä sen miehen pitäis nyt omille lapsilleen taata elatus. En tiedä, millä keinoin saat sen hänen kalloonsa taottua, uhkailet poliisilla, lasulla, lastenvalvojalla...
Tee itsellesi vuosibudjetti. Kirjaa siihen kaikki tulosi ja juoksevat menosi (=asumiskulut, sähkö, puhelin&netti, työmatkakulut, vakuutukset jne) 12 seuraavan kuukauden ajalle. Sitten suunnittelet, paljonko laitat kuukaudessa rahaa ruokaan, paljonko vaatteisiin yms. 2-3 kuukauden ajan pidät tarkkaa kirjaa jokaisesta ostoksestasi eli säilytät jokaisen ostoskuitin ja katsot, mihin rahasi hupenevat. Jos sulla on ihan kohtuulliset tulot ja kaksi lasta, rahan pitäisi riittää. Elintasoa sun on tietysti pakko laskea, koska sulla ei ole enää suurituloista puolisoa jakamassa kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis siipeillyt varakkaan miehesi siivellä, etkä ole viitsinyt hoitaa omia raha-asioitasi kuntoon. Nyt kun elintaso tipahtaa, uhriudut ja syytät kaikesta ex miestäsi. Kuulostaa siltä, että miehesi on ollut sinulle vain lompakko liittonne aikana. Elämässä pitää kuule ihan itse ottaa vastuu taloudellisesta selviämisestään eikä luottaa aina siihen, että kyllä joku muu hoitaa. Tiedän, että olet varmaan tehnyt paljon työtä kodin ja lasten eteen, mutta niin me muutkin teemme. Samalla hoidamme myös omat raha-asiamme sellaiseen kuntoon, että olemme muista riippumattomia. Vaikka ero tulisi nykyisen puolison kanssa, on aina oltava varasuunnitelma ja omat säästöt ja tulotaso turvattuna myös ilman ex-miehen elareita.
En jaksa selittää kaikkea tässä, mutta oma tulotasoni on aina ollut pienempi kuin miehellä, mutta elimme miehen elintasoa ja mun piti pulittaa kaikesta puolet. Asuimme myös aivan liian pienessä asunnossa (kaksio neljän henkilön perheellä), sillä exäni oli erittäin pihi. Hoitovapaan elin omilla säästöilläni sekä loppukuukaudet luottokortilla, sillä mun tuolloinkin piti pulittaa juoksevista menoista puolet. Mies ei halunnut nimenomaan, että olisin loisinut hänen lompakollaan. Taloudellisetkin epäsuhtaisuudet kiristivät välejämme, mikä oli osasyynä eroon (pahimmat syyt olivat väkivalta, alistaminen ja raivarit). T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250€/ kk ei ole riittävä elatusapu edes yhdestä lapsesta. Onko lasten isä sairas, kun ei muka kykene maksamaan enempää?
Hae kunnollinen elatuskiistoihin erikoistunut asianajaja ja vaadi lapsille kunnollinen elatusapu.
Asianajaja on ilmainen, koska edunsaajat ovat alaikäisiä.Vähimmäiselatusapu yhdestä lapsesta on n.450€/ kk eli kahdesta lapsesta se on lähemmäs tonni. Elatusapua voi vaatia myös ulosoton kautta.
Älä anna ex-miehesi riistää sinua enää.
Olen itse jostain kuullut/lukenut, että minimielatusapu olisi 130 euroa/lapsi ja miehen summa on melkein sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asianajaja on ilmainen, koska edunsaajat ovat alaikäisiä.Vähimmäiselatusapu yhdestä lapsesta on n.450€/ kk eli kahdesta lapsesta se on lähemmäs tonni. Elatusapua voi vaatia myös ulosoton kautta.
Älä anna ex-miehesi riistää sinua enää.Olen itse jostain kuullut/lukenut, että minimielatusapu olisi 130 euroa/lapsi ja miehen summa on melkein sen verran.
Siis 250/2=125 eli melkein se minimisumma. Mies ei sinänsä ole maksanut elatusapua kuin vasta pari kertaa; ekat kuukaudet mentiin ilman mitään ylimääräisiä apuja siis. :/
Vierailija kirjoitti:
Siis mun säästöni hupenivat ja velkaannuin hieman toisen lapsen syntymän ja hoitovapaan vuoksi. Mitä mun ois pitänyt tehdä? Jos olisin alkanut kovasti vaatia jotain, olisi mies hakannut mut sairaalakuntoon. Olin konkreettisesti nyrkin ja hellan välissä, kunnes pääsin "pakenemaan" avioliitostani. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
No joskus ex-puoliso voi oikeasti olla niin hankala ja sairas ihminen että parempi yrittää pysyä väleissä kuin haastaa riitaa. Mitä jos varaisitte ajan lastenvalvojalle elatusmaksun tarkistukseen? Suostuisiko? Jos on oikeasti hankala ihminen en lainaisi ainakaan häneltä. Saisitko pankista halvempaa lainaa kallipien luottokorttien poismaksuun ja pienemmät kuukausimaksut?
Tämä neuvo on se realistisin tähän mennessä. Uskon, että mies heräisi tilanteeseen, jos joku viranomainen sanoisi ne asiat ystävällisesti hänelle ja perustelisi. Mies ei kuuntele mua muutenkaan ja pitää naisia jotenkin tyhminä ja yksinkertaisina, joten en kuuntele mielipiteitäni juurikaan mistään asiasta muutenkaan. T. Ap
Mitä ihmettä voisin edes myydä? Aion ehkä kysyä vanhemmiltani apua, mutta olen kysynyt jo aiemmin, eivätkä he suostuneet auttamaan. Tilanteeni korjaantuisi lähes täysin noin 4000 eurolla. Olisiko ideoita?