Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, että venäjän kielen verbin просить perfektiivinen vastine ei olekaan спросить?

Vierailija
28.09.2017 |

Просить - *попросить = pyytää
Спрашивать - *спросить =kysyä

Näissä moni sekoaa. Tiedoksi venäjää taitamattomille, että kutakin verbiä on aina kaksi kappaletta, imperfektiivinen ja perfektiivinen. Tilanteesta riippuen käytetään jompaa kumpaa. Preesens-muodoissa on kuitenkin aina imperfektiivinen muoto. Perfektiivisten verbien preesensiltä näyttävä muoto onkin itse asiassa futuuri.

Venäjän matkaaja

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ljublju tibjaa.

venäjän kielioppi on täysin hanurista, pahempi ku saksa.

Vierailija
2/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihasin aktiivisesti elämässäni yhdeksän vuotta venäjän kielioppia. verbit olivat kompastuskiveni ja erityisesti aikamuodot. miten osasitkaan juuri niistä kirjoittaa?

ne znaju

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tullut ajatelleeksi tuota. Nyt olen taas hiukan viisaampi. Komppausta sille, että venäjän kielioppi on saatanasta.

Vierailija
4/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aikanani lukiossa venäjän, enkä muista siitä muuta kuin kirjaimet. Turhaa vaivaa oli sen aineen opiskelu minulle.

Vierailija
5/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Yhdyn siihen mielipiteeseen, että kielioppi on aivan hanurista.

Vierailija
6/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän kieli ja venäjä yleensäkin on saatanasta, ei pelkkä kielioppi, vaan ihan kokonaisvaltaisesti.

Vierailija
7/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tullut ajatelleeksi tuota. Nyt olen taas hiukan viisaampi. Komppausta sille, että venäjän kielioppi on saatanasta.

täyttä helvettiä se on. olisinpa kuullut sanasi kun väänsin ala-arvoisia esseitä lukiossa ja näen vieläkin painajaisia etten pääse kirjoituksista läpi tuon venäjän saatanallisen kieliopin takia. olispa joku lohduttanut ettei se helppoa ole!

onneksi se on elämässäni taakse jäänyttä elämää. 

Vierailija
8/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjän kieli ja venäjä yleensäkin on saatanasta, ei pelkkä kielioppi, vaan ihan kokonaisvaltaisesti.

venäjän on minusta upean kaunis kieli, kuten suomikin, erittäin rikas kielellisesti ja juuri kieliopillisesti, mikä tekeekin siitä niin vaikeaa. pyrin kerran lukemaan yliopistoonkin venäjää, hakijoita oli niin vähän, että varmaan säälistä sitten kannustivat kovasti yrittämään seuraavana vuonna uudestaan. sitä päivää ei tullut! HAh :)

Vierailija
9/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tieto muutti elämäni suunnan. Uskomatonta!

Vierailija
10/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Tiedoksi venäjää taitamattomille, että kutakin verbiä on aina kaksi kappaletta, imperfektiivinen ja perfektiivinen.

Tiedoksi kaikille, että tämä "tieto" ei pidä paikkaansa. Ja sitä paitsi ihan muuten vaan, että ilman mitään määrittelyjä siitä, mistä on kyse, niin verbejähän voi olla "aina" 0, 1, 2 ... n kappaletta.

Vierailija
11/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njetmies = nainen. Tän mäkin opin Kummeleista. Kohta osaan jo venäjää täydellisesti.

Vierailija
12/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin.

Vierailija
13/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäsin venäjänkielestä ja kirjoitin sen ylimääräisenä yo-kirjoituksissa. Yhdessä työpaikassa siitä oli hyötyäkin.

Vierailija
14/16 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun muistutit vaikka ei ollutkaan mikään loistava keskustelunaihe.

Vierailija
15/16 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi kuin liettua

Vierailija
16/16 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on venäjänkielestä ollut erittäin paljon hyötyä töissä. Olen asianajaja Helsingissä ja täällä on todella paljon venäjänkielisiä. Vaikka opiskellut venäjää pitkään (aloitin 15 veenä ja lukenut yliopistossakin sitä + työharjoittelussa Pietarissa) en todellakaan enää osaa niin hyvin kuin parhaimpina vuosina.

Onneksi olen tullut järkiini siinä, että ei se kieliopin täydellinen hallitseminen ole niin tärkeää, vaan kaikkein tärkeintä on, että ymmärretään toinen toistamme. Hyvin ymmärretään toisiamme venäjänkielisten asiakkaiden kanssa ja selvitään ilman tulkkia. Puhutaan sellaista suomi-venäjä -sekamelskaa tarvittaessa :D

Tärkeintä on uskaltaa puhua. 

PS. en olisi muistanut tuon pyytää -verbin toista muotoa, joten olisin käyttänyt empimättä sitä, minkä muistan. Ja mistä vetoa, että venäläinen olisi silti ymmärtänyt minua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä