Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupassa ja leikkipuistossa käyntiä Saksassa (viitaten heiluvahammas-tapaukseen Suomessa)

Vierailija
28.09.2017 |

Maassa maan tavalla, mutta haluan kertoa miten voi myöskin hoitaa nämä "pakolliset" kanssakäymiset vieraiden kanssa.

Olin leikkipuistossa lasteni kanssa. Saksassa siis. Kun tulin puistoon, vanhempien päät kääntyivät suuntaani, he sanoivat "Hallo!" tai nyökkäsivät ja hymyilivät. Joka ikinen. Vastasin hymyillen "Hallo!".

Kun joku lapsi lähestyi omia lapsiani, sanoimme kaikki lapselle "Hallo" ja hän sanoi myös. Lapset saattoivat alkaa jutella jostain ja leikkiä yhdessä tai leikkivät vierekkäin omiaan.

Kun lähdimme pois puistosta, sanoimme lähellä oleville vieraille "Tschüß" ja he vastasivat. Yksivuotias lapseni vilkutti myöskin ja sai aikuiselta vilkutusta takaisin. Kun olimme leikkipuiston portilla menossa ulos, 1v lapseni vilkutti vieläkin ja ovesta tuli samaan aikaan sisälle isä lapsensa kanssa, isä vilkutti 1v lapselleni ja sanoi hymyillen "Hallo".

Tänään olin kahdessa "halpis"ruokakaupassa, vastaavia kuin Lidl, toinen oli nimeltään Aldi.
Aldin kassalla ostoskärryissä istuva 1v lapseni kitisi sillä olin laittanut hedelmäpatukan, joka oli hänelle, ostoshihnalle.
Myyjä hymyili ystävällisesti ja kysyi lapseltani "Mikäs sua harmittaa?" Selitin että hän haluaisi syödä jo tuon hedelmäpatukan. Myyjä skannasi sen ekana ja ojensi lapselleni, sanoin kiitos ja avasin sen lapselleni, hän alkoi syödä sitä. Myyjä skannasi ostoksiani ja katseli hymyillen lastani ja kysyi samalla tältä "Maistuuko?" :)

Sitten kävin toisessa kaupassa, myöskin Lidliä vastaava edullinen, sillä ekasta ei löytynyt oreganoa. 1v lapseni äänteli kaupassa, ei huutanut mutta päästeli ääniä tyyliin Eee eee eee. Hyllyä täyttävä miestyöntekijä katsoi lastani ja hymyili. Lihatiskillä pyysin mitä halusin ja se työntekijä tiskin takana kysyi "Saako pikkuiselle antaa siivun leikkelettä?" :)

Kassalla kassahenkilö tervehti ja sanoi "Ompa herttainen pikkumies! Mikä hänen nimensä on?" Sanoin nimen ja hän jatkoi "XY, haluaisitko ilmapallon? Osaako hän puhua?" Sanoin että ei osaa puhua mutta tykkää kyllä ilmapalloista. Myyjä ojensi lapselle ilmapallon :) Myyjä skannasi ostoksiani ja jutteli samalla "No, XY, kiva kun tulit tänne kauppaan! Tulethan toisenkin kerran?" :D

Lähdimme molemmat hymyillen kotiin.

En todellakaan suuttuisi, jos kukaan ei sanoisi mitään ystävällistä. En ikinä menisi valittamaan asiasta kaupan nettisivuille. Mutta kyllä tuollaiset pikkujutut kivalta tuntuu, ilmankin pärjää mutta hyvin se jutustelu sujui skannatessakin.

T. Saksamamma

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun seitsemänkerroksisessa, yksirappuisessa talossa keskikokoisessa kaupungissa Suomessa, kyllä täällä tervehditään rapussa ja pihalla, näkyy olleen aina tapana ja uudet asukkaat lapsineen tuntuvat hyvin tapaan tottuvan, vaikka huomaa, että naapurien tervehtiminen ei ole ollut aiemmin kaikkien tapana. Itse muuten tervehdin kaikkia rapussa tapaamiani, niin siivoajia, hoitajia, jakajia (postia, mainoksia, kauppakassien yms. tuojia) kuin myös naapurien vieraita - minullakin meni ainakin vuoden ennen kuin tiesin, kuka kulkija on asukas, kuka heidän vieraansa. Sen enempää ei tarvitse naapurien kanssa olla tekemisissä ellei halua, halukkaat taas juttelevat kerhohuoneella tai ulkopenkillä.

Pikkukaupassa tervehdin, jos vain saan saan katsekontaktin henkilökuntaan ja viimeistään kassalla, sama kioski-asiamiespostissa ja kirjastossa.

Nuorena aikuisena muutin työn perässä paikkaan josta en tuntenut ketään. Siellä tulin eniten käyneeksi yhdessä pikkukaupassa, jota ihmettelin itsekin miksi, olihan se kalliimpi kuin marketit ja valikoima aika rajoittunut, kunnes tajusin kuinka mukavaa oli kun kaikki paikalla olevat myyjät tervehtivät kukin joka ikistä asiakasta. Nykyään tuollainen saattaisi tuntua jopa rasittavalta, mutta siinä elämäntilanteessa se veti kuin hunaja.

Vierailija
22/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa katsotaan toisia vihaisesti jos edes katsotaan. Mieluummin äkkiä poispäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vaan naurattaa nämä "mystiset ulkomaat", joissa on kaikki aina paremmin. Huonointa asiakaspalvelua olen saanut Italiassa, jossa myyjä esitti, että minua ei olisi ollut ja vältteli minua. Ei vastannut tervehdyksiin tai kysymykseen. Jossain vaiheessa, kun hän huomasi, että en ollut lähtemässä mihinkään, suostui myymään yhden postimerkin minulle. :D

Mutt kiva, että apn kokemus on ollut miellyttävä! Itse epäilen, että alkuperäisessä hammastapauksessa heiluvan hampaan näkeminen on tehnyt pahaa, eikä siksi ole kyennyt paljon lasta katsomaan. Jotkut on herkkiä tuollaisille asioille.

Vierailija
24/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sillä olin laittanut hedelmäpatukan, joka oli hänelle, ostoshihnalle."

Tämä lause sai silmäni vuotamaan verta.

Vierailija
25/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että ihan Saksassa.

Saksalaiset eivät edes ole erityisen mukavia tai sivistyneitä ihmisiä.

Vierailija
26/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irlannissa sama homma. Lapsille tuotiin ravintolassakin yhtäkkiä värityskuvia ja kynät ja lapset huomioitiin ihmisinä ja asiakkaina. Kaikki tervehtivät toisiaan, sillä muu olisi todella moukkamaista.

Suomi on monin tavoin maailman parhaimpia maita, mutta peruskäytöstapojen puute on kyllä todella rasittavaa arjessa. Itse pyrin tervehtimään ja huomioimaan kanssaihmisiäni, mutta vastauksena on liian usein vain vaivautunut hiljaisuus.

Kaupan kassat toki tervehtivät kivasti Suomessakin, se on plussaa!

Vierailija
27/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa ollaan möllejä joka paikassa, oltiin sitten maalla tai kaupungissa. Menkää ulkomaille niin näette miten normaalit ihmiset käyttäytyy.

Tämä.

Mitä sitten, vaikka olisimme möllejä? Suomessa asuu paljon muista maista tulleita, paljon huonotapaisempiakin ihmisiä kuin suomalaiset.

Vierailija
28/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vissiin matkustanut liikaa väärissä eli itäblokin maissa, kun vähän huvittaa nää tiedän "vaan Suomessa möllötetään" ja "menkääpä ulkomaille katsomaan" -kommentit. Viimeksi Latviassa havahduin kun se olikin minun (normaalisti hyvin heikko) ääneni, joka kaikui ratikassa! Muut istuivat niin hartaasti. Ja kassalla on turha odottaa muuta kuin rahat tiskiin.

Suomalaiset on jotakin idän ja lännen väliltä. En aio ruoskia itseäni tästä.

Vierailija
29/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus usassa lasten kanssa asuessani. Suomalaiset ei osaa käyttäytyä, mutta sitähän ei myönnetä. Heittäydytään jonkun ulkokultaisen kommentin taakse "maassa maan tavalla" ja laitetaan suu mutruun.

Mitä hienoa on siinä, että päin naamaa esitetään ylintä ystävää, mutta selän takana haukutaan? Yhdysvalloissa toimii todellakin nuoleskelukulttuuri. Jos sinä ihailet kieroa peliä, niin muuta toki Yhdysvaltoihin.

Vierailija
30/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten moukkamainen asenne kuvastuu hyvin myös tän ketjun peukutuksista. Kaikki ulkomaalaisten tapakulttuuria ylistävät kommentit saa ihan hirveästi alapeukkuja, koska "maassa maan tavalla" eli "Suomessa moukkien tavalla".

Vierailija
31/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä on älytöntä, mikäli kuka tahansa jättää huomiotta hänelle suunnatun puheen, tervehdyksen tai vaikka sen heiluvan hampaan. Oli sitten asiakaspalvelija tai toinen asiakas. Katsoa ja hymyillä voi aina, ellei muuhun pysty.

Muistan, kun itse opiskeluaikana olin isossa marketissa kassalla iltatöissä. Tykkäsin työstä ja asiakkaista, höpöttelin ja autoin parhaani mukaan. Ainut palaute, jonka sain  (4 vuoden aikana) oli kirjallinen valitus siitä, että minulla oli "liikaa rautaa naamassa", eli yksi pienipalloinen huulilävistys.

Loukkaannuin tosi paljon ja itkin asiaa pitkään. Koin tilanteen tosi epäreiluksi.

Nyt vanhempana mursunnahka on paksuuntunut, mutta edelleen pidän älyttömänä, että epäystävällisyyttä ja paskamaisuutta pidetään jonakin hyveenä tai edes puollusteltavana käytöksenä.

Jos joku pikkuinen vilkuttaa sulle tai haluaa vaihtaa pari sanaa, niin kaiva pääsi per****täsi ja esitä edes hymyä. Se ei maksa mitään.

Vierailija
32/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus Prahasta lapsien kanssa. KAIKKI palveluhenkilöt huomioivat lapset. Tähän päälle se, että koko tunnelma oli aivan toisenlainen vaikka paikalliset eivät ole läheskään Suomen varallisuustasolla.

Päättäjien on syytä olla tyytyväisiä. Kriisitietoisuus ja ymmärrys omasta laiskuudesta ja ahneudesta on viimeinkin saatu syöpymään suomalaisten kalloihin.

Anteeksi, mutta missä Prahassa olet käynyt? Olen asunut täällä jo pitempään, ja tämä ei kyllä vastaa omaa kokemustani asiakaspalvelukulttuurista :).

Peruskaupankassa saa alle 700 euroa kuussa eikä häntä voisi vähempää kiinnostaa mikä pikkupiltti siinä jonossa jokeltaa. Tervehdys irtoaa mutta kyräillen. Miksi olet tullut kauppaan häiritsemään työntekijöitä?!

Mikä tahansa ongelma viivakoodin kanssa tarkoittaa, että se tavara muuten jää kassalle ja siis kokonaan ostamatta. Minäkö sen hinnan selvitän?? Mene itse uudestaan kaupan läpi ja jonoon, jos haluat tuollaisen muka ostaa.

Suuret setelit paiskotaan vihaisesti kassalaatikkoon, koska onhan se nyt kohtuutonta, että kassalla joutuu laskemaan vaihtorahoja. Ei saakeli, sille pitää antaa 359 korunaa takaisin. Otan loppuntilin!

Lapsia ei todellakaan tervehditä ja jos heistä pääsee pieninkin pihahdus, tulee taas pahaa silmää tädeiltä.

Muuta tästäkin huolimatta rakastan asua täällä :).

Vierailija
33/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että ihan Saksassa.

No voooiiii -kateellinen luuseriko se siellä? Missäs maissa olet itse asunut/työskennellyt?

Itse olen ollut Saksassa monta vuotta töissä ja oikein mukavia ja sivistyneitä ihmisiä tapasin.

Aloitusviestin alapeukutukset kertovat jotain n: kolmasosasta porukkaa. Huomaan kyllä kun sen sortin ajatusmaailman omaava osuu kohdalle.

Vierailija
34/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten moukkamainen asenne kuvastuu hyvin myös tän ketjun peukutuksista. Kaikki ulkomaalaisten tapakulttuuria ylistävät kommentit saa ihan hirveästi alapeukkuja, koska "maassa maan tavalla" eli "Suomessa moukkien tavalla".

Et sinäkään kovin mukavalta ihmiseltä vaikuta, kun haukut muita moukkamaisiksi. Kaikki ihmiset ovat erilaisia, kansojen välillä on eroa, mitä sitten? Eikö erilaisuus olekaan rikkaus?

Itse kyllä moikkaan/nyökkään bussikuskille, kun nousen bussiin, tervehdin, kiitän ja hymyilen kassalla asioidessani, osaan muissakin tilanteissa käyttää sanoja "kiitos" ja "anteeksi", olen huomannut niinkin pienten sanojen vaikuttavan positiivisesti heihin, joille nuo sanat lausun.

Minusta esimerkiksi juuri sinulla on aivan väärä tapa saada suomalaiset tulemaan ulos kuorestaan. Uskotko oikeasti, että se onnistuu sillä, että haukut suomalaisia moukkamaisiksi? Jokaisella meistä on syymme, miksi käyttäydymme siten kuin käyttäydymme, mutta varmin tapa saada toinen ihminen pysymään kuoressaan, ahdistuksissaan, masennuksissaan ja synkissä ajatuksissaan on haukkua häntä moukaksi. Sinä haluat positiivisuutta, mutta käyttäydyt itse hyvin negatiivisesti.

Minä yritän omalta osaltani saada muut ihmiset näkemään maailman valoisammin olemalla itse heille ystävällinen ja huomioonottava. En usko, että olemalla itse negatiivinen muita ihmisiä kohtaan ja haukkumalla heitä moukiksi saisin kenestäkään positiivisuutta, muiden kunnioittamista ja hyviä käytöstapoja esiin.

Tämä ei ollut hyvän mielen ketju. Jos toivot muilta positiivisuutta, älä ole itse negatiivinen.

Vierailija
35/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että ihan Saksassa.

No voooiiii -kateellinen luuseriko se siellä? Missäs maissa olet itse asunut/työskennellyt?

Itse olen ollut Saksassa monta vuotta töissä ja oikein mukavia ja sivistyneitä ihmisiä tapasin.

Aloitusviestin alapeukutukset kertovat jotain n: kolmasosasta porukkaa. Huomaan kyllä kun sen sortin ajatusmaailman omaava osuu kohdalle.

Sinäkään et vaikuta kovin mukavalta ihmiseltä.

Vierailija
36/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että ihan Saksassa.

Naurattaa tää tympeä kommentti. On tosi tyypillinen jos puhuu suomalaiselle ulkomaista..

Vierailija
37/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että ihan Saksassa.

Naurattaa tää tympeä kommentti. On tosi tyypillinen jos puhuu suomalaiselle ulkomaista..

Sinä saat sanoa suomalaisia moukiksi, tympeiksi ja kateellisiksi, mutta minä en saa sanoa, että saksalaiset eivät ole erityisen mukavia tai sivistyneitä ihmisiä.

Jännä juttu.

Vierailija
38/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että ihmiset jotka kritisoivat muiden ihmisten käytöstapojen puutetta eivät itse osaa käyttäytyä sen paremmin.

Vierailija
39/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinäkään kovin mukavalta ihmiseltä vaikuta, kun haukut muita moukkamaisiksi. Kaikki ihmiset ovat erilaisia, kansojen välillä on eroa, mitä sitten? Eikö erilaisuus olekaan rikkaus?

Itse kyllä moikkaan/nyökkään bussikuskille, kun nousen bussiin, tervehdin, kiitän ja hymyilen kassalla asioidessani, osaan muissakin tilanteissa käyttää sanoja "kiitos" ja "anteeksi", olen huomannut niinkin pienten sanojen vaikuttavan positiivisesti heihin, joille nuo sanat lausun.

Minusta esimerkiksi juuri sinulla on aivan väärä tapa saada suomalaiset tulemaan ulos kuorestaan. Uskotko oikeasti, että se onnistuu sillä, että haukut suomalaisia moukkamaisiksi? Jokaisella meistä on syymme, miksi käyttäydymme siten kuin käyttäydymme, mutta varmin tapa saada toinen ihminen pysymään kuoressaan, ahdistuksissaan, masennuksissaan ja synkissä ajatuksissaan on haukkua häntä moukaksi. Sinä haluat positiivisuutta, mutta käyttäydyt itse hyvin negatiivisesti.

Minä yritän omalta osaltani saada muut ihmiset näkemään maailman valoisammin olemalla itse heille ystävällinen ja huomioonottava. En usko, että olemalla itse negatiivinen muita ihmisiä kohtaan ja haukkumalla heitä moukiksi saisin kenestäkään positiivisuutta, muiden kunnioittamista ja hyviä käytöstapoja esiin.

Tämä ei ollut hyvän mielen ketju. Jos toivot muilta positiivisuutta, älä ole itse negatiivinen.

Olet ihan oikeassa siinä, että "hyvää ei saa esiin pahalla". Tarkoitus oli kuitenkin todeta miten asia on eikä alkaa terapoimaan suomalaisten kollektiivimasennusta. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että suomalaisista ei saisi esiin hyvää sitä hyvälläkään. Meidän tapakulttuuri vaan on harmillisen kylmä, mikä korostuu usein kun käy ulkomailla. Jossain Baltiassa se on tosin vielä meitäkin kylmempi.

Vierailija
40/54 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa ollaan möllejä joka paikassa, oltiin sitten maalla tai kaupungissa. Menkää ulkomaille niin näette miten normaalit ihmiset käyttäytyy.

Tämä.

Mitä sitten, vaikka olisimme möllejä? Suomessa asuu paljon muista maista tulleita, paljon huonotapaisempiakin ihmisiä kuin suomalaiset.

Niin että se on oikeutettua käyttäytyä huonosti koska joku jossain ehkä käyttäytyy vielä huonommin? Jeesus....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän