Miten olette varautuneet asuntolainan koron nousuun?
Nyt kun nousukausi on alkanut, on noussut pelko asuntolainan koron noususta. Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja Helsingistä ja minulla on kaksi asuntolainaa. Toisessa on ensi kevääseen asti voimassa oleva korkokatto. Toinen laina oli aiemmin kiinteä korkoinen, mutta se loppui kesällä. Nyt mietityttää pitäisikö siihenkin maksaa korkokatto, kun Hesarinkin mukaan niitä nyt hirveästi otetaan. Ja kun ensi keväänä tuon toisen lainan korkokattokin loppuu. Toisaalta tuo korkokatto viideksi vuodeksi oli melkoisen kallis, joten en tiedä kannattaisiko sitä maksaa molempiin lainoihin. Miten te muut olette varautuneet korkojen nousuun?
Kommentit (142)
En mitenkään, se on pankin ongelma.
Niin no Helsingissä asuvalla perheellisellä ei paljon ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa aina vähintään 250 000 euroa lainaa.
No joka kuukausi maksan minäkin ylimääräisellä lyhennyksellä asuntolainaa pois. Ja laina-aikaa en halua missään nimessä pidentää, jotta asuntolainan maksun jälkeen kerkiää vielä kerryttää varoja eläkettä varten. Mutta kyllähän ne korot taas nousevat ja ei se kauhean kivaa ole esim. 500 euroa kuussa sitten maksaa enemmän lainan lyhennystä.
ap
En ole varautunut mitenkään, ja pelottaa kyllä. Olen kahden lapsen yh, ja lainaa oleen maksellut vasta reilun vuoden, ja laina on iiiiso tuloihini nähden. Mulla on laina-aikakin niin pitkä, että tasaerä ei ole mahdollinen. Tosin koron tarkistus on vain kerran vuodessa, seuraavan kerran ensi syksynä.
En pysty maksamaan yhtään enempää. Mulla oli sikakallis takaisinmaksuturva mutta olen nyt vaihtamassa sitä sellaiseen, joka kattaa ainoastaan työttömyyden/työkyvyttömyyden. Yksinhuoltajalle se kuolemantapausturva on ihan turha, koska lapset eivät jää keskenään asuntoon, jos kuolen.
Kylläpä täällä on älytöntä porukkaa. Ilmeisesti teillä ei ole asuntolainaa (ainakaan Helsingistä) tai olette vain tyhmiä. Luuletteko tosiaan korkojen pysyvän koko laina-aikanne nollassa? Kyllä kannattaisi varautua.
Minullakin kolmen lapsen yksinhuoltajan siis iso laina, kun Helsingissä perheasunnossa asustellaan. Minä pystyn kyllä tarvittaessa maksamaan enemmänkin (maksan joka kuukausi ylimääräistä nytkin), mutta silti pelottaa kovastikin koron nousu. Minulla takaisinmaksuturva vakavan sairauden osalta.
ap
Laina-aika pitenee, jos korot nousee, joten en panikoi. Tavoite on saada asuntolaina ja taloyhtiön isot remontit maksettua ennen eläkettä. Kivahan se olisi, jos ehtisi vielä muutaman vuoden säästelläkin työuran lopussa.
KTM:lle: pakko se on jossain asua tänäkin päivänä.
Maksan myös nyt isoa erää eli voin hyvin puolittaa kuukausi erän jos tarvis.
Pelottaa ja kovasti. Mutta juuri mitenkään en voi varautua, kun ylimääräistä ei jää nytkään.
Meillä ainakin on korkokatto ja hyvä mieli on, kun on mielenrauha korkojen nousun varalta.
Vierailija kirjoitti:
No joka kuukausi maksan minäkin ylimääräisellä lyhennyksellä asuntolainaa pois. Ja laina-aikaa en halua missään nimessä pidentää, jotta asuntolainan maksun jälkeen kerkiää vielä kerryttää varoja eläkettä varten. Mutta kyllähän ne korot taas nousevat ja ei se kauhean kivaa ole esim. 500 euroa kuussa sitten maksaa enemmän lainan lyhennystä.
ap
Sun pitää ystävä hyvä kerryttää varoja eläkettä varten jo nyt. Muista korkoa korolle-efekti!
Jos korot nousee, niin sitten maksan asuntolainaa pidempään...... yksinkertaista! Ja noille korkovakuutuksille haistatan pitkät **skat.
M46
Korkokatto on kyllä typerää rahanhaaskausta. Varsinkin viime vuosina, kun korot ovat olleet todella alhaalla.
Niin, ja vastauksena kysymykseen: en mitenkään. Miksi pitäisi erityisesti varautua?
Suurin osa lainasta ASP-lainaa, jossa korkoturva. ASPin päälle otettua lainaa ollaan nyt ekat 1,5v maksusta painotettu, koska siinä ei ole mitään korkosuojaa. Eli maksetaan sitä tavislainaa 10v maksuajalla ja ASP-lainaa 25v maksuajalla. Näillä koroilla laina-aikaa jäljellä 14v, laina otettu viime vuoden tammikuussa joten joustoa löytyy myös maksuajasta. Ollaan myös säästetty lainan lyhentämisen ohessa koko ajan 400e säästötilille ja 150e sijoituksiin. Nyt alkaa säästötilin puskuri olla riittävä, sijoituksiin ei kosketa.
Meillä on siis alunperin 90t asp-lainaa ja 55t tavallista asuntolainaa. Nettotulot 4500e/kk, kolmehenkinen perhe. Asunto maakunnan pääkaupungissa suositulla alueella, hyvässä kunnossa, joten siitä päässee tarpeen tullen eroonkin. Ollaan kyllä laskeskeltu että pitäisi pärjätä vaikka vain toinen olisi töissä ja korot olis korkealla.
Ei mitenkään olla varauduttu,meillä menee sama 800€/kk oli korko mitä tahansa.
Tarkkaa velka määrää en muista,mutta n:70000€
No tottakai varaudun eläkkeeseen nytkin mm. maksamalla vapaaehtoista eläkevakuutusta.
ap
Ei ihme, että maksuhäiriömerkinnät kasvavat koko ajan, kun ihmiset eivät varaudu asuntolainojen korkojen nousuunkaan mitenkään. Varmaan vielä makselette luottokortillakin joka kuukausi????
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että maksuhäiriömerkinnät kasvavat koko ajan, kun ihmiset eivät varaudu asuntolainojen korkojen nousuunkaan mitenkään. Varmaan vielä makselette luottokortillakin joka kuukausi????
Tietenkin, koska käteisvarat menevät sijoitustilille. Sitten taas kuun lopussa palkkapäivänä luottokortti nollille ja kuun aikana saapuneet laskut maksuun. Ylijäävät varat taas sijoitustilille josta tehdään ostoja jos sattuu sopiva osake silmiin. Sijoitustilille tuloutuvat myös osingot joka kuukausi. En näe tässä mitään ongelmaa.
Me ainakin otimme juuri kiinteäkorkoisen lainan juuri varautumisena korkojen nousuun, kun on iso laina.
Ei ole asunto lainaa enää onnekksi kiitos markka aikana otetun asuntolainan 2006 välinen aika saman sain euroina mitä maksoin markois.mutta täytyy sanoa että rohkeita on jotka ottaa 250 kilon lainan tänäpäivänä.t:KTM