Miten yh-äidit pääsee edes suihkuun???
Olen nyt joutunut olemaan lasten kanssa kahdestaan nyt muutaman päivän ja hiivatti kun edes suihkuun ei kerkeä! Aina jotain " tärkeempää" tulee.. Ja illalla kun mies vihdoin tulee kotiin niin olen niin väsynyt etten jaksa enää nousta sängystä.
Eli miten te sen teette?? En näytä enää edes ihmiseltä.. Onneksi tänään mies tulee normaalisti kotiin.. Ei olisi minusta yh:ksi!
Kommentit (45)
Hätätapauksessa pistän lapsen syöttötuoliin ja otan suihkuhuoneeseen mukaan.
Meidän istuu kivasti ammeessa kun käyn suihkussa (en yh, mutta käyn usein suihkussa kun mies poissa).
En kyllä tiedä miten sitten käyn kun toinen lapsi syntyy kun niitä on 2 alle 2, kääk, en varmasti jätä kahdestaan leikkimään kun suihkusta ei nää muualle kämppään meillä... Ehkä pieni nukkumaan ja isompi vannaan, hmm entäs sitten kun pieni herää itkemään kesken hiustenpesun ja isompi pitäs saada mukaan ammeesta ennen kun pienempää syöttää... Ehkä mä en vaan käy enää suihkussa... :)
silloin kun lapset olivat pienempiä (ei voi hetkeksikään jättää yksin) kävin suihkussa illalla lasten mentyä nukkkumaan.
Nyt kun nuorin on jo 5-vuotias niin pystyn käymään myös lasten ollessa hereillä - kylppärin ovi auki. Ja edelleen käyn usein lasten mentyä nukkumaan. Arkiaamuisin ei edes toivoa siitä :)
Silloin kun lapset olivat pienempiä oli se illalla suihkussa käyntikin hankalaa - koko ajan sai kuunnella, että josko joku hereillä jne.
On kieltämättä mahtavaa käydä suihkussa silloin kun lapset ovat isällään tai yökylässä: voi mennä suihkuun silloin kun siltä tuntuu eikä tarvitse koko ajan kuunnella, mitä tapahtuu kylppärin ulkopuolella. Ja voi suihkutella rauhassa ja pitkään.
Eivät nuku samaan aikaan, 2vuotiasta ei voi jättää hetkeksikään vahtimatta ja vauva todella huutava. Eli ei viihdy yksin ja jos toinen nukkuu niin ei voi vauvaa huudattaa.. Tosi hankalalta vaan tuntuu.. Olen ehkä sitten niitä uusavuttomia.
ap
Suihkussa kävin lasten ollessa pieniä siten, että kylppärin lattialla oli kaksi ammetta. Lapset istuivat niissä ja samalla peseytyivät, kun olin itse suihkussa.
Nyt kun ovat jo isompia, vanhemmat vahtivat pienintä.
T. kolme lasta kolmessa vuodessa.
En ole kokenut ap:n kaltaisia ongelmia... Kun lapsi oli vauva, laitoin vaikkapa sitteriin istuskelemaan, ja lelukaari siihen päälle. Ja sitteri kylppäriin ja äiti suihkuun! Myöhemmin lapsi kylpi itse ammeessa kun minä käväisin suihkussa. Nykyisin toki saan käydä suihkussa milloin huvittaa :) kun lapsi on pian 5v. Olen jopa ajatellut että voisin aivan yhtä hyvin olla pian kahdenkin lapsen yh, sen verran hyviä ovat kokemukset.
Toki vauvan " raahaaminen" joka paikkaan on fyysisesti raskasta, mutta toisaalta se on hyvin lyhyt aika elämässä.
Ehkä olisin toista mieltä jos olisin alkujaan saanut kaksoset tai toinen lapsi olisi syntynyt hyvin lyhyellä ikäerolla. Mutta nyt näin...
Tosin en oo yh, vaikka välillä siltä tuntuukin... :/
onhan se elämä hankalaa jos sen tekee niin hankalaksi.
Omasta vapaasta valinnastani yh, poika reilu puolivuotias, ja ihmeen kumman hienosti pystyy tekemään kaikki askareet ja asiat lapsenkin kanssa. Eipä oo tarvinnu suihkussakäyntiä siirtää puolta vuotta... nyt kun jäpikkä konttailee, jätän oven kylppäriin auki ja pojan konttimaan toiseen huoneeseen, löytää jossakin vaiheessa kylppäriin, ihmettelee vettä, sitten vaihdetaan vaan vaatteet kuiviin :)
En kyllä joskus ymmärrä äitien - siis näiden ydinperheäitien - uusavuttomuutta. Heti on elämä sekasin jos mies on kaksi tuntia poissa! Itse ainakin väitän tekeväni asiat hyvin, maalaisjärjellä, ajallaan ja tuskailematta, ja ihan yksin.
yhdessä suihkussa illalla eikä ole ollu mitään vaikeuksia ei esikoisen kanssa kun se oli vauvva eikä kun toinen tuli eikä tule nytkään kun kolmas syntyy. Lapset 5v 2v
Meillä vauva (nyt 9kk) nukkuu ulkona ja 3,5 v kattoo videoita, niin silloin voin käydä. Mutta eräänkin kerran olen pyyhe ympärillä käynyt hyssyttämässä vauvaa tossa meidän edessä (rivitalossa)... Yhdessä näitä ei voi jättää hetkeksikään, enkä vauvaa jättäisi muutenkaan. Mulla ongelma on pesutuvalla käynti: pystyn kyllä mennä laittamaan pyykit koneeseen, mutta välttämättä en tunnin päästä pysty ripustaa niitä kuivumaan... Mummut sitten ovat raivona kun pyykit ovat koneessa...
Ymmärsin, että ap:n viesti olikin lähinnä kehu yh:lle! Sellainenkin itsestäänselvyys kun suihkussa käynti vaatii yksinhuoltajilta suunnittelua.
Todellakin voi voi teitä uusavuttomia kun mies on hetken poissa...
Konttaava lapsi saattaapi nousta seisomaan yllättäen ja vetää päälleen jotain mitä et osannu arvatakaan. Kannattaa ruveta ottamaan kyllä konttaava/seisomaan nouseva mukaan suihkuun ja muuallekin tai sitten laittamaan pinnikseen siksi aikaa kun olet poissa näkyvistä. Voi tulla iso suru muuten.
Vierailija:
onhan se elämä hankalaa jos sen tekee niin hankalaksi.En kyllä joskus ymmärrä äitien - siis näiden ydinperheäitien - uusavuttomuutta. Heti on elämä sekasin jos mies on kaksi tuntia poissa! Itse ainakin väitän tekeväni asiat hyvin, maalaisjärjellä, ajallaan ja tuskailematta, ja ihan yksin.
Huvittaa nimittäin yh:na joskus itseänikin kun ystävillä (niillä ydinperheäideillä) ei mikään tunnu sujuvan ilman miehen kaikkivoipaa läsnäoloa. Pahimmillaan jopa omat lapset koetaan riesana ja sitten soitellaan iltaa myöten kuinka kamalaa on kun mies on taas siellä ja siellä ja kotona on täysi kaaos...
Kummallista. Ei meillä ole kaaosta vaikkei miestä olekaan =D
Silloin kun lapsi oli vauva, piti suihkussa käynnit ajoittaa yöunien tai päiväunien mukaan. Yleensä kävi vaan niin että heti kun olin saanut samppoot päähän alkoi huuto kuulumaan ;D Ei siinä auttanut kun pistää vauhtia ja peseytyä pikaisesti ettei vauva ihan tikahdu. Sitten kun vauva oppi istumaan syöttötuolissa, otin sen vessan ovelle istuskelemaan, joskus ihan suihkuun asti mukaan. Nyt lapsi 3v ja jätän sen yksikseen leikkimään/katsomaan filmiä suihkun ajaksi.
Onhan se välillä semmosta ettei edes p****lle pääse yksin, mut kaikkeen tottuu ;D
Koska kenelläkään ydinperheäidillähän ei koskaan ole siistiä toisin kuin kaikilla yh-äideillä. Älkää viitsikö yleistää vain siksi että joudutte toisinaan itse yleistysten kohteeksi, typerää vastakkainasettelua molemmin puolin. Yksilöitä itse kukin siivoamisessa ja muutenkin.
Terkuin: yh joka otti aina mukaan tai sitten kävi kun lapsi nukkui ja silloinkin pidin oven aina auki. Lapsi aina pinnikseen tai leikkikehään jos ei ole näköetäisyyttä!
Jotenkin kaikki sujuu ja järjestys säilyy.
ap
Kyllä sinne suihkuun siis pääsee kun vaan menee. Yksikään lapsi ei mene siitä rikki, jos joutuu vaikka itkemään viisi minuuttia pinnasängyssä tai sitterissä. Eivätkä yksinhuoltajien lapset ehkä edes itke, koska ovat tottuneet siihen, että vanhempi häviää joskus hetkeksi näkyvistä ja silloin täytyy vain odottaa.
-yh-
mulla 2kk ikänen vauva ja hyvin hankalaa on menny suihkuun. vauva ei viihdy sitterissä jos ei koko ajan leikitä ja päikkäreiden aikaan suihkuun meno on riskiä. vauva huono uninen eli heräilee vähän väliä ja vaatii lohduttamista. inhottavaa ois lähtee kesken suihkun märkänä shampoot silmissä lohdutteleen vauvaa. käyn siis suihkussa vain kun mies on tullut kotiin.
enkä kyllä omasta mielestä oo tuosta asiasta TEHNY hankalaa. se vaan on miten on.
Suihkussa käyn sillain, että kylppärin ovi on auki ja lapset puuhaavat omiaan, katsovat esim lastenohjelmia/leffaa tai leikkivät dubloilla/legoilla tms. Ja silloin kun vauva nukkuu. Koko ajan siis kuulen, jos tulee joku hätä. Mutta painotan aina, että nyt mutsi menee suihkuun ja pitää olla kiltisti.