Lääkäri kirjoitti kannassa ,että pitää terveyskeskuksessa käydä mittaamassa verenpaine, ennenkuin uusii reseptin
Terveyskuksessa itsepalvelupiste, jossa voi mitata verenpaineen. Otanko tuloksen paperille ja käsken hoitajan kirjaamaan kantaan?
Kommentit (23)
Itsepä omalla terveydellään leikkii ne jotka esim verenpainelääkkeitä vuosia uusituttavat ilman verikokeita tai lääkärin tapaamista. Ei lääkäreillä ole valitettavasti niin paljon aikaa tutustua kaikkien uusintapyyntöjen taustoihin, että ehkä edes huomaisivat jos joku ei ole lääkärissä pitkään aikaan käynyt. Kun uusintapyyntöjä tulee päivässä parhaimmillaan parikymmentä ja näihin on työaikaa yhteensä 10min, niin ei vaan ehdi avata jokaisen papereita ja tarkistaa. Vaikka tietysti pitäisi. Itse avaan yleensä vain pkv-lääkkeitä pyytävien paperit tai jos muuten on outo lääkitys.
Kyllä aikuisen ihmisen pitää olla sen verran aktiivinen että itse varaa sen käynnin edes parin - kolmen vuoden välein, ei lääkärit voi ihmisiä holhota.
Ja tuo lyhyt aika reseptien uusimiseen ei ole lääkärin oma päätös vaan tulee ylemmältä taholta, ainakin niissä paikoissa missä itse olen ollut töissä.
Kuinka korkeaa verenpainetta aletaan lääkitä?
No kontakti ja kontakti, omakannassa uusimispyyntö reseptille ja aina eri lääkäri uusinut.
Kukaan koskaan kysele perään ja itse pitää huolehtia että pääsee kontrolliin (yleensä vielä joutuu avustajalle perustelemaan että miksi pitää saada aika).
Mutta eipä nuo mitään myrkkyä ole ja hyvin siedetty lääke ylipäätään. Ei ole arvoa ns katukaupassa 😂