Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitävätkö yo:n käyneet mua tyhmänä?

Duunari
26.09.2017 |

Näen säännöllisesti muutamaa ihmistä, jotka valmistuneet yliopistosta. Itse olen käynyt lukion jälkeen kaksi ammatillista perustutkintoa, joista toinen onkin työllistänyt hyvin. Välillä vain tulee tunne, kuin minua pidettäisiin lähtökohtaisesti heitä tyhmempänä.

Jos nyt sattuukin joku asia olemaan, mistä oikeasti tiedän paremmin kuin he (esim.omaan alaani liittyvä), niin silti tuntuu, että samaa asiaa pitäisi olla joku tämän alan maisteri kertomassa, jotta se olisi vakuuttavaa. Esim.kerrankin yksi ihmetteli, miten voin tietää näin paljon asiasta x. Tuli tunne, että ihan kuin vain esittäisin kaikki tietävää. Aika outoa olisi olla tietämättä mitään asiasta x, jos teen joka päivä asiaan x liittyviä työtehtäviä, moniammatillisessa ryhmässä. Ei siihen mitään maisteritason tutkintoa tarvita. Miksi te yliopistosta valmistuneet kuvittelette vain yliopistosta valmistuneiden olevan jotakin ja halveksitte niitä perus-duunareita, jotka hekin tarvitsevat työssään monenlaisia taitoja ja tietämystä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä kirjotusvirheiden määrstä, että oot just nimenomainen perusduunari.

Vierailija
2/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökuvan ja titteleiden palvojat ovat asia erikseen.

Fiksu ihminen kohtaa ihmiset ihmisinä, arvostaa toisia ja ei brassaile omilla ansioillaan kuten lääkärin tutkinnolla - tärkeileviä pyrkyreitä kyllä silti ikävä kyllä riittää.

Tärkeintä on kun itse tuntee itsensä, eikä anna muiden mielipiteiden tai harhaluulojen masentaa. Itse en piittaa lainkaan toisten tutkinnoista, ainoastaan se ihmisyys siellä takana ja luonne ratkaisee miten suhtaudun toisiin.

Mukavien ihmisten kanssa viihdyn - olipa hänellä tutkintoa tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että kuvittelet koko asian. Ihan viaton kysymys. Kenties kysyjä ei niin tarkkaan tiedä tai muista, mitä teet töissä. Pelkkää omaa alemmuuskompleksia ja vainoharhaa.

Vierailija
4/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikös sun korjata virheet ensin sieltä omasta tekstistäsi? Vastauksesi tosin vain vahvisti epäilyäni: ylimielistä sakkia, joka luulee olevansa oikeinkirjoitustaitoineen muiden yläpuolella. Tyhmyyttä, sanon minä.

Vierailija
5/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kukahan tässä on ennakkoluuloinen. Laitat ihmisten päähän omia kuvitteellisia ajatuksiasi koulutuksen perusteella.

Vierailija
6/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmänä pitävät. Joku painaa menemään tuottavaa työtä ja maksaa veroja että toiset voivat tutkailla sittisontiasten sukupuolista tasa-arvoa, tms. Oikein hohottelevat selkäsi takana pankkiin mennessään.

Vierailija
7/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultimaattista tyhmyyttä on kategorisoida kokonainen ihmisryhmä tietynlaiseksi. Ei, kaikki yliopiston käyneet eivät ole ylimielisiä ja ei, kaikki duunarit eivät ole tyhmiä.

Vierailija
8/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä kirjotusvirheiden määrstä, että oot just nimenomainen perusduunari.

Haha:D tuoko meni oikein?? Lueppa vielä))

Vierailija
9/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lukion käyminen tai käymättömyys erottelee enemmän ihmisiä toisistaan. Se on yleissivistäviä ja käydään niin varhaisessa vaiheessa, että ehtii vielä muokata persoonaa.

Vierailija
10/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitävät, kuten myös saastaisena. Olethan alempaa kastia.

Vierailija
11/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunari kirjoitti:

Pitäisikös sun korjata virheet ensin sieltä omasta tekstistäsi? Vastauksesi tosin vain vahvisti epäilyäni: ylimielistä sakkia, joka luulee olevansa oikeinkirjoitustaitoineen muiden yläpuolella. Tyhmyyttä, sanon minä.

Vierailija
12/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä sitten tyhmä vai fiksu, kun olen suorittanut 2. asteen tutkinnon oppisopimuskoulutuksella, ja opiskelen nyt yliopistossa? :D Lukiota en ole käynyt, vaan pääsin opiskelemaan pelkän pääsykokeen perusteella.

Vierailija
13/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökuvan ja titteleiden palvojat ovat asia erikseen.

Fiksu ihminen kohtaa ihmiset ihmisinä, arvostaa toisia ja ei brassaile omilla ansioillaan kuten lääkärin tutkinnolla - tärkeileviä pyrkyreitä kyllä silti ikävä kyllä riittää.

Tärkeintä on kun itse tuntee itsensä, eikä anna muiden mielipiteiden tai harhaluulojen masentaa. Itse en piittaa lainkaan toisten tutkinnoista, ainoastaan se ihmisyys siellä takana ja luonne ratkaisee miten suhtaudun toisiin.

Mukavien ihmisten kanssa viihdyn - olipa hänellä tutkintoa tai ei.

Mulla oli aikaisemmin kaverina yksi lääkäri, joka oli ihmisenä tosi mukava. Välillä vain ärsytti se lääkäriyden jatkuva korostaminen joka paikassa, mikä jatkui myös sos.mediassa. Tiedä sitten, onko kyse osittain omasta alemmuuskompleksista ja toisaalta siitä, että osa noista kavereistani on ilmiselviä täydellisyydentavoittelijoita.

Tiedän myös monia, jotka ponnistaneet yliopistoon ilman lukiota. Aikamoista typeryyttä arvioida ihmisen älykkyyttä ja oppimiskykyä vain sen hetkisen ammatin perusteella.

Vierailija
14/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätemisentarve ei ole koulutuksesta kiinni vaan enemmän itsetunto-ongelma. Siivojien parissa pädetään kuka osaa oikean tavan viikata päiväpeitteen, akateemiset snobbailee eri jutuilla mutta systeemi sama.

Vierailija
15/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan matemaatikkona kuvittele tietäväni enemmän autoista kuin joku autonrassaaja. Oot kuitenkin käynyt lukion, joten et ole mikään perusrasvis vaan erotut eduksesi

Vierailija
16/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukion käyminen on viisauden mitta, niin johan on tyhmäksi käynyt kansa. Moni saa vaivoin lukion suoritettua ja opinnot tyssää siihen. Sitten brassailaan sillä 20vuotta vanhalla todistuksella. Tai valmistutaan ammattiin johon olisi valmistunut ilman lukiota nopeammin.

Vierailija
17/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultimaattista tyhmyyttä on kategorisoida kokonainen ihmisryhmä tietynlaiseksi. Ei, kaikki yliopiston käyneet eivät ole ylimielisiä ja ei, kaikki duunarit eivät ole tyhmiä.

Juuri noin minäkin ajattelen! Tunnen myös joitakin sellaisia yliopistossa olevia, joiden kanssa kyseistä tunnetta omasta alemmuudesta ei tule. Jutellaan paljon muustakin kuin vain opiskelusta ja saan kuulla tekeväni tärkeää työtä. Useamman kerran vaan törmännyt siihen niiden parin säännöllisesti tapaamieni ihmisten kanssa, että tuntuu kuin en saisi/voisi mistään tietää enempää kuin he tai koko tietämykseni kyseenalaistetaan.

Vierailija
18/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ääripäät huomataan: monet älykkäät ja sivistyneet on opiskelleet yliopistolla ja sit taas monet tomppelit on kouluttamattomia. Tästä jotkut vetää johtopäätöksen et kuuluu jompaan kumpaan ryhmään vaikka suurin osa on ihan tavallisia huolimatta siitä koulutustasosta. Mut on helppo luoda mielikuvia että kouluttamaton on sellanen teuvohakkarainen ja tohtori on joku einstein.

Vierailija
19/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kontekstista: kun se koulujakäymätön peräseinäjoen duunari alkaa selventää "faktoja" vaikkapa maahanmuutosta, niin yhteiskuntatieteiden maisteri saattaa vähän tuhahtaa. 

Vierailija
20/28 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että koulutustaan korostavat yleensä vähemmän älykkäät ihmiset, jotka luulevat olevansa erityisen fiksuja. Ei yliopisto ole sen kummoisempi koulu kuin muutkaan, eikä siellä opiskelu kerro varsinaisesti korkeasta älykkyydestä. Kaveriesi kommentit kertovat heidän persoonastaan, ei koulutuksestaan.