"Hoida sä piha, mä hoidan autot" - ja ..tut sanon minä!
Tehtiin pari vuotta sitten yhteenmuuton aikaan sopimus avokin kanssa, että mun vastuulla on pihan hoito ja mies katsoo että autot on kunnossa. Tämä sen vuoksi, että jako sopi alussa molemmille ja vastasi kummankin intressejä.
No nyt tilanne on tämä: Piha on laitettu ja nypitty sitten viimeisen päälle. On kukkia, suihkulähdettä ja kasvimaata. Nurmi on siisti ja vihreä, talvella lumityöt huolella tehty. Mutta entäs ne autot...
Mies ei jaksa tietenkään itse niitä pestä, vaan pesettää tuurilla 2kk välein jossain automaattipesussa. Katsastuksia ei muista oma-aloitteisesti eikä mitään muitakaan huoltoja. Aina on lasinpesunesteet loppu ja joku valo palanut. Kalliit autot seisoo kuraisena ja aina joku paikka rempallaan pihalla.
Ärsyttää urakalla, sillä osaisin nuo itsekin hoitaa. Sinkkuna pesin ja vahasin autoani usein ja se oli aina tiptop. Viat korjasin / korjautin heti alkuunsa ja muutenkin pidin huolta.
Mies ei tietenkään näe asiassa ongelmaa vaan sanoo että hoida itse jos taso ei kelpaa. Yleensä sitten joudunkin hoitamaan ja mies selviää töistään kun koira veräjästä. Tekis mili pistää ukko vaihtoon ja tuo NYKYÄÄN ruostetta kukkiva auto samalla.
Kommentit (19)
Auto on kunnossa jos se kulkee eteenpäin. Leima on jo extraa, mutta ilmankin pääsee.
Autoja ei saisi pestä kotipihassa.
Jos sä kerran olet pessyt ja vahannut autosi aiemmin, niin kerropa ihan omin sanoin miten tuon hoidit ja mitä asioita autostasi korjasit.
Miksi se piha pitää olla nypitty? Miehesikö sinne suihkulähteet ja kukkapenkit halusi? ; )
Mihin on sisälukutaito kadonnut? Ei ap alussa kirjoittanut, että pesisi autoja kotipihassa, vaan että avomiehensä pesee/-ttää ne liian harvoin ja vieläpä pinnan helposti pilaavissa automaattipesuloissa, eikä ilmeisesti edes vahaa. Ap osaa joko itse tehdä tietyt huoltotyöt tai teettää ne, kuitenkin ajallaan ja tarpeen mukaan. Jos autot ovat uudehkoja ja/tai tähän asti hyvin puhtaina pidettyjä ja muutenkin autojen pitäisi esim. työn takia olla edustavia, mihin se tarve olisi avoliiton takia muuttunut?
Yleensä jos jossakin nettipalstoilla miehet keskustelevat miesten ja naisten kotitöiden jakamisesta, esille tulee ikiklassikko "renkaiden vaihto". Mies/miehet toteavat että on ihan ok että naiset hoitavat kodin ja puutarhan, heidän vastuullaan kun on renkaiden vaihto. Ja sitten täynnä miehistä itseluottamusta naureskellaan, että mitähän naiset tuumaisivat, jos joutuisivat vaihtamaan ihan itse renkaat..
Nyt kun olen jo 30 vuotta ihan itse vastannut autoni renkaiden vaihtamisesta joko paineilmatyökaluja käyttäen tai rengashotellin säilytys- ja vaihtopalveluista maksaen (suosittelen!) , en voi kuin ihmetellä niitä naisia, jotka tuon renkaidenvaihtolegendan ostavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin on sisälukutaito kadonnut? Ei ap alussa kirjoittanut, että pesisi autoja kotipihassa, vaan että avomiehensä pesee/-ttää ne liian harvoin ja vieläpä pinnan helposti pilaavissa automaattipesuloissa, eikä ilmeisesti edes vahaa. Ap osaa joko itse tehdä tietyt huoltotyöt tai teettää ne, kuitenkin ajallaan ja tarpeen mukaan. Jos autot ovat uudehkoja ja/tai tähän asti hyvin puhtaina pidettyjä ja muutenkin autojen pitäisi esim. työn takia olla edustavia, mihin se tarve olisi avoliiton takia muuttunut?
Ap on toki (naisille tyypilliseen tapaan) yrittänyt esittää olevansa niin v*tun pätevä autojen suhteen, mutta kas kummaa kun ei ole vastannut kysymyksiin siitä miten hän on aiemmin autonsa pessyt ja vahannut ja mitä hän on utostaan korjannut. Kovasti on taas nainen pätevää esittämässä, mutta mitään konkreettista ei kuitenkaan osata kertoa. V*tun tyhjänpäiväiset lässyttäjä-ämmät.
Auton pesu ja vahaus ei ole senlaatuista tiedettä että siitä kannattaa ihan noin voimallisesti öyhöttää. Kuka tahansa osaa pestä ja vahata auton. Kuka tahansa osaa myös varata ajan autokorjaamosta ja huolehtia huolloista ja korjauksista.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jos jossakin nettipalstoilla miehet keskustelevat miesten ja naisten kotitöiden jakamisesta, esille tulee ikiklassikko "renkaiden vaihto". Mies/miehet toteavat että on ihan ok että naiset hoitavat kodin ja puutarhan, heidän vastuullaan kun on renkaiden vaihto. Ja sitten täynnä miehistä itseluottamusta naureskellaan, että mitähän naiset tuumaisivat, jos joutuisivat vaihtamaan ihan itse renkaat..
Nyt kun olen jo 30 vuotta ihan itse vastannut autoni renkaiden vaihtamisesta joko paineilmatyökaluja käyttäen tai rengashotellin säilytys- ja vaihtopalveluista maksaen (suosittelen!) , en voi kuin ihmetellä niitä naisia, jotka tuon renkaidenvaihtolegendan ostavat.
Huvittavaahan se on, että mies kuvittelee renkaanvaihdon olevan joku ihan valtaisa ihmeellinen ponnistus, kun totuus on, että se ei vaadi juuri voimaa eikä taitoa. Olen vaihtanut renkaat koko sen ajan kun olen autoakin ajanut, ja se on ihan helpoimpia kotihommia. Aikaa menee max puoli tuntia kaksi kertaa vuodessa. Miksi tehdä numeroa pikkuasiasta?
Vierailija kirjoitti:
Renkaiden vaihto on teidän palstamammojen oma meemi.
Siinä missä poikamiesasuntojen tahmaiset lattiat, kaljapullopaljous, pitsalaatikot ja sukat seinillä.
Teille kun on tärkeintä ylläpitää niitä myyttejänne, joilla keulia.
Muuhunhan teistä ei sitten olekaan.
Sinkkuna kävin aina itsepalvelupesuhallissa pesemässä autoni. Joskus ihan ämpäri & sieni meiningillä, joskus ostin pesulaitteeseen poletteja. Lämpimässä hallissa vahasin auton yleensä kerran talvessa, kesällä ajoin ulos vahaamaan. Imuriakin sai hallissa vuokrata.
Pieniksi huoltotöiksi lasken polttimon vaihdon, pienen kiveniskeymän paikkauksen, pyyhkijöiden sulkien vaihto.. Renkaat mulla oli rengashotellissa aina. Häkkikomerossa ei saanut säilyttää. Öljynvaihdot, ilmastoinnin huollot jne teetätin aina ammattilaisella.
Eli ehkäpä jotain tämän suuntaista odotin mieheltäkin. Turhaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on toki (naisille tyypilliseen tapaan) yrittänyt esittää olevansa niin v*tun pätevä autojen suhteen, mutta kas kummaa kun ei ole vastannut kysymyksiin siitä miten hän on aiemmin autonsa pessyt ja vahannut ja mitä hän on utostaan korjannut. Kovasti on taas nainen pätevää esittämässä, mutta mitään konkreettista ei kuitenkaan osata kertoa. V*tun tyhjänpäiväiset lässyttäjä-ämmät.
Mee hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Autoja ei saisi pestä kotipihassa.
Kyllä saa pestä satunnaisesti, siis esimerkiksi joka toinen viikko. Säännöllinen pesu, esimerkiksi paljon ajava taksikuski lähes päivittäin, on kiellettyä, samoin liuotinpesuaineiden käyttö.
Ap on oikeassa. Kylllähän auto ruostuu, jos kura ja lika jätetään muhimaan pitkiksi ajoiksi, eikä kiveniskemiä paikkailla. Maalipintakin menee ikävän näköiseksi, jos ei vähintään kerran vuodessa vahata. Mieluummin useamminkin. Onneksi nykyään on automaattipesukoneissa jonkinlainen vahaus mukana, mutta ei ne automaattipesukoneekaan pese lokasuojien kaaria sisäpuolelta, eikä helmoja alapuolelta, joten käsinpesu on suoritettava, joko ostopalveluna, tai itse silloin tällöin.
Tuo valojen korjaus, heti kun on jokin polttimo pimeänä, pitäisi olla myös itsestäänselvyys.
Jos miehet alkaisivat intohimoilla pihasta niin kohta naiset haluaisivat pihan takaisin itselleen eikä autot kiinnostaisi enää kovintakaan feministiä.
Onhan se nähty.
Miehet innostuvat ruoanlaitosta ja meistä tulee maailman arvostetuimpia, kovapalkkaisimpia ja palkituimpia kokkeja. Feministit vaativat päästä tekemään ruokaa miesten huippuravintoloihin ja tv-ohjelmiin.
Mies innostuu naisten kengistä ja kohta ko. miehen tekemät kengät ovat maailman arvokkaimpia ja halutuimpia. Kohta jo feministit vaativat päästä johtajiksi miehen kenkäfirmaan.
Myöntäkää naiset: olette kuin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton pesu ja vahaus ei ole senlaatuista tiedettä että siitä kannattaa ihan noin voimallisesti öyhöttää. Kuka tahansa osaa pestä ja vahata auton. Kuka tahansa osaa myös varata ajan autokorjaamosta ja huolehtia huolloista ja korjauksista.
Joo minäkään en ihan ymmärrä mitä tuo kirjoittaja haluaisi oikein kuulla.
Minä pesin ja vahasin teininä äitini auton ilman mitään kummempia ohjeita. Miksi auto eroaisi niin kauheasti jostain muusta pestävästä asiasta, että muka vain miehet sen osaisivat pestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Renkaiden vaihto on teidän palstamammojen oma meemi.
Siinä missä poikamiesasuntojen tahmaiset lattiat, kaljapullopaljous, pitsalaatikot ja sukat seinillä.
Teille kun on tärkeintä ylläpitää niitä myyttejänne, joilla keulia.
Muuhunhan teistä ei sitten olekaan.
Js susta on vain kitisemään täällä ja ihmettelemään miksi et saa naisseuraa.
Huollatan autoni itse ja tiedän siitä ja sen toiminnasta varmasti enemmän kuin sinä.
Poikamiesten asuntojen sekaisuus ei muuten ole mikään myytti, se on todettu jo monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo minäkään en ihan ymmärrä mitä tuo kirjoittaja haluaisi oikein kuulla.
Minä pesin ja vahasin teininä äitini auton ilman mitään kummempia ohjeita. Miksi auto eroaisi niin kauheasti jostain muusta pestävästä asiasta, että muka vain miehet sen osaisivat pestä?
Pointtina tässä on se ettei ap:n mies ole noudattanut omaa puoltaan sopimuksesta vaikka ap on.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehet alkaisivat intohimoilla pihasta niin kohta naiset haluaisivat pihan takaisin itselleen eikä autot kiinnostaisi enää kovintakaan feministiä.
Onhan se nähty.
Miehet innostuvat ruoanlaitosta ja meistä tulee maailman arvostetuimpia, kovapalkkaisimpia ja palkituimpia kokkeja. Feministit vaativat päästä tekemään ruokaa miesten huippuravintoloihin ja tv-ohjelmiin.Mies innostuu naisten kengistä ja kohta ko. miehen tekemät kengät ovat maailman arvokkaimpia ja halutuimpia. Kohta jo feministit vaativat päästä johtajiksi miehen kenkäfirmaan.
Myöntäkää naiset: olette kuin lapset.
Palataanko asiaan sitten kun sulla itselläsi on esittää muutakin kuin kitinää täällä, vaikka se työpaikka jossa pääset esittelemään omia taitojasi alueilla jotka yleensä on katsottu kuuluvan naisille? Siihen saakka neuvon sinua pitämään pienempää suuta, uli.
Jaa kerran viikossako ne autot pitäisi pesettää? Jos herranjestas itse rupeat pesemään, vedet valuu pikin pihoja eikä naapurit tykkää. Kohta niillä vesillä ja saippuoilla on pilattu se sinun hieno pihasi. Miksi kahdella ihmisellä pitää olla 2 täysin putsplank-autoa? No muuttakaa systeemiä sitten jos mies ei hoida autoja hyvin. Vai oletko tällainen perinteinen MitähänKaikkiMustaAjattelee-henkilö, jonka pitää saada elvistellä naapureille? Vai kuvitteletko nyt itsestäsi (ja autoista) liikoja?