Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huopa/torkkupeitto hakusessa

Vierailija
24.09.2017 |

Kotona vähän viileämpää välillä eikä kiva huopa olisi haitaksi!

Onko teillä suositella mitään?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kutoa" tarkoittaa 'valmistaa neuletta'

"neuloa" tarkoittaa 'valmistaa neuletta'

kielitoimistonsanakirja.fi

Mitä nämä tolvanat tarkoittavat sanoessaan, että jokin "on kudottu, ei neulottu"?

Rakenne on erilainen neulotussa ja kudotussa, koska ne valmistetaan eri tekniikalla. Googlaappa. 

T.- Teksu

Vierailija
42/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseni on kyllä vähän päänrapsutuksia aiheuttava, pahoittelen!

Ajattelin jotain aivan arkista ja yleistä keskustelua näistä ihanista kankaista niinkuin tänne on nyt muodostunutkin.

Lapuan Kankureiden huovat tuntuivat kaupassa oikein kivoilta. Pitää vielä ennen ostoa varmistua omasta suosikista ja vielä siitä miten siihen käytetty esim. lampaanvilla on saatu.

Oli tarkoitus äsken kaupoilla ostaa jo huopa muttei raaskinut mielen päättää. Löytyy valmiiksi mm. Jyskin avajaisista 10€ saatu huopa jossa ei ole yhtään mitään vikaa ja sekin on ollut aivan mahtava. Nyt erilaista kiikarissa

Ap

Jos huopa maksaa 10e, niin kyllä siinä jotain vikaa on. Todennäköisesti huonoissa työoloissa tehty, jossa tuotantokentjuun liittyvät työntekijät elävät nälkäpalkalla ja materiaalit on mistä sattuu. Ja sekin että lukee "villa" tai "mohair" ei ole tae sille, että se olisi oikeasti laadukas. Nämä ovat monesti myös huijauksia, koska myös villassa ja mohairissa on huonompilaatuista, lyhytkuituista lankaa joka ei ole yhtä kestävää kuin eläimen ykköslaatuinen villa. En sano että se automaattisesti huono juttu olisi.

Ja koskaan ei kannatta luottaa käsituntumaan, monet pinnat tekstiileissä voivat TUNTUA kivoilta, mutta tekstiilimaailma osaa myös huijata laittamalla kaikenlaisia "kivoja" viimeistelyaineita joilla voidaan saada valetuntuma kankaaseen. Eli älä luota pelkästään käsituntumaan (mutta on toki hyvä kokeilla!). Katso aina tiedot, kysele alkuperästä :)

Ja en tässä suoraan tuomitse halpistekstiilien ostamista. Ei itsekään aina pysty ostamaan sitä laadukkainta vaikka haluaisin.

T. teksu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä Pentikin huopa käytössä ja tykkään. Hintavia on kyllä,mutta toisinaan on alennuksessa.

Mulla on Pentikin villaisia torkkupeittoja, ja ne on tosi nöyhtääviä. Muista vastaavista villavilteistä ei lähde nöyhtää samalla tavalla. Vilttejä ei ole pesty eli ei ole pesty pilalle tms. Noita ei oikeastaan voi käyttää muuten kuin pussilakanalla "suojattuna". Eli itse en suosittele Pentikin villaisia torkkupeittoja.

Vierailija
44/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hämää toi "huopa". Haetaanko nyt huovutettua, ei-kudottua villapeittoa vai villasta kudottua/neulottua peittoa?

Vierailija
45/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuka kaipaili pehmeää...kokeile mohair/alpakka-yhdistelmästä tehtyä shaalia...Todella laadukkaita löytyy mutta maksavat... Hinnat pyörivät 170-370,- välillä.Mutta kyllähän luonnonmateriaalista tehdyt kestävät. Itsellä useita ja vanhimmat melkein 30v. vanhoja ja edelleen moitteettomassa kunnossa.Akryylistä tehtyä en huolisi koskaan.

Vierailija
46/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsityöihminen kirjoitti:

Aiot koota torkkupeiton sukista ja lapasista?

Jaa...millä lailla?

Purkaat ne ja kudot uudelleen pieniksi palasiksi ja teet palapeiton?

Vai ompelet sukat ja tumput yhteen? Siitä tulee surkea peitto! Sellainen yksi romppukasa ..

Onko sulla nyt mennyt puurot ja vellit jotenkin sekaisin :D

Voi ystävä rakas, tiesitkö että ei niitä torkkupeittoja kukaan myyntiin tekevä ainakaan itse kudo :'''D. Kyllä ne tuotetaan ihan teollisuusneulekoneilla <3 

T- Teksu

Ei varmasti kudokaan, ei torkkupeitto matto ole.

Juu ja anteeksi termien sekoitus, tosiaan huovat, sukat yms NEULOTAAN, matot kudotaan :). 

T. Teksu

Huopaa ei neulota, eikä kudota. Ks. Wikipedia "huopa"

Vierailija
47/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole tyylikästä eikä kallista, mutta tykkään niistä pehmeistä tekokuituisista. _Niistä ylipehmeistä karvaisista joita ennen käytettiin jossain vauvojen jutuissa. En tiedä miksi materiaalia kutsutaan. Ne vain on niin ihanan tuntuisia iholla. Joku voisi selventää vastaukseni.

Vierailija
48/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsityöihminen kirjoitti:

Aiot koota torkkupeiton sukista ja lapasista?

Jaa...millä lailla?

Purkaat ne ja kudot uudelleen pieniksi palasiksi ja teet palapeiton?

Vai ompelet sukat ja tumput yhteen? Siitä tulee surkea peitto! Sellainen yksi romppukasa ..

Onko sulla nyt mennyt puurot ja vellit jotenkin sekaisin :D

Voi ystävä rakas, tiesitkö että ei niitä torkkupeittoja kukaan myyntiin tekevä ainakaan itse kudo :'''D. Kyllä ne tuotetaan ihan teollisuusneulekoneilla <3 

T- Teksu

Ei varmasti kudokaan, ei torkkupeitto matto ole.

Juu ja anteeksi termien sekoitus, tosiaan huovat, sukat yms NEULOTAAN, matot kudotaan :). 

T. Teksu

Huopaa ei neulota, eikä kudota. Ks. Wikipedia "huopa"

Kutominen ja neulominen on sama riippuen murrealueesta. Harva huopa tehdään ihan alusta huovuttamalla. Se hahtuvista huovuttaminen tekee tuotteesta kovan tai heikon. Torkkuhuovat nimenomaan kudotaan ensin ja sitten huovutetaan jonkun verran. 

Vierailija
49/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim. Pentikin huovat on kudottu, ei neulottu.

Tyhmää väitellä noista sanoista. Olen samaa mieltä, että monet torkkuhuovat kudotaan kangaspuilla löyhäksi kudokseksi ja sitten huovutetaasn esim. pesemällä. 

Vierailija
50/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas millainen torkkupeitto olisi teille mieleinen? esim koko, väri, kuviot? Olen itse tekstiilisuunnittelija ja tämä kiinnostaa :). Minulla on jo yksi turkoosi/sinisävyinen kala-aiheinen. Kannattaa panostaa laadukkaaseen, ei tarvitse heti ostaa uutta :). 

Olen varmaan ainoa joka haluaisi värikkään, auriongolaskun.

Vierailija
51/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen pyrstönmuotoinen olisi ihana. Taitaa mennä merenneitopeiton nimellä. Onko kellään, jos niin mistä hankit?

Vierailija
52/53 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas millainen torkkupeitto olisi teille mieleinen? esim koko, väri, kuviot? Olen itse tekstiilisuunnittelija ja tämä kiinnostaa :). Minulla on jo yksi turkoosi/sinisävyinen kala-aiheinen. Kannattaa panostaa laadukkaaseen, ei tarvitse heti ostaa uutta :). 

Mulla on mökillä Pentikin punaruskea porohuopa.

Minkä kokoinen? Ja oletko itse tyytyväinen, vai voisiko olla kooltaan isompi/pienempi?

291

Voi, en muista kokoa, mutta olen siihen tyytyväinen. Sekin on plussaa, että se on toiselta puolelta ruskea ja toiselta punainen. Sopii aina mun sisustukseen.

Mulla on tämä sama, luonnonvalkoinen ja harmaa. Sopiva koko päiväunille, saa taiteltua niin että pinkassa näkyy vain yksi väri, ellei sitten halua taitella porokuvioita näkyviin. Hapsut on vähän turhat. Itse en olisi ostanut varmaan kallis, mutta lahjaksi sain. Olisin itse hankkinut edullisen jyskistä tai lidlistä. Taitaa olla puhdasta villaa, mukavan tuntuinen.

Vierailija
53/53 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bumppista.

Ajattelin kipaista Lapuan Kankureiden liikkeessä katsomassa pari mielekästä omin silmin