Huopa/torkkupeitto hakusessa
Kotona vähän viileämpää välillä eikä kiva huopa olisi haitaksi!
Onko teillä suositella mitään?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas millainen torkkupeitto olisi teille mieleinen? esim koko, väri, kuviot? Olen itse tekstiilisuunnittelija ja tämä kiinnostaa :). Minulla on jo yksi turkoosi/sinisävyinen kala-aiheinen. Kannattaa panostaa laadukkaaseen, ei tarvitse heti ostaa uutta :).
Mulla on mökillä Pentikin punaruskea porohuopa.
Minkä kokoinen? Ja oletko itse tyytyväinen, vai voisiko olla kooltaan isompi/pienempi?
291
En ole tuo, jolta kysyit, mutta mun mielestä huopa saa olla iso, vähintään yhden aikuisen peiton kokoinen, jollei vähän isompikin. Ne pienet on ärsyttäviä, kun ei ne ylety kunnolla ympäri.
Kiitos! Eli n. 1m x 2m, vai mitä se peitto nyt onkaan :) Noted! (.ps tietysti tämä näkyy myös hinnassa, sillä villa on kallis materiaali. Mutta sen laatutietoinen kuluttaja on varmaan valmis maksamaankin :)
T. teksu
Aiot koota torkkupeiton sukista ja lapasista?
Jaa...millä lailla?
Purkaat ne ja kudot uudelleen pieniksi palasiksi ja teet palapeiton?
Vai ompelet sukat ja tumput yhteen? Siitä tulee surkea peitto! Sellainen yksi romppukasa ..
Käsityöihminen kirjoitti:
Jaa...millä lailla?
Vai ompelet sukat ja tumput yhteen? Siitä tulee surkea peitto! Sellainen yksi romppukasa ..
Onko sulla nyt mennyt puurot ja vellit jotenkin sekaisin :D
Vierailija kirjoitti:
Jaa...millä lailla?
Voi ystävä rakas, tiesitkö että ei niitä torkkupeittoja kukaan myyntiin tekevä ainakaan itse kudo :'''D. Kyllä ne tuotetaan ihan teollisuusneulekoneilla <3
T- Teksu
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas millainen torkkupeitto olisi teille mieleinen? esim koko, väri, kuviot? Olen itse tekstiilisuunnittelija ja tämä kiinnostaa :). Minulla on jo yksi turkoosi/sinisävyinen kala-aiheinen. Kannattaa panostaa laadukkaaseen, ei tarvitse heti ostaa uutta :).
Mun suosikkiviltit on pörrösiä ja pehmosia. Mitä isompi, sen parempi. Kuosilla ei oo niin väliä.
Nyt on talo täys vilttejä, varmaan 15 kpl kun niitä aina tarttuu kaupasta mukaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa...millä lailla?
Voi ystävä rakas, tiesitkö että ei niitä torkkupeittoja kukaan myyntiin tekevä ainakaan itse kudo :'''D. Kyllä ne tuotetaan ihan teollisuusneulekoneilla <3
T- Teksu
Ei varmasti kudokaan, ei torkkupeitto matto ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa...millä lailla?
T- Teksu
Juu ja anteeksi termien sekoitus, tosiaan huovat, sukat yms NEULOTAAN, matot kudotaan :).
T. Teksu
Ihan aion ommella ne pienet sukat ja lapaset yhteen ja koota niistä peiton. Olen kokeillut pienessä mittakaavassa ja siitä tulee tosi kiva. Sukat on tietysti kaksinkertaisia (jalka kun on mahtunut sisään), niin peitteestä tulee kaksinkertaisesta langasta tehty. Ei siitä mikään romppukasa tule, täytyy suunnitella hyvin ja toteuttaa siististi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa...millä lailla?
T- Teksu
Et näköjään tiedä, että kutoa-verbillä on yleiskielessä merkitys 'valmistaa neuletta'.
kutoa52*F
1. valmistaa kangasta tms. kangaspuissa t. koneella. Kutoa kangasta, mattoa. Kutoa täkänä.
2. yleisk. valmistaa neuletta käsin t. koneella; käs. paremmin: neuloa. Kutoa sukkaa, villapusero. Kutoa oikeaa, nurjaa. Villalangasta kudottu kaulahuivi.
3. verkon t. verkkomaisen kudoksen valmistamisesta. Kutoa verkkoa. Hämähäkki kutoo verkkoaan.
4. kuv. Huilu kutoo heleän sävelkuvionsa orkesteritaustaan. Kutoa romaani ajan tapahtumista.
Kyllä esim. Pentikin huovat on kudottu, ei neulottu.
Teksu// Saako luonnonmateriaaleista sellaisia superpörröisiä ja pehmoisia vilttejä? Nämä kaikki omistamani ovat jotain polyesteria ja vaikka ovatkin ihan kivoja niin olisi mukava satsata kunnon vilttiin. Mutta kaikki löytämäni luonnonmateriaaliviltit ovat olleet karheita, eivätkä ollenkaan pehmeitä ja pörröisiä.
Vierailija kirjoitti:
Teksu// Saako luonnonmateriaaleista sellaisia superpörröisiä ja pehmoisia vilttejä? Nämä kaikki omistamani ovat jotain polyesteria ja vaikka ovatkin ihan kivoja niin olisi mukava satsata kunnon vilttiin. Mutta kaikki löytämäni luonnonmateriaaliviltit ovat olleet karheita, eivätkä ollenkaan pehmeitä ja pörröisiä.
Toki, itse olen tehnyt nyt proton villasta. Villa ei välttämättä muuten materiaalina aina "näytä" villalta, eli superpörröiseltä, koska langat voivat olla joskus ohuita. Mutta ehdottomasti yksi parhaista materiaaleista, koska villa hengittää, joten jos on kylmä niin se lämmittää, jos kuuma niin et hikoile kuin possu :P. Suosittelen että etsit näitä torkkupeittoja muualta kuin ns. peruskaupoista. Googlaa vaikka "torkkupeitto luonnonmateriaalit" ja löydät jo aika paljon erilaisia vaihtoehtoja. Tai vastaavasti englanniksi, jos ei ole sinulle väliä onko kotimaista tuotanto vai ei.
T. Teksu
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim. Pentikin huovat on kudottu, ei neulottu.
TOKI huopakin voidaan kutoa, kutomisessa rakenne on eri ja usein kudotut ovat hieman jäykempiä, neulos laskeutuu useimmin kauniimmin :). Useimmiten huovat on kyllä neulottu.
T. teksu
Ellokselta, toinen puoli vaaleaa karvaa, toinen puolitummaa sileää plyyshiä tai jotain sellaista. On villaisiakin keveitä torkkupeittoja, pitää olla monta, kun toista pesee, toisia voi pitää. Yksi sohvalla, toinen sängyllä.
Av:n suuri torkkupeittokeskustelu, mitä ihmettä :D
Meillä on niitä varmaan akryylisia karvapeittoja useampi ja samoin niitä muka fleecejä mitä muutamalla eurolla myydään milloin missäkin. Kaikki ajaa asiansa eli lämmittää.
Mä suosittelen myös Lapuan Kankureiden huopia. Ovat kokonaan villaa, joten ihan erilailla lämmittäviä kuin jotkut Jyskin ja Ikean parinkympin akryyli peitot. Aito villa ei myöskään hiosta, koska on hengittävää. Ovathan ne toki hintavia verrattuina noihin halpishuopiin, mutta kyllä mä ainakin olen huomannut laadussa todella selkeän eron. Säästä vaikka joku aika, jos et raaski heti ostaa. Hinnat eri huopamalleilla vaihtelee reilusta 70 eurosta reiluun sataseen. Heillä on myös mun mielestä tosi kauniita kuoseja ja sävyjä.
"kutoa" tarkoittaa 'valmistaa neuletta'
"neuloa" tarkoittaa 'valmistaa neuletta'
kielitoimistonsanakirja.fi
Mitä nämä tolvanat tarkoittavat sanoessaan, että jokin "on kudottu, ei neulottu"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JYSKin akryylihuovat ei paljon maksa, ja lämmittää siinä kuin villainenkin. Etuna että niitä voi pestä usein, kuivuu hetkessä. Mutta jos käyttäjiä on vain yksi, ei nelijalkaisia hajunlähteitä villa sopii. Jos vain sohvalle koristeeksi muutenkin lämpimään huoneistoon, sitten voi laittaa kalliimman merkin näkyviin.
Mitä kukakin arvostaa.. Akryyli on lopulta vain muovia, joten ei salettiin lämmitä ja hengitä yhtä paljon kuin villa. Villa on luonnostaan materiaali, joka hylkii likaa, joten sitä ei ylipäätään juuri koskaan tarvitse pestä. Villa pysyy puhtaana usein ihan sillä, että tuulettaa tai jos tulee joku tahra, sen pystyy poistamaan paikallisesti pesemättä. Tämäkin säästää luontoa, koska ei tarvitse olla pesemässä. Puhumattakaan siitä, että villa maatuu, akryyli ei.
Aika harva teistä jää oikeasti odottamaan peiton MAATUMISTA, kunhan ostatte merkkituotteita lähtökohtana mitä muut ajattelee..
Aloitukseni on kyllä vähän päänrapsutuksia aiheuttava, pahoittelen!
Ajattelin jotain aivan arkista ja yleistä keskustelua näistä ihanista kankaista niinkuin tänne on nyt muodostunutkin.
Lapuan Kankureiden huovat tuntuivat kaupassa oikein kivoilta. Pitää vielä ennen ostoa varmistua omasta suosikista ja vielä siitä miten siihen käytetty esim. lampaanvilla on saatu.
Oli tarkoitus äsken kaupoilla ostaa jo huopa muttei raaskinut mielen päättää. Löytyy valmiiksi mm. Jyskin avajaisista 10€ saatu huopa jossa ei ole yhtään mitään vikaa ja sekin on ollut aivan mahtava. Nyt erilaista kiikarissa
Ap
Balmuirilla on aika kivan värisiä villaisia. Ei ole kyllä kokemusta tuotteidta, mutta selvisi vähän aikaa sitten että on kotimainen brändi.