EN JAKSA ENÄÄ, ***** HAMMAS! Auttakaa kiltit
Kettu, kun ei jaksa enää. Hammasta vaan särkee eikä siinä sinänsä oo mitää muuta ku väliaikane paikka (odottaa juurihoitoa) ja pieni särö josta en tiiä onko tullut hammaslääkärin sörkkiessä vai koska. Mulla on myös räkää tuon poskihampaan juuressa, poskiontelossa kun juuret menee poskionteloo. Hoitajat kattoivat sillä laitteella että joo,turvotusta mut ei mitää antibiootteja. hammaslääkärin röntgenissä näkyy juuressa räkää. Oon 18. Hammasta särki aiemmin silloin tällöin ja sillee et ihan ku joku ois puukkoa työntänyt ko.hampaasta silmään. Nyt sit särkee tosi kylmä ja tärinä ku laittoi tuon lääkepaikan. Hio hampaan matalammaks ja toisel puolella selvästi korkeampi. Tosi kipeät leukalihakset.
Onko juurihoitoa siis oikea ratkaisu vai mitä tässä pitäis tehdä?
En ite todellakaan tiedä mitä tehdä eikä ole ketään kuka osaisi auttaa. En nuku enää öisin ja heräilen keskellä yötä vain itkemään ja valvomaan ahdistuksesta. Mulla on kirjoituksia ja kaikkea muutakin, ei siis pelkästään hampaasta mutta vaivaa toki ku pitää miettiä onko siinä joku paha vika ja mitä sille pitäis tehdä.
Kommentit (30)
Hammaslääkäriin uudestaan valittamaan - ei sitä kukaan täältä käsin voi parantaa.
Soita kunnalliseen hammaslääkäriin, ainakin arkipäivisin saat akuuttiajan samalle päivälle kun kerrot tilanteesi ja pyydät akuuttiaikaa! Ja juurihoito ei ole mikään mörkö, mulla on yksi hammas juurihoidettu ja se oli yhtä autuutta kun puudutusaine alkoi vaikuttaa eikä kipu palannut hoidon jälkeen. Tsemppiä!
Eikä sun tarvitse miettiä mitä hampaalle tehdään, se on hammaslääkärin asia päättää eli älä turhaan vaivaa päätäsi sillä :)
Vierailija kirjoitti:
Eikä sun tarvitse miettiä mitä hampaalle tehdään, se on hammaslääkärin asia päättää eli älä turhaan vaivaa päätäsi sillä :)
Joo mutta jos lääkäri tekee huonon päätöksen nii tässä maassa ei korvauksia heru! Sitten poistetaan hammas ja oon alle 30v jo hampaaton. Implantteihin ei ole varaa, ei edes synnynnäisen hammaspuutoksen hoitoon.
Otetaan huomioon että kyseinen hammas on vaivannut jo kaksi vuotta. Mahtaako olla vakava tulehdus todella vai jotain muuta?
-ap
Mulla paikattiin eräs hammas, oli pieni lohkeama. Siis vanha paikka irronnut. Alko kamala kipu, en voinut tehdä mitään. Luulin että operaatio oli epäonnistunut. Sain kiireajan, kun oon pitkäaikaissairas (sisätaudit) ja ne huomas että siitä vierestä oli toinen paikka menossa vanhaksi. No ne paikkas sen viereisenkin hampaan ja nyt on kivut poissa.
Ei kipua kannatta kärsiä. Maanantaina soitat 8.00. Vklopun koitat kituutella eka ku pääset kork. yksityiselle.
Miksi kolme alapeukkua viimeisessä kommentissa. En todella halua pitkittynyttä juurihoito särkyä ja on vähän karua oikeesti olla teini-ikäisenä hampaaton. Mulla ei ole muutenkaan ystäviä ja kiusattu olen ollut, joten hampaattomana olo ei varmaan tilannetta helpota.
Ja kun hammassärkyä on ollut todella se kaksi vuotta, juuressa ei näy mitään edes röntgenil. Ja se särky on ilmaantunut välillä ja sen jälkee kadonnut seuraavana päivänä ja tullut joskus toiste taas takaisin. Kävin monta kertaa lääkärillä hampaasta -turhaan. Syvä paikka siinä on ollut, mutta juuret lähteneet silloin aikoinaan vetäytymään. Ainoa mitä röntgenis näkyy on poskiontelossa vähän räkää hampaan vieressä.
-ap
Ja tänään tuskin lainkaan kipua. Ei edes tärähtäessä. Enemmän särkee toista puolta. Mikähän vika sielläkin.
-ap
Räkää hampaan vieressä? Wtf? T. valehammaslääkäri
Vaadit 3D kuvan eli se on eri juttu kuin röntgen. Siitä näkee totuuden. Mulla ei ainakaan näkynyt röntgenissä todella massiivissa tulehdusta, joka oli jyllänny jo vuosikaudet.
Röntgenissä ei kaikki näy tai sitä ei osata tulkita.
Ja jos toi hammas poistetaan, tilalle saa implantin. Näyttää omalta hampaalta.
Poskiontelotulehdus voi särkeä ja se säteilee hampaaseen.
Onko siis nekussä räkää? Voisko olla poskiontelon tulehdus? Se voi ärsyttää hermoa siellä joka johtaa myös hampaisiin. Itsellä kerran ollut, hemmetinmoinen kipu oli, mutta itse hampaassa ei ollut mitään vikaa.
Jos hammas vaivaa noin pitkään, oikeastiko haluat ennemmin säilyttää sen kuin antaa lääkärin ottaa sen pois? Et sinä "hampaattomaksi" yhden hampaan poistamisesta muutu. :)
Syvä paikka kestää aikansa, senkin alle voi pesiytyä kariesta ja silloin ei oikein muuta voi kuin tehdä juurihoidon (jonka onnistumisesta ei muuten ole takeita) tai poistaa hampaan.
Minulta paikattiin hammas ja onnistui hyvin. Meni kaksi päivää kun alkoi särkeä. Turposi koko leuka. Päivystävä hammaslääkäri sanoi, että joskus hampaan paikkaus voi aiheuttaa tuollaista kun sen juuri ärtyy tai sinne jää jotain bakteereita. Juurihoidolla ja antibiooteilla korjaantui.
Hammaslääkäriin vaan. Jos särkee niin joku on vialla. Ei siellä mitään räkää ole vaan mätää!
Ensiavuksi voit koittaa painaa kipeän puolen leukaa joku kylmällä tai kuumalla, kumpi nyt auttaa paremmin. Ja tietty buranaa ja/tai panadolia. Noita voi ottaa myös yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulta paikattiin hammas ja onnistui hyvin. Meni kaksi päivää kun alkoi särkeä. Turposi koko leuka. Päivystävä hammaslääkäri sanoi, että joskus hampaan paikkaus voi aiheuttaa tuollaista kun sen juuri ärtyy tai sinne jää jotain bakteereita. Juurihoidolla ja antibiooteilla korjaantui.
Hammaslääkäriin vaan. Jos särkee niin joku on vialla. Ei siellä mitään räkää ole vaan mätää!
Ensiavuksi voit koittaa painaa kipeän puolen leukaa joku kylmällä tai kuumalla, kumpi nyt auttaa paremmin. Ja tietty buranaa ja/tai panadolia. Noita voi ottaa myös yhtäaikaa.
Toinen hammaslääkäri sanoi, että räkää poskiontelossa. Toiselta paikkakunnalta, jossa en käy ku hätätapauksessa.
-ap
No se räkäkin voi vaatia antibiootit, varsinkin jos noin kipuilee.
Vierailija kirjoitti:
Jos hammas vaivaa noin pitkään, oikeastiko haluat ennemmin säilyttää sen kuin antaa lääkärin ottaa sen pois? Et sinä "hampaattomaksi" yhden hampaan poistamisesta muutu. :)
Syvä paikka kestää aikansa, senkin alle voi pesiytyä kariesta ja silloin ei oikein muuta voi kuin tehdä juurihoidon (jonka onnistumisesta ei muuten ole takeita) tai poistaa hampaan.
Koska olen vasta 18 ja suu kehittyy 20v asti niin ei oikein motivoi tuo hampaan poisto. Aiheuttaa hampaiden kääntymistä vinoon vielä. Ja muutun todellakin, sillä minulla puuttuu synnynnäisesti etuhampaita. Ja edellä olevalle myös joka sanoit et aina saa implantin tilalle; minulla ei ole koskaan varaa hankkia niin montaa implanttia. Mielelläni pitäisin edes nämä jäljellä olevat jotenkin suussa.
Mutta kun vitsi on siinä, että hammasta särkee vain välillä. Ei koko ajan hirveällä tuskalla. Tahtoisinkin kuulla että mikä tulehdus kestää noin kauan (2v) ilman pahempia oireita. Tuo 3D juttu oli aika hyvä, kun vaan saisi sen. Yksityiselle ei ole kyllä varaa antaa rahoja.
-ap
Vierailija kirjoitti:
No se räkäkin voi vaatia antibiootit, varsinkin jos noin kipuilee.
Hammaslääkäri sanoi että näyttää kovasti räältä ja neuvoi hoitajalle tsekkaamaan poskiontelot. Heidän mielestään ei ole ku lievää turvotusta... Että ei juu...Itellä mielenterveys koetuksella
-ap
Kunnan hammaspäivystykseen yhteys heti. Sulla on kunnon tulehdus päällä, siitä voi seurata vaikka mitä.