Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenusko? Kukaan perehtynyt? + Wiccoja ym. "enemmän luontoon kuin varsinaisiin yleisiin jumalauskontoihin uskovia" täällä?

Vierailija
23.09.2017 |

Olen viime aikoina lukenut paljon muista uskonnoista ja taikauskoista. Tämä oli melko uutta minulle, kun en Suomen uskonjuuria ole pahemmin lukenut.

Kertoisitteko hieman noista traditioista joita harjoitatte? Mitä vain infoa. Meditoitteko usein luonnon äärellä? Onko teillä jotain rutiineja?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lasten kanssa kotona ja oli aikaa lähentyä luonnon kanssa, niin tunsin vahvaa yhteyttä luontoon. Heti, kun palasin töiden ja opiskeluiden ääreen (ts. kiireen), niin se yhteys katkesi.

Luin vasta vuoden päästä töihin paluustani Kekristä yms. ja itsekin yllätyin, miten olin itse tiedostamattani melkein noudattanut näitä päivämääriä.

Olen myös puutarhojen rakastaja ja huomasin noudattavani sellaisia ohjeita rikkaruohojen yms. kitkemisessä, jotka menevät kuun kierron mukaan ja kuulemma, kun niitä noudattaa, niin kasvi ei lähde rehottamaan enää.

Harmittaa, että on jäljelle on jäänyt vain puutarhan hoito, ennen myös joogasin, urheilin (ehkä liiankin kanssa).

Tuo on muuten hauska yhteensattuma, että itsekin olen kiinnostunut etenkin Kreikan ja Egyptin jumalista ja jumalattarista. Olen ollut ihan pienestä pitäen.

Vierailija
22/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tarvitaan suomessakin kohta ristinretkeä. Deus Vult! God wills it!

T: Cristian Nationalist

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lasten kanssa kotona ja oli aikaa lähentyä luonnon kanssa, niin tunsin vahvaa yhteyttä luontoon. Heti, kun palasin töiden ja opiskeluiden ääreen (ts. kiireen), niin se yhteys katkesi.

Luin vasta vuoden päästä töihin paluustani Kekristä yms. ja itsekin yllätyin, miten olin itse tiedostamattani melkein noudattanut näitä päivämääriä.

Olen myös puutarhojen rakastaja ja huomasin noudattavani sellaisia ohjeita rikkaruohojen yms. kitkemisessä, jotka menevät kuun kierron mukaan ja kuulemma, kun niitä noudattaa, niin kasvi ei lähde rehottamaan enää.

Harmittaa, että on jäljelle on jäänyt vain puutarhan hoito, ennen myös joogasin, urheilin (ehkä liiankin kanssa).

Tuo on muuten hauska yhteensattuma, että itsekin olen kiinnostunut etenkin Kreikan ja Egyptin jumalista ja jumalattarista. Olen ollut ihan pienestä pitäen.

Aika jännä... Minulla on ollut aivan samaa. Pienestä pitäen kiinnostunut Kreikan ja Egyptin jumalista, rakkaus luontoon ja sen mystisyyteen myös. Vasta nyt olen kuitenkin tarkemmin alkanut tutkia tarkemmin näitä eri uskontomuotoja kiinnostuksen vuoksi ja on todella jännää, että muillakin on ollut samoja kokemuksia.

Vierailija
24/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välimeren alueen pakanajumaluuksista tiedetään melko paljon, kiitos säilyneiden kirjallisten lähteiden. Luultavasti sekin tekee näistä jumaluuksista helpommin lähestyttäviä. Mun elämän toistaiseksi voimakkain uskonnollinen elämys tapahtui lukion luokkaretkellä yhdessä museossa, jossa oli valtava Pallas Athenen marmoripatsas. Jotenkin sen edessä tunsi voimakasta rauhaa ja nöyryyttä. Antiikin kuvanveistäjillä oli taito vangita vetoavia jumalankuvia marmoriin.

Vierailija
25/32 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tosiaan harjoitettu shamanismia ja vallinnut polyteistinen "luonnonuskonto", vaikkeivät demonit luontoon kuulukaan vaan pahaan henkimaailmaan. Jos kansa ja kulttuuri onnekseen on päässyt kosketuksiin kristinuskon kanssa, nämä henget eivät ole päässeet enää niin vapaasti mellastamaan. Vanhan "kulttuurin" haikaileminen tältä osin vain kertoo ettei todella tiedetä, mistä on kysymys. Pahat henget voivat sekoittaa valhesoppaansa erittäin moneen makuun, kun new age -myymälöitä löytyy jo kylästä kuin kylästä. Jännittävät "uudet" löydöt saavat endorfiinitasot kohoamaan. Vain Jeesuksen antama uhri voi kuitenkin pelastaa sielun kuolemalta. Tätä koetaan kautta maailman.

https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/tyttarestani-tuli-shamaani/

Vierailija
26/32 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tuntemani suomenuskoiset ovat poliittisesti vasemmalla.

Sitä ihmettelen, miksei kunta tarjoa heidän lapsilleen oman uskonnon opetusta? Tarjolla on opetusta vain Lähi-Idän ja Aasian uskontoihin. Mitään eurooppalaisia uskontoja ei ole opetussuunnitelmassa edes mainittu.

Vain rekisteröityihin uskonnollisiin yhteisöihin kuuluvilla on Suomessa oikeus ns. oman uskonnon opetukseen. Ainoa tällainen pakanayhteisö Suomessa on Karhun kansa, jolla on käsittääkseni muutamia kymmeniä jäseniä. En tiedä, onko joku siihen yhteisöön kuuluva perhe vaatinut lapsilleen oman uskonnon opetusta, mutta epäilen. Epäpätevänkin opettajan saaminen saattaisi olla mahdoton tehtävä noin pienellä uskontokunnalla.

Yksi wiccayhteisö anoi 2000-luvun alussa rekisteröintiä, mutta hakemus hylättiin. Toivoisin omille tuleville lapsilleni kaikille yhteistä uskontotiedon opetusta. En ajattele, että lapseni ovat wiccoja  vain siksi, että minä olen. Heidän täytyy saada tietoa erilaisista maailmankatsomuksista ja mahdollisuus päättää itse. t. N32 (wicca)

Eli se olisi vain rekisteröitymisestä kiinni. Opettajannhankintahan on kunnan vastuulla ja usein otetaan esim. islamia opettamaan epäpäteviä, koska päteviä ei ole saatavilla. Meidän kouludsamme islamia opettaa imaami, jolla ei ole tehtynä lainkaan yliopisto-opintoja. Tuskin opettaa sunneja ja shiialaisia tasapuolisesti...

Vierailija
27/32 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, miksei kunta tarjoa heidän lapsilleen oman uskonnon opetusta? Tarjolla on opetusta vain Lähi-Idän ja Aasian uskontoihin. Mitään eurooppalaisia uskontoja ei ole opetussuunnitelmassa edes mainittu.

Vain rekisteröityihin uskonnollisiin yhteisöihin kuuluvilla on Suomessa oikeus ns. oman uskonnon opetukseen. Ainoa tällainen pakanayhteisö Suomessa on Karhun kansa, jolla on käsittääkseni muutamia kymmeniä jäseniä. En tiedä, onko joku siihen yhteisöön kuuluva perhe vaatinut lapsilleen oman uskonnon opetusta, mutta epäilen. Epäpätevänkin opettajan saaminen saattaisi olla mahdoton tehtävä noin pienellä uskontokunnalla.

Yksi wiccayhteisö anoi 2000-luvun alussa rekisteröintiä, mutta hakemus hylättiin. Toivoisin omille tuleville lapsilleni kaikille yhteistä uskontotiedon opetusta. En ajattele, että lapseni ovat wiccoja  vain siksi, että minä olen. Heidän täytyy saada tietoa erilaisista maailmankatsomuksista ja mahdollisuus päättää itse. t. N32 (wicca)

Suomenuskon opettaminen kouluissa olisi hankalaa, koska uskonto ei ole täysin yksiselitteinen. Vaikka moni uskontomme asia on kuvattu Kalevalassa ja Kantelettaressakin, nämä eivät kuitenkaan ole uskontomme pyhiä kirjoja kuten Raamattu on kristityille ja Koraani islaminuskoisille. Uskontomme perustuu varsin suurelta osin perimätietoon ja sen vuoksi uskonnossamme on alueellista eroista johtuvia eroavaisuuksia. Lisäksi moni suomenuskoinen ei ole täysin "puhdasoppinen" suomenuskoinen vaan monilla uskoon liittyy eklektisyyttä eli joitain tapoja ja uskomuksia voi olla peräisin jostain muusta luonnonuskonnosta. Olen ensisijaisesti suomenuskoinen, mutta käytän itsestäni mieluiten termiä eklektinen suomenuskoinen, koska uskooni liittyy myös shamanistisia piirteitä. 

Kaleva ja Kanteletar ovat itäisen Suomen teoksia eikä niitä voi pitää mitenkään perusteoksina "suomenuskolle".

Minä olen animisti ja keittiönoita ja vähän shamanisti. Animistinen elämänkatsomus on vanhin "filosofia" mikä tältä pallolta löytyy, enemmän tai vähemmän kuin uskonto riippuen vähän siitä miten asiaa katsoo.

Vierailija
28/32 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/32 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenuskon opettaminen kouluissa olisi hankalaa, koska uskonto ei ole täysin yksiselitteinen. Vaikka moni uskontomme asia on kuvattu Kalevalassa ja Kantelettaressakin, nämä eivät kuitenkaan ole uskontomme pyhiä kirjoja kuten Raamattu on kristityille ja Koraani islaminuskoisille. Uskontomme perustuu varsin suurelta osin perimätietoon ja sen vuoksi uskonnossamme on alueellista eroista johtuvia eroavaisuuksia. Lisäksi moni suomenuskoinen ei ole täysin "puhdasoppinen" suomenuskoinen vaan monilla uskoon liittyy eklektisyyttä eli joitain tapoja ja uskomuksia voi olla peräisin jostain muusta luonnonuskonnosta. Olen ensisijaisesti suomenuskoinen, mutta käytän itsestäni mieluiten termiä eklektinen suomenuskoinen, koska uskooni liittyy myös shamanistisia piirteitä. 

Kaleva ja Kanteletar ovat itäisen Suomen teoksia eikä niitä voi pitää mitenkään perusteoksina "suomenuskolle".

Minä olen animisti ja keittiönoita ja vähän shamanisti. Animistinen elämänkatsomus on vanhin "filosofia" mikä tältä pallolta löytyy, enemmän tai vähemmän kuin uskonto riippuen vähän siitä miten asiaa katsoo.

Juuri näin.

- nro 20 -

Vierailija
30/32 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on julkaistu kirja meidän suomalaisten pyhistä paikoista.

https://yle.fi/uutiset/3-9839153

Tuossa olisi varmasti mielenkiintoista opittavaa koulun uskonnontunneillekin.

Vierailija
31/32 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/32 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä