Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenusko? Kukaan perehtynyt? + Wiccoja ym. "enemmän luontoon kuin varsinaisiin yleisiin jumalauskontoihin uskovia" täällä?

Vierailija
23.09.2017 |

Olen viime aikoina lukenut paljon muista uskonnoista ja taikauskoista. Tämä oli melko uutta minulle, kun en Suomen uskonjuuria ole pahemmin lukenut.

Kertoisitteko hieman noista traditioista joita harjoitatte? Mitä vain infoa. Meditoitteko usein luonnon äärellä? Onko teillä jotain rutiineja?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä leiki noiden paskojen kanssa menee mielenterveys kun päästät pahat henget ja demonit sun elämään. Sä et niitä hallitse.

Vierailija
2/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein itsekään tajunnut sitä aikaisemmin, mutta metsä on aina ollut mulle rauhoittavin paikka ja kun olen ottanut selvää vaikka vuodenkierron juhlista, kekri mm, tajuan että olen jo monta vuotta tietämättäni viettänyt niitä ja nimenomaan metsässä. Oli erikoista huomata tämä! Sittemmin olen opetellut taikojakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä leiki noiden paskojen kanssa menee mielenterveys kun päästät pahat henget ja demonit sun elämään. Sä et niitä hallitse.

Ihan vain teorian kannalta tutkin näitä juttuja uteliaisuuttani, en ole alkamassa harjoittaa mitään menoja ja messuja.

Vierailija
4/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt vain reptiliaaneja ja kamelinpaskaa. Youtubessa on hyviä reptiliaani videoita.mmm 😍

Vierailija
5/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen perehtynyt, noin tieteellisessä mielessä, mutten itse usko.

Täälllä on useampi kiinnostava artikkeli uuspakanoiden ja muutaman muun liikkeen historiasta: Miettinen &Toivo: Mitä väliä on historialla? TAmpere University Publishing 2016. https://tampub.uta.fi/handle/10024/98483

Vierailija
6/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä tyttö kosiskele pimeyden voimien kanssa.

Vierailija
7/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hyvä tyttö kosiskele pimeyden voimien kanssa.

Mistä päättelit, että aloittaja on tyttö? Koska poika, mies tai nainen eivät olisi niin hupsuja, että tutustuisivat kansamme omaan uskontoon?

Kuka pöljä uskoo vuonna 2017 johonkin "pimeyden voimiin"?

Sinä taidat olla junttikristitty.

Vierailija
8/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittiläinen Asatru on jo äärioikeistolainen järjestö. Onko vastaavaa kehitystä luonnonuskontojen piireissä tapahtunut Suomessa?

Vierailija
9/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on suomenuskoinen. Juttelee puiden ja eläinten kanssa, soittaa shamaanirumpua ja viettää vuodenkiertoon liittyviä juhlia. Hänen lapsensa omaksuivat ensin hänen uskonsa, mutta ovat nyt teini-iässä ennemminkin agnostikkoja.

Se luontoyhteys on selvästi ystävälleni voimaa antava asia. Hän ei ole koskaan stressaantunut, ei valita vaikka sataisi kaatamalla vettä ja suhtautuu kaikkiin ihmisten tekoihin rauhallisella otteella. Hän on töissä lähihoitajana.

Vierailija
10/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asatru eli aasainusko on myös USA:n vankiloissa ns. arjalaisten suosiossa. Jos ap:ta kiinnostaa aihe, niin Redditissä on varmaankin parhaat keskustelut (tuskin suomenuskosta mutta muista luonnon- ja pakanauskonnoista).

Vierailija
11/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on suomenuskoinen. Juttelee puiden ja eläinten kanssa, soittaa shamaanirumpua ja viettää vuodenkiertoon liittyviä juhlia. Hänen lapsensa omaksuivat ensin hänen uskonsa, mutta ovat nyt teini-iässä ennemminkin agnostikkoja.

Se luontoyhteys on selvästi ystävälleni voimaa antava asia. Hän ei ole koskaan stressaantunut, ei valita vaikka sataisi kaatamalla vettä ja suhtautuu kaikkiin ihmisten tekoihin rauhallisella otteella. Hän on töissä lähihoitajana.

Oikeasti? Kuulostaa jotenkin uskomattomalta jota tapahtuisi vain kirjoissa, mutta olisi hienoa jos olisi oikeasti totta että tuollaisia ihmisiä on.

Vierailija
12/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wicca ilmoittautuu. Tein itse asiassa juuri äsken rituaalin Mabonin (syyspäiväntasauksen juhla) kunniaksi. Harjoitan uskontoani yksin, eli olen ns. solitaariwicca. Luonto on mulle tärkeä. Kunnioitan myös paria antiikin jumaluutta ja esi-isiäni. Wicca on mulle tapa jäsentää maailmaa ja kehittää itseäni. Olin ennen uskonnoton ateisti, mutta koen saavani tältä tieltä enemmän. Muihin uskontoihin verrattuna wiccassa viehättää luonto- ja naiskeskeisyys ja se, että rituaalit painavat teologiaa enemmän. t. N32.

Vierailija
13/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku tässä kertoa lyhyesti mitä tuo asatru on? Mihin perustuu ja mitä on?

Vierailija
14/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? Kuulostaa jotenkin uskomattomalta jota tapahtuisi vain kirjoissa, mutta olisi hienoa jos olisi oikeasti totta että tuollaisia ihmisiä on.

Ihan oikeasti hän elää elämäänsä noin. On kyllä todella ihana ihminen, jonka kanssa kaikki on jännittävää seikkailua. Minun näkökulmastani hän elää kuin satumaassa, johon minäkin pääsen kurkistamaan, kun vietämme aikaa yhdessä.

Vierailija
15/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo asatru eli aasainusko on myös USA:n vankiloissa ns. arjalaisten suosiossa. Jos ap:ta kiinnostaa aihe, niin Redditissä on varmaankin parhaat keskustelut (tuskin suomenuskosta mutta muista luonnon- ja pakanauskonnoista).

https://www.splcenter.org/hatewatch/2009/03/20/white-supremacist-runnin…

Vierailija
16/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuntemani suomenuskoiset ovat poliittisesti vasemmalla.

Sitä ihmettelen, miksei kunta tarjoa heidän lapsilleen oman uskonnon opetusta? Tarjolla on opetusta vain Lähi-Idän ja Aasian uskontoihin. Mitään eurooppalaisia uskontoja ei ole opetussuunnitelmassa edes mainittu.

Vierailija
17/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brittiläinen Asatru on jo äärioikeistolainen järjestö. Onko vastaavaa kehitystä luonnonuskontojen piireissä tapahtunut Suomessa?

Yhteyteni Suomen pakanaskeneen ovat hatarat, mutta mulla on sellainen käsitys, että äärioikeistolaisuus on melko harvinaista täällä. Toki pakanoissakin on varmasti myös konservatiivista väkeä, mutta hippimäisempi elämänote on mututuntumalla paljon tavallisempaa. Suomessa lienee myös ei-uskonnollisia äärioikeistolaisia, jotka käyttävät asatru-symboliikkaa. Olen ymmärtänyt, että Amerikassa jopa puolella asatru-järjestöistä olisi pohjoiseurooppalaista etnisyyttä ihannoivia piirteitä. Niitä loppuja asatru-amerikkalaisia käy sen takia vähän sääliksi.

Tiettyjen wicca-suuntausten vitsauksena ovat puolestaan radikaalifeministit, jotka eivät pidä transnaisia oikeina naisina, vaan miehinä, jotka yrittävät tunkeutua naisten alueelle. En tiedä, onko tällaisia Suomessa, mutta toivottavasti ei.

t. N32 (wicca)

Vierailija
18/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteyteni Suomen pakanaskeneen ovat hatarat, mutta mulla on sellainen käsitys, että äärioikeistolaisuus on melko harvinaista täällä. Toki pakanoissakin on varmasti myös konservatiivista väkeä, mutta hippimäisempi elämänote on mututuntumalla paljon tavallisempaa. Suomessa lienee myös ei-uskonnollisia äärioikeistolaisia, jotka käyttävät asatru-symboliikkaa. Olen ymmärtänyt, että Amerikassa jopa puolella asatru-järjestöistä olisi pohjoiseurooppalaista etnisyyttä ihannoivia piirteitä. Niitä loppuja asatru-amerikkalaisia käy sen takia vähän sääliksi.

Tiettyjen wicca-suuntausten vitsauksena ovat puolestaan radikaalifeministit, jotka eivät pidä transnaisia oikeina naisina, vaan miehinä, jotka yrittävät tunkeutua naisten alueelle. En tiedä, onko tällaisia Suomessa, mutta toivottavasti ei.

t. N32 (wicca)

Otteita:

Casper Crowell is a busy man. He’s the spiritual leader of a religious non-profit organization, the Holy Nation of Odin, Inc. Crowell designs some of its greeting cards, which he sells along with a host of other merchandise on his group’s website. He also recruits followers through several MySpace pages, a blog and his own YouTube channel. He’s been interviewed for a National Geographic Channel documentary. And in 2007 he endorsed the presidential candidacy of Republican Ron Paul.

Crowell, 46, has done all of this and more while serving a life sentence for murder in a California maximum-security prison that also is home to the likes of Charles Manson and Sirhan Sirhan. He proclaims himself “the honorable allsherjargothi in the Holy Nation of Odin, Inc.” That’s from Old Norse meaning “the People’s (Folk’s) Priest/servant,” Crowell says. Membership is $40 a year, unless like Crowell, you’re incarcerated.

So does Crowell, who calls himself “Dr. Casper Odinson Crowell” and sports a large swastika tattoo on his chest. He is a former leader in the violent and racist Aryan Brotherhood prison gang. He left that organization because it wasn’t pure enough for him.

After quitting the Aryan Brotherhood, Crowell busied himself with the Odinism organization, which lists his wife, Linda, as executive administrative director. Linda Crowell works for the Social Security Administration in Fresno.

Crowell also began another organization with a website called Vinland Folk Resistance that extols the virtues of Odinism and racism. On that website, he urged fellow white nationalists to resolve their differences and work toward one goal: “WHITE PRIDE!” His wife contributed an essay, “On Aryan Beauty.”

Vierailija
19/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, miksei kunta tarjoa heidän lapsilleen oman uskonnon opetusta? Tarjolla on opetusta vain Lähi-Idän ja Aasian uskontoihin. Mitään eurooppalaisia uskontoja ei ole opetussuunnitelmassa edes mainittu.

Vain rekisteröityihin uskonnollisiin yhteisöihin kuuluvilla on Suomessa oikeus ns. oman uskonnon opetukseen. Ainoa tällainen pakanayhteisö Suomessa on Karhun kansa, jolla on käsittääkseni muutamia kymmeniä jäseniä. En tiedä, onko joku siihen yhteisöön kuuluva perhe vaatinut lapsilleen oman uskonnon opetusta, mutta epäilen. Epäpätevänkin opettajan saaminen saattaisi olla mahdoton tehtävä noin pienellä uskontokunnalla.

Yksi wiccayhteisö anoi 2000-luvun alussa rekisteröintiä, mutta hakemus hylättiin. Toivoisin omille tuleville lapsilleni kaikille yhteistä uskontotiedon opetusta. En ajattele, että lapseni ovat wiccoja  vain siksi, että minä olen. Heidän täytyy saada tietoa erilaisista maailmankatsomuksista ja mahdollisuus päättää itse. t. N32 (wicca)

Vierailija
20/32 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain rekisteröityihin uskonnollisiin yhteisöihin kuuluvilla on Suomessa oikeus ns. oman uskonnon opetukseen. Ainoa tällainen pakanayhteisö Suomessa on Karhun kansa, jolla on käsittääkseni muutamia kymmeniä jäseniä. En tiedä, onko joku siihen yhteisöön kuuluva perhe vaatinut lapsilleen oman uskonnon opetusta, mutta epäilen. Epäpätevänkin opettajan saaminen saattaisi olla mahdoton tehtävä noin pienellä uskontokunnalla.

Yksi wiccayhteisö anoi 2000-luvun alussa rekisteröintiä, mutta hakemus hylättiin. Toivoisin omille tuleville lapsilleni kaikille yhteistä uskontotiedon opetusta. En ajattele, että lapseni ovat wiccoja  vain siksi, että minä olen. Heidän täytyy saada tietoa erilaisista maailmankatsomuksista ja mahdollisuus päättää itse. t. N32 (wicca)

Suomenuskon opettaminen kouluissa olisi hankalaa, koska uskonto ei ole täysin yksiselitteinen. Vaikka moni uskontomme asia on kuvattu Kalevalassa ja Kantelettaressakin, nämä eivät kuitenkaan ole uskontomme pyhiä kirjoja kuten Raamattu on kristityille ja Koraani islaminuskoisille. Uskontomme perustuu varsin suurelta osin perimätietoon ja sen vuoksi uskonnossamme on alueellista eroista johtuvia eroavaisuuksia. Lisäksi moni suomenuskoinen ei ole täysin "puhdasoppinen" suomenuskoinen vaan monilla uskoon liittyy eklektisyyttä eli joitain tapoja ja uskomuksia voi olla peräisin jostain muusta luonnonuskonnosta. Olen ensisijaisesti suomenuskoinen, mutta käytän itsestäni mieluiten termiä eklektinen suomenuskoinen, koska uskooni liittyy myös shamanistisia piirteitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän