Herpes alakerrassa:(
Hei!
Sain tässä kumin käytöstä huolimatta herpestartunnan ja nyt on yksi näppy kiltan päällä. Masentaa ja harmittaa, tunnen itseni likaiseksi ja tyhmäksi :(
Miten olette pärjänneet herpeksen kanssa? Onko rajoittanut parisuhteen saamista? Entäs lapsen saanti, luin että voi synnytyksessä tarttua vauvaan...
Kiitos vertaistuesta, en kaipaa moralisointia, vaan tukea nyt tähän tilanteeseen, kellekkään en uskalla aiheesta puhua kun hävettää niin paljon.
Kommentit (15)
En ymmärrä mikä herpeksessä on pahaa.
Se on melkein kaikilla, sen vaarallisuus on flunssan luokkaa ja se tarttuu vaikka ehkäisystä(kondomi) olisi huolehdittu.
Nykyään siihen on tehokkaat lääkkeet jotka ensioireiden ilmaantuessa kun aloittaa niin jää ehkä kokonaan rakkulat tulematta. Ja tarvittaessa myös estolääkitys esim jos uusii usein tai on synnytys lähellä.
Älä suotta stressaa, on paljon pahempiakin tauteja olemassa.
Ei kuulosta herpekseltä jos on vaan yks näppy ja vielä klitoriksen päällä.
Ja tiedoksi että genitaaliherpeksen voi saada suuseksistä, vaikka suuseksin antajalla ei edes ole aktiivista rakkulaa huulessa. Tartunnan voi saada keneltä vain, joka kantaa herpesvirusta, ja suurin osa kantaa sitä täysin tietämättään; monilla on virus tullut jo pienenä lapsena eikä ole koskaan oireillut, joten ei ole hajuakaan koko viruksen olemassaolosta. Herpes voi tarttua ei-aktiiviselta kantajalta ihosolujen kautta (viral shedding) genitaalialueelle.
Ainoa tapa varmistaa ettei koskaan saa genitaaliherpestä on joko olla vastaanottamatta suuseksiä kokonaan, tai vastaanottaa sitä vain suojan läpi, kuten esim halki leikatun kondomin läpi.
Mulla on HSV-1 (suun alueen herpes) genitaalialueella. Sain sen suuseksistä mieheltä, jolla on elämänsä aikana ollut tasan yksi rakkula huulessa pikkupoikana.
Mulle tuli ihan yllätyksenä että näin voi käydä. Muistan elävästi sen kokemuksen, oli niin tuskaista ja kipeää enkä tajunnut yhtään että kyseessä oli herpes koska se ei todellakaan näyttänyt siltä mitä luulisi. Menin lääkärille koska kipu oli niin hirveä ja luulin että alapääni iho oli niin kuiva että se halkeili (herpesrakkulat näyttivät pienenpienenpieniltä haavoilta). Lääkäri otti yhden vilkaisun ja totesi että herpes. Mun maailma tuntui sortuvan ja itkin ihan hysteerisenä ja lääkäri jutteli kanssani varmaan tunnin rauhoitellen ja selittäen juurta jaksain että herpes on suurinpiirtein kaikilla, mutta se oireilee vain joillain. Ja kun itkin että tämähän tarkoittaa että pitkäaikainen poikaystäväni on pettänyt, lääkäri oli melkein huvittunut ja sanoi ettei todellakaan ole mitään syytä olettaa sellaista. Käski vaan kysyä onko poikaystävällä koskaan esim pienenä ollut huulirakkulaa, ja jos vastaus on kyllä niin on 99,9% varmaa että sain vaan epäonnekkaana tartunnan hänen ihosoluistaam suuseksin aikana. Hän myös sanoi, että suurin osa HSV-1 kantajista ei koskaan enää oireile ensimmäisen vuoden jälkeen, kun keho kehittää vastustuskykyä virusta vastaan - eli virus jää kyllä kehoon loppuelämäksi, mutta siitä ei ole mitään merkkiä. HSV-2 on vähän aggressiivisempi tapaus, joka uusiutuu todennäköisemmin, mutta siihenkin on estolääkitys jota syömällä voi säästyä uusiutumisilta kokonaan.
Tästä on 5 vuotta aikaa. Ensimmäisen rakkulaoireilun jälkeen ei koskaan tullut uutta. Asia ei haittaa elämääni ollenkaan, en edes muistanut koko juttua ennen kuin näin tämän keskustelun :D ja olen edelleen saman pojun kanssa onnellisesti yhdessä ;)
Voin kertoa että on ihan saatanan kauhea kokemus jos sulle tulee rajut ensioireet. Koko pimpsa on kuin rypäleterttu. Kuseminen sattuu, rakot saattaa olla todella kipeitä, nukkuminen vaikeeta. Lääkkeet auttaa parin päivän päästä. Pidä seksistä tauko. Joskus seksi tai menkat aktivoi sen uudestaan, mulla tulee menkkojen aikaan kutinaa mutta ei muuta
Kannattaa käyttää kondomia, kun käy siellä alakerrassa panemassa.
Hei! Sain tartunnan 5 vuotta sitten muistoksi eräästä kusipäästä..
Alkushokki oli järkytys, mutta kukaan seksikumppaneistani ei ole sen takia mua hylännyt. Koin asiasta hirveää häpeää, mutta esim. nykyinen mieheni ei pidä asiaa minään - sillä mm. hänen exälläkin se oli ja parhaalla ystävällään. Mies vaikuttais olevan immuuni koko virukselle. Kyllä siihen tottuu. Elintavat on pitäneet sen mulla tosi hyvin poissa, kerran vuodessa uusinut jos on ollut kova stressi. Ennen kun poltin tupakkaa ja söin lihaa, se uusi lähes joka kuukausi!
Enemmän mua järkytti se tapa miten se tarttui, mies ei kertonut huuliherpparistaan (piilotteli sitä parran alla) ja tartutti tahallaan suuseksissä..
Haluan vain painottaa, että sen kanssa oppii elämään ja se ei todellakaan ole maailman vakavin asia! Halaus sulle :-)
Lisäyksenä, eka tartunta oli todella raju ja kivulias kuumeineen kaikkineen. Sittemmin se on uusinut vain oikean käden nimettömään (???) ja lähtee viikon sisään pois.
8
Ei vaikuta lastensaantiin. Noin kuukautta ennen lapsen laskettua aikaa syödään estokuuri.
Onkohan minullakin herpes vai mitä ihmettä oudot oireeni ovat.
Keskiviikkona emättimen suuaukko alkoi kutista. Samaan aikaan huomasin klitoriksessa olevan pienen, neulanpiston kokoisen haavan.
Seuraavasta päivästä eteenpäin kutina vain paheni ja alapää tuli myös kipeäksi, niin että pyyhkiminen sattuu. Mitään haavoja tms ei näy ja se klitoriksen minihaavakin hävisi kun laitoin bepanthenia.
Suun kautta otettavan hiivalääkkeen otin torstaina mutta ei siitä ole ollut apua. Valkovuoto on kyllä ihan normaalia ollut koko ajan, eli siitä ei voi päätellä mitään.
Toivottavasti pääsen maanantaina lääkäriin, mutta veikkauksia otetaan vastaan.
Ja tosiaan olen seurustellut saman miehen kanssa vuosikausia eikä hänellä ole oireita. Muutenkin olemme käyttäneet kondomia viimeiset pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Keskiviikkona emättimen suuaukko alkoi kutista. Samaan aikaan huomasin klitoriksessa olevan pienen, neulanpiston kokoisen haavan.
Seuraavasta päivästä eteenpäin kutina vain paheni ja alapää tuli myös kipeäksi, niin että pyyhkiminen sattuu. Mitään haavoja tms ei näy ja se klitoriksen minihaavakin hävisi kun laitoin bepanthenia.
Suun kautta otettavan hiivalääkkeen otin torstaina mutta ei siitä ole ollut apua. Valkovuoto on kyllä ihan normaalia ollut koko ajan, eli siitä ei voi päätellä mitään.
Ja tosiaan olen seurustellut saman miehen kanssa vuosikausia eikä hänellä ole oireita. Muutenkin olemme käyttäneet kondomia viimeiset pari vuotta.
Ihmiset on tietty erilaisia mutta, itselläni se esiintyi juurikin niin että alapää kutisi ja kirveli, siellä näytti olevan pikkuriikkisiä haavoja ja pissaaminen sattui ihan helvetisti - ei silleen kuin virtsatietulehdus sattuu, vaan niihin haavoihin pisti ihan vitusti kun pissa osui niihin. Mulle nousi myös lievä kuume.
Vierailija kirjoitti:
No jos bepanthen auttoi niin ei ollut herpes..
Vierailija kirjoitti:
Se on melkein kaikilla, sen vaarallisuus on flunssan luokkaa ja se tarttuu vaikka ehkäisystä(kondomi) olisi huolehdittu.
Ei minulla vaan ole. Yli kolmekymmentä vuotta seksielämää, ainoastaan aviopuolisoni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla vaan ole. Yli kolmekymmentä vuotta seksielämää, ainoastaan aviopuolisoni kanssa.
Mistä tiedät? Virusta voi kantaa täysin oireettomasti.
Eka kerta oli raju, mutta eipä ole uusiutunut tämän 20 vuoden aikana.