Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ruokia kohtaan ennakkoluuloiset ihmiset, "hyi en syö ja en edes haluu maistaa!!"

Vierailija
22.09.2017 |

Eräs kaveri on just tälläinen. Mitään erikoisempaa ei voi edes maistaa koska HYI TOI ON PAHAA, EN MAISTA! Mausteita voi olla tyyliin vaan suolaa ja pippuria. Juustoista menee vaan Oltermanni. Mitään muita ei voi edes maistaa. Ärsyttävää kun oletetaan ja tuomitaan heti että "toi on pahaa hyi!!" vaikka ei edes kokeile.

Ja nyt ei tosiaan puhuta mistään kiinalaisesta käärmekeitosta tai vietnamilaisista ötököistä tai muista outouksista, vaan ihan tavallisista ruuista, esim. ulkomaalaiset juustot tai makkarat. Ei ei, HK:n sinistä ja Oltermannia vaan. Ei ulkomaalaisia voi edes maistaa. Eikä auta vaikka sanoisi että "tää on ihan mietoa, kokeile edes pieni pala". Kun ei niin ei.

On muuten ihan hiton ärsyttävää tuollainen asenne. Maistais ensin, sit saa sanoa suoraan että on pahaa jos on sitä mieltä.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt voisivat ne hajusteherkät rynnätä puolustamaan tätä ns. ennakkoluuloista ryhmää. Toiset ovat makuherkempiä. Ei vaan mene. Toiset eivät tunnu maistavan, vaikka kuravettä suuhun menisi. Toiset kakovat taas jo jostakin sienten tai kaalin tuoksusta.

Jep. Käytetään paljon muita mausteita kuin suomalaisia ja etnisissä ravintoloissa käymme aina ulkona syömässä, mutta kaikki ruoka-aineet eivät vain mene. Minä olen nirsompi. En omasta tahdosta, mutta ei se oksennusrefleksi ole kovin miellyttävä kylässä tai kunnon ravintolassa.

Vierailija
22/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee noita muiden elämän valistajia vastaan, voi kuitata vain olevansa laajakirjoisen allerginen. Ruokavalio on tarkka. Oli tai ei. "Onko adrenaliinikynää valmiina?" Tyhmä ihminen, jos ei usko, että vaikka itse rakastaisi homejuustoa, joku toinen inhoaa sitä. Mitä ruokauskontokäännyttäjiä nuo luulevat olevansa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ap voisi maistaa hyönteisruokaa? Kummallista haukkua toisia ennakkoluuloista, jos itse ei ole valmis maistamaan niitä erikoisempiakin ruokia.

Johan tuo on legendaarisissa Selviytyjissä tullut selväksi, että jotkut voivat pistää kurkusta alas mitä vaan, toiset eivät. Kyseessä ei ole mikään tahdon asia.

Vierailija
24/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mua ei kiinnosta jos sua haittaa minun ennakkoluuloisuuteeni. En voi mitään sille, että omistan hyvin herkän ja tarkan sekä valikoivan makuaistin. En näe mitään syytä ruveta "kouluttamaan" makuaistiani mitenkään itseäni kiusaamalla ja syömällä ruokia joista en pidä, tai joista tiedän maistamattakin etten tulisi pitämään kuitenkaan.

Vierailija
25/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ap voisi maistaa hyönteisruokaa? Kummallista haukkua toisia ennakkoluuloista, jos itse ei ole valmis maistamaan niitä erikoisempiakin ruokia.

Johan tuo on legendaarisissa Selviytyjissä tullut selväksi, että jotkut voivat pistää kurkusta alas mitä vaan, toiset eivät. Kyseessä ei ole mikään tahdon asia.

Viihdeohjelma kertoo sinulle minkälaisia ihmiset on? Onnea!

Vierailija
26/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin seurustelun alkuaikoina, kun mies ilmoitti, ettei syö sitä tai tätä ruoka-ainetta (ilman allergioita). Ei vaan tykännyt. Tein oman makuni mukaan ja sanoin, että tämä sisältää sitten myös tätä. Yllättäen pitikin kovasti ja oppi syömään kaikenlaista. Syyksi selvisi myöhemmin, että oli ollut ainoa tapa kapinoida ja protestoida äitiä vastaan iskemättä nyrkkiä pöytään, jotta nyt riitti tuo alistaminen. Olen jo aikamies. Äitinsä taas yritti huijata syömään näitä "kiellettyjä" ruokia ja pilkkasi koko suvun edessä ruokapöydässä, että sainpas sinut syömään tätäkin. Hedelmällistä toimintaa todellakin.

Vierailija
27/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tämän ihmistyypin. Ja parasta on se, jos kysellään vielä muilta epäluuloisena, että "miltä toi maistuu?", "voiks tota oikeesti syödä?". Öö, mitä jos vain ottaisit itse pienen suupalan ja maistaisit? Ei ole sen vaikeampaa. Ei se ruoka sua syö. 

Vierailija
28/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka oikeasti omaavat herkän haju ja maku aistin ovat sen vuoksi kiinnostuneita erilaisista mauista ja hajuista. Ei niin etteivät osaa kuin yleistää asiasta, vaan niin että osaavat määritellä ne asiat tarkemmin kuin, ei putoa ja oksettaa.. Sellaiset eivät  omaa hyvää eikä tarkaa makua.

Sellaiset henkilöt jotka maistavat tarkasti päätyvät usein aloille joissa kyseisistä ominaisuuksista on heille hyötyä. Mitä ruokaa te sitten syötte, teette ja oletteko mielestänne taitavia makujen ja hajujen kanssa, te joille kelpaa vain hk:n sininen 

Vierailija
29/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös samanlainen kaveri ja on kyllä ärsyttävää. Aina pitää saada sama lounas ja uusia ravintoloitakaan ei voi koittaa. Jos kerron vaikkapa tehneeni ruuaksi moussakaa tai karitsanlihapullia niin alkaa arvostelu siitä, miten voin syödä jotain niin ällöttävää hyihtihyihyi. Itse vetää nakit, muusi, vehnäpaahto ja päälle flora.

Vierailija
30/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei monet suostu koskemaan huoneessa vilistävään lukkiinkaan, vaikka ne eivät ole vaarallisia. Minkä sille mahtaa että inhottaa, evoluution jälkeä se vaan on. Monet oppii maistelemaan kaikenlaista mitä on nähnyt muidenkin ihmisten syövän, mutta jos ei tykkää niin ei mun mielestä tarvitse totutella. Vaihtoehtoja on runsaasti.

Itsellä ei mene alas sinihomejuusto ja monet muut pitkään kypsytetyt (nenäni mielestä pilaantuneet) ruoat, simpukat, sienet, ötökät, kuorimattomat katkaravut, mustekalat, olut, sisäelimet sellaisinaan, piimä sekä soijatuotteet. Lista ei ole kauhean pitkä kun miettii muita satoja tai tuhansia eri ruoka-aineita joita pystyn syömään mukisematta.

Vierailija
31/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislasten hoitajana olen tehnyt pari huomiota. Ensinnäkin nirsous on monella ihmisellä opittu tapa. Lapsella tulee luontaisesti kausia, jolloin hän alkaa suosia toisia ruokia (makeita, tuttuja jne) ja testaa vanhempien suhtautumista siihen jos hän kieltäytyykin syömästä joitakin. Tällöin moni vanhempi tekee virheen ja lakkaa kokonaan tarjoamasta näitä epävarmempia ruokia, ja saattaa jopa sanoa lapselle, etten laita tätä lautaselle kun et kumminkaan tykkää! Ruokavalio kaventuu ja lapsesta asti jää mielikuva alitajuntaan, että tuossa ruuassa on jotenkin huono maku.

Toiseksi kun näin alkanut nirsoilu on saatu kehittymään, lapsi voi päästä vaikeasta tilanteesta esim. kyläpaikassa tai koulussa tekemällä yökkimiseleitä tai jopa oksentamalla. Tällöin yleensä aikuisen reaktio on voivotteleva, hyvittelevä ja lapsi kokee päässeensä pälkähästä. Näin jää aikuisuuteen asti mielikuva, että "siitä ruuasta oksennan". Mutta työssäni erityislasten kanssa olen huomannut, että jos oksentamiseen ei reagoi aikuisena mitenkään, vaan siivoaa sen neutraalisti ja antaa lapselle puhtaan annoksen kehottaen uudelleen maistamaan ja sanomalla ettei haittaa vaikka tulisikin ylös, siivotaan sitten vain, lapsi hämmentyy sen verran että ruokaa pystyykin maistamaan ilman teatteriesityksiä ja poikkeuksetta jokainen lapsi on jatkanut inhokkinsa syömistä jatkossa hyvillä mielin. Oksentaminen ja nirsoilu tuntuu olevan monelle ikään kuin aikuisten pomottamista ("en syö, jos en saa lemppariani").

Vierailija
32/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muiden syöminen itselle kuuluu? Jokaisen oma asia.

Vierailija
33/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen suomalainen asenne vaan. Mikään ei saa maistua miltään, pitää olla mautonta ruokaa.

Me käytiin paikallisessa pikkukaupungin kiinalaisessa lounaalla. Päiviteltiin sitten netissä ko. ravintolan sivustolle, että kylläpä oli mautonta, mausteissa suola mukaanlukien oli säästelty kovasti. Puolustelivat, että tätä suomalaiset asiakkaat haluavat. Ei menty toiste.

Kiinalaiset (siis Kiinassa) käyttää äärimmäisen vähän suolaa ruoassa. Sitä on todella vaikea edes löytää kiinalaisesta marketista.

He käyttävät natriumglutamaattia ja suolaisuus tulee soijalla. Umami on tärkeä perusmaku.

Mausteita sit paikasta riippuennpaljon tai vähän (sichuanilainen on tulista, shanghailainen makeahkoa jne.).

Vähäsuolaisuus tuskin on suomalaisten vaatimus, suomalaiset syövät hyvin suolaista ruokaa. Suolattomuus lähtökohtana on ihan kiinalaista.

T. Kiinassa asusteleva

Vierailija
34/83 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin aikoinaan, kun kaverini ei syönyt mitään muuta kuin pienen salaatin ravintolassa muiden syödessä ns. perusaterian. Myöhemmin selvisi, että oli sairastanut vuosikausia pahaa syömishäiriötä. Yritti kuitenkin pysyä mukana sosiaalisissa kuvioissa, eikä vain eristäytyä neljän seinän sisälle. Koki äärimmäisen ahdistavana ja stressaavana meidän kommentoinnit, että vainko tuota, kun hänelle se oli ollut ilmeisesti aivan valtava ponnistus ylipäätään. Välillä saa tuijottaa vaan omaan napaan.

Kuvitelkaa nyt, menee syömään ulos ja jännittää jokaista suupalaa. Vähän vaikea kuvitella, mutta silti.

Vierailija
35/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen ennakkoluuloisuus ja kranttuilu ärsyttää minua todella paljon. Nyt kun asiaa mietin, en edes tiedä miksi se niin paljon ärsyttää. No oma on ongelmani kun ärsyttää, mutta en voi vaan käsittää aikuisia ihmisiä joiden ruokavalio koostuu pääosin perunoista, makaronista, jauhelihasta, oltermannista ja maidosta. Että miten oikeasti viitsivät mussutella aina samoja ruokia? :D Ja kaikki muu on heidän mielestään pahaa. Kyllä mä ymmärrän että meillä kaikilla on joku tai joitain ruokainhokkeja, mutta sellainen "hyi yök paprika, hyi yök siika, hyi yök  hyi yök hyi yök en todellakaan maista ja pärjään todellakin nakeilla ja muusilla". Haha, mua jopa itseäni huvittaa tää kuinka paljon asia mua ärsyttää :D Hyvää lauantaita siitä huolimatta kaikille nirsoille ja vähemmän nirsoille ruokailijoille!

Vierailija
36/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä siitä, että nirsous olisi aina opittua. Meillä mies ja lapset ovat todella nirsoja. Lapset eivät mitenkään ole voineet oppia sitä isän mallista tai käytöksellään, kun ovat olleet sitä ihan vauvasta lähtien. Uusien ruokien maistaminen on äärettömän haastavaa. Olen silti yrittänyt aina maistattaa uusia makuja. Ei ole pakko syödä jos ei pidä, mutta maistaa pitää.

Vierailija
37/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikesta ei tarvitse pitää, mutta tulisi nyt ainakin maistaa. Se, että jo ihan tavallisimmatkin asiat saavat osakseen yököttelyä aikuisilta ihmisiltä on vähän nolohkoa. Aikuinen ihminen joka huutaa ääneen "hyi yök, ei tollasta voi syödä, oksettavaa" on täysi juntti. Aina voi ihan asiallisesti sanoa sen, ettei tämä ruoka ole minun makuuni.

Vierailija
38/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija<strong> kirjoitti:

Ennakkoluuloisuus on tämän lajin historiassa pelastanut monelta myrkytyskuolemalta. Pitää ymmärtää, että ennakkoluuloisuus ei ole ilkeyttä, vaan perustuu ihan terveeseen näkökulmaan. Itse olen kranttu. En edelleenkään syö kukkakaalia, kun opettaja kerran pakotti. Ei minun enää toista kertaa tarvitse pidätellä oksennusta sen takia. Olen maistanut yhtä homejuusto. Se riitti vakuuttamaan minulle, että homejuustot ovat pahoja. Ne, jotka moista tököttiä syövät, taitavat nauttia lähinnä oman etomisensa voittamisesta. Maksa on karmeaa, paitsi makkarana ja saarioisten laatikkona. Näitä syön vain harvoin ja vähän, vaikka maku sinällään on jees.

Aikuisella ihmisellä on oikeus olla ennakkoluuloinen. Kaikkea ei tarvitse maistaa. Ilman kaiken maailman kummallisuuksia tulee ihan hyvin toimeen. Syököön etanoita ne, jotka kuvittelevat äklötysten olevan herkkua - kunhan eivät vain saarnaisi ennakkoluulottomuuden ilosanomana mieltymystään opetella syömään jotakin samakonkutua.

Tai jos oli turhan nirso, kuolema korjasi sihtisuut pois kohtalaisen pian.

Vierailija
39/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama mitä toiset syö tai on syömättä, mutta toi suureen ääneen ruoalle yököttely ja hyihyttely... Ei voi käsittää.

Vierailija
40/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttävät tyrkyttäjät. Mitä helvettiä se kenellekkään kuuluu mitä aikuinen ihminen syö tai on syömättä. Makumieltymyksistä on turha kiistellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi