Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ruokia kohtaan ennakkoluuloiset ihmiset, "hyi en syö ja en edes haluu maistaa!!"

Vierailija
22.09.2017 |

Eräs kaveri on just tälläinen. Mitään erikoisempaa ei voi edes maistaa koska HYI TOI ON PAHAA, EN MAISTA! Mausteita voi olla tyyliin vaan suolaa ja pippuria. Juustoista menee vaan Oltermanni. Mitään muita ei voi edes maistaa. Ärsyttävää kun oletetaan ja tuomitaan heti että "toi on pahaa hyi!!" vaikka ei edes kokeile.

Ja nyt ei tosiaan puhuta mistään kiinalaisesta käärmekeitosta tai vietnamilaisista ötököistä tai muista outouksista, vaan ihan tavallisista ruuista, esim. ulkomaalaiset juustot tai makkarat. Ei ei, HK:n sinistä ja Oltermannia vaan. Ei ulkomaalaisia voi edes maistaa. Eikä auta vaikka sanoisi että "tää on ihan mietoa, kokeile edes pieni pala". Kun ei niin ei.

On muuten ihan hiton ärsyttävää tuollainen asenne. Maistais ensin, sit saa sanoa suoraan että on pahaa jos on sitä mieltä.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliso on ennakkoluuloinen. Esim. katkarapu maistuu kissanpissalta sanoo hän. Eikä ole kuulemma koskaan maistanut. Kissanpissasta maistelusta en tiedä.

:''''''''DDD

Vierailija
62/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mua ei kiinnosta jos sua haittaa minun ennakkoluuloisuuteeni. En voi mitään sille, että omistan hyvin herkän ja tarkan sekä valikoivan makuaistin. En näe mitään syytä ruveta "kouluttamaan" makuaistiani mitenkään itseäni kiusaamalla ja syömällä ruokia joista en pidä, tai joista tiedän maistamattakin etten tulisi pitämään kuitenkaan.

Sama täällä. Mieheni syö melkein mitä vain, mutta minä en. Pienenä perhepäivähoitaja väkisin pakotti nielemään kaikkea inhottavaa joten nyt vuosien jälkeen olen suostunut edes maistamaan jotain erikoisempaa. En ymmärrä, miten ketään voi heilauttaa se mitä kurkustani alas laitan. Kaikilla on tyylinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on fine jos on ronkeli, mutta sellaista kumppania en kaipaa. Haluan nauttia toisen kanssa erilaisista ruoista ja kokeilla kaikkea uutta.

Vierailija
64/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pyrin maistamaan kaikkea, mutta muutama raaka-aine (mm. inkivääri) on sellaisia minkä maistan heti kaikessa ihan pienissäkin määrin, huonolla tavalla. Jos tiedän ruuassa olevan sitä, niin voin suoriltaan sanoa että en tule siitä tykkäämään. Toista maata on sitten nämä jotka vaan haluavat aina tuttua ja turvallista.

Vierailija
65/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvi maistaa, kun jo haju kertoo ruuan pahuudesta.

Vierailija
66/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä asiassa ärsyttää?   Ymmärrän jos suureen ääneen yököttely ärsyttää. Itse en ainakaan niin tee vaan olen syömättä ruokia jotka epäilyttävät. Esim haju tai epämiellyttävä ainesosa saa minut karttamaan tiettyä ruokaa. Samasta periaatteesta en tee muitakaan omasta mielestäni huonoja asioita.

Vierailija
67/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maku muuttuu myös iän myötä. Entiset lapsuuden yök-ruoat ovat osa tosi hyviä nykyisin. Jotkut yökit säilyvät edelleen, mutta eivät kaikki. Jos on esimerkiksi ollut etuoikeutettu syömään vain parasta laatulihaa ja nahatonta lohta, ei laardi kertakaikkiaan maistu. Tai ruodot sekä hyytelöliha. Jos olisi nälänhätä, laihtuisin mielummin vielä lisää tästä normaalipainosta, kuin koskisin noihin. Ei vaan yksinkertaisesti pysty ilman oksua.

Vierailija
68/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aivan käsittämättömältä, että joku kakoo oksennusta "homejuuston hajusta"....Eiköhän kyse ole vain ja ainoastaan siitä, että nuorena ja lapsena sitä huomiota ei ole muutoin saanut kuin suurinpiirtein oksentamalla. Kannattaako jäädä lapsuuteen kiinni vai yrittää kehittyä ikävuosien mukaan?

Minä olin oksentaa homejuuston hajusta jotakuinkin 10 vuotta sitten, vaikka olin sitä yrittänyt maistellakin, koska ajattelin että sen on oltava hyvää kun niin moni tykkää. Se haju kun joku oli mikrossa lämmittänyt pitsaa, oikeasti vain käänsi vatsani ympäri. Sitten vuosia myöhemmin kokeilin taas, ja jostain syystä ei tullutkaan yökkäystä, ja tänä päivänä rakastan sinihomejuustoa. Joten minä ymmärrän kyllä jos jotain yökkäyttää joku, sanon vain että kannattaa kokeilla myöhemmin uudestaan.

Sama minulla on ollut sienien kanssa, sillin kanssa jne. Ilman ennakkoluuloja olen maistanut, mutta jostain syystä vasta näin keski-ikäisenä ovat ruvenneet maistumaan, ja ovatkin herkkuja.

Vierailija
69/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti AP:n tielle tulee lukematon määrä tällaisia ihmisiä. :D Siinähän sitten tukehdut pullaasi. 

Vierailija
70/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tämän ihmistyypin. Ja parasta on se, jos kysellään vielä muilta epäluuloisena, että "miltä toi maistuu?", "voiks tota oikeesti syödä?". Öö, mitä jos vain ottaisit itse pienen suupalan ja maistaisit? Ei ole sen vaikeampaa. Ei se ruoka sua syö. 

Öö-öttelijä bongattu!

Vierailija
71/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirsous on todella ärsyttävä piirre ihmisessä. Jos olen joskus nirson valittajan kanssa erehtynyt samaan pöytään niin toista kertaa en mene. En voi kutsua esim. omiin juhliini yökkäilijöitä ja nirsoilijoita. Mutta en minä koskaan kyttää vieraiden syömisiä, joten jos ei nirsoudestaan tee numeroa, vaan jättää vain ottamatta niitä ruokia, joista ei pidä, niin se ei minua haittaa pätkääkään. Mutta nämä "hyi, yök, pahaa" -valittajat eläkööt omaa elämäänsä ihan vaikka kotona sen makkarapaketin ääressä.

Minun puolestani jokainen saa olla niin nirso kuin haluaa, kunhan ei tunge minun seuraani pelleilemään ruualla.

Vierailija
72/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmennyin melkoisesti, kun muutin isolta kylältä maaseudulle töiden perässä. Lapsuudenkodissani kokeiltiin kaikenmoisia ruokia enkä oikein keksi muuta kuin etanat, joista en vaan tykkää.

Ensimmäisinä vuosina työpaikan lounaalla silloin tällöin puhuttiin ruuasta ja kerroin mm. tehneeni karitsan kyljyksiä joku kerta. Varmaan kolmasosa paikalla olleista ei syönyt karitsaa saati ollut koskaan maistanutkaan. Ehkä joku pelko siitä villan mausta?

Sama toistui erilaisten kalojen (ahvenet hyi, siika hyi, kuha hyi, muikut hyi), mutta maustamaton uunilohi ja silakkapihvit oli ok. :D Osalla on joku ihme pelko kasviksista, että ei mitään raakana muttei kypsennettynäkään, koska pahaa... Ei oliiveja, paprikaa, kapriksia, kesäkurpitsaa, mitään juureksia paitsi porkkanaa - raasteena -, purkkiananakset sitten kyllä käy.

Allergikot toki ymmärrän, mutta yllätyin miten paljon on ihmisiä, jotka eivät vaan syö jotain arkipäiväisiä juttuja. Kaupassa ostetaan banaania ja muuten kävellään vihannestiskin ohi suoraan valmisruokahyllylle.

En tehnyt koskaan asiasta juttua, omassa pienessä päässäni vain ihmettelin. En tuomitse, jos ei halua jotain syödä tai edes maistaa, kunhan ei tee siitä isoa numeroa. Pari viikkoa sitten olin tehnyt viikonloppuna ankanrintaa ja juurespyreetä, josta vein seuraavalle päivälle evääksi ylijäämät. Pari tiettyä tyyppiä alkoi suureen ääneen tehdä yökkäyksiä, kun kysyttäessä kerroin, mitä syön. Sellaisesta menee jo omatkin ruokahalut äkkiä...

On meitä moneen junaan.

M27

Nirsot ihmiset ärsyttävät minuakin, ja olen itse varsin kaikkiruokainen ja valmis maistamaan uusiakin ruokia, mutta viestisi luettuani jäin miettimään onko oikeasti epätavallista, ettei ole koskaan maistanut karitsaa? Ankanrintaa olen kyllä syönyt, mutta karitsa on minulta toistaiseksi kokematta. Ei kyllä olisi mitään sen kokeilemista vastaan!

Vierailija
73/83 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanan barbaarit. Kuka syö karitsaa, ihanaa eläintä. En syö ystäviäni. En lammasta, en kanaa,. Ap, olet tosi inhottava tyyppi. Kas kun et syö ihmistä!

Vierailija
74/83 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen suomalainen asenne vaan. Mikään ei saa maistua miltään, pitää olla mautonta ruokaa.

Eläpä muuta sano. Sen kyllä tietää heti että mistä on kysymys, jos jokin ruoka on tehty "suomalaiseen makuun" tai suomalaistettu.  Eli siitähän on jätetty sitä makua pois runsaalla kädellä. Siksipä muokkaankin perinteisiä ohjeita omaan makuuni soveltuvaksi.

Vierailija
75/83 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aikuisena uskaltauduin vihdoin maistamaan roiskeläppäpitsan herkkusientä, se oli tasan yhtä pahaa, miltä lapsena näytti. Tuoreet sienet erikseen. Sama niiden rapujen kanssa. Tuoretta sen olla pitää.

Minua ei sienissä inhota se maku, vaan se miltä ne tuntuvat suussa. Iljettävän niljakasta, en myöskään voi syödä esimerkiksi suolakalaa, koska ne ovat myös niljakkaita.

Vierailija
76/83 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut pakotettiin lapsena syömään kaikkia erilaisia ruokia, siis isä tykkäsi kokata vähän vaativampiakin ruoka-annoksia, kokeili eri maiden ruokia jne. Meillä oli tapana, että kaikki mitä on lautasella pitää syödä, ei poikkeuksia. Joskus muistan kun jotain oikein pahaa ruokaa söin niin, että nielaisin pieniä palasia kokonaisena, ettei tarvisi pureskella ja maistella sitä pahaa makua.

Nykyään olen sitten nirso, voisin syödä samaa ruokaa päivästä toiseen ja en suostu syömään mielestäni pahaa ruokaa, mieluummin olen syömättä kuin syön vaikka jotain kabanossia tai herkkusientä tms.

Lapsuuden koulutuksen vuoksi osaan toki tarvittaessa syödä sitä pahaa ruokaakin ja maistaa, mutta en sitä tee ellei oikeasti ole pakko. Yleensä syön vain ihmisten kanssa jotka kuuluvat lähipiirini/ovat muutenvain sitä yhteiskunnan luokkaa etteivät tuomitse, jos jätän oliivit lautaselle ravintolassa niitä edes maistamatta.

Ap:n kaltainen ihminen on sellainen, jonka kanssa en haluaisi ruokailla, ahdistavaa että ryhdytään painostamaan aikuista ihmistä ruuan maistamisella ja se vie minut välittömästi takaisin lapsuuden ruokailuihin, joista en edes kehtaa kaikkea kertoa miten on pakotettu syömään. Enkä myöskään kutsuisi mitään kulinaristia luokseni syömään, tiedän että ap katsoisi minun ruokiani nokanvarttaan pitkin ja pitäisi niitä luultavasti mauttomina ja tylsinä.

Vierailija
77/83 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut pakotettiin lapsena syömään kaikkia erilaisia ruokia, siis isä tykkäsi kokata vähän vaativampiakin ruoka-annoksia, kokeili eri maiden ruokia jne. Meillä oli tapana, että kaikki mitä on lautasella pitää syödä, ei poikkeuksia. Joskus muistan kun jotain oikein pahaa ruokaa söin niin, että nielaisin pieniä palasia kokonaisena, ettei tarvisi pureskella ja maistella sitä pahaa makua.

Nykyään olen sitten nirso, voisin syödä samaa ruokaa päivästä toiseen ja en suostu syömään mielestäni pahaa ruokaa, mieluummin olen syömättä kuin syön vaikka jotain kabanossia tai herkkusientä tms.

Lapsuuden koulutuksen vuoksi osaan toki tarvittaessa syödä sitä pahaa ruokaakin ja maistaa, mutta en sitä tee ellei oikeasti ole pakko. Yleensä syön vain ihmisten kanssa jotka kuuluvat lähipiirini/ovat muutenvain sitä yhteiskunnan luokkaa etteivät tuomitse, jos jätän oliivit lautaselle ravintolassa niitä edes maistamatta.

Ap:n kaltainen ihminen on sellainen, jonka kanssa en haluaisi ruokailla, ahdistavaa että ryhdytään painostamaan aikuista ihmistä ruuan maistamisella ja se vie minut välittömästi takaisin lapsuuden ruokailuihin, joista en edes kehtaa kaikkea kertoa miten on pakotettu syömään. Enkä myöskään kutsuisi mitään kulinaristia luokseni syömään, tiedän että ap katsoisi minun ruokiani nokanvarttaan pitkin ja pitäisi niitä luultavasti mauttomina ja tylsinä.

No kyllä kabanossi ja herkkusienet ovat sen verran eksoottisia ja erikoisia ruokia ettei varmaan moni muukaan suomalainen ole vielä tottunut, joten ymmärrän kyllä.  Miksi syödä muuta kuin lauantai makkaraa ja makaronilaatikkoa?  vain ne ovat oikeaa ruokaa.

Vierailija
78/83 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tosimiehet syövät vain sinistä-lenkkiä, maksalaatikkoa ja juovat kossua.  Teillä siellä hesassa miehet ovat jotain homppeleita ja nörttejä kun syövät jotain ihme ruokia.

Vierailija
79/83 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuriton pikkukakara huutelee muutenkin häirintöjään pakkomielteensä mukaan;

Ilmeisesti roikkuu jatkuvasti eteisessä - kun mami joutuu estelemään ettei mene naapurista huutelemaan taasxäcrappukäytävään - ja huutelee kommentteja kun muualla laitetaan ateriaa, kyllä ne kuuluvat hyvin; " se on kyllä kuivaa" - toinen vinkuu "toivottavasti menee pilalle jne.,.

Kehuskelee kuinka hyvää" meillä" laitettiin vaikka lämmitetty valmis ateria...

Vähän kun kersoilla tuli riitaa,siitä kummalla perheellä on enemmän miljoonia (ongelmia?).

Vierailija
80/83 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuriton pikkukakara huutelee muutenkin häirintöjään pakkomielteensä mukaan;

Ilmeisesti roikkuu jatkuvasti eteisessä - kun mami joutuu estelemään ettei mene naapurista huutelemaan taasxäcrappukäytävään - ja huutelee kommentteja kun muualla laitetaan ateriaa, kyllä ne kuuluvat hyvin; " se on kyllä kuivaa" - toinen vinkuu "toivottavasti menee pilalle jne.,.

Kehuskelee kuinka hyvää" meillä" laitettiin vaikka lämmitetty valmis ateria...

Vähän kun kersoilla tuli riitaa,siitä kummalla perheellä on enemmän miljoonia (ongelmia?).

Mitähän helvettiä...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä